Objective: To determine the practices and attitudes of women towards traditional and complementary treatment methods applied in the postpartum period.
Material and Methods: The study was designed as a descriptive cross-sectional type and the sample consisted of 120 women who had experienced the postpartum period at least once. The Descriptive Information Form and Traditional Complementary Medicine Attitude Scale were used as data collection forms in the study. Descriptive statistics, normality test, t-test in two-group comparisons, and one-way analysis of variance in more than two-group comparisons were used in the statistical analysis of the research data. Pearson correlation coefficient was examined to reveal the relationship between dependent variables.
Results: The study found that 85.7% of women practised traditional methods during the postpartum period, with older women practising traditional methods more frequently. The most commonly used methods during the postpartum period were anise, cumin, fennel, linden, and chamomile tea (16.7%); placing the Quran, a knife, or bread under the pillow, and prayer (16.6%); and applying warm sand to the abdomen and using a corset (13.2%). Additionally, the study found that women's educational level, employment status, income level, family structure, social security status, knowledge of traditional and complementary medicine, sources of information on traditional and complementary medicine, use of traditional and complementary medicine during the postpartum period, benefit from the method used, development of side effects related to the method used, and level of trust in traditional and complementary treatment methods created a statistically significant difference in the Traditional Complementary Medicine Attitude Scale and its subscales (p<0.05). Conclusion: The study found that the majority of women used various traditional and complementary treatment methods during the postpartum period and it was determined that they had a positive attitude towards these applications.
Postpartum Traditional practice Attitude Traditional and complementary medicine
Amaç: Kadınların postpartum dönemde başvurdukları geleneksel ve tamamlayıcı tedavi yöntemlerine ilişkin uygulama ve tutumlarının neler olduğunu belirlemektir.
Gereç ve Yöntemler: Araştırma tanımlayıcı kesitsel tipte tasarlanmış olup örneklemini en az bir defa postpartum dönem yaşamış 120 kadın oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama formu olarak, Tanımlayıcı Bilgi Formu ve Geleneksel Tamamlayıcı Tıp Tutum Ölçeği kullanılmıştır. Araştırma verilerinin istatistiksel analizinde tanımlayıcı istatistikler, normallik testi, iki grup karşılaştırmalarında t-testi, ikiden fazla grup karşılaştırmalarında tek yönlü varyans analizi kullanılmıştır. Bağımlı değişkenler arasındaki ilişkiyi ortaya koymak için ise Pearson korelasyon katsayısına bakılmıştır.
Bulgular: Araştırmada, kadınların postpartum dönemde geleneksel uygulama yapma oranının %85.7 olduğu ve yaş arttıkça kadınların daha fazla geleneksel uygulama yaptığı; kadınların postpartum dönemde en yüksek kullandığı yöntemlerin anason, kimyon, rezene, ıhlamur, papatya çayı (%16.7); yastık altına kuran, bıçak veya ekmek koyma, dua (%16.6); karna sıcak kum bağlama ve korse kullanımı (%13.2) olduğu belirlendi. Ayrıca kadınların eğitim düzeyi, çalışma durumu, gelir düzeyi, aile yapısı, sosyal güvence durumu, geleneksel ve tamamlayıcı tıp bilgi durumu, geleneksel ve tamamlayıcı tıp bilgi kaynağı, postpartum dönemde geleneksel ve tamamlayıcı tıp kullanma durumu, kullanılan yöntemden fayda görme durumu, kullanılan yönteme bağlı yan etki gelişme durumu ve geleneksel ve tamamlayıcı tedavi yöntemlerine güvenme düzeyinin Geleneksel Tamamlayıcı Tıp Tutum Ölçeği ve alt boyutlarında istatistiksel olarak anlamlı bir fark yarattığı belirlendi (p<0.05).
Sonuç: Araştırmada, kadınların büyük bir çoğunluğunun postpartum dönemde çeşitli geleneksel ve tamamlayıcı tedavi uygulamalarını kullandıkları ve bu uygulamalara yönelik olumlu tutum sergiledikleri belirlendi.
Doğum sonu Geleneksel uygulama Tutum Geleneksel ve tamamlayıcı tıp
Çıkar çatışması ve finansal çıkar yoktur. Çalışma verileri kullanılabilir. Tüm yazarlar makaleyi okuyup onayladı, çalışma için kullanılan ölçek izni, katılımcı onayı, kurumsal izin ve etik onaylar alındı. Makale hiçbir dergide yayınlanmamış ve başka bir yerde değerlendirilmek üzere sunulmamıştır.
Bu çalışmada hiçbir kurum ya da kişiden finansal destek alınmamıştır.
yok
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Geleneksel, Tamamlayıcı ve Bütünleştirici Tıp (Diğer), Doğum ve Kadın Hastalıkları Hemşireliği |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 27 Eylül 2025 |
Yayımlanma Tarihi | 30 Eylül 2025 |
Gönderilme Tarihi | 14 Mart 2025 |
Kabul Tarihi | 8 Temmuz 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 15 Sayı: 3 |
Mersin Üniversitesi Tıp Fakültesi’nin süreli bilimsel yayınıdır. Kaynak gösterilmeden kullanılamaz. Makalelerin sorumlulukları yazarlara aittir
Kapak
Ayşegül Tuğuz
İlter Uzel’in “Dioskorides ve Öğrencisi” adlı eserinden
Adres
Mersin Üniversitesi Tıp Fakültesi Tıp Tarihi ve Etik Anabilim Dalı Çiftlikköy Kampüsü
Yenişehir/ Mersin