In this study, it was aimed to investigate the views and experiences of Science teachers
about online courses during the Covid-19 pandemic. Phenomenology design, one of the
qualitative research designs, was used in the research. A total of 15 science teachers, 4
male and 11 female, were selected using maximum diversity sampling. The teachers
who participated in the study were interviewed and the data were analyzed by
descriptive analysis method. Under the theme of "Science Online Courses in the Covid19 Pandemic", a total of seven categories emerged: "Tools Used", "Teaching Methods
and Techniques", "Science Experiments", "Benefits", "Problems", "Assessment and
Evaluation" and "Suggestions"; a total of seven categories emerged. Science teachers
participating in the study stated that they frequently used EBA as a tool in online
courses and lecture instruction as a method. Participants stated that they performed
most of the science experiments in online classes as demonstration experiments. They
find online lessons useful for the integration of technology and education. Still, they
have difficulties in specific unit titles, and they stated that there was a lack of material.
Emphasizing the importance of in-service and pre-service training, they noted the need
for distance and online courses training. In the study, the views of the participants were
frequently included, and the findings were interpreted.
Covid-19 pandemic online classes science teacher opinions emergency distance education
Bu çalışmada Fen Bilimleri öğretmenlerinin Covid-19 pandemisi sürecinde çevrim içi
dersler hakkındaki görüşlerini ve deneyimlerini araştırmak amaçlanmıştır. Araştırmada
nitel araştırma desenlerinden fenomenoloji deseni kullanılmıştır. Çalışma grubu 4
erkek, 11 kadın olmak üzere toplam 15 Fen Bilimleri öğretmeni maksimum çeşitlilik
örneklemesi kullanılarak seçilmiştir. Çalışmaya katılan öğretmenler ile görüşme
gerçekleştirilmiş ve veriler betimsel analiz yöntemiyle analiz edilmiştir. “Covid-19
Pandemisinde Fen Bilimleri Çevrim İçi Dersleri” teması altında, “Kullanılan Araçlar”,
“Öğretim Yöntem ve Teknikleri”, “Fen Deneyleri”, “Yararlar”, “Sorunlar”, “Ölçme
ve Değerlendirme” ve “Öneriler” olmak üzere toplam yedi kategori ortaya çıkmıştır.
Çalışmaya katılan Fen Bilimleri öğretmenleri, çevrim içi derslerde araç olarak EBA’yı
yöntem olarak da sıkça düz anlatımı kullandıklarını ifade etmişlerdir. Katılımcılar
çevrim içi derslerde fen deneylerinin büyük bir çoğunluğunu gösteri deneyi olarak
gerçekleştirdiklerini dile getirmişlerdir. Katılımcılar teknoloji ve eğitimi bütünleştirme
konusunda çevrim içi derslerin yararlı olduğunu belirtmişlerdir. Bunun yanı sıra
öğretmenler çevrim içi derslerde belirli konuların öğretiminde zorlandıklarını ve çevrim
içi dersler için materyal eksikliğinin olduğunu ifade etmişlerdir. Hizmet içi- hizmet
öncesi eğitimin önemini vurgulayarak uzaktan ve çevrim içi dersler hakkında eğitime
ihtiyaç olduğunu vurgulamışlardır. Çalışmada katılımcıların görüşlerine sıklıkla yer
verilmiş ve elde edilen bulgular yorumlanmıştır.
Covid-19 pandemisi çevrim içi dersler fen bilimleri öğretmen görüşleri acil uzaktan eğitim
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri |
Bölüm | Makaleler - Articles |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Kasım 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 9 Sayı: 2 |