Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Views of Fine Arts Education Department Students with Teacher Professional Courses and Instructors

Yıl 2020, Cilt: 7 Sayı: 1, 62 - 70, 01.05.2020
https://doi.org/10.21666/muefd.517529

Öz

Pedagogical courses prepare candidates teacher for their profession. These courses are taught in different sections of the faculties of education to prepare them for their profession. The aim of this research is to investigate the opinions of the students of the arts department towards the professional courses and instructors. The research is a qualitative study. The study group consisted of 67 students studying at Ondokuz Mayıs University, Fine Arts Education Department. Descriptive and content analysis methods are used in the analysis of research data. According to the findings of the study, it was found that most of the participants (34) do not have a positive attitude toward the pedagogical courses, whereas some of the participants (28) were in a positive opinion., a large number of teacher candidates (37) evaluated the their instructors as negative in terms of their practices, and a small percentage (8) considered them in a positive perspective. According to these results, the vocational courses should be arranged according to the interests and needs of the prospective teachers and the instructors who give the vocational courses should be more sensitive and positive toward them. Similar studies should be done in different faculties and their results should be compared. 

Kaynakça

  • Aksu, M. B., Çivitçi, A. ve Duy, B (2008). Yükseköğretim öğrencilerinin öğretim elemanlarının ders uygulamaları ve sınıf içi davranışlarına ilişkin görüşleri, İnönü Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi, 9 (16), 17–42.Aladağ, C ve Buldur, D. (2016). Coğrafya öğretmen adaylarının alan ve meslek bilgisi derslerine dair görüşleri, IJOESS, :7 (25) 70–86.Aydın, R. ve Sağlam, G. (2012). Öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik tutumlarının Belirlenmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 10(2), 257–294.Bayram, H. (1992). Eğitim yüksekokullarında öğretim elemanı - öğrenci iletişimi, Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.Bogdan, R. C. ve Biklen, S.K. (1998). Qualitative research for education: an introduction to theory and methods. (3rd ed.). Boston, MA: Allyn and Bacon.Bolat, S. (1990). Yükseköğretimde öğretim elemanı - öğrenci iletişimi, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.Buyurgan, S. (2007). Eğitim fakülteleri resim-iş eğitimi ana bilim dalı öğrencilerinin aldıkları eğitim-öğretime yönelik görüş ve beklentileri, Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(4), 657–677.Çelikten, M., Şanal, E. ve Yeni, L. (2005). Öğretmenlik mesleği ve özellikleri. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19/2, 207-237. Çetin, F. (2009). Eğitim fakültesi öğrencilerinin öğretmenlik meslek bilgisi derslerine yönelik tutumları, Gazi Üniversitesi Endüstriyel Sanatlar Eğitim Fakültesi Dergisi,25, 58-64.Creswell, J.W. (2002). Educational research: planning, conducting, and evaluating quantitative and qualitative research. Upper Saddle River, New Jersey: Merrill Prentice Hall.Deryakıılu, D. (1992). Öğretim elemanı - öğrenci arası iletişimde istenilen öğretim elemanı davranışlarının gösterilmesini engelleyen faktörler, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.Ekici, G. (2008). Öğretmen adaylarının öğretmenlik meslek bilgisi derslerine yönelik tutumları ile öğrenme biçimlerinin değerlendirilmesi, Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi. 5(1), 111–132.Erdem A. R., Gezer, K., Çokadar, H. (2005). Ortaöğretim fen-matematik ve sosyal alanlar öğretmenliği tezsiz yüksek lisans öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine ilişkin tutumları, XIV. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi. 28-30 Eylül, Kongre Kitabı I. Cilt, 471-477, DenizliGül, İ. (2017). The relationship between teacher candidates' attitudes towards teacher credentialing courses and ınstructor behavior, Universal Journal of Educational Research, 5(12): 2274-2285, DOI:10.13189/ujer.2017.051218.Işıkgöz, E., Dinçer, N., Kılınç, Z. (2016). Beden eğitimi öğretmen adaylarının öğretmenlik meslek bilgisi dersleri ile alan bilgisi ders başarıları arasındaki ilişkinin incelenmesi (batman üniversitesi örneği), Yaşam Bilimleri Dergisi, 6 (2/1),338–346.Atik Kara, D., & Sağlam, M. (2014). Öğretmenlik meslek bilgisi derslerinin öğrenme-öğretme sürecine yönelik yeterliklerinin kazandırılması yönünden değerlendirilmesi. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 2(3), 28–86. DOİ: 10.14689/issn.2148-2624.1.2c3s2m Köksal, N. (2008). Öğretmenlik mesleği genel yeterliklerinin öğretmen, müdür ve bakanlık yetkilileri tarafından değerlendirilmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23 (1), 36–46.Kumral, A (2009). Öğretmen adaylarının öğretim elemanlarının davranışlarına yönelik algıları, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Sayı: 25, 92–102.MEB (1973). Milli Eğitim Temel Kanunu. Resmi Gazete: Tarih: 24.6.1973, Sayı: 14574.Özgüngör, S ve Kapıkıran, Ş. (2008). Güzel sanatlar eğitimi öğrencilerinin öğretmenlik meslek bilgisi derslerine ilişkin motivasyon ve başarı düzeyleri, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23/1, 47–60.Şen, H.Ş. ve Erişen, Y. (2002). Öğretmen yetiştiren kurumlarda öğretim elemanlarının etkili öğretmenlik özellikleri, G.Ü. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22 (1), 99–116. Taşkın, Ç.H. ve Hacıömeroğlu, G. (2010). Meslek bilgisi derslerinin öğretmen adaylarının profesyonel gelişimindeki önemi, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28, 165–174.Terzi, A. R. ve Tezci, E (2007). Necatibey eğitim fakültesi öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine ilişkin tutumları, Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 52,593–614.Türkoğlu, A. (1993). Eğitim yüksekokulu program uygulamalarında karşılaşılan soranlar. Eğitim Bilimleri I. Ulusal Bildirileri (179–189). Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri & Milli Eğitim BasımeviVan Maanen, J. (1988).Tales of the field: on writing ethnography. Chicago: Univ. of Chicago Press.Varış, F. (1988). Eğitimde program geliştirme. Ankara: Üniversitesi. Eğitim Fakültesi Yayınları. Yıldırım, A. ve Şimşek H.( 2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık. Yılmaz, K. ve Altınkurt, Y. (2011). Göreve yeni başlayan özel dershane öğretmenlerinin kurumlarındaki çalışma koşullarına ilişkin görüşleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 11 (2), 635–650.Yüksel, S. (2004). Eğitim fakültesi öğrencilerinin öğretmenlik meslek bilgisi derslerine yönelik direnç davranışları, Elektronik versiyon]. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 4(1), 171–200.Yüksel, S. (2009). Eğitim fakültesi öğrencilerinin öğretmenlik meslek bilgisi derslerine ilişkin görüşleri, Ankara Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 42(1), 435–455.

Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü Öğrencilerinin Meslek Dersleri ve Öğretim Elemanlarına İlişkin Görüşleri

Yıl 2020, Cilt: 7 Sayı: 1, 62 - 70, 01.05.2020
https://doi.org/10.21666/muefd.517529

Öz

Öğretmenlik meslek dersleri, öğretmen adaylarını mesleğe hazırlayan derslerdir. Bu dersler, eğitim fakültelerinin farklı bölümlerinde mesleğe hazırlık amacıyla okutulmaktadırlar. Buna ilişkin yapılan araştırmanın amacı, güzel sanatlar bölümü öğrencilerinin meslek derslerine ve öğretim elemanlarına yönelik görüşlerini ortaya çıkarmaktır. Araştırma nitel bir çalışmadır. Araştırmanın çalışma grubunu, Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümünde okuyan resim-iş ve müzik öğretmenliğinde öğrenim gören 67 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırma bulgularının çözümlenmesinde nitel analiz yöntemlerinden betimsel ve içerik analizi yöntemleri kullanılmıştır. Araştırma bulgularına göre, katılımcıların çoğunluğunun (34) meslek derslerine ilişkin olumlu bir tutum içinde olmadıkları, buna karşın bir kısım katılımcının (28) olumlu görüş içinde oldukları görülmüştür. Diğer bulguda, öğretmen adaylarının büyük bir kısmı (37) öğretim elemanlarını uygulamaları yönünden olumsuz olarak değerlendirirken, az bir kısmı da (8) olumlu olarak değerlendirmişlerdir. Bu sonuçlara göre, meslek derslerinin, öğretmen adaylarının ilgi ve ihtiyaçlarına göre düzenlenmesi ve meslek derslerini veren öğretim elemanlarının daha duyarlı ve olumlu davranmaları gerekmektedir. Farklı fakültelerde benzer çalışmalar yapılarak sonuçları karşılaştırılmalıdır.

Kaynakça

  • Aksu, M. B., Çivitçi, A. ve Duy, B (2008). Yükseköğretim öğrencilerinin öğretim elemanlarının ders uygulamaları ve sınıf içi davranışlarına ilişkin görüşleri, İnönü Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi, 9 (16), 17–42.Aladağ, C ve Buldur, D. (2016). Coğrafya öğretmen adaylarının alan ve meslek bilgisi derslerine dair görüşleri, IJOESS, :7 (25) 70–86.Aydın, R. ve Sağlam, G. (2012). Öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik tutumlarının Belirlenmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 10(2), 257–294.Bayram, H. (1992). Eğitim yüksekokullarında öğretim elemanı - öğrenci iletişimi, Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.Bogdan, R. C. ve Biklen, S.K. (1998). Qualitative research for education: an introduction to theory and methods. (3rd ed.). Boston, MA: Allyn and Bacon.Bolat, S. (1990). Yükseköğretimde öğretim elemanı - öğrenci iletişimi, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.Buyurgan, S. (2007). Eğitim fakülteleri resim-iş eğitimi ana bilim dalı öğrencilerinin aldıkları eğitim-öğretime yönelik görüş ve beklentileri, Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(4), 657–677.Çelikten, M., Şanal, E. ve Yeni, L. (2005). Öğretmenlik mesleği ve özellikleri. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19/2, 207-237. Çetin, F. (2009). Eğitim fakültesi öğrencilerinin öğretmenlik meslek bilgisi derslerine yönelik tutumları, Gazi Üniversitesi Endüstriyel Sanatlar Eğitim Fakültesi Dergisi,25, 58-64.Creswell, J.W. (2002). Educational research: planning, conducting, and evaluating quantitative and qualitative research. Upper Saddle River, New Jersey: Merrill Prentice Hall.Deryakıılu, D. (1992). Öğretim elemanı - öğrenci arası iletişimde istenilen öğretim elemanı davranışlarının gösterilmesini engelleyen faktörler, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.Ekici, G. (2008). Öğretmen adaylarının öğretmenlik meslek bilgisi derslerine yönelik tutumları ile öğrenme biçimlerinin değerlendirilmesi, Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi. 5(1), 111–132.Erdem A. R., Gezer, K., Çokadar, H. (2005). Ortaöğretim fen-matematik ve sosyal alanlar öğretmenliği tezsiz yüksek lisans öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine ilişkin tutumları, XIV. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi. 28-30 Eylül, Kongre Kitabı I. Cilt, 471-477, DenizliGül, İ. (2017). The relationship between teacher candidates' attitudes towards teacher credentialing courses and ınstructor behavior, Universal Journal of Educational Research, 5(12): 2274-2285, DOI:10.13189/ujer.2017.051218.Işıkgöz, E., Dinçer, N., Kılınç, Z. (2016). Beden eğitimi öğretmen adaylarının öğretmenlik meslek bilgisi dersleri ile alan bilgisi ders başarıları arasındaki ilişkinin incelenmesi (batman üniversitesi örneği), Yaşam Bilimleri Dergisi, 6 (2/1),338–346.Atik Kara, D., & Sağlam, M. (2014). Öğretmenlik meslek bilgisi derslerinin öğrenme-öğretme sürecine yönelik yeterliklerinin kazandırılması yönünden değerlendirilmesi. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 2(3), 28–86. DOİ: 10.14689/issn.2148-2624.1.2c3s2m Köksal, N. (2008). Öğretmenlik mesleği genel yeterliklerinin öğretmen, müdür ve bakanlık yetkilileri tarafından değerlendirilmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23 (1), 36–46.Kumral, A (2009). Öğretmen adaylarının öğretim elemanlarının davranışlarına yönelik algıları, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Sayı: 25, 92–102.MEB (1973). Milli Eğitim Temel Kanunu. Resmi Gazete: Tarih: 24.6.1973, Sayı: 14574.Özgüngör, S ve Kapıkıran, Ş. (2008). Güzel sanatlar eğitimi öğrencilerinin öğretmenlik meslek bilgisi derslerine ilişkin motivasyon ve başarı düzeyleri, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23/1, 47–60.Şen, H.Ş. ve Erişen, Y. (2002). Öğretmen yetiştiren kurumlarda öğretim elemanlarının etkili öğretmenlik özellikleri, G.Ü. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22 (1), 99–116. Taşkın, Ç.H. ve Hacıömeroğlu, G. (2010). Meslek bilgisi derslerinin öğretmen adaylarının profesyonel gelişimindeki önemi, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28, 165–174.Terzi, A. R. ve Tezci, E (2007). Necatibey eğitim fakültesi öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine ilişkin tutumları, Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 52,593–614.Türkoğlu, A. (1993). Eğitim yüksekokulu program uygulamalarında karşılaşılan soranlar. Eğitim Bilimleri I. Ulusal Bildirileri (179–189). Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri & Milli Eğitim BasımeviVan Maanen, J. (1988).Tales of the field: on writing ethnography. Chicago: Univ. of Chicago Press.Varış, F. (1988). Eğitimde program geliştirme. Ankara: Üniversitesi. Eğitim Fakültesi Yayınları. Yıldırım, A. ve Şimşek H.( 2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık. Yılmaz, K. ve Altınkurt, Y. (2011). Göreve yeni başlayan özel dershane öğretmenlerinin kurumlarındaki çalışma koşullarına ilişkin görüşleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 11 (2), 635–650.Yüksel, S. (2004). Eğitim fakültesi öğrencilerinin öğretmenlik meslek bilgisi derslerine yönelik direnç davranışları, Elektronik versiyon]. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 4(1), 171–200.Yüksel, S. (2009). Eğitim fakültesi öğrencilerinin öğretmenlik meslek bilgisi derslerine ilişkin görüşleri, Ankara Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 42(1), 435–455.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler - Makaleler
Yazarlar

İbrahim Gül

Yüksel Gündüz Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Mayıs 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 7 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Gül, İ., & Gündüz, Y. (2020). Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü Öğrencilerinin Meslek Dersleri ve Öğretim Elemanlarına İlişkin Görüşleri. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(1), 62-70. https://doi.org/10.21666/muefd.517529