Aim: The purpose of this study was to investigate the effects of education provided to pregnant women with complaints of constipation on their constipation-related quality of life and constipation severity.
Methods: This randomized controlled experimental study consisted of an intervention group (n:32) and a control group (n:32). The data were collected by using a Personal Information Form, the Constipation Severity Instrument and the Patient Assessment of Constipation Quality of Life Questionnaire. In data analysis, frequency and percentage calculations, chi-squared, Student’s t-test or Mann-Whitney U test and Person’s correlation analysis were used.
Results: After the education, the pregnant women in the intervention group had a lower mean total PAC-QOL score (49.42±4.19) and a lower mean total CSI score (19.40±2.62) than those in the control group (respectively, 74.00±5.47; 39.45±3.21) (p<0.001). Accordingly, the pregnant women who received constipation education had fewer constipation symptoms and higher levels of constipation-related quality of life. It was determined among all participants that, as the severity of constipation symptoms decreased, their quality of life increased (p<0.01).
Conclusions: As a result of the education provided to the pregnant women experiencing complaints of constipation, the pregnant women’s constipation-related complaints significantly decreased, and their constipation-related quality of life increased. Nurses are recommended to provide pregnant women experiencing constipation with constipation-related evidence-based care and education.
Pregnancy Constipation Education Constipation-related quality of life Constipation severity
YOK
Amaç: Bu araştırmanın amacı konstipasyon şikayeti olan gebe kadınlara verilen eğitimin kabızlık yaşam kalitesi ve kabızlık ciddiyeti üzerine etkisini incelemekti.
Yöntem: Bu randomize kontrollü deneysel çalışma, bir deney (n:32) ve bir kontrol (n:32) grubundan oluşmaktadır. Veriler, Kişisel Bilgi Formu, Kabızlık Şiddet Ölçeği ve Kabızlık Yaşam Kalitesi Ölçeği kullanılarak toplanmıştır. Verilerin analizinde frekans ve yüzde hesaplamaları, ki-kare, Student's t-testi veya Mann-Whitney U testi ve Person's korelasyon analizi kullanılmıştır.
Bulgular: Eğitim sonrası girişim grubundaki gebelerin Kabızlık Yaşama Kalitesi Ölçeği toplam puan ortalaması (49.42±4.19) ve Kabızlık Ciddiyeti Ölçeği toplam puan ortalaması (19.40±2.62), kontrol grubundaki gebelerden daha düşüktü, sırayla (74.00±5.47; 39.45±3.21) (p<0.001). Buna göre kabızlık eğitimi alan gebelerin kabızlık semptomları daha az, kabızlığa bağlı yaşam kalitesi ise daha yüksekti. Tüm katılımcılarda kabızlık semptomlarının şiddeti azaldıkça yaşam kalitelerinin arttığı belirlendi (p<0.01).
Sonuç: Kabızlık şikayeti yaşayan gebelere verilen eğitim sonucunda gebelerin kabızlık ile ilgili şikayetleri azaldı ve konstipasyona bağlı yaşam kaliteleri arttı. Hemşirelerin kabızlık yaşayan hamile kadınlara kabızlıkla ilgili kanıta dayalı bakım ve eğitim vermeleri önerilir.
gebelik kabızlık eğitim kabızlıkla ilgili yaşam kalitesi kabızlığın şiddeti
YOK
YOK
Çalışmaya katılan tüm gebelere teşekkür ederiz.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Klinik Tıp Bilimleri |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Proje Numarası | YOK |
Yayımlanma Tarihi | 30 Mayıs 2022 |
Gönderilme Tarihi | 22 Ocak 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 |
Mersin Üniversitesi Tıp Fakültesi’nin süreli bilimsel yayınıdır. Kaynak gösterilmeden kullanılamaz. Makalelerin sorumlulukları yazarlara aittir
Kapak
Ayşegül Tuğuz
İlter Uzel’in “Dioskorides ve Öğrencisi” adlı eserinden
Adres
Mersin Üniversitesi Tıp Fakültesi Tıp Tarihi ve Etik Anabilim Dalı Çiftlikköy Kampüsü
Yenişehir/ Mersin