Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Mesleki ve Teknik Anadolu Liselerinde Muhasebe Eğitimi, Muhasebe Eğitiminden Beklentiler ve Karşılaşılan Sorunlar: Ağrı ve Erzurum İllerinde Bir Araştırma

Yıl 2020, , 97 - 110, 06.04.2020
https://doi.org/10.25095/mufad.710240

Öz

Çalışmanın temel amacı Mesleki ve Teknik Anadolu Liselerinde verilen muhasebe eğitimini incelemek, muhasebe eğitiminden beklentileri ve karşılaşılan sorunları ele alarak sorunlara ilişkin çözüm önerileri getirmeye çalışmaktır. Muhasebe eğitiminden beklentileri ve karşılaşılan sorunları belirlemek için Mesleki ve Teknik Anadolu Liselerinde işletmelerde beceri eğitimi gören muhasebe bölümü son sınıf öğrencilerine yönelik bir anket hazırlanmıştır. Araştırmanın ana kütlesini 2017-2018 eğitim-öğretim yılında Ağrı ve Erzurum illerinde bulunan Mesleki ve Teknik Anadolu Liselerinde eğitim gören toplam 310 muhasebe bölümü son sınıf öğrencileri oluşturmaktadır. Hazırlanan anketler, farklı liselerden rasgele seçilen 260 öğrenciye uygulamıştır. Anketler vasıtasıyla elde edilen verilerdenSPSS 25 programı kullanılarak frekans ve yüzde analizi yapılmış ve ortalama puanlara bakılmıştır. Elde edilen bulgulara dayalı olarak öneriler getirilmeye çalışılmıştır. Araştırmadan elde edilen sonuçlara göre, öğrencilerin muhasebeyi sevmediği, beceri eğitiminde muhasebe dışı işlerde çalıştırıldıkları, okutulan kültür derslerinin yetersiz olduğu ve okullardaki araç gereçlerin ihtiyacı karşılamadığı gibi konularda sorunlar olduğu tespit edilmiş, bu sorunlara ilişkin çözüm önerileri sunulmuştur.

Kaynakça

  • Akbulut, Halim-Pekkaya, Mehmet - Aksakaloğlu, Hakan (2014), "Meslek Mensuplarının Bakış Açısıyla Ticaret Meslek Liselerindeki Muhasebe Eğitimi: Bursa İli Üzerine Bir Uygulama", Muhasebe ve Finansman Dergisi, ss.73-92.
  • Akman, H. Nazlı - Muğan, C. Ş. (2004),"Muhasebe Eğitiminde Öğretim ve Öğrenim Yöntemleri ile Ders Başarısı Arasındaki İlişki", XXIII. Türkiye Muhasebe Eğitimi Sempozyumu. Antalya.
  • Aksakaloğlu, Hakan (2013),Ticaret Meslek Liselerinde Verilen Muhasebe Eğitiminin Muhasebecilik Mesleğine Uygunluğu: Bursa İli Örneği Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Bülent Ecevit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Atmaca, Metin-Çoşgun, Nurcan (2014),"Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi’ne Bağlı Meslek Yüksek Okullarında Muhasebe Eğitimi Alan Öğrencilerin Motivasyonlarının ve Beklentilerinin Değerlendirilmesine Yönelik Bir Araştırma", Çankırı Karatekin Üniversitesi İİBF Dergisi, 4(1), ss.167 - 184.
  • Bay, M. M. (2010),MEGEP Kapsamında Ticaret Meslek Liselerindeki Muhasebe Eğitimi Uygulamasında Karşılaşılan Aksaklıkla ve Çözüm Önerileri: Ankara Örneği. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Bekçi, İsmail-Titiz, İsmet-Ömürbek, Nuri (2006),"Muhasebe Eğitimi Alan Öğrencilerin Bilgisayarlı Muhasebe Dersine Bakış Açılarına İlişkin Bir Araştırma"Muhasebe ve Finansman Dergisi (29), ss.166-175.
  • Bonwell, C. Charles - Eison, James (1991),Active Learning. ASHE-ERIC Higher Education Report NO: 1, The George Washington University.
  • Burnett, Sharon (2010),"The Future of Accounting Education: A Regional Perspective", Jounal of Education For Business, pp.129-34.
  • Byrne, Marann - Flood, Barbara (2005), "A Study of Accounting Students' Motives Expectations and Preparedness for Higher Education", Journal of Further and Higher Education, 29(2), pp.111-124.
  • Cottel, P. G. - Millis, B. J. (1993),"Cooperative Learning Structures in the Instruction of Accounting", Issues in Accounting Education, 8(1),pp. 40-60.
  • Çakır, Nazife - Canbaz, Serdar - Gümüş, Serpil (2014), "Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin Muhasebe Eğitimindeki Algı ve Beklemtilerinin Belirlenmesine Yönelik Bir Araştırma: Uzunköprü MYO Örneği", Pazarlama ve Pazar Araştırmaları Dergisi, 1(2), ss.78-94.
  • Çamtosun, İ. (2008), Mesleki Eğitim ve Öğretim Sisteminin Güçlendirilmesi Projesi Sürecinde Ticaret Meslek Liselerindeki Muhasebe Eğitiminin Meslek Yüksek Okullarındaki Muhasebe Eğitimine Etkileri: İstanbul'da Bir Alan Araştırması, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Çiftçi, Yavuz - Çemrek, Nermin (2018),"Ticaret Meslek Liselerinde Muhasebe Eğitimi: Muğla İli'ndeki Meslek Liseleri Üzerine Bir Araştırma", Ömer Halis Demir Üniversitesi İİBF Dergisi, 11(1), ss.192-208.
  • Demirci, M. S. (2007), Ticaret Meslek Liselerinde Staj Yapan Öğrencilerin İşletmelerde Beceri Eğitiminde Karşılaştıkları Sorunlar ve Çözüm Yolları, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Demirkan, Ş. (2001), Muhasebe Eğitim Yöntemleri, XX. Türkiye Muhasebe Eğitimi Sempozyumu.
  • Erol, Mikail (2004),"Meslek Yüksek Okullarında Muhasebe Eğitimi Alan Öğrencilerin Staj Uygulamasında Karşılaştıkları Sorunlar ve Çözüm Önerileri", Muhasebe ve Finansman Dergisi(21), ss.136-142.
  • Ertuğrul, İrfan - Özdemir, Serkan (2014), "Muhasebe Dersi Alan Ön Lisans ve Lisans Öğrencilerinin Derse Yönelik Tutumlarının Tespiti: Ege Bölgesinde Bir Uygulama", Niğde Üniversitesi İİBF Dergisi, 7(1), ss.204-214.
  • Gökgöz, A. (2007), Ticaret Meslek Liselerinde Muhasebe Eğitimi Alan Öğrencilerin Stajyerlikte Karşılaştıkları Problemler ve Çözüm Önerileri, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Gönen, Seçkin (2016), "Önlisans Düzeyinde Eğitim Gören Öğrencilerin Muhasebe Eğitiminden Beklentilere Yönelik İzmir ve Denizli İllerinde Bir Araştırma", Uluslararası Alanya İşletme Fakültesi Dergisi, 8(2),ss. 67-78.
  • Howieson, Bryan (2003),"Accounting Practise in the New Millennium: Is Accounting Education Ready to Meet Challenge? ", The British Accounting Review,pp.69-103.
  • İmamoğlu , Mustafa (2010), Ortaöğretim Kurumlarında Muhasebe Eğitimi ve Karşılaşılan Sorunların İncelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Kalmış, H - Yılmaz, B. B. (2004), Lisans Seviyesindeki Muhasebe Eğitiminin Mevcut Durumu ve Geliştirilmesi İçin Yapılması Gereken Geliştirmeler, XXIII. Türkiye Muhasebe Eğitimi Sempozyumu . Antalya.
  • Karaca, Merih (2003), Yüksek Okullarda Muhasebe Eğitiminde Karşılaşılan Sorunlar ve Çözüm Yolları. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Zonguldak Karaelmas Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Kaya, Uğur - Daştan, Abdülkerim (2004), Türkiye'de Lisans Düzeyinde Verilen Muhasebe Eğitiminin Öğrenci Öğretici ve Uygulayıcılar Açısından Değerlendirilmesi. XXIII. Türkiye Muhasebe Eğitimi Sempozyumu . Antalya.
  • Kaytmaz Balsarı, Çağnur - Aslantürk, Banu Esra (2007), Kavram Haritaları ve Muhasebe Eğitimi. XXVI. Türkiye Muhasebe Eğitimi Sempozyumu . Antalya.
  • Kunt, M. (1992), Ticaret Lisesi Öğrencilerinin Denizli İli Muhasebe Bürolarında Yapmakta Oldukları Beceri Eğitimi Uygulamasında Karşılaşılan Sorunlar ve Bunların Okul Başarısına Etkileri. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Otlu, Fikret - Durmuş, Ahmet Fethi - Solak, Bilal (2012), "Meslek Yüksekokulları Muhasebe ve Vergi Bölümlerindeki Muhasebe Eğitimi ve Bölümün Geleceği Hakkında Bir Araştırma: Malatya Meslek Yüksekokulu Uygulaması", Muhasebe ve Finansman Dergisi(55), ss.35-49.
  • Özgül, N. (1995), İşletmelerde Staj Yapan Meslek Lisesi Öğrencilerine Staj Yaptıkları Kurumların Mesleki Etkilerinin Belirlenmesine Yönelik Bir Araştırma. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Özkan, Fatih - Aksoy, Cenk (2015), "Ticaret Meslek Lisesi Muhasebe Bölümü Öğrencilerinin İşletmelerde Beceri Eğitimi Uygulaması, Gaziantep İlinde Bir Alan Araştırması", Bartın Üniversitesi İ.İ.B.F. Dergisi, 6(12),ss. 283-305.
  • Özpeynirci, Rabia - Duman, Haluk - Erdemir, N. Kemal (2004), Lisans Öğrencilerinin Muhasebe Eğitiminin Kalitesini Artırmada Öğrenen Organizasyon Yaklaşımı ve Karaman İİBF Araştırması, XXIII., Türkiye Muhasebe Eğitimi Sempozyumu, Antalya.
  • Pehlivan, Abdülkadir - Karlıklı, Murat (2018),"Ortaöğretim Kurumlarında Verilen Muhasebe Eğitiminin Muhasebecilik Mesleğine Uygunluğunun Değerlendirilmesi", Siyaset Ekonomi ve Yönetim Araştırmaları Dergisi, 6(1), ss.151-165.
  • Pehlivan, Ebru (2008),Ticaret Meslek Liselerinde Muhasebe Eğitimi Alan Öğrencilerin Memnuniyetini Etkileyen Faktörlerin İncelenmesi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Porter, Brenda - Bui, Binh (2010),"The Expectation-Performance Gap in Accounting Education: An Exploratory Study", Accounting Education, pp.23-50.
  • Sevilengül, Orhan (2016),Genel Muhasebe (18 b.). Ankara: Gazi Kitabevi.
  • Silverberg, Marsha - Warner, Elizabeth - Fong , Michael - Goodwin, David (2004),National Assessment of Vocational Education. Birleşik Devletler Eğitim Ofisi Bölümü.
  • Soylu, Selim (2014), Mesleki Açık Öğretim Lisesi Muhasebe Eğitiminde Karşılaşılan Sorunlar ve Çözüm Önerileri, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Sürer, Hüseyin Murat (2007),Ticaret Meslek Liselerinde Muhasebe Eğitimi Muhasebe Eğitiminden Beklentiler ve Karşılaşılan Sorunlar, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Şengel, Salim (2010),"Sürekli Muhasebe Meslek Eğitiminin Önemi ve Bir Değerlendirme", Muhasebe ve Finansman Dergisi(47), ss. 81-94.
  • Teixeira, Claudia - Gomes, Delfina - Borges, Janete (2015),"Introductory Accounting Students' Motives, Expectations and Preparedness for Higher Education: Some Portuguese Evidence", Accounting Education, 24(2), pp.123-145.
  • Tuğay, Osman (2014),"Muhasebe Dersi Alan Öğrencilerin Muhasebe Dersine Yönelik Algıları ve Muhasebe Öğretim Elemanlarından Beklentileri Üzerine Mehmet Akif Ersoy Üniversitesinde Bir Araştırma", Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İİBF Dergisi, 9(3), ss.49-68.
  • Tuğay, Osman - Ömürbek, Vesile (2014),"Meslek Yüksekokullarında Verilen Muhasebe Derslerinin Uygulmada Kullanılma Düzeyi ve Yeterliliği Üzerine Bir Araştırma", Niğde Üniversitesi İİBF Dergisi, 7(3), ss.53-74.
  • Uzay, Şaban (2005, Ocak),"Muhasebe Meslek Stajyerlerinin Sorunları ve Beklentileri: Bir Araştırma",Muhasebe ve Finansman Dergisi, Sayı:25
  • Yardım, Ersin (2009), Ortaöğretimde Muhasebe Eğitiminin MEGEP ile Yeniden Yapılandırılması Sonrası Öğrenci ve İşveren Memnuniyetinin İncelenmesi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Yılmaz, Y. (2011),İşletmelerdeki Beceri Eğitimi Uygulamasının Muhasebe Eğitimine Katkısı ve Erzurum İl Genelindeki Ticaret Meslek Liselerinde Muhasebe Eğitimi Alan Öğrenciler Üzerinde Bir Uygulama, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Zamanianfar, Leila - Hee Monasojdehe (2014),"Accounting Education and Expectation of Accounting Professionals",Indian Jounal of Fundamental and Applied Life Sciences , 4(1), pp. 298-305.
Toplam 45 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İşletme
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Utku Şendurur 0000-0002-8303-4315

Yayımlanma Tarihi 6 Nisan 2020
Gönderilme Tarihi 16 Nisan 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020

Kaynak Göster

APA Şendurur, U. (2020). Mesleki ve Teknik Anadolu Liselerinde Muhasebe Eğitimi, Muhasebe Eğitiminden Beklentiler ve Karşılaşılan Sorunlar: Ağrı ve Erzurum İllerinde Bir Araştırma. The Journal of Accounting and Finance(86), 97-110. https://doi.org/10.25095/mufad.710240
AMA Şendurur U. Mesleki ve Teknik Anadolu Liselerinde Muhasebe Eğitimi, Muhasebe Eğitiminden Beklentiler ve Karşılaşılan Sorunlar: Ağrı ve Erzurum İllerinde Bir Araştırma. The Journal of Accounting and Finance. Nisan 2020;(86):97-110. doi:10.25095/mufad.710240
Chicago Şendurur, Utku. “Mesleki Ve Teknik Anadolu Liselerinde Muhasebe Eğitimi, Muhasebe Eğitiminden Beklentiler Ve Karşılaşılan Sorunlar: Ağrı Ve Erzurum İllerinde Bir Araştırma”. The Journal of Accounting and Finance, sy. 86 (Nisan 2020): 97-110. https://doi.org/10.25095/mufad.710240.
EndNote Şendurur U (01 Nisan 2020) Mesleki ve Teknik Anadolu Liselerinde Muhasebe Eğitimi, Muhasebe Eğitiminden Beklentiler ve Karşılaşılan Sorunlar: Ağrı ve Erzurum İllerinde Bir Araştırma. The Journal of Accounting and Finance 86 97–110.
IEEE U. Şendurur, “Mesleki ve Teknik Anadolu Liselerinde Muhasebe Eğitimi, Muhasebe Eğitiminden Beklentiler ve Karşılaşılan Sorunlar: Ağrı ve Erzurum İllerinde Bir Araştırma”, The Journal of Accounting and Finance, sy. 86, ss. 97–110, Nisan 2020, doi: 10.25095/mufad.710240.
ISNAD Şendurur, Utku. “Mesleki Ve Teknik Anadolu Liselerinde Muhasebe Eğitimi, Muhasebe Eğitiminden Beklentiler Ve Karşılaşılan Sorunlar: Ağrı Ve Erzurum İllerinde Bir Araştırma”. The Journal of Accounting and Finance 86 (Nisan 2020), 97-110. https://doi.org/10.25095/mufad.710240.
JAMA Şendurur U. Mesleki ve Teknik Anadolu Liselerinde Muhasebe Eğitimi, Muhasebe Eğitiminden Beklentiler ve Karşılaşılan Sorunlar: Ağrı ve Erzurum İllerinde Bir Araştırma. The Journal of Accounting and Finance. 2020;:97–110.
MLA Şendurur, Utku. “Mesleki Ve Teknik Anadolu Liselerinde Muhasebe Eğitimi, Muhasebe Eğitiminden Beklentiler Ve Karşılaşılan Sorunlar: Ağrı Ve Erzurum İllerinde Bir Araştırma”. The Journal of Accounting and Finance, sy. 86, 2020, ss. 97-110, doi:10.25095/mufad.710240.
Vancouver Şendurur U. Mesleki ve Teknik Anadolu Liselerinde Muhasebe Eğitimi, Muhasebe Eğitiminden Beklentiler ve Karşılaşılan Sorunlar: Ağrı ve Erzurum İllerinde Bir Araştırma. The Journal of Accounting and Finance. 2020(86):97-110.

Cited By