Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Muhasebe Eğitimi İle İlgili Lisansüstü Tezlerin Analizi (1991-2019)

Yıl 2021, Sayı: 89, 75 - 100, 11.01.2021
https://doi.org/10.25095/mufad.852083

Öz

Muhasebe eğitimi, yükseköğretim öncesi kurumlar için önem arz ettiği gibi yükseköğretim kurumları için de son derece önemli bir role sahiptir. Bu önemli rolün en önemli çıktısı, muhasebe mesleğini en iyi şekilde gerçekleştiren kişiler vasıtasıyla işletmelerin daha şeffaf, adil ve hesap verebilir olmasının sağlanmasıdır. Bu da doğrudan hem işletme hem de ülke performansını etkilemektedir. Bu açıdan bakıldığında üniversitelerde muhasebe eğitimi ile ilgili gerçekleştirilen çalışmalar büyük önem arz etmektedir. Türkiye’de ilk olarak 1991 yılında ODTÜ’de hazırlanan bir yüksek lisans tezi ile lisansüstü çalışmalara konu olan muhasebe eğitimi, çeşitli açılardan o yıldan günümüze kadar muhtelif yüksek lisans ve doktora çalışmalarında incelenmektedir. Bu çalışmada da taşıdığı önem dolayısıyla muhasebe eğitimi ile ilgili yazılmış olan ve YÖK Ulusal Tez Merkezi’nde listelenen 98 tez içerik analizi yöntemi ile analiz edilmiştir. Tezlerin genel özellikleri, yıllara göre dağılımı, üniversite, bölge, enstitü, vb. özellikleri, dizin ve anahtar kelimeleri ile araştırmaların kaynakları ve yöntemlerine dair bulgular ortaya konulmuştur. Son olarak ise bulgulardan hareketle muhasebe eğitimi ile ilgili genel değerlendirmelerde ve gelecekte konu ile ilgili yapılacak çalışmalar için önerilerde bulunulmuştur.

Kaynakça

  • Alkan, Gönül (2014), “Türkiye’de Muhasebe Alanında Yapılan Lisansüstü Tez Çalışmaları Üzerine Bir Araştırma (1984-2012)”, Muhasebe ve Finansman Dergisi, 61, ss.41–52.
  • Altınay, Ayşenur Tarakcıoğlu (2016), “Muhasebe Eğitiminin Geleceğine Stratejik Bir Bakış”, İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırma Dergisi, 5, 7, ss.2144–2150.
  • Belverd, E. Needles (2014), Modelling Accounting Education içinde R. M. S. Wilson (Ed.), The Routledge Companion to Accounting Education, Routledge-Taylor & Francis Group, New York.
  • Burnett, Sharon (2003), “The Future of Accounting Education: A Regional Perspective. Journal of Education for Business”, 78, 3, pp.129–134.
  • Çelenk, Hakan - Atmaca, Metin - Horasan, Emre (2010) “Marmara Üniversitesi’nde Muhasebe Eğitimi Alan Öğrencilerin Muhasebe Alanına Bakış Açılarının Değerlendirilmesine Yönelik Bir Araştırma”, Öneri Dergisi, 9, 33, ss.159–171.
  • Çelikdemir, Neşe Çoban (2019), “Türkiye de Muhasebe Standartları Konusunda Yapılan Tezlerin İncelenmesi. İşletme Araştırmaları Dergisi”, 11, 1, ss.325–336.
  • Drisko, James. W. - Maschi, Tina (2016), Content Analysis, Oxford University Press, Oxford.
  • Durgut, Mehmet - Pehlivan, Abdülkadir (2018), “Muhasebe (Finansal Raporlama) Standartlarına Yönelik Türkiye’de Hazırlanan Lisansüstü Tez Çalışmaları Üzerine Bir Araştırma: 1987-2017 Dönemi”, Muhasebe ve Vergi Uygulamaları Dergisi (MUVU), Özel Sayı, ss.1–23.
  • Gücenme, Ümit (2006), “1979-2005 Yılları Arasında Düzenlenen Türkiye Muhasebe Eğitimi Sempozyumları Üzerine Bir Değerlendirme”, Muhasebe ve Finansman Dergisi, 31, ss.33–40.
  • Güleç, Ömer Faruk - Öztürk, Erkan (2019), “Muhasebe Alanında Türkiye’deki Tezlerle Uluslararası Alan Endekslerinde Taranan Dergilerde Yayınlanan Makalelerin Karşılaştırılması”, Muhasebe ve Vergi Uygulamaları Dergisi (MUVU), 12, 2, ss.215–236.
  • Güney, Aysel (2019), “Akreditasyon Sürecinde Muhasebe Eğitimi”. Kastamonu Eğitim Dergisi, 27, 2, ss.939–947.
  • Güngörmüş, Ali Haydar (2016), “Türkiye’de Muhasebe Standartlarına Yönelik Yazılan Yüksek Lisans ve Doktora Tez Çalışmaları Üzerine Bir Araştırma”, Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 25, ss.347–362.
  • Güvemli, Oktay (2009), “Muhasebe Eğitim ve Uygulamalarını Etkileyen ve Yeni Yüzyılın Başlarını Biçimlendiren Gelişmeler ve Bu Gelişmelerin MUFAD’ın Faaliyetlerini Etkilemesi”, Muhasebe ve Finansman Dergisi, 42, ss.229–232.
  • Hindmarch, Arthur - Atchison, Miles - Marke, Richard (1977) Accounting: An Introduction, Macmillan Education UK, London.
  • Kaya, Hatice Pınar (2019). Türkiye’de Denetim Alanında Yazılmış Olan Doktora Tezlerinin Değerlendirilmesi (1995-2018), Karabük Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(2), 556–576.
  • Kaya, İdil (Çeviren) (1999), “Geleceğin Muhasebe Eğitimi: Gelişen Meslek için Hazırlanmak - Amerikan Muhasebe Derneği Muhasebe Eğitiminin Gelecekteki Yapısı, İçeriği ve Kapsamı Kurulu (Özel Rapor)”, İstanbul Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi Dergisi, No:20, ss.61–80.
  • Kıllı, Mustafa (2016), “Türkiye’deki Üniversitelerde Adli Muhasebe Eğitimi ve Lisansüstü Çalışmalar Üzerine Bir İnceleme”, Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, 12 (ICAFR 16 Özel Sayısı), ss.719–728.
  • Korukoğlu, Ayşen (1998), “İşletmelerde Muhasebe Eğitimi ve Üniversitelerle İşbirliği”, Dokuz Eylül Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 13, 11, ss.13–24.
  • Mueller, G. Gerhard (1994), Global Challenges for Accounting Education içinde Accounting Education for the 21st Century: The Global Challenges, Pergamon, Oxford.
  • Özdoğan, Seher Turanlı (1978), Muhasebe Öğretim Metodları El Kitabı, Ticaret ve Turizm Yüksek Öğretmen Okulu Yayınları, Ankara.
  • Pincus, Karen V. - Stout, David. E. - Sorensen, James. E. - Stocks, Kevin D. - Lawson, Raef A. (2017), “Forces for Change in Higher Education and Implications for the Accounting Academy”, Journal of Accounting Education, 40, pp.1–18.
  • Şahin, Elif Tuğba - Karaaslanoğlu, Funda (2019), “2013-2018 Yılları Arasında Türkiye’de Muhasebe Alanında Yapılan Lisansüstü Tezlerin İncelenmesi” içinde XXXVIII. Türkiye Muhasebe Eğitimi Sempozyumu (Kırk Yılın Muhasebesi ve Yeni Hayallerimiz). İstanbul Üniversitesi İşletme Fakültesi Muhasebe Enstitüsü, Denizli, ss.89–102.
  • Şengel, Salim (1998), “Almanya’da Muhasebe Eğitimi ve Türkiye İçin Bir Model Önerisi”, Anadolu Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 14, 1, ss.245–260.
  • Şimşek, Hasan - Yıldırım, Ali (2016), Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Seçkin Yayıncılık, Ankara.
  • Tekşen, Ömer - Tekin, Muzaffer - Gençtürk, Mehmet (2010), “Muhasebe Eğitiminin Değerlendirilmesi: Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi’ne Bağlı Meslek Yüksekokulları Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma”, Muhasebe ve Finansman Dergisi, 46, ss.100–112.
  • Türegün, Nida - Kaya, Can Tansel (2019), “Küreselleşmenin Türkiye’deki Yükseköğretim ve Muhasebe Eğitimi Üzerindeki Etkileri”, Yükseköğretm ve Bilim Dergisi, 9, 2, ss.335–341.
  • Uyar, Güler Ferhan Ünal (2018), “Yükseköğretim Ulusal Tez Merkezi’nde Kayıtlı “Muhasebe Hata ve Hileleri” Konulu Tezlerin Analizi”, Journal of Current Researches on Social Sciences, 8, 4, ss.511–526.
  • Yaşar, Rukiye Şebnem (2019), “Kalıpların Dışına Çıkmak: Yetkinlik Odaklı Muhasebe Eğitimi”, Muhasebe ve Finansman Dergisi, 81, ss.85–100.
  • Yeşil, Tolga – Akyüz, Fatma (2018), “Muhasebe Alanındaki Ulusal Doktora Tezlerinin Bibliyometrik Analizi”, Muhasebe Bilim Dünyası Dergisi, 20, ss.440–472.
  • Yücel, Serkan - Öncü, Mehmet Akid - Kartal, Osman (2015), “Türkiye’de Muhasebe ve Finansal Raporlama Standartları Konularında Yayınlanmış Akademik Çalışmalar (2007-2014 Arası Literatür Taraması)”, Muhasebe ve Finansman Dergisi, 68, ss.39–65.
Toplam 30 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İşletme
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Hakan Cavlak 0000-0002-5891-7722

Yasin Cebeci 0000-0002-0110-8625

Necati Güneş Bu kişi benim 0000-0002-2390-4868

Ömer Faruk Tan 0000-0002-8875-4696

Yayımlanma Tarihi 11 Ocak 2021
Gönderilme Tarihi 3 Mart 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Sayı: 89

Kaynak Göster

APA Cavlak, H., Cebeci, Y., Güneş, N., Tan, Ö. F. (2021). Muhasebe Eğitimi İle İlgili Lisansüstü Tezlerin Analizi (1991-2019). The Journal of Accounting and Finance(89), 75-100. https://doi.org/10.25095/mufad.852083
AMA Cavlak H, Cebeci Y, Güneş N, Tan ÖF. Muhasebe Eğitimi İle İlgili Lisansüstü Tezlerin Analizi (1991-2019). The Journal of Accounting and Finance. Ocak 2021;(89):75-100. doi:10.25095/mufad.852083
Chicago Cavlak, Hakan, Yasin Cebeci, Necati Güneş, ve Ömer Faruk Tan. “Muhasebe Eğitimi İle İlgili Lisansüstü Tezlerin Analizi (1991-2019)”. The Journal of Accounting and Finance, sy. 89 (Ocak 2021): 75-100. https://doi.org/10.25095/mufad.852083.
EndNote Cavlak H, Cebeci Y, Güneş N, Tan ÖF (01 Ocak 2021) Muhasebe Eğitimi İle İlgili Lisansüstü Tezlerin Analizi (1991-2019). The Journal of Accounting and Finance 89 75–100.
IEEE H. Cavlak, Y. Cebeci, N. Güneş, ve Ö. F. Tan, “Muhasebe Eğitimi İle İlgili Lisansüstü Tezlerin Analizi (1991-2019)”, The Journal of Accounting and Finance, sy. 89, ss. 75–100, Ocak 2021, doi: 10.25095/mufad.852083.
ISNAD Cavlak, Hakan vd. “Muhasebe Eğitimi İle İlgili Lisansüstü Tezlerin Analizi (1991-2019)”. The Journal of Accounting and Finance 89 (Ocak 2021), 75-100. https://doi.org/10.25095/mufad.852083.
JAMA Cavlak H, Cebeci Y, Güneş N, Tan ÖF. Muhasebe Eğitimi İle İlgili Lisansüstü Tezlerin Analizi (1991-2019). The Journal of Accounting and Finance. 2021;:75–100.
MLA Cavlak, Hakan vd. “Muhasebe Eğitimi İle İlgili Lisansüstü Tezlerin Analizi (1991-2019)”. The Journal of Accounting and Finance, sy. 89, 2021, ss. 75-100, doi:10.25095/mufad.852083.
Vancouver Cavlak H, Cebeci Y, Güneş N, Tan ÖF. Muhasebe Eğitimi İle İlgili Lisansüstü Tezlerin Analizi (1991-2019). The Journal of Accounting and Finance. 2021(89):75-100.