Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Ebelik yönetmeliği sonrası ebelik öğrencilerinin mesleki algıları ile malpraktis arasındaki ilişkinin belirlenmesi

Yıl 2025, Cilt: 15 Sayı: 3, 890 - 898, 30.09.2025

Öz

Amaç: Ebelerin görev ve yetkilerinin belirtildiği yeni yönetmelik, yeni gelişmeleri de beraberinde getirmiştir. Bu çalışmada amaç, ebelik yönetmeliği sonrası ebelik öğrencilerinin meslek algı ve görüşleri ile malpraktis korkuları arasındaki ilişkiyi belirlemektir.
Yöntem: Çalışma, tanımlayıcı ve ilişki arayıcı tipte yürütülmüştür. Bu araştırmanın evrenini dahil edilme kriterlerine uyan ve gönüllü olan 347 ebelik öğrencisi oluşturmuştur. Araştırmada veriler, 12.03.2025-18.03.2025 tarihleri arasında, bilgi formu, öğrencilerin mesleklerine ilişkin görüşlerini belirleme formu, ebelik meslek algısı ölçeği kullanılarak toplanmıştır. Bulgular: Çalışmaya katılan ebelik öğrencilerin %68,6’sının yeni ebelik yönetmeliği hakkında bilgi sahibi olduğu, malpraktis yapma korkusunun %86,8 olduğu, Ebelik Yönetmeliği’nden haberdar olan öğrencilerin mesleki algı ve görüşlerinin istatistiksel olarak anlamlı düzeyde daha olumlu olduğu belirlenmiştir (p<0,05). Öğrencilerin Ebelik Yönetmeliğinden haberdar olma durumlarına göre mezuniyet sonrası malpraktis korkusu değerlendirildiğinde; yönetmelikten haberi olan öğrencilerin %73,6’sının (n=220) malpraktis korkusu yaşadığı ve aralarında istatistiksel olarak ileri derecede anlamlı fark olduğu görülmüştür (p<0,05).
Sonuç: Ebelik Yönetmeliği’nin öğrencilerin mesleki algı ve görüşlerini olumlu etkilediği bununla birlikte malpraktis korkusunu arttırdığı belirlenmiştir.

Kaynakça

  • 1.World Health Organization International day of the midwife. 2018. Avaible date: 15.03.2025. Avaible from: https://www.who.int/maternal_child_adolescent /news_ events/ events/ international-day midwife-2018/en/
  • 2. Dereli Yılmaz S, Aksoy Erkal Y. World situation of midwifery education. J Midwifery and Health Sci 2018;1(1):26-31.
  • 3. Ergin A, Kaya Odabaş R, Demir G. The Identification of the Perceptions of Final-Year Midwifery Students on The Profession of Midwifery. Journal of Nursing Effect 2024;17(1):99-110. doi: 10.46483/deuhfed.1170099
  • 4. Bilgin Z, Doğan Merih Y. Development and validation of Midwifery Vocational Perception Scale. Journal of Midwifery and Reproductive Health 2021;9(4):2939-2947. doi: https://doi.org/10.22038/jmrh.2021.57572.1700
  • 5. Slatyer S, et al. Professional practice models for nursing: a review of the literature and synthesis of key components. Journal of Nursing Management 2016;24(2):139-150. doi: https://doi. org/10.1111/jonm.12309
  • 6. TC Resmi Gazete (2025) Ebelik Yönetmeliği. 10 Nisan 2025. Sayı: 32741. Başbakanlık basımevi. Ankara.
  • 7. Ay F, et al. The factors affecting the professional perceptions and career plans of midwifery student. Balıkesir Health Scıences Journal 2018;7(2):74-82. doi: https://doi.org/10.5505/ bsbd.2018.09815
  • 8. Akça E, et al. Relationship between social intelligence levels and occupational perceptions of midwifery students. Çukurova Medical Journal 2019;44(2):621-631. doi: https://doi.org/10.17826/ cumj.459345
  • 9. Türkmen H, Ekti Genç R. Ebelik ve yenidoğanda malpraktis. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi 2017;20(2):154- 159
  • 10. Reschovsky JD, Saiontz-Martinez CB. Malpractice claim fears and the costs of treating medicare patients: A new approach to estimating the costs of defensive medicine. Health Services Research 2017;53(3):1498-1516.
  • 11. Montanera, D. The importance of negative defensive medicine in the effects of malpractice reform. The European Journal of Health Economics 2016;17(3): 355-369
  • 12. Robertson JH, Thomson AM. An exploration of the effects of clinical negligence litigation on the practice of midwives in England: A phenomenological study. Midwifery 2016; 33:55-63. doi: 10.1016/j.midw.2015.10.005.
  • 13. Saquib J, et al. Yabancı hemşireler arasında iş güvencesizliği, dava korkusu ve ruh sağlığı. Arch Environ Occup Health 2020;75(3):144–151. doi:10.1080/19338244.2019.1592093.
  • 14. Çitil Canbay F, Çitil ET, Özcan SK. Ebelik Öğrencilerinin Ebelik Mesleği Hakkindaki Görüşleri ve Mesleğe Yönelik Beklentileri BAUN Sağ Bil Dergisi 2020;10(1): 1-6.
  • 15. Güner Sİ, Karaaslan S, Orhun R. Why Do Nursing and Midwifery Students Choose Their Profession in Turkey? East J Med 2019; 24(2):123-129. doi: 10.5505/ejm.2019.74436
  • 16. Yücel U, Tuna Oran N, Yüksel E. Ebelik Öğrencilerinin Meslek ile İlgili Görüşlerinin ve Mezuniyet Sonrası Çalışmak İstedikleri Kurumların Değerlendirilmesi. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 2017;6(4):69-76.
  • 17. İşiyok R, Yurtsal ZB. The Relationship Between Individual Innovativeness and Professional Professionalism of Midwifery Students. Journal of Health Sciences Institute 2024;9(2):196-201. doi: 10.51754/cusbed.1454834
  • 18. McCarthy CM, O’Sullivan S, Corcoran P, Eogan M, Bennett D, Horgan M, & O’Donoghue K. (2021). Medicine, media and the law: The effect on training in obstetrics and gynaecology. European Journal of Obstetrics & Gynecology and Reproductive Biology 2021;257:35-41. doi: 10.1016/j.ejogrb.2020.12.004

Determining the relationship between midwifery students' professional perceptions and malpractice after the midwifery regulation

Yıl 2025, Cilt: 15 Sayı: 3, 890 - 898, 30.09.2025

Öz

Purpose: The new regulation specifying the duties and authorities of midwives has brought new developments. The purpose of this study is to determine the relationship between the professional perception and opinions of midwifery students and their fear of malpractice after the midwifery regulation.
Method: The study was conducted in a descriptive and correlational manner. The universe of this study consisted of 347 midwifery students who met the inclusion criteria and volunteered. Data in the study were collected between 12.03.2025 and 18.03.2025 using the information form, the form to determine the students' opinions about their profession, and the midwifery profession perception scale.
Findings: It was determined that 68,6% of the midwifery students participating in the study were informed about the new midwifery regulation, the fear of malpractice was 86,8%, and the professional perception and opinions of students who were aware of the Midwifery Regulation were statistically significantly more positive (p<0,05). When the fear of malpractice after graduation was evaluated according to the students' awareness of the Midwifery Regulation; it was seen that 73,6% (n=220) of the students who were aware of the regulation had a fear of malpractice and there was a statistically significant difference between them (p<0,05).
Conclusion: It was determined that the Midwifery Regulation positively affected the students' professional perception and opinions, and at the same time, increased the fear of malpractice.

Kaynakça

  • 1.World Health Organization International day of the midwife. 2018. Avaible date: 15.03.2025. Avaible from: https://www.who.int/maternal_child_adolescent /news_ events/ events/ international-day midwife-2018/en/
  • 2. Dereli Yılmaz S, Aksoy Erkal Y. World situation of midwifery education. J Midwifery and Health Sci 2018;1(1):26-31.
  • 3. Ergin A, Kaya Odabaş R, Demir G. The Identification of the Perceptions of Final-Year Midwifery Students on The Profession of Midwifery. Journal of Nursing Effect 2024;17(1):99-110. doi: 10.46483/deuhfed.1170099
  • 4. Bilgin Z, Doğan Merih Y. Development and validation of Midwifery Vocational Perception Scale. Journal of Midwifery and Reproductive Health 2021;9(4):2939-2947. doi: https://doi.org/10.22038/jmrh.2021.57572.1700
  • 5. Slatyer S, et al. Professional practice models for nursing: a review of the literature and synthesis of key components. Journal of Nursing Management 2016;24(2):139-150. doi: https://doi. org/10.1111/jonm.12309
  • 6. TC Resmi Gazete (2025) Ebelik Yönetmeliği. 10 Nisan 2025. Sayı: 32741. Başbakanlık basımevi. Ankara.
  • 7. Ay F, et al. The factors affecting the professional perceptions and career plans of midwifery student. Balıkesir Health Scıences Journal 2018;7(2):74-82. doi: https://doi.org/10.5505/ bsbd.2018.09815
  • 8. Akça E, et al. Relationship between social intelligence levels and occupational perceptions of midwifery students. Çukurova Medical Journal 2019;44(2):621-631. doi: https://doi.org/10.17826/ cumj.459345
  • 9. Türkmen H, Ekti Genç R. Ebelik ve yenidoğanda malpraktis. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi 2017;20(2):154- 159
  • 10. Reschovsky JD, Saiontz-Martinez CB. Malpractice claim fears and the costs of treating medicare patients: A new approach to estimating the costs of defensive medicine. Health Services Research 2017;53(3):1498-1516.
  • 11. Montanera, D. The importance of negative defensive medicine in the effects of malpractice reform. The European Journal of Health Economics 2016;17(3): 355-369
  • 12. Robertson JH, Thomson AM. An exploration of the effects of clinical negligence litigation on the practice of midwives in England: A phenomenological study. Midwifery 2016; 33:55-63. doi: 10.1016/j.midw.2015.10.005.
  • 13. Saquib J, et al. Yabancı hemşireler arasında iş güvencesizliği, dava korkusu ve ruh sağlığı. Arch Environ Occup Health 2020;75(3):144–151. doi:10.1080/19338244.2019.1592093.
  • 14. Çitil Canbay F, Çitil ET, Özcan SK. Ebelik Öğrencilerinin Ebelik Mesleği Hakkindaki Görüşleri ve Mesleğe Yönelik Beklentileri BAUN Sağ Bil Dergisi 2020;10(1): 1-6.
  • 15. Güner Sİ, Karaaslan S, Orhun R. Why Do Nursing and Midwifery Students Choose Their Profession in Turkey? East J Med 2019; 24(2):123-129. doi: 10.5505/ejm.2019.74436
  • 16. Yücel U, Tuna Oran N, Yüksel E. Ebelik Öğrencilerinin Meslek ile İlgili Görüşlerinin ve Mezuniyet Sonrası Çalışmak İstedikleri Kurumların Değerlendirilmesi. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 2017;6(4):69-76.
  • 17. İşiyok R, Yurtsal ZB. The Relationship Between Individual Innovativeness and Professional Professionalism of Midwifery Students. Journal of Health Sciences Institute 2024;9(2):196-201. doi: 10.51754/cusbed.1454834
  • 18. McCarthy CM, O’Sullivan S, Corcoran P, Eogan M, Bennett D, Horgan M, & O’Donoghue K. (2021). Medicine, media and the law: The effect on training in obstetrics and gynaecology. European Journal of Obstetrics & Gynecology and Reproductive Biology 2021;257:35-41. doi: 10.1016/j.ejogrb.2020.12.004
Toplam 18 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Ebelik (Diğer)
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Emine Yıldırım 0000-0002-0207-114X

Şule Gökyıldız Sürücü 0000-0002-0088-4219

Erken Görünüm Tarihi 27 Eylül 2025
Yayımlanma Tarihi 30 Eylül 2025
Gönderilme Tarihi 16 Nisan 2025
Kabul Tarihi 23 Temmuz 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 15 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Yıldırım, E., & Gökyıldız Sürücü, Ş. (2025). Ebelik yönetmeliği sonrası ebelik öğrencilerinin mesleki algıları ile malpraktis arasındaki ilişkinin belirlenmesi. Mersin Üniversitesi Tıp Fakültesi Lokman Hekim Tıp Tarihi ve Folklorik Tıp Dergisi, 15(3), 890-898.
AMA Yıldırım E, Gökyıldız Sürücü Ş. Ebelik yönetmeliği sonrası ebelik öğrencilerinin mesleki algıları ile malpraktis arasındaki ilişkinin belirlenmesi. Mersin Üniversitesi Tıp Fakültesi Lokman Hekim Tıp Tarihi ve Folklorik Tıp Dergisi. Eylül 2025;15(3):890-898.
Chicago Yıldırım, Emine, ve Şule Gökyıldız Sürücü. “Ebelik yönetmeliği sonrası ebelik öğrencilerinin mesleki algıları ile malpraktis arasındaki ilişkinin belirlenmesi”. Mersin Üniversitesi Tıp Fakültesi Lokman Hekim Tıp Tarihi ve Folklorik Tıp Dergisi 15, sy. 3 (Eylül 2025): 890-98.
EndNote Yıldırım E, Gökyıldız Sürücü Ş (01 Eylül 2025) Ebelik yönetmeliği sonrası ebelik öğrencilerinin mesleki algıları ile malpraktis arasındaki ilişkinin belirlenmesi. Mersin Üniversitesi Tıp Fakültesi Lokman Hekim Tıp Tarihi ve Folklorik Tıp Dergisi 15 3 890–898.
IEEE E. Yıldırım ve Ş. Gökyıldız Sürücü, “Ebelik yönetmeliği sonrası ebelik öğrencilerinin mesleki algıları ile malpraktis arasındaki ilişkinin belirlenmesi”, Mersin Üniversitesi Tıp Fakültesi Lokman Hekim Tıp Tarihi ve Folklorik Tıp Dergisi, c. 15, sy. 3, ss. 890–898, 2025.
ISNAD Yıldırım, Emine - Gökyıldız Sürücü, Şule. “Ebelik yönetmeliği sonrası ebelik öğrencilerinin mesleki algıları ile malpraktis arasındaki ilişkinin belirlenmesi”. Mersin Üniversitesi Tıp Fakültesi Lokman Hekim Tıp Tarihi ve Folklorik Tıp Dergisi 15/3 (Eylül2025), 890-898.
JAMA Yıldırım E, Gökyıldız Sürücü Ş. Ebelik yönetmeliği sonrası ebelik öğrencilerinin mesleki algıları ile malpraktis arasındaki ilişkinin belirlenmesi. Mersin Üniversitesi Tıp Fakültesi Lokman Hekim Tıp Tarihi ve Folklorik Tıp Dergisi. 2025;15:890–898.
MLA Yıldırım, Emine ve Şule Gökyıldız Sürücü. “Ebelik yönetmeliği sonrası ebelik öğrencilerinin mesleki algıları ile malpraktis arasındaki ilişkinin belirlenmesi”. Mersin Üniversitesi Tıp Fakültesi Lokman Hekim Tıp Tarihi ve Folklorik Tıp Dergisi, c. 15, sy. 3, 2025, ss. 890-8.
Vancouver Yıldırım E, Gökyıldız Sürücü Ş. Ebelik yönetmeliği sonrası ebelik öğrencilerinin mesleki algıları ile malpraktis arasındaki ilişkinin belirlenmesi. Mersin Üniversitesi Tıp Fakültesi Lokman Hekim Tıp Tarihi ve Folklorik Tıp Dergisi. 2025;15(3):890-8.
Creative Commons Lisansı
                                                                            Bu Dergi Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License ile lisanslanmıştır.

Mersin Üniversitesi Tıp Fakültesi’nin süreli bilimsel yayınıdır. Kaynak gösterilmeden kullanılamaz.  Makalelerin sorumlulukları yazarlara aittir 

Kapak 

Ayşegül Tuğuz

İlter Uzel’inDioskorides ve Öğrencisi adlı eserinden 

Adres

Mersin Üniversitesi Tıp Fakültesi Tıp Tarihi ve Etik  Anabilim Dalı Çiftlikköy Kampüsü

Yenişehir/ Mersin