Havayolu
ile yolcu taşımacılığı günümüzde giderek artan bir önemle dikkat çeken
hizmetlerden biri olmuştur. Yoğun rekabet altındaki havayolu işletmeleri,
kârlılıklarını korurken müşterilerini de elde tutabilmek için farklı çabalara
başvurmaktadırlar. Gelir yönetimiyle doğru koltuğu, doğru fiyatla, doğru
müşteriye satmak için çaba gösteren işletmeler, aynı zamanda maliyetlerini yönetebilmek
için daha doğru bir fiyatlandırma stratejisine gereksinim duymaktadırlar.
İnsanlar
gezi, iş, eğitim, sağlık vs. nedenler ile uzak noktalara seyahat etme
gereksiniminde hissetmektedirler. Dolayısıyla her müşteri grubunun fiyata karşı
duyarlılığı farklılaşmaktadır. Havayolu şirketleri aralarında aşırı rekabet
olmasına karşın müşterilerine (günümüz aldatmacası ile misafirlerine) zaman
zaman beklenenden çok daha ucuza uçak bileti satabilmektedirler. Bu ucuzluk
erken satın alma, sezon dışı uçuşlar vb. nedenlere dayanabilmektedir.
Çalışmanın
amacı havayolu yolcu taşımacılığında daha doğru fiyatlandırma yapabilmek için
daha doğru maliyet hesaplamasının nasıl yapılması gerektiğine ilişkin öneriler
getirmektir. Bu amaçla çalışmada, özellikle yakıt ve benzeri maliyetlerin
tamamen yolcunun ağırlığına göre havayolu şirketine az veya çok maliyet
yaratacağı ele alınarak, yolcuların maliyeti hesaplanırken bazı maliyet
kalemlerinde anahtar olarak ağırlığın kullanılması havayolu şirketine daha
doğru maliyet hesaplama ve fiyatlandırma olanağı sağlayacağı savunulmaktadır.
Geleneksel maliyetleme yaklaşımındaki dağıtım anahtarları yerine her yolcuya
eşit tutarda maliyet yansıtmayı gerektiren yolcu sayısına ve ağırlıklarına
dayalı maliyet kalemlerinin daha uygun olacağı ortaya koyulmaktadır.
Nowadays passenger transportation by
airlines has become an increasingly important service. Airline companies under
intense competition, apply different attempts to keep their customers while
retaining their profitability. The airline companies which are making an effort
with income management for selling the
right seats to the right customers at the right price, also need more accurate
pricing strategy to manage their costs.
People need to travel with reasons of journey ,work,
education, health, etc. From this point of view, the sensitivity of price is
different for each customer group. Despite excessive competition between
airline companies, they may sell tickets to customers (today's deception and
guests) at a much cheaper than expected from time to time. Early purchase,
off-season flights and so on cause these.
Purpose of the study, is to provide suggestions on how to make a more
accurate cost calculation in order to make a more accurate pricing for air
passenger transport. For this purpose, it is argued that the use of the weight
as a key in allocation of some cost items will provide the airline with more
accurate costing and pricing opportunities, especiallyassuming that , fuel and
other costs will be more or less costly
depending on the weight of the
passenger.. Instead of the distribution keys in the traditional costing
approach, cost items based on the number and weight of passengers that reflect
the cost of each passenger equally are shown to be more appropriate.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Sayı |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 20 Nisan 2018 |
Gönderilme Tarihi | 29 Eylül 2017 |
Kabul Tarihi | 5 Nisan 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 10. Yıl Özel Sayısı |
Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.
Bu lisans, üçüncü kişilerin ticari olmayan amaçla eserinizden yararlanmasına, farklı bir sürüm oluşturmasına, geliştirmesine ya da eserinizin üzerine inşa ederek kendi eserlerini oluşturmasına izin verir. Ancak üçüncü kişilerin bu eserleri gayri-ticari olmak zorundadır ve üçüncü kişiler Dergimizde yayımlanan makalelerin yazarlarına atıfta bulunmak zorundadır.
Makale göndermek için https://dergipark.org.tr/tr/journal/591/submission/step/manuscript/new