Bu
çalışmada 2011 yılında Suriye’de başlayan iç savaş nedeniyle ülkelerini terk
etmek zorunda kalan Suriyeli sığınmacıların eğitim sorunları incelenmiştir. UNİCEF’in
2015 yılı Suriye raporuna göre, Suriye sınırları içerisinde yaklaşık 6,5 milyon
insan yer değiştirirken, 4 milyon insan ise ülkesini terk etmek zorunda
kalmıştır. Türkiye, açık kapı politikasıyla, yarısından fazlası çocuk olmak
üzere 2,7 milyonu aşkın kişiyle dünyada en fazla sayıda Suriyeli mülteci
barındıran ülke konumundadır. Türkiye, sığınmacıları öncelikle sınıra yakın
bölgelerde yer alan barınma merkezlerine yerleştirmiş sonrasında sayının
gittikçe artmasıyla geçici koruma statüsüyle barınma merkezi dışındaki yerleşim
yerlerine kontrollü olarak sığınmacıların yerleşmelerine müsaade etmiştir.
MEB’in son tahminlerine göre 330.000’den fazla Suriyeli ve diğer mülteci
çocuklar Türkiye’nin çeşitli yerlerinde örgün eğitime devam etmektedir. Ancak
eğitim sisteminin dışında kalan çocuk sayısının 500.000’den fazla olduğu tahmin
edilmektedir. Bu çalışma, Türkiye’de geçici eğitim merkezlerinde görevli
Suriyeli öğretmenlerin gözüyle eğitim sürecini değerlendirmeyi hedefleyen nitel
bir çalışmadır. Çalışmanın Şanlıurfa’da gerçekleşmesi de manidardır. Çünkü
Şanlıurfa 396.728 kişiyle İstanbul’dan sonra en fazla Suriyeli sığınmacıya ev
sahipliği yapan ildir. Çalışma sürecinde Suriyeli sığınmacılara hizmet veren
eğitim merkezlerinden 9 Suriye uyruklu öğretmenle yarı yapılandırılmış bir form
üzerinden görüşülmüş ve öğretmenlerin özlük hakları, öğrencilerin okula
erişimi, öğrencilerin dil sorunları, psiko-sosyal destek alma durumları,
müfredat, öğretim teknolojisi vb. konularda farklı bulgulara ulaşılmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Mayıs 2018 |
Gönderilme Tarihi | 5 Ekim 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 |
ISSN: 1309-6087, e-ISSN: 2459-0711
Mukaddime is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY NC).