Cilt: 9 Sayı: 1, 1.05.2022

Yıl: 2022

Makaleler - Articles

Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Türkiye’de ve dünyada bilim, dil, eğitim, sanat ve toplum alanlarındaki sorunlar ile bunlara ilişkin çözüm önerilerinden ve gelişmelerden okuyucularını haberdar etmeyi amaçlamaktadır. 

Dergide eğitim, öğretim, öğretmen yetiştirme ve alan eğitimi ile ilgili nicel ve nitel araştırma makalelerine, derlemelere yer verilecektir. Özgün, nitel ve nicel araştırma metodolojilerin kullanıldığı makalelere, test geliştirme çalışmalarına, eleştirel ve bütünleştirici alanyazın derlemeleri ile meta-analiz çalışmalarına öncelikli olarak yer verilecektir. Bunların yanı sıra sınırlı sayıda da olsa tez özetleri ile kitap ve makale eleştirilerine yer verilecektir. 

Açık erişim politikası

Bu dergi; bilimsel araştırmaları halka ücretsiz sunmanın bilginin küresel paylaşımını artıracağı ilkesini benimseyerek, içeriğine anında açık erişim sağlamaktadır.

Yazar rehberi


Değerli yazar, makale metnini öncelikle Makale Şablonu dosyasındaki gibi hazırlayınız. Gerekli diğer dosyaları hazırlama ve makale süreçlerini takip etmek için Yazar Rehberi dosyasını inceleyiniz.


Makale Yazım Kuralları

Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi’ne gönderilen yazılar başka bir yerde yayımlanmamış ya da yayımlanmak üzere gönderilmemiş olmalıdır. Yayımlanmak üzere kabul edilen tüm yazıların, her türlü ortamda yayın hakları Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi’ne aittir. Dergide yayınlanan makalelerdeki görüşler, tamamen yazarın sorumluluğunda olup, dergi kurulları üzerinde hiçbir bağlayıcılığı yoktur.

Hakem incelemesinden geçen yazıların yayınlandığı bir dergi bölümüne makale gönderilirken, Kör Hakemlik ilkelerine uyulmalıdır.

Gönderilen yazıların Türk Dil Kurumu tarafından belirlenen yazım kurallarına uygunluğu gözetilmelidir.

 

Makale Başlığı

Yazının başlığı, 17 punto, ortalı, kelimelerin ilk harfleri büyük yazılmalıdır.

Makale ilk gönderiminde yazar adı içermemelidir. Yazı kabul edilip yayınlanma aşamasına geldiğinde yazarların isimleri eklenmelidir. Bu kısımda, yazar adı, altında kurum ve iletişim bilgileri 10 punto, ortalı, Times New Roman formatında yazılır. Sadece kurum ve iletişim bilgileri italik yazılır.

 

Özet

Özet; araştırmanın amacını, yöntemini, başlıca bulgularını ve ulaşılan başlıca sonuçları içermeli. Özet, Times New Roman 10 punto italik ve iki yana dayalı olarak 150-200 sözcük arasında yazılır. Özet kısmında atıf kullanılmamalıdır. Anahtar kelimeler tercihen makale başlığında kullanılmayan 4-6 kelime arasında olmalıdır.

 

Metin

Yazı, Microsoft Office Word programıyla 11 puntoda, tek satır aralığında, Times New Roman yazı stiliyle yazılmalıdır. Vurgulamalarda altını çizme yerine italik kullanılmalıdır. Tüm şekil, resim ve tablolar sayfa sonu yerine metin içinde uygun kısımlara yerleştirilmelidir.

Sayfa Yapısı A4 boyutlarındadır. Kenar boşlukları üst, alt, sağ ve sol boşluk 2,5 cm dir. Paragraflar iki yana dayalı olmalıdır. Satır sonu tire işaretleri kullanılmamalıdır.

Dergiye gönderilen yazılar ana metin, tablo, şekil ve referanslar dâhil olmak üzere 5000-10000 kelime arasında olmalıdır. Çalışmalar tek sütun olarak hazırlanmalıdır.

 

Başlıklar

Makalenin giriş kısmına “Giriş” başlığı kullanılmamalıdır. Diğer ana başlıklar (Yöntem, Bulgular, Tartışma, Kaynakça)  ortalı, 14 punto ve koyu yazılmalıdır.

İkinci düzey başlıklar sola dayalı 12 punto ve koyu yazılmalıdır.

Üçüncü düzey başlıklar, 11 punto, sola dayalı, 0,5 cm içerden ve koyu yazılır.

 

Kaynakça

Kaynakçada bulunan kaynaklar yazarların soy ismine göre alfabetik olarak sıralanır.

Aynı yazara ait eserler en eski tarihten yeniye doğru sıralanır.

Aynı yazarın aynı tarihli eserleri için, tarih sonuna “a, b, c,..” harferi getirilerek

yerleştirilir:  Ertürk, A. (2013a), Ertürk, A. (2013b)

Yazarı belli olmayan eserlerde, eser adı yazara ismi yerine koyulur.

Mevcut olduğu durumlarda referansların DOI veya URL'leri verilmelidir.

 

 

Kitap

Bakioğlu, A. (2014). Çağdaş sınıf yönetimi. (2. Baskı). Ankara: Nobel.

 

Kitap bölümü

Bakioğlu, A. ve Pekince, D. (2014). Eğitimin doğası. A. Bakioğlu (Ed.), Eğitim bilimine giriş içinde, (2. Baskı), (s. 1-33). Ankara: Nobel

 

Çeviri kitap

Hegel, G.W.F. (2011). Tarihte akıl. (Ö. Sözer, Çev.). (3. Baskı). İstanbul: Kabalcı (Orijinal Basım 1830).

 

Makaleler

Ertürk, A. (2016). Organizational Trust of Mobbing Victims: A Study of Turkish Teachers. Journal of Education and Training Studies, 4(11), 49-57. DOI:10.11114/jets.v4i11.1827

 

Şeker, H. & Kömür, S. (2008). The relationship between critical thinking skills and in-class questioning behaviours of English language teaching students. European Journal of Teacher Education, 31(4), 389 – 402. http://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1080/02619760802420784 adresinden 01.02.2017 tarihinde alınmıştır.

 

Gazete makalesi

Yılmaz, Ş. (2014, 18 Şubat). Ödevleri anne-baba yapmamalı. Sabah Gazetesi, s.7.

 

Kongre, seminer, sempozyum, kurultay

Şeker, H. (2014). Öğretmen adaylarının okuma anlamaya yönelik soru sorma davranışları ve çalışma alışkanlıkları üzerine. 7. Uluslararası UTEOK Türkçenin Eğitimi Öğretimi Kurultayı. Muğla 19-21 Haziran. Turkiye.

 

Tezler

Ertürk, A. (2011). İlköğretim okullarında görevli öğretmen ve yöneticilere yönelik duygusal yıldırma davranışlarının incelenmesi. (Yayımlanmamış doktora tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Ankara

 

Gizlilik beyanı

Bu dergi sitesindeki isimler ve eposta adresleri sadece bu derginin belirtilen amaçları doğrultusunda kullanılacaktır; farklı herhangi bir amaç için veya diğer kişilerin kullanımına açılmayacaktır.

 

 

Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi
Etik ilke ve sorumluluklar

Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi eğitim, öğretim, öğretmen yetiştirme ve alan
eğitimi ile ilgili nicel ve nitel araştırma makalelerine, derlemelere yer vermektedir. Özgün, nitel ve nicel
araştırma metodolojilerin kullanıldığı makalelere, test geliştirme çalışmalarına, eleştirel ve bütünleştirici
alanyazın derlemeleri ile meta-analiz çalışmalarına dergide yer verilmektedir. Nitelikli bilimsel makaleleri
yayımlamak amacıyla aşağıda açıklanan etik ilkelere bağlı olarak yayın yapan hakemli bir dergidir.
Aşağıda yazarların, dergi editörünün, hakemlerin ve yayıncının etik sorumlulukları, rolleri ve görevleri yer
almaktadır.
Yazarlar
 Gönderilecek makalelerin derginin amaç ve kapsamına uygun özgün çalışmalar olması
gerekmektedir.
 Makalelerde yararlanılan tüm kaynaklar doğru ve uygun şekilde gösterilmelidir.
 Dergiye gönderilen makalelerin başka bir dergiye gönderilmediği belirtilmelidir.
 Makaleye katkıda bulunmayan kişiler yazar olarak belirtilmemelidir. Makale gönderildikten sonra
yayın aşamasında yazar eklemesi ve çıkartılması ancak tüm yazarların gerekçeli yazıları, izin ve
onayının alınmasından sonra mümkün olabilecektir. Tüm yazarların ortak görüşleri olmadığında
makale askıya alınacaktır. Bu konuda olumsuz bir durum yaşandığında editör- editör yardımcısı ve
alan editörleri ile oluşturulan komisyonda durum etraflıca görüşülecek ve tüm yazarlarla iletişime
geçildikten sonra karar verilebilecektir.
 Yazarların, hakem sürecindeyken çalışmalarına ilişkin verileri editörler kuruluna iletmesi
istenebilir, bu durumda yazarların ham verilerini editörler kuruluyla paylaşmaları beklenmektedir.
Yazarlar çalışmalarında bir hata tespit ettiklerinde editörü ve editörler kurulunu bilgilendirmeli,
25 Şubat 2020 tarihli ULAKBİM kararıyla, “Tüm bilim dalları için etik kurul kararı gerektiren klinik
ve deneysel insan ve hayvanlar üzerindeki çalışmalar için ayrı ayrı ETİK KURUL ONAYI alınmış
olmalı, bu onay makalede belirtilmeli ve belgelendirilmelidir." şartı getirilmiştir. Dergimize makale
gönderilecek yazarların bu konuya dikkat etmeleri önemli olup, bu şartı sağlamayan çalışmalar
değerlendirmeye alınmayacaktır.
Etik Kurul izni gerektiren araştırmalar aşağıdaki gibidir.
TÜBİTAK ULAKBİM TR DİZİN’in ilgili kurullarınca alınan kararlara göre 2020 yılı için TR
DİZİN’de dizinlenen ve değerlendirme aşamasında olan tüm dergilerde yayınlanmak üzere başvurusu
yapılacak derleme türü dışındaki makalelerin yazarlarında (Ölçek, anket, görüşme, gözlem gibi
yollarla veri toplamayı gerektiren araştırmalar için) etik kurul onayı alındığı (etik kurul adı, karar
tarihi ve sayısı) aday makalenin ilk-son sayfasında ve yöntem bölümünde belirtilmesi ve
belgelendirilmesi,
Bilgilendirilmiş gönüllü olur/onam formunun imzalatıldığına ilişkin bilgiye makalede yer verilmesi,
Veri toplama sürecinde etik ilkelere özen gösterildiğinin kanıtlarının (başkalarının ölçek, anket,
belgelerinin kullanılması için izin alınması gibi) makale içinde sunulması,
Makalelerde araştırma ve yayın etiğine uyulduğunun belirtilmesi istenilecektir.
Not. Bir önceki yıl/sayı için dergiye yayın başvurusunda bulunulmuş, kabul edilmiş ama henüz
yayımlanmamış makaleler için geriye dönük etik kurul izni gerekmemektedir.
Dergiye gönderilecek çalışmalarda benzerlik raporları istenmektedir.
İntihal Değerlendirme Süreci
• Benzerlik raporu, Turnitin, iThenticate gibi benzerlik programları kullanılarak yazar
tarafından yapılır. Bu programlarda ayarlar kısmında sadece Bibliyografyayı çıkar “Exclude
Bibliogaphy” ve Şundan daha az olan kaynakları çıkarın: 5 Kelime “Exclude sources that are less
than: 5 words” ayarları kullanılmalıdır.
• Tarama sonucu çalışmanın tamamında %20’ten fazla ve tek kaynaktan %5’ten fazla
benzeşiklik çıkan çalışmalar ön değerlendirmeye alınmaz. Benzeşiklik oranı %20’nin altında olan
çalışmalarda alıntı yapılan her cümlenin sonunda kaynak verilip verilmediği kontrol edilmelidir. Bu
incelemelerden geçen makalelerin ön değerlendirme işlemi tamamlanır.
• Etik ihlaller konusunda her türlü sorumluluk yazarlara aittir.
MSKU Eğitim Fakültesi dergisinde yayınlanan çalışmalar sıkı bir intihal politikasından geçer. Bu
amaçla intihal programlarıyla çalışmaların kontrolü hem yazar hem de dergi yönetimi tarafından
yapılmakta, alıntıların uygun şekilde atıfta bulunulması gözetilmektedir. Gönderilen tüm makaleler
intihal taramasından geçmek zorundadır ve İleri Düzey İntihal Tespit Yazılımı (CrossCheck by
iThenticate) ile kontrol edilmektedir.
Yazarlarla İlişkiler
 Editör dergiye gönderilen makaleleri dergi yazım kuralları, çalışmanın önemi, özgünlüğü açısından
değerlendirir. Editör, makaleyi ilk gönderim sürecinde reddetme kararı alırsa, yazarlara bunun
nedenini açık ve yansız bir şekilde iletir.
 Yazarların makalelerinin durumuna ilişkin bilgi talebi olduğunda çifte körleme sürecini
bozmayacak şekilde yazarlara makalelerinin durumuna ilişkin bilgi verir.
Hakemler
Dergiye gönderilen tüm makalelerin değerlendirilmesinde yazarların hakemlerden, hakemlerin de
yazarlardan gizli tutulmaktadır. Hakem atamaları DergiPark üzerinden gerçekleşmektedir. Hakemlerin
makalenin yayımlanabilir olup olmadığına ilişkin kararları ve bu kararlarına ilişkin gerekçelerini içeren bir
form doldurmaları gerekmektedir. Bunun yanı sıra hakemler önerdikleri düzeltmeleri dosya üzerinde
göstermeleri beklenmektedir. Hakemlerinin etik sorumlulukları ve rolleri aşağıdaki gibidir:
 Hakemlerin yalnızca uzmanlık alanlarına ilişkin makalelere hakemlik yapmaları gerekmektedir.
 Hakemlerden çıkar çatışmaları bulunmayan makalelere hakemlik yapmayı kabul etmeleri
beklenmektedir. Hakemler herhangi bir çıkar çatışması fark ettiklerinde editörü bilgilendirmeli ve
ilgili makalenin hakemliğini yapmayı reddetmelidirler.
 Hakemlerin önerilerinde kullandıkları üslubun yazara ve çalışmaya saygı ölçüsünde ve bilimsellik
ölçüsünde olması beklenmektedir.
 Hakemlerin kendilerine verilen süre içerisinde değerlendirmelerini tamamlamaları ve burada
belirtilen etik sorumluluklara uymaları beklenmektedir.
Hakemlerle İlişkiler
 Editör, hakemlerin bilgi ve uzmanlıklarına uygun makaleleri değerlendirmelerini ister.
 Editör, hakem değerlendirme sürecinin gizliliğinden emin olmalı, süreçte yazar ve hakemlerin
birbirini bilmemelerini sağlar.
 Editör, kaba ve niteliksiz yorumlarda bulunan hakemleri hakem listesinden çıkarır.
 Editör, hakem listesini hakemlerin uzmanlık alanlarına göre sürekli yeniler ve genişletmelidir.
Editör
 Editör derginin niteliğinin artırılması için çaba sarf eder. Bununla birlikte, alınan duyum ve bilgiler
üzerine dataların maniple edilmesi, uydurulması, etik ihlalin bildirilmesi, hissedilmesi gibi
durumunda, bir hakemin veya inceleyicinin yazarın verilerine veya fikirlerine el koyduğundan
şüphelenilmesi durumunda editörler kurulu ile birlikte objektif karar alınabilmesi için girişimlerde
bulunur.
Editörler Kurulu ile İlişkiler
 Editör, editörler kurulu üyelerini değerlendirmeli ve derginin gelişimine aktif olarak katılım
gösterecek üyeleri editörler kuruluna seçer.
 Editör, editör yardımcısı, editörler kurulu üyeleri ile derginin gelişimde rolleri ve sorumluluklarına
ilişkin bilgilendirme yapar. Ayrıca yayım, yazım kuralları, derginin işleyişi ve dergi kurullarının
düzenlenmesine ilişkin işbirliği içerisinde çalışmaları sürdürür.
Okuyucularla İlişkiler
 Editör, yayımlanan makalelerin dergi hedef kitlesi olan okuyucularının bilgi ve becerileriyle
uyumlu olabilmesi için çaba sarf eder.
Yayıncı
Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi tarafından
online olarak yayımlanmaktadır. Yayıncının etik sorumlulukları aşağıdaki gibidir:
 Yayıncı, Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi’nde makale yayımlama
sürecinde karar merciinin ve hakemlik sürecinin editörün, editörler kurulu sorumluluğu olduğunu
kabul eder.
 Yayıncı, üniversitenin sayfasında derginin açık, elektronik ve ücretsiz erişimini sağlar

Dergimizde, inceleme ve yayın süreci için herhangi bir ücret talep edilmemektedir.