Yükseköğretim hizmetinin özel sektör veya kamu tarafından sunumu ülkeden ülkeye
farklılık göstermektedir. Amerika Birleşik Devletleri (ABD), İngiltere, Japonya gibi
ülkelerde üniversite hizmeti ağırlıklı olarak özel sektör tarafından sunulurken; Norveç,
İsveç, Belçika ve Almanya gibi ülkelerde yükseköğretimin kamusal karakteri ağır
basmaktadır. Bu çerçevede, bu çalışma bu iki farklı eğilim içerisinde yer alan ABD ve
Almanya’da yükseköğretim sisteminin gelişimini ve finansmanını, her iki ülkenin farklı
liberal geleneklerden geldiklerini dikkate alarak anarko-liberalizm ve ordoliberalizm
kavramları çerçevesinde karşılaştırmalı olarak incelemeye çalışmaktadır. Bu çerçevede,
yazı öncelikle Alman ordoliberalizmini ele almıştır. Ordoliberalizm, devleti piyasa
koşullarının oluşması için önemli bir aktör olarak görmektedir. Devlet, piyasalaşma
sürecinin ön koşulları sağlamak için eğitim, nüfus gibi alanlarda gerekli müdahaleleri
yapmalı, ancak bu müdahale Keynesyen bir biçim içermemeli, sadece piyasalaşmanın
önündeki engelleri kaldırmalıdır. Devlete verilen merkezi rolün bir nedeni de
ordoliberallerin proleterleşmeyi sisteme bir tehlike olarak görmeleri, bu yüzden
de şirket toplumu yaratmayı amaçlamalarıdır. Bu hedef çerçevesinde devlet, şirket
toplumu oluşturulmasında önemli bir role sahiptir. Anarko-liberal anlayışa göre ise
piyasa alanının dışında kalan her şey piyasalaşmalıdır. Bu anlamda devletin kendisi de
piyasalaşmaktadır. Her iki modelde de piyasalaşma esas amaç iken bu süreçte devlete
verilen rol ordoliberal yaklaşımda daha geniştir. Çalışma, bu bağlamda ABD ve Almanya’da
yükseköğretim hizmeti sunumundaki farklılıkların devlet anlayışındaki farklı gelenekler
olduğundan hareket etmiştir. Almanya ve ABD’de üniversite finansman biçimlerinin
değişen yapısı tarihsel bir perspektiften ele alınmıştır. Almanya’da üniversitelerin
Doğu- Batı Almanya geriliminden ötürü kamusal kökenleri bulunmaktadır. Alman
sanayileşme hedefi ile birlikte yükseköğretimin baskın karakteri kamusal olmuştur. 1970
devletin mali krizi ile birlikte özel üniversitelerin sayısı artsa da üniversite eğitiminin
kamusal ağırlığı, niteliğindeki bazı dönüşümlere rağmen devam etmiştir. ABD’de ise
özellikle 1970 devletin mali krizi ile birlikte devlet çeşitli müdahalelerle üniversiteyi
finansallaşma sürecinin bir aracı haline getirmiştir. Çalışma sonuç bölümünde ABD
ve Alman üniversitelerinin finansman biçimi ile anarko-liberalizm ve ordoliberalizmin
devlet anlayışı arasındaki bağlantıları kurmaya çalışmıştır. Yükseköğretim hizmetinin
sunumundaki farklılıkların sebebini, farklı devlet geleneklerine bağlamanın sadece bir
sonuç olduğu, asıl nedenin sınıf mücadelesinin ülkelerde aldığı apayrı biçimler olduğu
vurgulanmıştır.
Amerika Birleşik Devletleri, Almanya, Anarko-liberalizm, Ordoliberalizm, Yükseköğretim.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makale / Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 14 Eylül 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 44 Sayı: 3 |