Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Muhasebe Eğitiminde Hikâyeleştirme (Storytelling) Ve Uygulama Önerileri

Yıl 2023, , 109 - 123, 18.02.2023
https://doi.org/10.29067/muvu.1191428

Öz

Ekonomik sistemin temel taşları olarak kabul edilen işletmeler hakkında mali bilgiler muhasebe aracılığı ile elde edilmektedir. Muhasebe meslek mensuplarının verimliliği işletmelerin mali bilgilerinin kalitesini arttırdığı ölçüde işletmelerin de verimliliğini arttıracaktır. İyi bir muhasebe eğitimi alan meslek mensubu alanı ile ilgili olarak kendisini geliştirme imkânı bulacak, kendini geliştiren meslek mensubu müşavirlik yaptığı işletmeyi bilgi ve birikimi ile yönlendirerek işletmenin verimli hale gelmesini sağlayacaktır. Verimliliği artan işletme ekonomik sistemin işlevselliğini doğal olarak da toplum refahını arttıracaktır. Bu bağlamda muhasebe meslek mensuplarının iyi bir eğitim ile donanımlı olmalarının sağlanması gerekliliği ortadadır. Muhasebe eğitimi birbirini takip eden süreçlerle gerçekleşmektedir. İlk olarak muhasebe sisteminin kavranması, akabinde hesap planının ve hesapların işleyişinin idrak edilmesi, son olarak da muhasebenin sonucu olan mali tabloların oluşumu ve analizi hususlarının öğrenilmesi gerekmektedir. Eğitimde birçok yöntem ve materyal kullanılabilmektedir. Kelime, görsel, imge vb. araçlar yardımıyla eğitim sürecini kolaylaştıran hikâyeleştirme (storytelling) uygulamaları, bir konuyu hikâyeleme yöntemi ile öğrenicilere aktarma sanatıdır. Anlaşılması, kavranması zor olan bir konu hikayeleştirme yöntemi ile daha kolay aktarılabilmektedir. Bilginin kolay öğrenilebilmesi hedef kitle açısından olumlu bir durum olmakla birlikte diğer konuların da öğrenilme isteğini arttırmaktadır. Hikayeleştirme yöntemi konunun öğrenilmesini kolaylaştırdığı gibi aktarılan bilginin kalıcı olmasını da sağlamaktadır. Hikayeleştirme yöntemi ile verilen muhasebe eğitiminin daha verimli olacağı düşünülebilir. Çalışmada ilk olarak muhasebe eğitimi ve hikayeleştirme konularına değinilerek akabinde muhasebe eğitiminde hikayeleştirme uygulaması ele alınacaktır. Hikayeleştirme uygulamaları ile muhasebe eğitimi ilgililerinin muhasebe eğitimini daha verimli bir şekilde kavramaları amaçlanmaktadır.

Destekleyen Kurum

9. ULUSLARARASI MUHASEBE VE FİNANS ARAŞTIRMALARI KONGRESİ

Kaynakça

  • Akbulut, H., Pekkaya, M., Aksakaloğlu, H. (2014). Meslek Mensuplarının Bakış Açısıyla Ticaret Meslek Liselerindeki Muhasebe Eğitimi: Bursa İli Üzerine Bir Uygulama. Muhasebe ve Finansman Dergisi, 4, 73-92.
  • Alkan, G. (2015). İşletmelerin Önlisans Muhasebe Eğitiminden Beklentileri: İzmir’de Bir Araştırma. Muhasebe Bilim Dünyası Dergisi, 17, 137-158.
  • Al-Mansour, N.S., ve Al-Shorman, R.A., (2011). The Effect Of Teacher’s Storytelling Aloud On The Reading Comprehension Of Saudi Elementary Stage Students, Journal of King Saud University - Languages and Translation, 23(2), 69–76
  • Aslantaş, T. (2014). Uzaktan Eğitim, Uzaktan Eğitim Teknolojileri ve Türkiye’de Bir Uygulama, Gazi Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Endüstri Mühendisliği ABD, http://www.tankutaslantas.com
  • Aydemir, İ. (2016). Temel Muhasebe Eğitiminin Ana Unsurları. Bilen, A., Aydemir, İ. (Editör). Neden ve Niçinleri İle Temel Muhasebe Teori ve Uygulamalar. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Beattie, V. Ve Davison, J. (2015). Accounting Narratives: Storytelling, Philosophising and Quantification. Accounting and Business Research, 4(/6-7), 655-660.
  • Bursa Bilim Teknoloji Merkezi, http://www.bursabilimmerkezi.org/m/makale/asli-yildiz/okulda-piser-btmye-duser.html, Erişim: 02.01.2017.
  • De Lange, P., Suwardy, T., ve Mavondo, F., (2003). Integrating a Virtual Learning Environment into an Introductory Accounting Course: Determinants of Student Motivation, Proceedings of the 2003 AAANZ Annual Conference. 1-14. Research Collection School Of Accountancy
  • Espertad, K. E., (2013). The power of oral storytelling as a tool for environmental education, A Project Submitted To The Faculty Of The Graduate School Of The Unıversıty Of Mınnesota By.
  • Fidan, N. (2012). Okulda Öğrenme ve Öğretme. Ankara: Pegem Akademi.
  • Figa, E. (2007). The Emergent Properties of Multimedia Applications for Storytelling Pedagogy in a Distance Education Online Learning Community, Storytelling, Self, Society An Interdisciplinary, Journal of Storytelling Studies, 3, 50-72
  • Figa, E. ve Chung, E., (2005). A Multidimensional Scale Model to Measure the Interactivity of Virtual Storytelling, Using Virtual Reality Technojogies for Storytelling, Third International Conferene, ICVS 2005, Strasbourg, France, November/December2005 Proceedings, 239-250.
  • Freeman, M.S., ve Burkette, G. (2019). Storytelling in the Accounting Classroom. The Accounting Educators’ Journal, 29, 29-39.
  • Gökgöz, A. (2015). Genel Muhasebe. Bursa: Ekin Basım Yayın Dağıtım.
  • Hatunoğlu, Z. (2006). Muhasebe Eğitiminde Bilgi Teknolojisi Kullanımının Sunum Kalitesine Olan Etkilerinin Tespitine İlişkin Bir Araştırma. Muhasebe ve Finansman Dergisi, 30, 190-200.
  • Iseke, J. (2013). Indigenous storytelling as research. International Review of Qualitative Research, 64, 559-577. İnceelli, A., (2005), Dijital Hikaye Anlatımının Bileşenleri, The Turkish Online Journal of Educational Technology, 4(3), 132-142.
  • Karasioğlu, F., Duman, H. (2011). Meslek Yüksekokullarında Muhasebe Eğitimi ve Kalitesi Üzerine Bir Not. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10, 165-180.
  • Kutlu, H.A., Öztürk, S. (2015). Muhasebe Eğitiminde “Alternatif Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri” Üzerine Görüşler. Journal of Accounting, Finance and Auditing Studies, 4, 1-22.
  • Long, G. A. (2007). Transmedia storytelling: Business, aesthetics and production at the Jim Henson Company. Doktora Tezi, Massachusetts Institute of Technology.
  • Miley, F. (2009). The Storytelling Project: İnnovating to Engage Students in Their Learning. Higher Education Research & Development, 28(4), 357-369.
  • Perin, D., (2011). Facilitating Student Learning Through Contextualization, Columbia University, Teachers College, CCRC Working Paper No. 29
  • Robin, B.R., (2008),Digital Storytelling: A Powerful Technology Tool for the 21st Century Classroom, Theory into Practice,47, 220-228.
  • Seow, P. S., Pan, G., ve Tay, J., (2012). In search of a different accounting graduate: entry-point determinants of students’ performance in an undergraduate accountancy degree programme in Singapore, European Accounting Association Conference, 9-11 May, Ljubljana, Slovenia.
  • Seyfi, M., (2016). Sivil Toplum Kuruluşlarında Storyteling. Ankara: Pales Yayınları.
  • Suwardy, T., Pan, G., ve Seow, P.,(2013). Digital Storytelling for Engaged Student Learning in Financial Accounting. Accounting Education, Research Collection School Of Accountancy, 22(2), 109-124.
  • Şengel, S. (2011). Türkiye’de Muhasebe Meslek Elemanı Talebi Üzerine Bir Araştırma. Muhasebe ve Finansman Dergisi, 4, 167-180.
  • Taran, B. K. ve Tosun, N. B. (2020). Yeni Medyada Hikayeleştirme Kullanımı Bağlamında Marka Sadakati. Türkiye İletişim Araştırmaları Dergisi, 36, 233-252.
  • Theune,M., Faas, S., Nijholt, A. ve Heylen, D. (2003). The Virtual Storyteller: Story Creation by Intelligent Agents, https://www.researchgate.net/publication/2558539. Erişim:10.11.2016.
  • Tugay, O., Ömürbek, V. (2014). Meslek Yüksekokullarında Verilen Muhasebe Derslerinin Uygulamada Kullanılma Düzeyi ve Yeterliliği Üzerine Bir Araştırma. Niğde Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 7, 53-74.
  • Uyar, S., Yelgen, E. (2012). Konaklama İşletmelerinin Muhasebe Eğitiminden Beklentileri. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 2, 327-348.
  • Yüksel, M., Olpak, Y.Z. (2014). Facebook’un Eğitimde Kullanılması: Muhasebe Eğitiminde Bir Uygulama. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 1, 171-186.
  • Zaif, F. ve Karapınar, A. (2002). Muhasebe Eğitiminde Değişim İhtiyacı. Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 3, 111-134.

Storytelling And Application Recommendations In Accounting Education

Yıl 2023, , 109 - 123, 18.02.2023
https://doi.org/10.29067/muvu.1191428

Öz

Financial information about businesses, which are accepted as the cornerstones of the economic system, is obtained through accounting. As the productivity of professional accountants increases the quality of financial information of businesses, their productivity will also increase. The professional member who has a good accounting education will have the opportunity to develop himself in his field, and the professional member who develops himself in the field will direct the business that he is consulting with his knowledge and experience and will ensure that the business becomes efficient. An enterprise with increased efficiency will naturally increase the functionality of the economic system and the welfare of society. In this context, it is obvious that accounting professionals should be equipped with a good education. Accounting education takes place through successive processes. First of all, it is necessary to understand the accounting system, then to understand the chart of accounts and the functioning of the accounts, and finally to learn the formation and analysis of the financial statements, which are the results of accounting. Many methods and materials can be used in education. Storytelling applications, which facilitate the educational process with the help of words, visual elements, images, etc., are the art of transferring a subject to the learners with the method of storytelling. A subject that is difficult to understand and comprehend can be conveyed more easily with the storytelling method. Being able to learn information easily is a positive situation for the target audience, and it also stimulates the desire to learn other subjects. The storytelling method not only facilitates the learning of the subject but also ensures that the transferred information is permanent. It is obvious that accounting education given with the storytelling method will be more efficient. In the study, firstly accounting education and storytelling will be covered and then the application of storytelling in accounting education will be discussed. With storytelling applications, it is aimed that those concerned with accounting education will make accounting education more efficient.

Kaynakça

  • Akbulut, H., Pekkaya, M., Aksakaloğlu, H. (2014). Meslek Mensuplarının Bakış Açısıyla Ticaret Meslek Liselerindeki Muhasebe Eğitimi: Bursa İli Üzerine Bir Uygulama. Muhasebe ve Finansman Dergisi, 4, 73-92.
  • Alkan, G. (2015). İşletmelerin Önlisans Muhasebe Eğitiminden Beklentileri: İzmir’de Bir Araştırma. Muhasebe Bilim Dünyası Dergisi, 17, 137-158.
  • Al-Mansour, N.S., ve Al-Shorman, R.A., (2011). The Effect Of Teacher’s Storytelling Aloud On The Reading Comprehension Of Saudi Elementary Stage Students, Journal of King Saud University - Languages and Translation, 23(2), 69–76
  • Aslantaş, T. (2014). Uzaktan Eğitim, Uzaktan Eğitim Teknolojileri ve Türkiye’de Bir Uygulama, Gazi Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Endüstri Mühendisliği ABD, http://www.tankutaslantas.com
  • Aydemir, İ. (2016). Temel Muhasebe Eğitiminin Ana Unsurları. Bilen, A., Aydemir, İ. (Editör). Neden ve Niçinleri İle Temel Muhasebe Teori ve Uygulamalar. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Beattie, V. Ve Davison, J. (2015). Accounting Narratives: Storytelling, Philosophising and Quantification. Accounting and Business Research, 4(/6-7), 655-660.
  • Bursa Bilim Teknoloji Merkezi, http://www.bursabilimmerkezi.org/m/makale/asli-yildiz/okulda-piser-btmye-duser.html, Erişim: 02.01.2017.
  • De Lange, P., Suwardy, T., ve Mavondo, F., (2003). Integrating a Virtual Learning Environment into an Introductory Accounting Course: Determinants of Student Motivation, Proceedings of the 2003 AAANZ Annual Conference. 1-14. Research Collection School Of Accountancy
  • Espertad, K. E., (2013). The power of oral storytelling as a tool for environmental education, A Project Submitted To The Faculty Of The Graduate School Of The Unıversıty Of Mınnesota By.
  • Fidan, N. (2012). Okulda Öğrenme ve Öğretme. Ankara: Pegem Akademi.
  • Figa, E. (2007). The Emergent Properties of Multimedia Applications for Storytelling Pedagogy in a Distance Education Online Learning Community, Storytelling, Self, Society An Interdisciplinary, Journal of Storytelling Studies, 3, 50-72
  • Figa, E. ve Chung, E., (2005). A Multidimensional Scale Model to Measure the Interactivity of Virtual Storytelling, Using Virtual Reality Technojogies for Storytelling, Third International Conferene, ICVS 2005, Strasbourg, France, November/December2005 Proceedings, 239-250.
  • Freeman, M.S., ve Burkette, G. (2019). Storytelling in the Accounting Classroom. The Accounting Educators’ Journal, 29, 29-39.
  • Gökgöz, A. (2015). Genel Muhasebe. Bursa: Ekin Basım Yayın Dağıtım.
  • Hatunoğlu, Z. (2006). Muhasebe Eğitiminde Bilgi Teknolojisi Kullanımının Sunum Kalitesine Olan Etkilerinin Tespitine İlişkin Bir Araştırma. Muhasebe ve Finansman Dergisi, 30, 190-200.
  • Iseke, J. (2013). Indigenous storytelling as research. International Review of Qualitative Research, 64, 559-577. İnceelli, A., (2005), Dijital Hikaye Anlatımının Bileşenleri, The Turkish Online Journal of Educational Technology, 4(3), 132-142.
  • Karasioğlu, F., Duman, H. (2011). Meslek Yüksekokullarında Muhasebe Eğitimi ve Kalitesi Üzerine Bir Not. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10, 165-180.
  • Kutlu, H.A., Öztürk, S. (2015). Muhasebe Eğitiminde “Alternatif Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri” Üzerine Görüşler. Journal of Accounting, Finance and Auditing Studies, 4, 1-22.
  • Long, G. A. (2007). Transmedia storytelling: Business, aesthetics and production at the Jim Henson Company. Doktora Tezi, Massachusetts Institute of Technology.
  • Miley, F. (2009). The Storytelling Project: İnnovating to Engage Students in Their Learning. Higher Education Research & Development, 28(4), 357-369.
  • Perin, D., (2011). Facilitating Student Learning Through Contextualization, Columbia University, Teachers College, CCRC Working Paper No. 29
  • Robin, B.R., (2008),Digital Storytelling: A Powerful Technology Tool for the 21st Century Classroom, Theory into Practice,47, 220-228.
  • Seow, P. S., Pan, G., ve Tay, J., (2012). In search of a different accounting graduate: entry-point determinants of students’ performance in an undergraduate accountancy degree programme in Singapore, European Accounting Association Conference, 9-11 May, Ljubljana, Slovenia.
  • Seyfi, M., (2016). Sivil Toplum Kuruluşlarında Storyteling. Ankara: Pales Yayınları.
  • Suwardy, T., Pan, G., ve Seow, P.,(2013). Digital Storytelling for Engaged Student Learning in Financial Accounting. Accounting Education, Research Collection School Of Accountancy, 22(2), 109-124.
  • Şengel, S. (2011). Türkiye’de Muhasebe Meslek Elemanı Talebi Üzerine Bir Araştırma. Muhasebe ve Finansman Dergisi, 4, 167-180.
  • Taran, B. K. ve Tosun, N. B. (2020). Yeni Medyada Hikayeleştirme Kullanımı Bağlamında Marka Sadakati. Türkiye İletişim Araştırmaları Dergisi, 36, 233-252.
  • Theune,M., Faas, S., Nijholt, A. ve Heylen, D. (2003). The Virtual Storyteller: Story Creation by Intelligent Agents, https://www.researchgate.net/publication/2558539. Erişim:10.11.2016.
  • Tugay, O., Ömürbek, V. (2014). Meslek Yüksekokullarında Verilen Muhasebe Derslerinin Uygulamada Kullanılma Düzeyi ve Yeterliliği Üzerine Bir Araştırma. Niğde Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 7, 53-74.
  • Uyar, S., Yelgen, E. (2012). Konaklama İşletmelerinin Muhasebe Eğitiminden Beklentileri. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 2, 327-348.
  • Yüksel, M., Olpak, Y.Z. (2014). Facebook’un Eğitimde Kullanılması: Muhasebe Eğitiminde Bir Uygulama. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 1, 171-186.
  • Zaif, F. ve Karapınar, A. (2002). Muhasebe Eğitiminde Değişim İhtiyacı. Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 3, 111-134.
Toplam 32 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İşletme
Bölüm Sayı
Yazarlar

Harun Kısacık 0000-0002-3282-4472

Recep Çakar 0000-0002-4069-7653

Yayımlanma Tarihi 18 Şubat 2023
Gönderilme Tarihi 19 Ekim 2022
Kabul Tarihi 28 Ocak 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023

Kaynak Göster

APA Kısacık, H., & Çakar, R. (2023). Muhasebe Eğitiminde Hikâyeleştirme (Storytelling) Ve Uygulama Önerileri. Journal of Accounting and Taxation Studies, 16(1), 109-123. https://doi.org/10.29067/muvu.1191428

Creative Commons Lisansı

Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.

Bu lisans, üçüncü kişilerin ticari olmayan amaçla eserinizden yararlanmasına, farklı bir sürüm oluşturmasına, geliştirmesine ya da eserinizin üzerine inşa ederek kendi eserlerini oluşturmasına izin verir. Ancak üçüncü kişilerin bu eserleri gayri-ticari olmak zorundadır ve üçüncü kişiler Dergimizde yayımlanan makalelerin yazarlarına atıfta bulunmak zorundadır.  

                                                                                                                                                           
Makale göndermek için https://dergipark.org.tr/tr/journal/591/submission/step/manuscript/new