The aim of this study is to examine the relationship between secondary school students' perceptions of school and their perceptions of school quality of life. Relational survey model was used in the study. The population of the study consists of 46,566 secondary education students studying in public schools in Sakarya province in the 2021-2022 academic year, and the sample of the study consists of 207 students studying in 21 schools selected from the population through purposeful sampling method. In the data collection process, two scales were used to determine the relationship between students' perceptions of school and their perceptions of school quality of life. The first of these scales is the School Perception scale developed by Ozdemir and Kalaycı (2013) and the second data collection tool is the School Quality of Life scale developed by Sarı (2006), which consists 36 (thirty-six) items and three dimensions. According to the findings, it was seen that high school students who participated in the research perceived school as a "Place of Protection and Development". In addition, it was found that they perceived it as "Home" and "Place of Pressure" respectively; high school students' satisfaction with school quality was at a medium level and students perceived school experiences related to teacher- student communication and social activities at a higher level. According to the findings of the study, the article concludes with recommendations for students' perceptions of school and school life quality
Bu araştırmanın amacı ortaöğretim kurumlarındaki öğrencilerin metaforik okul algıları ile okul yaşam kalitesi algıları arasındaki ilişkiyi incelemektedir. Araştırmada ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın evreni 2021-2022 eğitim öğretim yılında Sakarya ili kamu okullarında eğitim gören 210.395 öğrenciden oluşmakta olup araştırmanın örneklemi ise evrenden amaçlı örneklem yöntemi ile seçilmiş 21 okulda eğitim gören 207 öğrenciden oluşturmaktadır. Verilerin toplanma sürecinde öğrencilerin metaforik okul algıları ile okul yaşam kalitesi algıları arasındaki ilişkiyi belirlemek için iki tane ölçek kullanılmıştır. Bu ölçeklerden birincisi Özdemir ve Kalaycı (2013) tarafından geliştirilen Okul Algısı ölçeğidir ikinci veri toplama aracı ise Sarı (2006) tarafından geliştirilmiş olan geliştirmiş olduğu 36 (otuz altı) maddeden ve üç boyuttan oluşan Okul Yaşam Kalitesi ölçeğidir. Araştırma bulgularına göre araştırmaya katılan lise öğrencilerinin okulu daha çok “Koruma Geliştirme Yeri” olarak algıladıkları görülmüştür. Bunun yanında sırasıyla “Yuva” ve “Baskı Yeri” olarak algıladıkları; araştırmaya katılan lise öğrencilerinin okul kalitesi memnuniyetlerinin orta düzey olduğu ve öğrencilerin öğretmen-öğrenci iletişimi ve sosyal etkinliklere ilişkin okul yaşantılarını daha yüksek düzeyde algıladıkları bulgulanmıştır. Araştırma bulgularına göre makale sonunda öğrencilerin metaforik okul algıları ve okul yaşam kalitelerine yönelik öneriler sunulmuştur.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri |
Bölüm | Makaleler - Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 14 Eylül 2023 |
Yayımlanma Tarihi | 1 Kasım 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 10 Sayı: 2 |