Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

İŞLETMELERDEKİ BECERİ EĞİTİMİ UYGULAMASININ MUHASEBE EĞİTİMİNE ETKİSİ

Yıl 2021, Cilt: 14 Sayı: 1, 45 - 72, 01.03.2021
https://doi.org/10.29067/muvu.706900

Öz

Ülkemiz örgün eğitim sistemi içerisinde muhasebe eğitiminin ilk adımı Mesleki Teknik Eğitim Genel Müdürlüğü’ne bağlı orta öğretim kurumlarında atılmaktadır. Muhasebe eğitimi veren ortaöğretim kurumlarının 12. Sınıf öğrencilerine haftada 24 kredilik zorunlu ders olarak okutulan işletmelerde beceri eğitimi uygulaması ile öğrenciler haftanın iki günü okulda teorik dersler alırken kalan üç günde ise işletmelerde usta öğreticiler nezaretinde sektörde çalışmaktadır. Bu uygulama ile okullarda aktarılan teorik bilgilerin pratik bilgiye dönüşmesi amaçlanmış ve böylece sektörün ihtiyaç duyduğu donanıma sahip ara elamanlarının yetiştirilmesi amaçlanmıştır. Bu uygulama öğrencilerin teorik bilgilerini pratik bilgiye dönüştürmesinin yanında aynı zamanda öğrencilere iş tecrübesi ve özgüven kazandırmaktadır. Çalışmada işletmelerde beceri eğitimi uygulamasının sektörün ihtiyaç duyduğu muhasebe elemanlarının yetişmesine katkısının incelenmesi amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda öncelikle Mesleki Teknik Eğitim Genel Müdürlüğü’ne bağlı ortaöğretim kurumlarında verilen muhasebe eğitimi hakkında genel bilgilere yer verilmiş ve İşletmelerde Beceri Eğitimi Uygulamasına değinilmiştir. Çalışmanın son kısmında ise Tokat il genelindeki Mesleki Teknik Eğitim Genel Müdürlüğü’ne bağlı liselerin Muhasebe ve Finansman Alanı Bilgisayarlı Muhasebe Dalı öğrencilerine anket uygulanmıştır. Elde edilen verilere SPSS 25 yardımıyla frekans analizi, faktör analizi ve t-testi uygulanmıştır. Yapılan anket çalışması sonucunda öğrencilerin işletmelere okul idaresi tarafından yerleştirilmesinin öğrencinin öz kazanımına daha faydalı olduğu sonucuna varılmıştır.

Kaynakça

  • Aksakallıoğlu, H. (2013). Ticaret Meslek Liselerinde Verilen Muhasebe Eğitiminin Muhasebecilik Mesleğine Uygunluğu: Bursa İli Örneği. Yüksek Lisans Tezi. Zonguldak: Bülent Ecevit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Aksoy, H. H. (2017). Meslek Liseleri Öğrencilerinin İşletmelerde Beceri Eğitimi: Okul Destekli Çocuk İşçiliği. Türk Tabipleri Birliği Mesleki Sağlık ve Güvenlik Dergisi, 74-82.
  • Aydoğan, B. (2018). Mesleki ve Teknik Anadolu Liselerinde Muhasebe Eğitiminin Mevcut Durumu, Muhasebe Eğitiminden Beklentiler Ve Karşılaşılan Sorunlar: Çorum İli Örneği. Yüksek Lisan Tezi. Çorum: Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Kolutek, S. ve Bal, B. C. (2017). Mobilya Üretimi Yapılan İş Yerlerinde Beceri Eğitiminin Verimliliği. İleri Teknoloji Bilimleri Dergisi, 580-587.
  • MEB, (2017), Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi Anadolu Meslek ve Anadolu Teknik Programi Muhasebe ve Finansman Alani Çerçeve Öğretim Programi. Ankara, http://mufredat.meb.gov.tr/Dosyalar/2019181623522-EK-1_MUHASEBE%20VE%20F%C4%B0NANSMAN_%C3%87%C3%96P.pdf, (Erişim Tarihi: 19.03.2020).
  • MEB Ortaöğretim Kurumları Yönetmeliği, (2016). 28/10/2016-29871 RG. http://ogm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2016_11/03111224_ooky.pdf (Erişim Tarihi: 19.03.2020).
  • Özkan, F. ve Aksoy, C. (2015). Ticaret Meslek Lisesi Muhasebe Bölümü Öğrencilerinin İşletmelerde Beceri Eğitimi Uygulaması, Gaziantep İlinde Bir Alan Araştırması. Bartın Üniversitesi İ.İ.B.F. Dergisi, 283-305.
  • Pehlivan, A. ve Karlıklı, M. (2018). Ortaöğretim Kurumlarında Verilen Muhasebe Eğitiminin Muhasebecilik Mesleğine Uygunluğunun Değerlendirilmesi. Siyaset, Ekonomi ve Yönetim Araştırmaları Dergisi, 151-165.
  • Sevim, Ş., Savaş, F. ve Bozdoğan, T. (2018). Ortaöğretim Mesleki Eğitimi Muhasebe ve Finans Alanında İşletmelerde Beceri Eğitimi Uygulamalarının Hizmet Kalitesi Üzerine Bir Araştırma. Journal of Social & Humanıtıes Scıences Research, 1729-1749.
  • Yaşar Ergin, D. (1995). Ölçeklerde Geçerlik ve Güvenirlik. M.Ü.Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 125-148.
  • Yılmaz, Y. (2011). İşletmelerdeki Beceri Eğitimi Uygulamasının Muhasebe Eğitimine Katkısı ve Erzurum İl Genelindeki Ticaret Meslek Liselerinde Muhasebe Eğitimi Alan Öğrenciler Üzerinde Bir Uygulama. Yüksek Lisans Tezi . Erzurum: Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Zaif, F. ve Ayanoğlu, Y. (2007). Muhasebe Eğitiminde Kalitenin Arttırılmasında Ders Programlarının Önemi: Türkiye'de Bir İnceleme. Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 115- 136.
  • 3308 Sayılı Meslek Eğitim Kanunu, (1986). 19/6/1986-19139 RG. https://www.mevzuat.gov.tr/MevzuatMetin/1.5.3308.pdf adresinden alınmıştır (Erişim Tarihi: 19.03.2020).

THE EFFECT OF SKILL TRAINING APPLICATION IN BUSINESSES ON ACCOUNTING EDUCATION

Yıl 2021, Cilt: 14 Sayı: 1, 45 - 72, 01.03.2021
https://doi.org/10.29067/muvu.706900

Öz

The first step of accounting education in the formal education system of our country is taken in secondary education institutions affiliated to the General Directorate of Vocational Technical Education. 12th grade students in secondary education institutions providing accounting education are given the application of skill training in businesses as a compulsory course of 24 credits per week. Students take theoretical lessons in the school two days a week while the remaining three days work in the sector under the supervision of master trainers. With this practice, it is aimed to transform the theoretical knowledge transferred in schools to practical knowledge and thus to train intermediate staff who are equipped with the required equipment. This practice not only transforms students' theoretical knowledge into practical knowledge, but also gives students work experience and self-confidence. In this study, the contribution of the skill training in businesses to the training of the accounting personnel required by the sector was examined. For this purpose, firstly, general information about accounting education given in the secondary education institutions under the General Directorate of Vocational Technical Education is given and Application of Skill Training in Businesses is mentioned. In the last part of the study, a questionnaire technique was applied to the students of the Accounting and Finance Area Computerized Accounting Department of the high schools affiliated to the General Directorate of Vocational Technical Education in Tokat. The data were analyzed using Frequency Analysis, Factor Analysis and T-test in SPSS 25 program. As a result of the survey, it was concluded that the placement of the students to the enterprises by the school administration is more beneficial for the student's self-acquisition.

Kaynakça

  • Aksakallıoğlu, H. (2013). Ticaret Meslek Liselerinde Verilen Muhasebe Eğitiminin Muhasebecilik Mesleğine Uygunluğu: Bursa İli Örneği. Yüksek Lisans Tezi. Zonguldak: Bülent Ecevit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Aksoy, H. H. (2017). Meslek Liseleri Öğrencilerinin İşletmelerde Beceri Eğitimi: Okul Destekli Çocuk İşçiliği. Türk Tabipleri Birliği Mesleki Sağlık ve Güvenlik Dergisi, 74-82.
  • Aydoğan, B. (2018). Mesleki ve Teknik Anadolu Liselerinde Muhasebe Eğitiminin Mevcut Durumu, Muhasebe Eğitiminden Beklentiler Ve Karşılaşılan Sorunlar: Çorum İli Örneği. Yüksek Lisan Tezi. Çorum: Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Kolutek, S. ve Bal, B. C. (2017). Mobilya Üretimi Yapılan İş Yerlerinde Beceri Eğitiminin Verimliliği. İleri Teknoloji Bilimleri Dergisi, 580-587.
  • MEB, (2017), Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi Anadolu Meslek ve Anadolu Teknik Programi Muhasebe ve Finansman Alani Çerçeve Öğretim Programi. Ankara, http://mufredat.meb.gov.tr/Dosyalar/2019181623522-EK-1_MUHASEBE%20VE%20F%C4%B0NANSMAN_%C3%87%C3%96P.pdf, (Erişim Tarihi: 19.03.2020).
  • MEB Ortaöğretim Kurumları Yönetmeliği, (2016). 28/10/2016-29871 RG. http://ogm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2016_11/03111224_ooky.pdf (Erişim Tarihi: 19.03.2020).
  • Özkan, F. ve Aksoy, C. (2015). Ticaret Meslek Lisesi Muhasebe Bölümü Öğrencilerinin İşletmelerde Beceri Eğitimi Uygulaması, Gaziantep İlinde Bir Alan Araştırması. Bartın Üniversitesi İ.İ.B.F. Dergisi, 283-305.
  • Pehlivan, A. ve Karlıklı, M. (2018). Ortaöğretim Kurumlarında Verilen Muhasebe Eğitiminin Muhasebecilik Mesleğine Uygunluğunun Değerlendirilmesi. Siyaset, Ekonomi ve Yönetim Araştırmaları Dergisi, 151-165.
  • Sevim, Ş., Savaş, F. ve Bozdoğan, T. (2018). Ortaöğretim Mesleki Eğitimi Muhasebe ve Finans Alanında İşletmelerde Beceri Eğitimi Uygulamalarının Hizmet Kalitesi Üzerine Bir Araştırma. Journal of Social & Humanıtıes Scıences Research, 1729-1749.
  • Yaşar Ergin, D. (1995). Ölçeklerde Geçerlik ve Güvenirlik. M.Ü.Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 125-148.
  • Yılmaz, Y. (2011). İşletmelerdeki Beceri Eğitimi Uygulamasının Muhasebe Eğitimine Katkısı ve Erzurum İl Genelindeki Ticaret Meslek Liselerinde Muhasebe Eğitimi Alan Öğrenciler Üzerinde Bir Uygulama. Yüksek Lisans Tezi . Erzurum: Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Zaif, F. ve Ayanoğlu, Y. (2007). Muhasebe Eğitiminde Kalitenin Arttırılmasında Ders Programlarının Önemi: Türkiye'de Bir İnceleme. Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 115- 136.
  • 3308 Sayılı Meslek Eğitim Kanunu, (1986). 19/6/1986-19139 RG. https://www.mevzuat.gov.tr/MevzuatMetin/1.5.3308.pdf adresinden alınmıştır (Erişim Tarihi: 19.03.2020).
Toplam 13 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İşletme
Bölüm Sayı
Yazarlar

Atila Karkacıer 0000-0002-5200-4527

Fahri Orakçı Bu kişi benim 0000-0001-7650-9119

Yayımlanma Tarihi 1 Mart 2021
Gönderilme Tarihi 20 Mart 2020
Kabul Tarihi 30 Haziran 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 14 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Karkacıer, A., & Orakçı, F. (2021). İŞLETMELERDEKİ BECERİ EĞİTİMİ UYGULAMASININ MUHASEBE EĞİTİMİNE ETKİSİ. Journal of Accounting and Taxation Studies, 14(1), 45-72. https://doi.org/10.29067/muvu.706900

Creative Commons Lisansı

Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.

Bu lisans, üçüncü kişilerin ticari olmayan amaçla eserinizden yararlanmasına, farklı bir sürüm oluşturmasına, geliştirmesine ya da eserinizin üzerine inşa ederek kendi eserlerini oluşturmasına izin verir. Ancak üçüncü kişilerin bu eserleri gayri-ticari olmak zorundadır ve üçüncü kişiler Dergimizde yayımlanan makalelerin yazarlarına atıfta bulunmak zorundadır.  

                                                                                                                                                           
Makale göndermek için https://dergipark.org.tr/tr/journal/591/submission/step/manuscript/new