Öğretmenlerin mesleğini, uzman ya da teknisyen öğretmen olarak yerine getirmesi çoğunlukla benimsedikleri eğitim anlayışına göre belirlenir. Bu nedenle, öğretmenlerin öğretime ilişkin anlayışları ve uygulamalarını şekillendiren eğitim felsefelerini ortaya çıkarmak önemlidir. Bu bağlamda, araştırmanın temel amacı, öğretmen adaylarının eğitim felsefesi inançlarının ve öğretmenlik msleğine bakışlarının incelenmesi olarak belirlenmiştir. Araştırmada, eğitim felsefeleri olarak, alanyazında da daha çok dikkat çeken daimicilik, esasicilik, ilerlemecilik, yeniden kurmacılık ve varoluşçuluk yaklaşımları; öğretmenlik mesleğine ilişkin anlayışlar açısından ise uzman-teknisyen öğretmen sınıflaması temel alınmıştır. Bu araştırma betimsel tarama modelinde bir çalışmadır. Araştırmanın örneklemi, 793 öğretmen adayından oluşmuştur. Veriler, Öğretmenliğe Bakış Ölçeği (ÖBÖ) ve Eğitim İnançları Ölçeği (EİÖ) aracılığıyla 2016-2017 Eğitim yılı güz döneminde toplanmıştır. Bulgular, öğretmen adaylarının daha çok modern eğitim anlayışının gerektirdiği bir öğretmen tipini kabul ettiklerini; uzman öğretmen anlayışını daha çok benimsediklerini ve modern eğitim yaklaşımlarını geleneksel anlayışlardan daha önemli bulduklarını göstermektedir. Ayrıca, bulgular doğrultusunda uzman öğretmen anlayışı ile ilerlemecilik ve varoluşçuluk arasında pozitif yönde bir ilişki bulunurken, teknisyen öğretmen anlayışı (biraz düşük de olsa) ile daimicilik ve esasicilik arasında pozitif yönde bir ilişki bulunmuştur.
eğitim felsefesi uzman öğretmen teknisyen öğretmen öğretmen eğitimi öğremenliğe bakış
Çukurova Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projeleri Birimi
SBA-2016-6263
How teachers fulfill their job as a technician or professional teacher is very much up to the educational approach they adopt. Therefore, it is significant to reveal teachers’ educational philosophy shaping their understanding and practicing of teaching. Accordingly, the main purpose of this study is to investigate pre-service teachers’ educational philosophy approaches and views on teaching profession. Educational philosophies in this study are based on the framework of perennialism, essentialism, progressivism, reconstructionism, and existentialism approaches which received substantial attention in literature; the teaching approaches were based on the professional-technician teacher classification. This study utilised a descriptive survey model. The sample of the study consisted of 793 preservice teachers. The data were gathered via the Views on Teaching Profession Scale (VTS) and Educational Beliefs Scale (EBS) in 2016-2017 Education Year Fall Semester. Findings showed that pre-service teachers accepted the teacher type required by the modern education understanding; they adopted professional teacher approach more; and they saw modern educational approaches more important than traditional educational approaches. Moreover, in line with the findings, professional teaching approach was found to be in a positive relationship with progressivism and existentialism whereas technician teaching had positive relationship (even a bit low) with perennialism, essentialism as expected.
educational philosophy professional teacher technician teacher teacher education views on teaching
SBA-2016-6263
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | Makaleler - Articles |
Yazarlar | |
Proje Numarası | SBA-2016-6263 |
Yayımlanma Tarihi | 1 Mayıs 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 |