Sosyal Bilgiler Dersinin Gösteri Yöntemi ile İşlenmesinin Ders Başarısına ve Derse Yönelik Tutuma Etkisi
Yıl 2024,
Cilt: 11 Sayı: 2, 156 - 181
Murat Salur
,
Zafer Çakmak
Öz
Bu araştırmanın amacı, 2021-2022 eğitim-öğretim yılında, 5. sınıf sosyal bilgiler dersinde insanlar, yerler ve çevreler öğrenme alanının gösteri yöntemi ile işlenmesinin ders başarısı ve derse yönelik tutum üzerindeki etkisini belirlemektir. Bu araştırmanın çalışma grubunu 2021-2022 eğitim-öğretim yılının birinci döneminde, Muş ili merkezinde yer alan Vali Adil Yazar Ortaokulu’nda öğrenim hayatına devam eden 5. sınıf düzeyindeki dört şubeden oluşmaktadır. Bu çalışma nicel araştırma yöntemiyle yürütülmüştür. Araştırmanın nicel boyutu deneme modelinde olup araştırmada ön ve son test kontrol gruplu yarı deneysel desen kullanılmıştır. Veri toplama aracı olarak; “İnsanlar, Yerler ve Çevreler Başarı Testi” ile “Sosyal Bilgiler Dersi Tutum Ölçeği” kullanılmıştır. Bu çalışmanın uygulanabilmesi için öncelikle Fırat Üniversitesi Sosyal ve Beşeri Bilimler Araştırmaları Etik Kurulundan daha sonra Muş Valiliği İl Milli Eğitim Müdürlüğünden gerekli izinler alınmıştır. Bunun yanı sıra araştırmanın yürütüldüğü ortaokulun beşinci sınıf öğrencilerinin tüm velileri bilgilendirilmiş gönüllü olur formlarını doldurmuştur. Deney ve kontrol gruplarının başarı testinin ve tutum ölçeğinin analizinde SPSS 22 paket programı kullanılmıştır. Bu araştırmanın sonuçları kapsamında; gösteri yönteminin sosyal bilgiler dersinde öğrencilerin ders başarısını ciddi anlamda arttırdığı ve derse yönelik tutum üzerinde olumlu etki oluşturduğu saptanmıştır.
Kaynakça
- Ata, B. (2015). Sosyal bilgiler öğretim programı. C. Öztürk (Editör). Sosyal bilgiler öğretimi, demokratik vatandaşlık eğitimi (4. Baskı) (s.33-47) içinde. Ankara: Pegem Akademi.
- Aydın, B. (2016). İlköğretim 7. sınıf öğrencilerinin elektrik enerjisi ünitesindeki başarılarına deneylerle zenginleştirilmiş gösteri yönteminin etkisi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Erciyes Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Kayseri.
- Azizoğlu, N. (2004). Conceptual change oriented instruction and students' misconceptions in gases (Unpublished Doctoral Dissertation), Middle East Technical University, Ankara.
- Bal İncebacak, B. (2017). Drama ile gösteri yöntemleri kullanılarak yazdırılan öykülerin karşılaştırılması. Journal of International Social Research, 10(49), 408-415.
- Basheer, A., Hugerat, M., Kortam, N. and Hofstein, A. (2016). The effectiveness of teachers' use of demonstrations for enhancing students' understanding of and attitudes to learning the oxidation-reduction concept. Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 13(3), 555-570.
- Çelikçi, S. (2000). İlköğretim 3. sınıf öğrencilerinin okuduğunu anlama becerilerinin geliştirilmesinde gösteri (demonstrasyon) yönteminin etkililiğinin incelenmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
- Daluba, N. E. (2013). Effect of demonstration method of teaching on students' achievement in agricultural science. World Journal of Education, 3(6), 1-7.
- Deese, W. C., Ramsey, L. L., Walczyk, J. and Eddy, D. (2000) Using demonstration assessments to improve learning. Journal of Chemical Education, 77(11), 1511- 1516.
- Demiralp, N. (2006). Coğrafya öğretiminde gösteri yöntemi kullanılarak harita ve küre kullanım becerilerinin geliştirilmesi (Yayımlanmamış doktora tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
- Eilks, I., Prins, G. T. and Lazarowitz, R. (2013). How to organize the classroom in student – active mode. In I. Eikles and A. Hofstein (eds.). Teaching chemistry – A study book (pp. 183-212). Rotterdam: Sense.
- El-Sayed, H. E. S. M., Elmashad, H. A. M. and Ibrahim, A. A. W. (2017). The effectiveness of utilizing video-assisted and lecture cum demonstration method on the nursing students’ knowledge and skills in using partograph. IOSR Journal of Nursing and Health Science, 6(5), 61-70.
- Erdoğan, M. (2010). Grup ve gösteri deney tekniklerinin öğrencilerin bilimsel süreç becerilerine, başarılarına ve hatırda tutma düzeylerine etkileri (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Selçuk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Konya.
- Gedik, E. (2001). Kavramsal değişim yaklaşımına dayalı gösteri yönteminin elektrokimya konusunu anlamaya olan etkisi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Orta Doğu Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
- Göğebakan, Y. (2008). Sanat tarihi öğretiminde gösteri yöntemi ile gezi gözlem yönteminin bilginin kalıcılığı açısından karşılaştırılması eski Malatya Ulu Cami örneği. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28 (2), 197-221.
- Gömleksiz, M. N. ve Kan, A. Ü. (2013). Sosyal bilgiler dersi tutum ölçeğinin geçerlik ve güvenirlik çalışması. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 23(2), 139-148.
- Green, S. B. and Salkind, N. J. (2005). Using Spss for Windows and Macintosh: Analyzing and Understanding Data (4th edition). New Jersey, Pearson Prentice Hall Press.
- Gülcan, F. (2010). Deyim öğretiminde gösteri tekniğinin etkililiği (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sakarya.
- Hacıoğlu, E. (1989). Demonstrasyon yöntemi ile iş ve işlem yapraklarının öğretimdeki etkililiğinin karşılaştırılması (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eskişehir.
- Hidayat, H. (2020). Application of cooperative learning model through visual video with demonstration method in microbiology course. In AIP Conference Proceedings. AIP Publishing LLC.
- Ichsan, I. Z. and Mulyani, S. W. W. (2018). Improving students’ motoric skills through demonstration method in recycling plastic waste. JPBI (Jurnal Pendidikan Biologi Indonesia), 4(2), 189-194.
- Idris, I. (2019). Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa Menggunakan Metode Demonstrasi Pada Materi Listrik. Jurnal Penelitian dan Pengkajian Ilmu Pendidikan: e-Saintika, 2(2), 84-90.
- Inuwa, U., Abdullah, Z. and Hassan, H. (2018). A mixed-method study of the effect of the demonstration method on students’ achievement in financial accounting. International Journal of Instruction, 11(4), 577-592.
- İplikçi, E. (2006). Coğrafya programındaki ‘yer yuvarlağı’ ünitesinin beyin fırtınası tekniği ve gösteri yöntemi kullanılarak öğretilmesi (Lise 1.Sınıf ders örneği) (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
- Köklü, N. Büyüköztürk, Ş. ve Bökeoğlu, Ö. Ç. (2006). Sosyal bilimler için istatistik. Ankara: Pegem yayıncılık.
- Muhammad, A. U., Bala, D. and Ladu, K. M. (2016). Effectiveness of demonstration and lecture methods in learning concept in economics among secondary school students in Borno State, Nigeria. Journal of Education and Practice, 7(12), 51-59.
- Ramadhan, N. and Surya, E. (2017). The ımplementation of demonstration method to ıncrease students’ ability in operating multiple numbers by using concrete object. International Journal of Sciences: Basic and Applied Research (IJSBAR), 34(02), 62-68.
- Ramsey, L. L., Walczyk, J., Deese, W. C., and Eddy, D. (2000). Using demonstration assessments to improve learning. Journal of Chemical Education, 77(11), 1511.
- Saragih, S. (2019). Efektıvıtas metode demonstrası dengan metode dıskusı terhadap hasıl belajar pendıdıkan kewarganegaraan kelas x sma negerı 1 pematangsıantar. Bahastra: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 3(2), 289-294.
- Sever, S. (2011). Bilimsel kavramların sorgulama temelli öğretimi için tasarlanmış deneysel etkinliklerin video ve gösteri yöntemleri ile sunulmasının etkililiği (Yayımlanmamış Yüksek lisans tezi). Muğla Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Muğla.
- Soe, M. S. and Nyunt, S. S. (2018). A study of the effectıveness of demonstratıon method on grade nıne students’achıevement ın physıcs Journal of the.Myanmar Academy of Arts and Science, 16, 361-384.
- Sola, A. O. and Ojo, O. E. (2007). Effects of project, inquiry and lecture-demonstration teaching methods on senior secondary students' achievement in separation of mixtures practical test. Educational Research and Reviews, 2(6), 124-132.
- Thahir, A., Mawarni, A. and Palupi, R. (2019). The effectiveness of demonstration methods assisting multiplication board tools for understanding mathematical concept in Bandar Lampung. Journal for the Education of Gifted Young Scientists, 7(2), 353-362.
- Tosun, V. (2003). İlköğretim okulları II. kademe öğrencilerinin beden eğitimi dersi öğretiminde kullanılan gösteri yöntemi ile alıştırma yöntemlerinin karşılaştırılması (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Muğla Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Muğla.
- Uyanık, S. (2006). Karst topografyası kavramlarının gösteri yöntemiyle öğretilmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
- Vijayakumari, S. N., and Umashree, D. K. (2016). Effectiveness of cooperative learning and lecture demonstration method on developing ecocentric attitude among secondary school students. i-Manager's Journal on School Educational Technology, 12(3), 44-53.
- Wahyuni, S. (2016). The effectiveness of demonstration method through audio visual media to the students’ speaking ability. Mandar Social Science Journal, 1(1), 40-54.
- Yavuz, A. (2005). Effectiveness of conceptual change instruction accompanied with demonstrations and computer assisted concept mapping on students’ understanding of matter concepts (Unpublished Doctoral Dissertation), Middle East Technical University, Ankara.
- Zulfahmi, M. N., Haryono, H. and Hartono, H. (2019). Bassic movement dancing skills of 5-6 years old children through dance and sing theme based learning with demonstration method. Journal of Primary Education, 8(1), 30-36.
The Effect of Teaching Social Studies Course with Demonstration Method on Course Success and Attitude towards the Course
Yıl 2024,
Cilt: 11 Sayı: 2, 156 - 181
Murat Salur
,
Zafer Çakmak
Öz
The purpose of this research is to determine the effect of teaching the learning area of people, places and environments to 5th grade students with demonstration method in social studies course in 2021-2022 academic year on course success and attitude towards the course. The study group of this research consists of 5th grade students of four different classes who continue their education at the Vali Adil Yazar Secondary School located in the city center of Muş in the first semester of the 2021-2022 academic year. This study was carried out with the quantitative research method. The quantitative dimension of the research is in the experimental model and the quasi-experimental design with pre-test and post-test control group was used in the research. “People, Places and Environments Achievement Test” and “Social Studies Lesson Attitude Scale” were used as data collection tools. First, the necessary permissions were obtained from the Social and Human Sciences Research Ethics Committee of Fırat University, and then from the Muş Governorship Provincial Directorate of National Education for the implementation of this study. In addition, the parents of the fifth-grade students of the secondary school where the research was conducted filled in the informed consent forms. SPSS 22 package program was used in the analysis of the achievement test and attitude scale of the experimental and control groups. Within the scope of the results of this research, it was determined that the demonstration method significantly increased the success of the students in the social studies course and had a positive effect on the attitude towards the course.
Kaynakça
- Ata, B. (2015). Sosyal bilgiler öğretim programı. C. Öztürk (Editör). Sosyal bilgiler öğretimi, demokratik vatandaşlık eğitimi (4. Baskı) (s.33-47) içinde. Ankara: Pegem Akademi.
- Aydın, B. (2016). İlköğretim 7. sınıf öğrencilerinin elektrik enerjisi ünitesindeki başarılarına deneylerle zenginleştirilmiş gösteri yönteminin etkisi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Erciyes Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Kayseri.
- Azizoğlu, N. (2004). Conceptual change oriented instruction and students' misconceptions in gases (Unpublished Doctoral Dissertation), Middle East Technical University, Ankara.
- Bal İncebacak, B. (2017). Drama ile gösteri yöntemleri kullanılarak yazdırılan öykülerin karşılaştırılması. Journal of International Social Research, 10(49), 408-415.
- Basheer, A., Hugerat, M., Kortam, N. and Hofstein, A. (2016). The effectiveness of teachers' use of demonstrations for enhancing students' understanding of and attitudes to learning the oxidation-reduction concept. Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 13(3), 555-570.
- Çelikçi, S. (2000). İlköğretim 3. sınıf öğrencilerinin okuduğunu anlama becerilerinin geliştirilmesinde gösteri (demonstrasyon) yönteminin etkililiğinin incelenmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
- Daluba, N. E. (2013). Effect of demonstration method of teaching on students' achievement in agricultural science. World Journal of Education, 3(6), 1-7.
- Deese, W. C., Ramsey, L. L., Walczyk, J. and Eddy, D. (2000) Using demonstration assessments to improve learning. Journal of Chemical Education, 77(11), 1511- 1516.
- Demiralp, N. (2006). Coğrafya öğretiminde gösteri yöntemi kullanılarak harita ve küre kullanım becerilerinin geliştirilmesi (Yayımlanmamış doktora tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
- Eilks, I., Prins, G. T. and Lazarowitz, R. (2013). How to organize the classroom in student – active mode. In I. Eikles and A. Hofstein (eds.). Teaching chemistry – A study book (pp. 183-212). Rotterdam: Sense.
- El-Sayed, H. E. S. M., Elmashad, H. A. M. and Ibrahim, A. A. W. (2017). The effectiveness of utilizing video-assisted and lecture cum demonstration method on the nursing students’ knowledge and skills in using partograph. IOSR Journal of Nursing and Health Science, 6(5), 61-70.
- Erdoğan, M. (2010). Grup ve gösteri deney tekniklerinin öğrencilerin bilimsel süreç becerilerine, başarılarına ve hatırda tutma düzeylerine etkileri (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Selçuk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Konya.
- Gedik, E. (2001). Kavramsal değişim yaklaşımına dayalı gösteri yönteminin elektrokimya konusunu anlamaya olan etkisi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Orta Doğu Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
- Göğebakan, Y. (2008). Sanat tarihi öğretiminde gösteri yöntemi ile gezi gözlem yönteminin bilginin kalıcılığı açısından karşılaştırılması eski Malatya Ulu Cami örneği. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28 (2), 197-221.
- Gömleksiz, M. N. ve Kan, A. Ü. (2013). Sosyal bilgiler dersi tutum ölçeğinin geçerlik ve güvenirlik çalışması. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 23(2), 139-148.
- Green, S. B. and Salkind, N. J. (2005). Using Spss for Windows and Macintosh: Analyzing and Understanding Data (4th edition). New Jersey, Pearson Prentice Hall Press.
- Gülcan, F. (2010). Deyim öğretiminde gösteri tekniğinin etkililiği (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sakarya.
- Hacıoğlu, E. (1989). Demonstrasyon yöntemi ile iş ve işlem yapraklarının öğretimdeki etkililiğinin karşılaştırılması (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eskişehir.
- Hidayat, H. (2020). Application of cooperative learning model through visual video with demonstration method in microbiology course. In AIP Conference Proceedings. AIP Publishing LLC.
- Ichsan, I. Z. and Mulyani, S. W. W. (2018). Improving students’ motoric skills through demonstration method in recycling plastic waste. JPBI (Jurnal Pendidikan Biologi Indonesia), 4(2), 189-194.
- Idris, I. (2019). Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa Menggunakan Metode Demonstrasi Pada Materi Listrik. Jurnal Penelitian dan Pengkajian Ilmu Pendidikan: e-Saintika, 2(2), 84-90.
- Inuwa, U., Abdullah, Z. and Hassan, H. (2018). A mixed-method study of the effect of the demonstration method on students’ achievement in financial accounting. International Journal of Instruction, 11(4), 577-592.
- İplikçi, E. (2006). Coğrafya programındaki ‘yer yuvarlağı’ ünitesinin beyin fırtınası tekniği ve gösteri yöntemi kullanılarak öğretilmesi (Lise 1.Sınıf ders örneği) (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
- Köklü, N. Büyüköztürk, Ş. ve Bökeoğlu, Ö. Ç. (2006). Sosyal bilimler için istatistik. Ankara: Pegem yayıncılık.
- Muhammad, A. U., Bala, D. and Ladu, K. M. (2016). Effectiveness of demonstration and lecture methods in learning concept in economics among secondary school students in Borno State, Nigeria. Journal of Education and Practice, 7(12), 51-59.
- Ramadhan, N. and Surya, E. (2017). The ımplementation of demonstration method to ıncrease students’ ability in operating multiple numbers by using concrete object. International Journal of Sciences: Basic and Applied Research (IJSBAR), 34(02), 62-68.
- Ramsey, L. L., Walczyk, J., Deese, W. C., and Eddy, D. (2000). Using demonstration assessments to improve learning. Journal of Chemical Education, 77(11), 1511.
- Saragih, S. (2019). Efektıvıtas metode demonstrası dengan metode dıskusı terhadap hasıl belajar pendıdıkan kewarganegaraan kelas x sma negerı 1 pematangsıantar. Bahastra: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 3(2), 289-294.
- Sever, S. (2011). Bilimsel kavramların sorgulama temelli öğretimi için tasarlanmış deneysel etkinliklerin video ve gösteri yöntemleri ile sunulmasının etkililiği (Yayımlanmamış Yüksek lisans tezi). Muğla Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Muğla.
- Soe, M. S. and Nyunt, S. S. (2018). A study of the effectıveness of demonstratıon method on grade nıne students’achıevement ın physıcs Journal of the.Myanmar Academy of Arts and Science, 16, 361-384.
- Sola, A. O. and Ojo, O. E. (2007). Effects of project, inquiry and lecture-demonstration teaching methods on senior secondary students' achievement in separation of mixtures practical test. Educational Research and Reviews, 2(6), 124-132.
- Thahir, A., Mawarni, A. and Palupi, R. (2019). The effectiveness of demonstration methods assisting multiplication board tools for understanding mathematical concept in Bandar Lampung. Journal for the Education of Gifted Young Scientists, 7(2), 353-362.
- Tosun, V. (2003). İlköğretim okulları II. kademe öğrencilerinin beden eğitimi dersi öğretiminde kullanılan gösteri yöntemi ile alıştırma yöntemlerinin karşılaştırılması (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Muğla Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Muğla.
- Uyanık, S. (2006). Karst topografyası kavramlarının gösteri yöntemiyle öğretilmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
- Vijayakumari, S. N., and Umashree, D. K. (2016). Effectiveness of cooperative learning and lecture demonstration method on developing ecocentric attitude among secondary school students. i-Manager's Journal on School Educational Technology, 12(3), 44-53.
- Wahyuni, S. (2016). The effectiveness of demonstration method through audio visual media to the students’ speaking ability. Mandar Social Science Journal, 1(1), 40-54.
- Yavuz, A. (2005). Effectiveness of conceptual change instruction accompanied with demonstrations and computer assisted concept mapping on students’ understanding of matter concepts (Unpublished Doctoral Dissertation), Middle East Technical University, Ankara.
- Zulfahmi, M. N., Haryono, H. and Hartono, H. (2019). Bassic movement dancing skills of 5-6 years old children through dance and sing theme based learning with demonstration method. Journal of Primary Education, 8(1), 30-36.