Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Müzik Öğretmeni Adaylarının Çalgı Çalışma Taktiklerinin Çeşitli Değişkenlere Göre İncelenmesi

Yıl 2022, , 236 - 252, 01.05.2022
https://doi.org/10.21666/muefd.901451

Öz

Alanyazında çalgı çalışma sürecinde kullanılan çalışma taktiklerinin çalgı performansını etkilediğine ilişkin çalışmalar bulunmaktadır. Bu süreçte kişilere özgü farklılıkların olduğu da bilinmektedir. Bu kapsamda bu araştırmada, çalgı çalışma taktikleri ile bireysel özellikler arasındaki ilişkinin ortaya çıkarılması amaçlanmıştır. Süreçte Ege Bölgesinde yer alan dört üniversitenin eğitim fakültesi müzik eğitimi anabilim dallarında öğrenim gören 362 öğretmen adayı ile çalışılmıştır. Veriler, Özmenteş (2007) tarafında geliştirilen “Çalgı Çalışma Taktikleri Anketi” kullanılarak elde edilmiştir. Verilerin analizinde t-testi, tek yönlü varyans analizi ve Tukey testi yapılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre, katılımcıların kullandığı “bilişsel çalışma taktikleri” ile “çalışma zamanı yönetimi taktikleri”nin günlük çalışma sürelerine ve başarı puan ortalamalarına göre anlamlı farklılıklar gösterdiği; “üstbilişsel çalışma taktikleri”nin ise çalgı deneyim yılına, günlük çalışma sürelerine ve başarı puan ortalamalarına göre anlamlı düzeyde fark gösterdiği belirlenmiştir. Bununla birlikte öğretmen adaylarının kullandığı bilişsel, üstbilişsel ve çalışma zamanı yönetimi taktiklerinin cinsiyete, yaşa, eğitim gördükleri okula, sınıfa ve çalgı türüne göre değişiklik göstermediği görülmüştür.

Kaynakça

  • Açıkgöz, K. Ü. (1996). Etkili öğrenme ve öğretme. İzmir: Biliş Yayıncılık.
  • Akın, Ö. (2007). Anadolu güzel sanatlar liseleri müzik bölümleri keman dersinde anlamlandırma stratejisinin kullanımı ve etkililik düzeyi. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara
  • Aydoğan S. ve Özgür, Ö. (2006). Müziksel işitme okuma eğitimi ve kuramı II. Ankara: Gazi Kitabevi.
  • Barry, N.H. and Hallam, S. 2002. Practice. In Parncutt, R. & McPherson, G. (Eds.). The science and psychology of music performance: Creative strategies for teaching and learning (pp. 151-162). Oxford University Press, USA.
  • Bilen, O. O. (2007). Öz-düzenleyerek piyano çalışmanın sınav performansına etkisi. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu.
  • Büyükkayıkçı, G. E. (2004). Türkiye'deki eğitim fakülteleri güzel sanatlar eğitimi bölümleri müzik eğitimi anabilim dalları yaylı çalgı öğrencilerinin günlük bireysel çalışma yöntemleri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Chung, J. W. (2006). Self-regulated learning in piano practice of middle-school piano majors in Korea. PhD Thesis. Colombiya University, NY, USA.
  • Ertem, Ş. (2003). Ankara anadolu güzel sanatlar lisesi müzik bölümü temel piyano eğitiminde öğrenme stratejilerinin kullanılma durumları ve örgütleme stratejisinin etkililik düzeyi. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Hallam, S. (2001). The development of metacognition in musicians: Implications for education. British Journal of Music Education, 18 (1), 27-39.
  • Karasar, N. (2002). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel.
  • Özmenteş, G. (2016). Çalgı performansında çalışma stratejileri ve müzik özyeterliliğinin rolü. 1406.2020 tarihinde http://gozmentes.blogspot.com/2016/10/calg-performansnda-calsma-stratejileri.html adresinden alınmıştır.
  • Özmenteş, S. (2007). Çalgı çalışma sürecinde özdüzenlemeli öğrenme ile duyuşsal özellikler ve performans düzeyi ilişkileri. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Rohwer, D. & Polk, J. (2006). Practice behaviors of eighth-grade instrumental musicians. Journal of Research in Music Education, 54(4), 350-362.
  • Senemoğlu, N. (2005). Gelişim öğrenme ve öğretim: Kuramdan uygulamaya. Ankara: Gazi Kitapevi.
  • Shuter-Dyson, R. (1999). Musical ability. The Psychology of Music (pp. 627-651). East Grinstead West Susses, England, UK: Elsevier.
  • Sloboda, J. A. (1994). Music performance: Expression and the development of excellence. In R. Aiello & J. A. Sloboda (Eds.), Musical perceptions (pp. 152–169). Oxford University Press.
  • Topoğlu, O. (2006). Yaylı çalgı çalışma sürecinde eşlikli çalışmanın önemi ve viyolonsel için eşlikli parmak açma çalışmaları. Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi. Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Tuzcu, Ö. (2016). Piyano eğitiminde özdüzenlemeli öğrenme ve öğrenme stilleri ile akademik başarı arasındaki ilişki. Yayımlanmış Doktora Tezi. Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Güzel Sanatlar Eğitimi Anabilim Dalı, İstanbul.
  • Uçan, A. (1994). İnsan ve müzik-İnsan ve sanat eğitimi. Ankara: Müzik Ansiklopedisi Yayınları.
  • Woolfolk, A. E. (2005). Educational psychology. USA: Allyn Bacon.
  • Yokuş, H. (2009). Piyano eğitiminde öğrenme stratejilerinin kullanılmasına yönelik etkinliklerin performans başarısına ve üstbilişsel farkındalığa etkisi. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.

Examining Pre-service Music Teachers' Instrument Practice Strategies According to Different Variables

Yıl 2022, , 236 - 252, 01.05.2022
https://doi.org/10.21666/muefd.901451

Öz

In the literature, there are many studies showing that the strategies used in the instrument practice process affect musical instrument performance. It is also known that there are individual differences in this process. In this context, it was aimed to reveal the relationship between instrument practice strategies and individual characteristics. For this purpose, we studied with 362 pre-service teachers from the music education departments of education faculties at four universities in the Aegean Region. The data were obtained using “Questionnaire of Instrument Practice Tactics” developed by Özmenteş (2007). For data analysis, t-test, one-way analysis of variance and Tukey test were used. According to the results, “the cognitive practice strategies” and “practice time management strategies” of the participants differed significantly according to their daily practice hours and their average achievement points. The metacognitive practice strategies differed significantly according to the instrument experience years, daily practice hours, and average achievement points. However, it was seen that the instrument practice strategies did not differ significantly according to gender, age, school, class, and instrument type.

Kaynakça

  • Açıkgöz, K. Ü. (1996). Etkili öğrenme ve öğretme. İzmir: Biliş Yayıncılık.
  • Akın, Ö. (2007). Anadolu güzel sanatlar liseleri müzik bölümleri keman dersinde anlamlandırma stratejisinin kullanımı ve etkililik düzeyi. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara
  • Aydoğan S. ve Özgür, Ö. (2006). Müziksel işitme okuma eğitimi ve kuramı II. Ankara: Gazi Kitabevi.
  • Barry, N.H. and Hallam, S. 2002. Practice. In Parncutt, R. & McPherson, G. (Eds.). The science and psychology of music performance: Creative strategies for teaching and learning (pp. 151-162). Oxford University Press, USA.
  • Bilen, O. O. (2007). Öz-düzenleyerek piyano çalışmanın sınav performansına etkisi. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu.
  • Büyükkayıkçı, G. E. (2004). Türkiye'deki eğitim fakülteleri güzel sanatlar eğitimi bölümleri müzik eğitimi anabilim dalları yaylı çalgı öğrencilerinin günlük bireysel çalışma yöntemleri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Chung, J. W. (2006). Self-regulated learning in piano practice of middle-school piano majors in Korea. PhD Thesis. Colombiya University, NY, USA.
  • Ertem, Ş. (2003). Ankara anadolu güzel sanatlar lisesi müzik bölümü temel piyano eğitiminde öğrenme stratejilerinin kullanılma durumları ve örgütleme stratejisinin etkililik düzeyi. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Hallam, S. (2001). The development of metacognition in musicians: Implications for education. British Journal of Music Education, 18 (1), 27-39.
  • Karasar, N. (2002). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel.
  • Özmenteş, G. (2016). Çalgı performansında çalışma stratejileri ve müzik özyeterliliğinin rolü. 1406.2020 tarihinde http://gozmentes.blogspot.com/2016/10/calg-performansnda-calsma-stratejileri.html adresinden alınmıştır.
  • Özmenteş, S. (2007). Çalgı çalışma sürecinde özdüzenlemeli öğrenme ile duyuşsal özellikler ve performans düzeyi ilişkileri. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Rohwer, D. & Polk, J. (2006). Practice behaviors of eighth-grade instrumental musicians. Journal of Research in Music Education, 54(4), 350-362.
  • Senemoğlu, N. (2005). Gelişim öğrenme ve öğretim: Kuramdan uygulamaya. Ankara: Gazi Kitapevi.
  • Shuter-Dyson, R. (1999). Musical ability. The Psychology of Music (pp. 627-651). East Grinstead West Susses, England, UK: Elsevier.
  • Sloboda, J. A. (1994). Music performance: Expression and the development of excellence. In R. Aiello & J. A. Sloboda (Eds.), Musical perceptions (pp. 152–169). Oxford University Press.
  • Topoğlu, O. (2006). Yaylı çalgı çalışma sürecinde eşlikli çalışmanın önemi ve viyolonsel için eşlikli parmak açma çalışmaları. Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi. Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Tuzcu, Ö. (2016). Piyano eğitiminde özdüzenlemeli öğrenme ve öğrenme stilleri ile akademik başarı arasındaki ilişki. Yayımlanmış Doktora Tezi. Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Güzel Sanatlar Eğitimi Anabilim Dalı, İstanbul.
  • Uçan, A. (1994). İnsan ve müzik-İnsan ve sanat eğitimi. Ankara: Müzik Ansiklopedisi Yayınları.
  • Woolfolk, A. E. (2005). Educational psychology. USA: Allyn Bacon.
  • Yokuş, H. (2009). Piyano eğitiminde öğrenme stratejilerinin kullanılmasına yönelik etkinliklerin performans başarısına ve üstbilişsel farkındalığa etkisi. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler - Articles
Yazarlar

H. Emre Çiftçi Bu kişi benim 0000-0002-9152-8219

Ali Erim 0000-0003-2042-8859

Yayımlanma Tarihi 1 Mayıs 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022

Kaynak Göster

APA Çiftçi, H. E., & Erim, A. (2022). Müzik Öğretmeni Adaylarının Çalgı Çalışma Taktiklerinin Çeşitli Değişkenlere Göre İncelenmesi. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(1), 236-252. https://doi.org/10.21666/muefd.901451