Özet:
Bu çalışma televizyonun bir bellek mekânı olarak toplumsal hafızanın güçlenmesine ve
geçmişle yüzleşmeye sunduğu imkânları tartışmayı amaçlamaktadır. Makalede, popüler görsel
temsil alanında işleyen dışlama siyaseti ve bunun yol açtığı eksik-temsiller kadar, Holokost
gibi travmatik olayların korkunç hatıraları etrafında tartışılan “temsiledilemezlik” meselesi de
bellek çalışmaları ile ilişkili bir literatür içinden değerlendirilmektedir. Bu bağlamda, yerli
televizyon dramasının “travmatik geçmiş”e yönelik artan ilgisini sorunsallaştıran çalışmada,
12 Eylül 1980 darbesi ve darbenin Diyarbakır Cezaevi’nde yaşanan baskı ve işkence gibi
sonuçlarının temsiline odaklanılmaktadır. Çalışmada bu çerçevede, Bu Kalp Seni Unutur mu?
adlı yerli dizi, popüler televizyon dramasının geçmişin hatırlanmasında ve geçmişle yüzleşmede
bir kaynak olarak potansiyel rolüne ilişkin kavrayışı güçlendirmek amacıyla incelenmektedir.
Anahtar Sözcükler: Bellek çalışmaları, televizyon, yerli dizi, temsiledilemezlik, 12 Eylül
darbesi, Diyarbakır Cezaevi, travmatik geçmiş.
Abstract:
This article aims to argue the potentials of television as a space for memory that make
it possible to strengthen the social memory, and to come to terms with the past. Through the
conceptual framework of memory studies, the article evaluates the politics of exclusion that
operates in the domain of popular visual narratives and leads to the underrepresentation of the
traumatic past, as well as the debates that argue for the unrepresentablity of the awful memories
of the traumatic events like Holocaust. Problematizing the domestic television serials’ recent
upsurge of interest in the past, the article focuses on the representation of military coup d’état
of September 12, 1980 and its aftermaths, including the torture and coercion continued at
Diyarbakır Military Prison Number 5 in the same period. Within this context, the domestic
television serial titled How Does My Heart Ever Forget You will be examined to extend our
understanding of the potential role of popular television serials as a source of remembering the
traumatic past, and eventually coming to terms with it.
Keywords: Memory studies, television, unrepresentablity, coup d’état of September 12,
1980, domestic TV serials, Diyarbakır Prison, traumatic past.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Eski Sayı |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 27 Şubat 2014 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2010 Cilt: 34 Sayı: 269 |