BibTex RIS Kaynak Göster

Evaluation of 6th, 7th and 8th Grade Science and Technology Learning Environment

Yıl 2016, Cilt: 3 Sayı: 1, 1 - 11, 11.05.2016
https://doi.org/10.21666/mskuefd.62021

Öz

In Turkey, constructivism has been an underlying theme of the educational reforms in last decades. The purpose of this study is to examine Turkish middle students’ perspectives on the constructivist learning environment in a science course in terms of gender and students’ age. The ACLE was administered to a sample of 1882 students from grades 6-8 randomly selected in Trabzon Province in Turkey.  The findings revealed that there were statistically significant differences between girls’ and boys’ views on dimensions of ACLE, including student centered, thought provoking, life relevance, concurrent learning and assessment, and bringing different viewpoints. Also, in terms of students’ grade, statistically significant differences were found on students’ view on dimensions of ACLE. The educational implications of the results were discussed.

Keywords: Constructivist learning environment, students’ perception, science and technology education

Kaynakça

  • Aktepe, V. ve Aktepe, Y., (2009). Fen ve teknoloji öğretiminde kullanılan öğretim yöntemlerine ilişkin öğrenci görüşleri: Kırşehir BİLSEM örneği, Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 10, 69-80.
  • Arkün, S. ve Aşkar, P., (2010). Yapılandırmacı öğrenme ortamlarını değerlendirme ölçeğinin geliştirilmesi, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 39, 32-43.
  • Arlı, M. ve Nazik, M. H., (2001). Bilimsel araştırmaya giriş, Gazi Kitapevi, Ankara.
  • Arseven, A. D., (1994). Alan araştırma yöntemi, ilkeler teknikler örnekler, Gül Yayınevi, Ankara.
  • Aytac M, ve Öngen B, (2012). Doğrulayıcı faktör analizi ile yeni çevresel paradigma ölçeğinin yapı geçerliliğinin incelenmesi, İstatistikçiler Dergisi 5, 14-22
  • Balcı, A. S., (2007). Fen öğretiminde yapılandırmacı yaklaşım uygulamasının etkisi, Selçuk Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Konya.
  • Balım, A. G., Sucuoğlu, H. ve Aydın, G., (2009). Fen ve teknolojiye yönelik tutum ölçeğinin geliştirilmesi, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25, 33-41.
  • Brooks, J. G. ve Brooks, M. G., (1999). “The courage to be constructivist”, Educational Leadership, 57, 18-24.
  • Bulut, İ, Güven, R. G. ve Güzel, S., (2009). Öğrencilerin yeni fen ve teknoloji dersine ilişkin tutumlarının değerlendirilmesi: Diyarbakır ili örneği, Çağdaş Eğitim Dergisi, 34, 26-33.
  • Çakır N. K., Şenler, B. ve Taşkın, B. G., (2007). İlköğretim II. kademe öğrencilerinin fen bilgisi dersine yönelik tutumlarının belirlenmesi, Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 5, 637-655.
  • Çeken, R., (2010). İlköğretim öğrencilerinin 2005 öncesi ve sonrası uygulanan programlara göre aldıkları fen ve teknoloji eğitimine yönelik tutumu, Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 14, 38-48.
  • Çınar, O., Teyfur, E. ve Teyfur, M., (2006). İlköğretim okulu öğretmen ve yöneticilerinin yapılandırmacı eğitim yaklaşımı ve programı hakkındaki görüşleri, İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7, 47-64.
  • Cohen, L., Manion, L. and Morrison, K., (2000). Research methods in education, Fifth edition, Routledge/Falmer, Taylor and Francis Group, London.
  • Dede, Y. ve Yaman, S., (2006). İlköğretim öğrencilerinin fen ve teknoloji ile matematik dersini öğrenme tercihleri, Science and Mathematics Learning Preferences, 1, 172-180.
  • Dede, Y. ve Yaman, S., (2007). Öğrencilerin fen ve teknoloji ve matematik dersine yönelik motivasyon düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi, Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 52, 615-638.
  • Demirci, C., (2009). Fen bilgisi öğretiminde yapılandırmacı öğrenme yaklaşımı, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 37, 24-35.
  • Fer, S. ve Cırık, İ., (2006). Öğretmenlerde ve öğrencilerde yapılandırmacı öğrenme ortamı ölçeğinin geçerlik ve güvenirlik çalışması nedir?, Yeditepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2, 1-27.
  • Gömleksiz, M. N. ve Bulut, İ., (2006). Fen bilgisi dersine ilişkin öğrenci görüşlerinin değerlendirilmesi: Diyarbakır ili örneği, Eurasian Journal of Educational Research, 23, 106-116.
  • Hofstein, A. & Lazarowitz, R., (1986). A comparison of the actual and preferred classroom learning environment in biology and chemistry as perceived high school students. Journal of Research in Science Teaching, 23, 189-199.
  • Küçüközer, H., Bostan, A., Kenar, Z., Seçer, S. ve Yavuz, S., (2008). 6. sınıf fen ve teknoloji ders kitaplarının yapılandırmacı öğrenme kuramına göre değerlendirilmesi”, İlköğretim Online, 7, 111-126.
  • MEB, (2005). İlköğretim kurumları yönetmeliğinde değişiklik yapılmasına dair yönetmelik, Milli Eğitim Bakanlığı Tebliğler Dergisi, 68, 482-632.
  • Nuhoğlu, H., (2008). İlköğretim fen ve teknoloji dersine yönelik bir tutum ölçeğinin geliştirilmesi, İlköğretim Online, 7, 627-639.
  • Şaşan, H. H., (2002). Yapılandırmacı öğrenme, Yaşadıkça Eğitim Dergisi, 74, 49-52.
  • Şeker, S., (2007). Yeni ilköğretim 6. sınıf fen ve teknoloji dersi öğretim programının öğretmen görüşleri ışığında değerlendirilmesi (Gümüşhane İli Örneği), Karadeniz Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Trabzon.
  • Şimşek, N., (2004). Yapılandırmacı öğrenme ve öğretime eleştirel bir yaklaşım, Eğitim Bilimleri ve Uygulama, 3, 115-139.
  • Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S., (2013). Using multivariate statistics , 6th ed. Boston : Pearson.
  • Taylor, P. C., Fraser, B., and White, L. R., (1994). CLES an instrument for monitoring the development of constructivist learning environment, Paper Presented at the Annual Meeting of the American Educational Research Association, New Orleans, April.
  • Tenenbaum, G., Naidu, S., Jegede, N., and Austin J., (2001). Constructivist pedagogy in conventional on-Campus and distance learning practice: An exploratory investigation, Learning and İnstruction, 11, 87-111.
  • Tüysüz, C. ve Aydın, H., (2009). İlköğretim fen ve teknoloji dersi öğretmenlerinin yeni fen ve teknoloji programına yönelik görüşleri, Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29, 37-54.
  • Özden, Y., (2006). 21. Yüzyılda Eğitimi Yeniden Canlandırma Çabaları, Türkiye'de eğitim bilimleri: Bir bilanço denemesi, (Ed: M. Hesapçıoğlu-A. Durmuş), Ankara: Nobel Yayın Dağıtım, s.: 504-522.
  • Özgür, B., (2008). Perceptions of 4th and 5th grade primary school students and their teachers about constructivist learning environments in science and technology courses, Ortadoğu Teknik Üniversitesi, Dokrota Tezi, Ankara.
  • URL, http://www.newyorkschools.com/articles/how-classroom-size-affects-learnings.html, 18 Mayıs, 2011.
  • Uzun, N. ve Keleş, Ö., (2010). Fen öğrenmeye yönelik motivasyonun bazı demografik özelliklere göre değerlendirilmesi, Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30, 561-584.
  • Yapıcı, M. ve Leblebicier, N. H., (2007). Öğretmenlerin yeni ilköğretim programına ilişkin görüşleri”, İlköğretim Online, 6, 480-490.
  • Yılmaz Kaya, S., (2008). Fen öğretiminde yapılandırmacı yaklaşımın ilköğretim II. kademe öğrencilerinin başarıları üzerine etkisi, Selçuk Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Konya.

İlköğretim 6., 7. ve 8. Sınıf Fen ve Teknoloji Dersi Yapılandırmacı Öğrenme Ortamlarının Değerlendirilmesi

Yıl 2016, Cilt: 3 Sayı: 1, 1 - 11, 11.05.2016
https://doi.org/10.21666/mskuefd.62021

Öz

Bu araştırmada, ilköğretim II. kademe öğrencilerinin fen ve teknoloji dersine yönelik yapılandırmacı öğrenme ortamı hakkında görüşleri belirlenmeye çalışılmıştır. Bu çerçevede, öğrencilerin yapılandırmacı öğrenme ortamı hakkında görüşleri ile sınıf düzeyleri ve cinsiyetleri arasındaki ilişkinin varlığı araştırılmıştır. Araştırma, Trabzon İl’inde öğrenim gören ve rastgele seçilen 1882 ilköğretim II. kademe öğrencisine uygulanmıştır. Araştırma hipotezlerini test etmek amacıyla MANOVA ve tek yönlü ANOVA testleri kullanılmıştır. Veri analizi sonucuna göre, ilköğretim II. kademe öğrencilerinin fen ve teknoloji dersi yapılandırmacı öğrenme ortamlarının değerlendirilmesi hususunda genel olarak cinsiyete ve sınıf düzeyine göre anlamlı düzeyde farklılık gösterdikleri tespit edilmiştir. Bu sonuçlar doğrultusunda; ilköğretim II. kademe öğrencilerinin fen ve teknoloji dersindeki yapılandırmacı öğrenme ortamlarını etkileyen faktörlerin tespit edilerek yapılandırmacı öğrenme ortamlarını artıracak çalışmaların yapılması; erkek öğrencilerin fen ve teknoloji dersindeki yapılandırmacı öğrenme ortamına ilişkin sahip oldukları algılarının tespit edilmesi ve yapılandırmacı öğrenme ortamlarını arttıracak çalışmaların yapılması önerilmektedir.

Anahtar Kelimeler: Fen ve teknoloji dersi, öğrenci görüşleri, yapılandırmacı öğrenme ortamı

Kaynakça

  • Aktepe, V. ve Aktepe, Y., (2009). Fen ve teknoloji öğretiminde kullanılan öğretim yöntemlerine ilişkin öğrenci görüşleri: Kırşehir BİLSEM örneği, Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 10, 69-80.
  • Arkün, S. ve Aşkar, P., (2010). Yapılandırmacı öğrenme ortamlarını değerlendirme ölçeğinin geliştirilmesi, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 39, 32-43.
  • Arlı, M. ve Nazik, M. H., (2001). Bilimsel araştırmaya giriş, Gazi Kitapevi, Ankara.
  • Arseven, A. D., (1994). Alan araştırma yöntemi, ilkeler teknikler örnekler, Gül Yayınevi, Ankara.
  • Aytac M, ve Öngen B, (2012). Doğrulayıcı faktör analizi ile yeni çevresel paradigma ölçeğinin yapı geçerliliğinin incelenmesi, İstatistikçiler Dergisi 5, 14-22
  • Balcı, A. S., (2007). Fen öğretiminde yapılandırmacı yaklaşım uygulamasının etkisi, Selçuk Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Konya.
  • Balım, A. G., Sucuoğlu, H. ve Aydın, G., (2009). Fen ve teknolojiye yönelik tutum ölçeğinin geliştirilmesi, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25, 33-41.
  • Brooks, J. G. ve Brooks, M. G., (1999). “The courage to be constructivist”, Educational Leadership, 57, 18-24.
  • Bulut, İ, Güven, R. G. ve Güzel, S., (2009). Öğrencilerin yeni fen ve teknoloji dersine ilişkin tutumlarının değerlendirilmesi: Diyarbakır ili örneği, Çağdaş Eğitim Dergisi, 34, 26-33.
  • Çakır N. K., Şenler, B. ve Taşkın, B. G., (2007). İlköğretim II. kademe öğrencilerinin fen bilgisi dersine yönelik tutumlarının belirlenmesi, Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 5, 637-655.
  • Çeken, R., (2010). İlköğretim öğrencilerinin 2005 öncesi ve sonrası uygulanan programlara göre aldıkları fen ve teknoloji eğitimine yönelik tutumu, Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 14, 38-48.
  • Çınar, O., Teyfur, E. ve Teyfur, M., (2006). İlköğretim okulu öğretmen ve yöneticilerinin yapılandırmacı eğitim yaklaşımı ve programı hakkındaki görüşleri, İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7, 47-64.
  • Cohen, L., Manion, L. and Morrison, K., (2000). Research methods in education, Fifth edition, Routledge/Falmer, Taylor and Francis Group, London.
  • Dede, Y. ve Yaman, S., (2006). İlköğretim öğrencilerinin fen ve teknoloji ile matematik dersini öğrenme tercihleri, Science and Mathematics Learning Preferences, 1, 172-180.
  • Dede, Y. ve Yaman, S., (2007). Öğrencilerin fen ve teknoloji ve matematik dersine yönelik motivasyon düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi, Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 52, 615-638.
  • Demirci, C., (2009). Fen bilgisi öğretiminde yapılandırmacı öğrenme yaklaşımı, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 37, 24-35.
  • Fer, S. ve Cırık, İ., (2006). Öğretmenlerde ve öğrencilerde yapılandırmacı öğrenme ortamı ölçeğinin geçerlik ve güvenirlik çalışması nedir?, Yeditepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2, 1-27.
  • Gömleksiz, M. N. ve Bulut, İ., (2006). Fen bilgisi dersine ilişkin öğrenci görüşlerinin değerlendirilmesi: Diyarbakır ili örneği, Eurasian Journal of Educational Research, 23, 106-116.
  • Hofstein, A. & Lazarowitz, R., (1986). A comparison of the actual and preferred classroom learning environment in biology and chemistry as perceived high school students. Journal of Research in Science Teaching, 23, 189-199.
  • Küçüközer, H., Bostan, A., Kenar, Z., Seçer, S. ve Yavuz, S., (2008). 6. sınıf fen ve teknoloji ders kitaplarının yapılandırmacı öğrenme kuramına göre değerlendirilmesi”, İlköğretim Online, 7, 111-126.
  • MEB, (2005). İlköğretim kurumları yönetmeliğinde değişiklik yapılmasına dair yönetmelik, Milli Eğitim Bakanlığı Tebliğler Dergisi, 68, 482-632.
  • Nuhoğlu, H., (2008). İlköğretim fen ve teknoloji dersine yönelik bir tutum ölçeğinin geliştirilmesi, İlköğretim Online, 7, 627-639.
  • Şaşan, H. H., (2002). Yapılandırmacı öğrenme, Yaşadıkça Eğitim Dergisi, 74, 49-52.
  • Şeker, S., (2007). Yeni ilköğretim 6. sınıf fen ve teknoloji dersi öğretim programının öğretmen görüşleri ışığında değerlendirilmesi (Gümüşhane İli Örneği), Karadeniz Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Trabzon.
  • Şimşek, N., (2004). Yapılandırmacı öğrenme ve öğretime eleştirel bir yaklaşım, Eğitim Bilimleri ve Uygulama, 3, 115-139.
  • Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S., (2013). Using multivariate statistics , 6th ed. Boston : Pearson.
  • Taylor, P. C., Fraser, B., and White, L. R., (1994). CLES an instrument for monitoring the development of constructivist learning environment, Paper Presented at the Annual Meeting of the American Educational Research Association, New Orleans, April.
  • Tenenbaum, G., Naidu, S., Jegede, N., and Austin J., (2001). Constructivist pedagogy in conventional on-Campus and distance learning practice: An exploratory investigation, Learning and İnstruction, 11, 87-111.
  • Tüysüz, C. ve Aydın, H., (2009). İlköğretim fen ve teknoloji dersi öğretmenlerinin yeni fen ve teknoloji programına yönelik görüşleri, Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29, 37-54.
  • Özden, Y., (2006). 21. Yüzyılda Eğitimi Yeniden Canlandırma Çabaları, Türkiye'de eğitim bilimleri: Bir bilanço denemesi, (Ed: M. Hesapçıoğlu-A. Durmuş), Ankara: Nobel Yayın Dağıtım, s.: 504-522.
  • Özgür, B., (2008). Perceptions of 4th and 5th grade primary school students and their teachers about constructivist learning environments in science and technology courses, Ortadoğu Teknik Üniversitesi, Dokrota Tezi, Ankara.
  • URL, http://www.newyorkschools.com/articles/how-classroom-size-affects-learnings.html, 18 Mayıs, 2011.
  • Uzun, N. ve Keleş, Ö., (2010). Fen öğrenmeye yönelik motivasyonun bazı demografik özelliklere göre değerlendirilmesi, Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30, 561-584.
  • Yapıcı, M. ve Leblebicier, N. H., (2007). Öğretmenlerin yeni ilköğretim programına ilişkin görüşleri”, İlköğretim Online, 6, 480-490.
  • Yılmaz Kaya, S., (2008). Fen öğretiminde yapılandırmacı yaklaşımın ilköğretim II. kademe öğrencilerinin başarıları üzerine etkisi, Selçuk Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Konya.
Toplam 35 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Bölüm Makaleler - Articles
Yazarlar

Nevzat Yiğit

Muhammet Alparslan

Yasin Cinemre Bu kişi benim

Bilal Balçın Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 11 Mayıs 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Cilt: 3 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Yiğit, N., Alparslan, M., Cinemre, Y., Balçın, B. (2016). Evaluation of 6th, 7th and 8th Grade Science and Technology Learning Environment. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(1), 1-11. https://doi.org/10.21666/mskuefd.62021