Bu araştırmanın
amacı öğretmenlerin
örgütsel sosyalleşme düzeylerinin örgütsel vatandaşlık davranışlarının yordayıcısı olup
olmadığını belirlemektir. Yordayıcı
ilişkisel tarama türünde desenlenmiş olan araştırmanın örneklemini İstanbul
iİi Esenyurt İlçesinde bulunan 14 Lisede görev yapan 480 öğretmen
oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak Örgütsel Sosyalleşme Ölçeği ve Örgütsel Vatandaşlık Davranışı
Ölçeği kullanılmıştır.
Araştırmadan elde edilen sonuçlara göre lise öğretmenlerinin örgütsel
sosyalleşme düzeyleri genel puan ortalamaları çok katılıyorum düzeyinde iken en
yüksek algıladıkları boyut amaç ve değer boyutu tamamen katılıyorum düzeyinde,
en düşük algıladıkları boyut örgüt dili ve tarihi boyutu katılıyorum
düzeyindedir. Öğretmenlerinin örgütsel vatandaşlık düzeyleri genel puan
ortalamaları tamamen katılıyorum düzeyinde iken en yüksek algıladıkları
centilmenlik ve yardımlaşma boyutlarında tamamen katılıyorum düzeyinde, en
düşük algıladıkları sivil erdem boyutu çok katılıyorum düzeyindedir. Öğretmenlerin
örgütsel sosyalleşme düzeyleri ölçeğinin
mesleki yeterlik, kişilerarası ilişkiler, örgüt tarihi ve dili, örgüt
politikası, örgütsel amaç ve değerlere uyum düzeyi ile örgütsel vatandaşlık
düzeyleri ölçeğinin centilmenlik, vicdanlılık, sivil erdem ve yardımlaşma boyutları arasında orta düzeyde pozitif
ilişki olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Araştırmada, ayrıca, öğretmenlerin
örgütsel sosyalleşme düzeylerinin örgütsel vatandaşlık davranışlarını yordadığı
sonucuna ulaşılmıştır
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler - Articles |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Kasım 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 5 Sayı: 2 |