Araştırma ve Yayın Etiği
Etik İlkeler ve Yayın Politikası
Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (MSKÜ Eğitim Fakültesi Dergisi), Kasım-2014’ten beri yayınlanmakta olup 2019’dan itibaren TR Dizin’de taranmaktadır. ULAKBİM’in 25 Şubat 2020 kararına göre, etik kurul onayı gerektiren klinik ve deneysel çalışmalarda (insan/hayvan) bu onay makalede belirtilmeli ve belgelendirilmelidir. Onaysız makaleler kabul edilmez. Üniversite dışındaki araştırmacılar, bölgesel etik kurullardan onay almalıdır.
Yazarlar, YÖK Bilimsel Araştırma ve Yayın Etiği Yönergesi’ne uymalı, “Bilimsel Araştırma ve Yayın Etiğine Aykırı Eylemler”den kaçınmalıdır. Dergi, YÖK Etik Davranış İlkeleri ve TÜBİTAK Araştırma ve Yayın Etiği Yönetmeliği’ni esas alır.
Etik kurul izni gereken çalışmalarda, izin bilgileri (kurul adı, tarih, sayı) yöntem bölümünde ve makalenin ilk/son sayfasında yer almalı. Olgu sunumlarında bilgilendirilmiş onam formu belirtilmeli, telif hakkı düzenlemelerine uyulmalıdır.
Yazarlara İlişkin Etik Kurallar
• Yazarlar, özgün eğitim bilimleri ve alan eğitimi çalışmalarını dergiye göndermelidir.
• Makale aynı anda başka dergiye gönderilmemeli; “Telif Hakkı Devir Formu” sunulmalı.
• Yazarlar, yalnızca katkısı olanları yazar olarak belirtmeli; katkısı olmayanlar eklenmemeli.
• Hakem talebi üzerine rapor, istatistik, gözlem verileri gibi belgeler sunulmalı (5 yıl saklama zorunluluğu).
• Hata fark edilirse, editör bilgilendirilmeli; düzeltme veya geri çekme talep edilmeli.
• Çıkar çatışması varsa, sorumluluk yazara aittir.
Hakemlere İlişkin Etik Kurallar
• Çifte kör hakemlik uygulanır; yazar ve hakem kimlikleri gizlidir. Tüm iletişim DergiPark üzerinden yapılır.
• Hakemler, makale konusunda uzman kişilerden seçilir. Disiplinler arası çalışmalarda farklı alanlardan en az iki hakem atanır.
• Kurum içi makalelerde kurum dışı hakemlere öncelik verilir.
• Hakemler en az doktora seviyesinde olmalı; yurt içi/dışı, kamu/vakıf üniversitelerinden veya emekli öğretim üyelerinden seçilebilir.
• Karar için iki hakem raporu yetersizse üçüncü hakem atanır.
• Hakemler, çıkar çatışması fark ederse dergiyi bilgilendirmeli.
• Değerlendirmeler açıklayıcı, gerekçeli ve nezaket kurallarına uygun olmalı. Üslup bozukluğunda hakem uyarılır; tekrarda önlem alınır.
• Hakemler, verilen sürede değerlendirme yapmalıdır.
Editör ve Editör Yardımcısına İlişkin Etik Kurallar
• Editörler, derginin işleyişini YÖK ve TÜBİTAK yönetmeliklerine göre düzenler; tüm etik ilkelere uymalıdır.
• Yayımlanan makalelerden editör, editör yardımcısı ve alan editörleri sorumludur.
Genel Görevler
• Editör, derginin alana katkısını artırmalı, alan editörleriyle geliştirme çalışmalarını yürütmeli.
• Yazarlarla hiyerarşik değil, rehber bir ilişki kurulmalı.
Editör-Okuyucu İlişkisi
• Editöre mektup, davetli yazılar gibi hakem gerektirmeyen içerikler açıkça belirtilmeli.
• Makaleler, okuyucuların bilgi ve becerilerine uygun olmalı.
Editör-Hakem İlişkisi
• Makaleler uygun hakemlere gönderilmeli, çifte körlük korunmalı.
• Hakemlerin zamanında ve eksiksiz değerlendirme yapması sağlanmalı.
• Hakem görüşleri periyodik olarak toplanmalı, süreç iyileştirilmeli.
• Nezaketsiz hakemler uyarılmalı, hakem kurulu genişletilmeli.
Editör-Yazar İlişkisi
• Yazım kuralları açıkça belirtilmeli, değişiklikler anında duyurulmalı.
• Makaleler alan editörüne iletilir; uygunluk, yazım ve kaynakça kontrol edilir. Red gerekçesi yazara bildirilir.
• Makale gönderim ve kabul tarihleri belirtilir.
• Yazarların makale sorularına cevap verilir.
Editör-Editörler Kurulu İlişkisi
• Alan editörleri uzman ve katkı sağlayacak kişilerden seçilmeli.
• Objektiflik, yazım kurallarına uyum ve dergi gelişimi için sorumluluk alınmalı.
İntihal ve Etik Dışı Davranışlar
• Makaleler iThenticate ile taranır; %20 benzeşim üst sınırıdır. Fazlaysa düzeltme istenir, bir haftada düzeltilmezse reddedilir.
• İntihal tespit edilirse makale yayımlanmaz.
• Etik dışı davranışlar:
o Haksız yazarlık (katkısı olan/olmayanların eklenmesi/çıkarılması).
o Tez/proje kaynaklı çalışmaların belirtilmemesi.
o Dilimleme (bir çalışmayı çoklu makaleye bölme).
o Çıkar çatışması bildirmeme.
o Çifte körlüğün deşifresi.
o Aynı çalışmayı farklı dillerde yayımlama.
Hakem Değerlendirme Süreci
• Makaleler eğitim/alan eğitimiyle ilgili olmalı.
• İlk değerlendirme dergi sekretaryasında yapılır; düzeltme gerekiyorsa yazara iade edilir.
• Uygun makaleler iki hakeme gönderilir. İki olumlu raporla yayımlanır; bir olumlu, bir olumsuzsa üçüncü hakeme gider.
• Hakemler düzeltme isteyebilir; yazar değişiklikleri yapmalı ve gerekirse gerekçelendirmeli.
• Hakem değerlendirme süresi 10 gündür (uzatılabilir).
• Alan editörü şu kararları verebilir:
o Yayımlama.
o Düzeltmeyle kabul.
o Yeni değerlendirme için düzenleme isteme.
o Reddetme.
*Kabul ve Yayım Sürecine Giren Makaleler Hakkında:
Dil editörlerinin incelemeleri öncesinde, makale sorumlu yazar tarafından tek Word belgesi halinde (önce İngilizcesi, sonra Türkçesi) yüklenmelidir.