BibTex RIS Kaynak Göster

Ay Kadın İyileştirme Ziyareti

Yıl 2015, Cilt: 5 Sayı: 3, 108 - 114, 01.12.2015

Öz

“Ay Kadın”, önemli bir Hitit garnizon merkezi olan “Tapigga” kalesinin hemen yakınındaki Kızılca Köyü’ne ait bir iyileştirme ziyaretidir. Neredeyse sadece köyün insanlarının bildiği ve kullandığı, taş örme bir havuza akan bir gözeden oluşan bu ziyaretin şifalı sayılan suyunda yeni evli çiftler yıkanır ve kaynağın suyu ağrılara, mide hastalıklarına karşı içilir. Ay Kadın, iyileşme için rüyaya yatılan ziyaretler arasında sayılabilir. Fakat diğer ziyaretlerin aksine, bu ziyarette rüyaya yatılmaz, ziyaretin sahibi Ay Kadın, bu köyden hasta insanların rüyasına kendi girer ve onları gözeye davet eder. Ziyaretin kendine has karakteri ve iyileştirme usulü, bölgenin Hitit ve Frig geçmişi göz önüne alınarak, tartışılacaktır

Kaynakça

  • M.S. (27), H. S. (31), N. F. (22), Kızılca Köyü, 2009
  • H. E. (36), Kızılca Köyü, 2009
  • N. E. (42), Kızılca Köyü, 2009
  • H. S. (42), H. G. (52), N. İ. (38), B. T. (56), Kızılca Köyü, 2009
  • H. S. (42), Kızılca Köyü, 2009
  • H. G. (52), Kızılca Köyü, 2009
  • B. T. (56), H. S. (31), N. F. (22), N. E. (42), Kızılca Köyü, 2009
  • E. G. (31), Kızılca Köyü, 2009
  • N. İ. (38), Kızılca Köyü, 2009
  • M. S. (27), N. F. (22), Kızılca Köyü, 2009
  • Dinçol, B., Dinçol, A. “Eski Anadolu’da Haberleşme”, Türk Eskiçağ Bilimleri Enstitüsü Haberler, 2003, Sayı 16; 1-5
  • Özgüç, T. Maşat höyük Kazıları ve çevresindeki Araştırmalar. Ankara, TTK Yayınları. 1978
  • Alp, S. Hitit Çağında Anadolu: Çiviyazılı ve Hiyeroglif Yazılı Kaynaklar. Ankara, Tübitak Yayınları. 2001; 84-86
  • KARP Komana Arkeolojik Araştırma Projesi, erişim: Eylül 2009, www.komana.org/c.htm
  • Özgüç, T. “Excavations at the Hittite Site, Maşat Höyük: Palace, Archives, Mycenaean Pottery”. American Journal of Archaeology, Vol. 84, No. 3. 1980; 305-309
  • Murat, L. “Hititlerde Su Kültü”. Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Tarih Bölümü Tarih Araştırmaları Dergisi, Cilt 31, Sayı 51, 2012, s.125-158
  • Köroğlu, K. Sönmez, Ş. “Phryg Krallığı”, Türk Eskiçağ Bilimleri Enstitüsü resmi sitesi, erişim: Eylül 2009, http://turkinst. org/tr/dosyalar/frig/index.htm
  • Büyükgün, B. “Men Kültüyle İlgili Eskişehir, Afyon, Kütahya ve Pamukkale Arkeoloji Müzelerinde Bulunan Bazı Taş Eserler”. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Eskişehir Anadolu Üniversitesi, Arkeoloji A.B.D. 2006
  • Algan, E., Anadolu Medeniyetleri, Hitit-Frig-Urartu Esbank Kültür Yayınları, 1997
  • Şahan, M. “Anadolu’da Tanrıça”, Burdur Eğitim Fakültesi Dergisi, 2001, s.43
  • Kingsley, Antik Felsefe: Gizem ve Büyü, Kabalcı Yayınevi, 2002, s. 144
  • Ş. G. (46), Bursa Kestel, 2015
  • Arıkan,Y. “Hitit Dini Üzerine Bir İnceleme”. Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Dergisi. Cilt 38 Sayı 1-2. ; 271-285. Dinçol, B. “Hititler’de Fal ve Kenahet”. Arkeoloji ve Sanat. Sayı 4. 1979;8

The Healing Shrine of the Moon Lady

Yıl 2015, Cilt: 5 Sayı: 3, 108 - 114, 01.12.2015

Öz

“Ay Kadın” is a healing shrine of the Kızılca village, located in close proximity of the important Hitite military stronghold, the Tapigga Castle. It consists of a spring, flowing into a small stone pool. Newly wed couples bath in this pool, and people suffering from different kinds of pain, or with digestive problems, drink the waters of the spring. Ay Kadın can be regarded as one of the shrines with dream healing. However, instead of lying to dream in the shrine, villagers with health problems are visited in their dreams by a young girl, with a face so illuminous that one can hardly turn a direct gaze at. The lady of the shrine, on her own initiative, visits them and invites them to come to the spring for cure. In this article, the specific character and healing method of the shrine is being discussed with a focus on the Hittite and Phrygian past of the locality.

Kaynakça

  • M.S. (27), H. S. (31), N. F. (22), Kızılca Köyü, 2009
  • H. E. (36), Kızılca Köyü, 2009
  • N. E. (42), Kızılca Köyü, 2009
  • H. S. (42), H. G. (52), N. İ. (38), B. T. (56), Kızılca Köyü, 2009
  • H. S. (42), Kızılca Köyü, 2009
  • H. G. (52), Kızılca Köyü, 2009
  • B. T. (56), H. S. (31), N. F. (22), N. E. (42), Kızılca Köyü, 2009
  • E. G. (31), Kızılca Köyü, 2009
  • N. İ. (38), Kızılca Köyü, 2009
  • M. S. (27), N. F. (22), Kızılca Köyü, 2009
  • Dinçol, B., Dinçol, A. “Eski Anadolu’da Haberleşme”, Türk Eskiçağ Bilimleri Enstitüsü Haberler, 2003, Sayı 16; 1-5
  • Özgüç, T. Maşat höyük Kazıları ve çevresindeki Araştırmalar. Ankara, TTK Yayınları. 1978
  • Alp, S. Hitit Çağında Anadolu: Çiviyazılı ve Hiyeroglif Yazılı Kaynaklar. Ankara, Tübitak Yayınları. 2001; 84-86
  • KARP Komana Arkeolojik Araştırma Projesi, erişim: Eylül 2009, www.komana.org/c.htm
  • Özgüç, T. “Excavations at the Hittite Site, Maşat Höyük: Palace, Archives, Mycenaean Pottery”. American Journal of Archaeology, Vol. 84, No. 3. 1980; 305-309
  • Murat, L. “Hititlerde Su Kültü”. Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Tarih Bölümü Tarih Araştırmaları Dergisi, Cilt 31, Sayı 51, 2012, s.125-158
  • Köroğlu, K. Sönmez, Ş. “Phryg Krallığı”, Türk Eskiçağ Bilimleri Enstitüsü resmi sitesi, erişim: Eylül 2009, http://turkinst. org/tr/dosyalar/frig/index.htm
  • Büyükgün, B. “Men Kültüyle İlgili Eskişehir, Afyon, Kütahya ve Pamukkale Arkeoloji Müzelerinde Bulunan Bazı Taş Eserler”. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Eskişehir Anadolu Üniversitesi, Arkeoloji A.B.D. 2006
  • Algan, E., Anadolu Medeniyetleri, Hitit-Frig-Urartu Esbank Kültür Yayınları, 1997
  • Şahan, M. “Anadolu’da Tanrıça”, Burdur Eğitim Fakültesi Dergisi, 2001, s.43
  • Kingsley, Antik Felsefe: Gizem ve Büyü, Kabalcı Yayınevi, 2002, s. 144
  • Ş. G. (46), Bursa Kestel, 2015
  • Arıkan,Y. “Hitit Dini Üzerine Bir İnceleme”. Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Dergisi. Cilt 38 Sayı 1-2. ; 271-285. Dinçol, B. “Hititler’de Fal ve Kenahet”. Arkeoloji ve Sanat. Sayı 4. 1979;8
Toplam 23 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Diğer ID JA68FY76NR
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Gülkızılca Yürür Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Aralık 2015
Gönderilme Tarihi 1 Aralık 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2015 Cilt: 5 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Yürür, G. (2015). Ay Kadın İyileştirme Ziyareti. Mersin Üniversitesi Tıp Fakültesi Lokman Hekim Tıp Tarihi Ve Folklorik Tıp Dergisi, 5(3), 108-114.
AMA Yürür G. Ay Kadın İyileştirme Ziyareti. Mersin Üniversitesi Tıp Fakültesi Lokman Hekim Tıp Tarihi ve Folklorik Tıp Dergisi. Aralık 2015;5(3):108-114.
Chicago Yürür, Gülkızılca. “Ay Kadın İyileştirme Ziyareti”. Mersin Üniversitesi Tıp Fakültesi Lokman Hekim Tıp Tarihi Ve Folklorik Tıp Dergisi 5, sy. 3 (Aralık 2015): 108-14.
EndNote Yürür G (01 Aralık 2015) Ay Kadın İyileştirme Ziyareti. Mersin Üniversitesi Tıp Fakültesi Lokman Hekim Tıp Tarihi ve Folklorik Tıp Dergisi 5 3 108–114.
IEEE G. Yürür, “Ay Kadın İyileştirme Ziyareti”, Mersin Üniversitesi Tıp Fakültesi Lokman Hekim Tıp Tarihi ve Folklorik Tıp Dergisi, c. 5, sy. 3, ss. 108–114, 2015.
ISNAD Yürür, Gülkızılca. “Ay Kadın İyileştirme Ziyareti”. Mersin Üniversitesi Tıp Fakültesi Lokman Hekim Tıp Tarihi ve Folklorik Tıp Dergisi 5/3 (Aralık 2015), 108-114.
JAMA Yürür G. Ay Kadın İyileştirme Ziyareti. Mersin Üniversitesi Tıp Fakültesi Lokman Hekim Tıp Tarihi ve Folklorik Tıp Dergisi. 2015;5:108–114.
MLA Yürür, Gülkızılca. “Ay Kadın İyileştirme Ziyareti”. Mersin Üniversitesi Tıp Fakültesi Lokman Hekim Tıp Tarihi Ve Folklorik Tıp Dergisi, c. 5, sy. 3, 2015, ss. 108-14.
Vancouver Yürür G. Ay Kadın İyileştirme Ziyareti. Mersin Üniversitesi Tıp Fakültesi Lokman Hekim Tıp Tarihi ve Folklorik Tıp Dergisi. 2015;5(3):108-14.
Creative Commons Lisansı
                                                                            Bu Dergi Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License ile lisanslanmıştır.

Mersin Üniversitesi Tıp Fakültesi’nin süreli bilimsel yayınıdır. Kaynak gösterilmeden kullanılamaz.  Makalelerin sorumlulukları yazarlara aittir 

Kapak 

Ayşegül Tuğuz

İlter Uzel’inDioskorides ve Öğrencisi adlı eserinden 

Adres

Mersin Üniversitesi Tıp Fakültesi Tıp Tarihi ve Etik  Anabilim Dalı Çiftlikköy Kampüsü

Yenişehir/ Mersin