Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

A City Model in a Building: Esenboğa Airport

Yıl 2022, , 831 - 851, 31.12.2022
https://doi.org/10.26835/my.1115178

Öz

Airport design includes thematic concepts/discourses and physical space formations that require mechanical solutions. The number and size of airports are increasing day by day in order to respond to new requirements in parallel with the development of cities and transportation network. These structures, in which different sections/facilities and systems are used in their mega structure, are supported with a mass solution-oriented approach through the urban model with their physical and social spaces. While mechanical needs bring functionality to the fore, the presentation of parts and image elements scattered in different places in the city strengthens the idea of urban formation under a single cover. In the study, the design and spatial setup of Esenboğa Airport, which was implemented through competition in Turkey, was examined, based on the argument that the features which ensure the readability of the cities can also ensure the readability of the buildings. Esenboğa Airport, which symbolizes the modern face of the capital city and is among the best airports in Europe in the category of 10-25 million passengers, reveals that a city can be constructed within a structure, with the aim of investigating the spatial legibility depending on the architectural design approach during the usage period. As a result of the literature review, fieldwork and passenger observations, the spatial reflections of the image elements that provide the identity formation of the physical architecture were evaluated by obtaining the study data. This study includes the analyzes and the results of the examined Esenboğa Airport according to the urban image elements that Kevin Lynch put forward for the legibility of a city.

Kaynakça

  • Acar, M. C. (2006). Havaalanı Terminal Binaları. Ankara: Sivil Havacılık Yayınları.
  • Akçaer, G. (2016). Havalimanı Terminal Binalarında Geniş Açıklık Geçme Sorununun Sonlu Elemanlar Yöntemiyle Araştırılması (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Akkoyunlu, K. (2007). Sürdürülebilir Kent, Kent ve Politika: Antik Kentten Dünya Kentine. Ayşegül Mengi (Çev.). Ankara: İmge Yayınevi.
  • Blow, C. J. (1996). Airport Terminals. London: Architectural Press.
  • Çiğan, A. (2009). Camın Mekân Kurgusunda Yersizlik/Zamansızlık Kavramı: Havaalanı Örneklemesi (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Osmangazi Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Edwards, B. (2005). The Modern Airport Terminal, New Approches to Airport Architecture. London: Spoon Press.
  • Ersal, L. Ö. (2013). Mimari Mekânın Biçimlendirilmesi ve Anlam Boyutu: Ontolojik Yaklaşım (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). İstanbul Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Ersoy, R. (2006). Şehirleşme-Halk Kültürü İkileminde Sorunlar ve Bazı Çözüm Önerileri. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 233-238.
  • Giritlioğlu, C. (1991). Şehirsel Mekân Öğeleri ve Tasarımı. İstanbul: İstanbul Teknik Üniversitesi Yayınları.
  • Kazda, A., Caves, R. E. (2015). Airport Design and Operation. Bingley: Emerald Press.
  • Mutlu, Ö. F. (2011). Havalimanı ve Havaalanı Terminal Yapılarında Yolcu Beğenisinin Araştırılması ve Ölçülmesi (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Önal, T. (2015). Havalimanı Terminal Binalarındaki Strüktürel Sistem Gelişiminin Biçime Etkisi ve Analizi (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Özen, S. & Aydemir, Ş. (2007). Trabzon’un Mimari Mirasının Korunması: Bütünleşik Koruma Yaklaşımı-Kentsel Sosyal Alan Analizi: Trabzon Örneği. Ayşegül Mengi (Ed.), Kent ve Politika-Antik Kentten Dünya Kentine içinde (s. 221-243). Ankara: İmge Kitabevi.
  • Özturanlı, S. A. (2021). Havaalanları Mimarisinde Esnek Tasarım Üzerinden Bir Karar Verme Modeli: Dalaman Havalimanı (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Eskişehir Teknik Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Eskişehir.
  • Keleş, R. (2005). Kent ve Kültür Üzerine. Mülkiye Dergisi, 246(29), 9-18.
  • Lewicka, M. (2008). Place Attachment, Place Identity and Place Memory: Restoring the Forgotten City Past. Journal of Environmental Psychology, 28, 209-231.
  • Lynch, K. (2010). Kent İmgesi. İrem Başaran (Çev.). İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Şahin, F. (2011). Günümüz Alışveriş Merkezlerinde Kentsel Kamusal Mekân Olgusu (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Karadeniz Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Trabzon.
  • Şaşmaz, V. (2007). Havaalanı Terminallerinde Büyük Açıklık Geçme Sorununun Analizi (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Wells, A.T. & Young, S.B. (2004). Airport Planning and Management. New York: McGraw-Hill.
  • Velioğlu, A. (1992). Tarihi Çevre İçinde Mimari Tasarım ve Süreci Üzerine Bir Araştırma (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Karadeniz Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Trabzon.
  • Yalçın, T. (2017). Havalimanı Yolcu Terminallerinde Mekânsal Deneyim Haritalaması: Bir Yolculuk, İki Havalimanı (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). İstanbul Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • İnternet Kaynakları
  • URL-1: http://www.arkiv.com.tr/proje/esenboga-havalimani/3274, Erişim Tarihi: 9 Ekim 2018.
  • URL-2: http://www.servetbasol.com/Articles/Havacilik Kronolojisi.htm, Erişim Tarihi: 4 Ekim 2018.
  • URL-3: https://www.google.com.tr/maps/@40.0304024,32.887971,42210m/data, Erişim Tarihi: 10 Ekim 2022.
  • URL-4: http://www.ecmimarlik.com/projedetay.php?id=2&proje=Esenboga, Erişim Tarihi: 9 Eylül 2020.

Yapı İçinde Bir Kent Modeli: Esenboğa Havalimanı

Yıl 2022, , 831 - 851, 31.12.2022
https://doi.org/10.26835/my.1115178

Öz

Havalimanı tasarımı, tematik kavramları/söylemleri ve mekanik çözüm gerektiren fiziksel mekân oluşumlarını kapsamaktadır. Kentlerin ve ulaşım ağının gelişimine paralel yeni gereksinimlere yanıt verebilmek için her geçen gün havalimanı sayısı ve büyüklüğü artmaktadır. Mega yapısı içinde farklı bölümlerin/tesislerin ve sistemlerin kullanıldığı bu yapılar, fiziksel ve sosyal mekânları ile kent modeli kurgusu üzerinden kütlesel çözüm odaklı desteklenmektedir. Mekanik ihtiyaçlar işlevselliği ön plana çıkarırken, kent içerisinde farklı yerlere dağılan parçaların ve imaj öğelerinin birarada sunulması, tek örtü altında kentsel oluşum fikrini güçlendirmektedir. Çalışmada, kentlerin okunabilir olmasını sağlayan kriterler, aynı zamanda yapıların da okunabilir olmasını sağlayabilirler söyleminden yola çıkılarak, Türkiye’de yarışma yoluyla uygulanmış, Esenboğa Havalimanı’nın tasarım ve mekânsal kurgusu incelenmiştir. Başkentin çağdaş yüzünü simgeleyen, 10-25 milyon yolcu kategorisinde Avrupa’da en iyi havalimanları arasında yer alan Esenboğa Havalimanı’nın kullanım süresi içinde, mimari tasarım yaklaşımına bağlı olarak mekânsal okunabilirliğinin araştırılması amaçlanmış, bir kentin bir yapı içinde kurgulanabileceği ortaya konulmuştur. Literatür taraması, alan çalışması ve yolcu gözlemleri neticesinde çalışma verileri elde edilerek fiziksel mimarinin kimlik oluşumunu sağlayan imaj öğelerinin mekânsal yansımaları değerlendirilmiştir. Bu çalışma, Esenboğa Havalimanı’nın, Kevin Lynch’in ortaya koyduğu bir kentin okunabilirliği için barındırması gereken kentsel imaj öğelerine bağlı olarak analizleri ve ortaya çıkan sonuçları içermektedir.

Kaynakça

  • Acar, M. C. (2006). Havaalanı Terminal Binaları. Ankara: Sivil Havacılık Yayınları.
  • Akçaer, G. (2016). Havalimanı Terminal Binalarında Geniş Açıklık Geçme Sorununun Sonlu Elemanlar Yöntemiyle Araştırılması (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Akkoyunlu, K. (2007). Sürdürülebilir Kent, Kent ve Politika: Antik Kentten Dünya Kentine. Ayşegül Mengi (Çev.). Ankara: İmge Yayınevi.
  • Blow, C. J. (1996). Airport Terminals. London: Architectural Press.
  • Çiğan, A. (2009). Camın Mekân Kurgusunda Yersizlik/Zamansızlık Kavramı: Havaalanı Örneklemesi (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Osmangazi Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Edwards, B. (2005). The Modern Airport Terminal, New Approches to Airport Architecture. London: Spoon Press.
  • Ersal, L. Ö. (2013). Mimari Mekânın Biçimlendirilmesi ve Anlam Boyutu: Ontolojik Yaklaşım (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). İstanbul Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Ersoy, R. (2006). Şehirleşme-Halk Kültürü İkileminde Sorunlar ve Bazı Çözüm Önerileri. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 233-238.
  • Giritlioğlu, C. (1991). Şehirsel Mekân Öğeleri ve Tasarımı. İstanbul: İstanbul Teknik Üniversitesi Yayınları.
  • Kazda, A., Caves, R. E. (2015). Airport Design and Operation. Bingley: Emerald Press.
  • Mutlu, Ö. F. (2011). Havalimanı ve Havaalanı Terminal Yapılarında Yolcu Beğenisinin Araştırılması ve Ölçülmesi (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Önal, T. (2015). Havalimanı Terminal Binalarındaki Strüktürel Sistem Gelişiminin Biçime Etkisi ve Analizi (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Özen, S. & Aydemir, Ş. (2007). Trabzon’un Mimari Mirasının Korunması: Bütünleşik Koruma Yaklaşımı-Kentsel Sosyal Alan Analizi: Trabzon Örneği. Ayşegül Mengi (Ed.), Kent ve Politika-Antik Kentten Dünya Kentine içinde (s. 221-243). Ankara: İmge Kitabevi.
  • Özturanlı, S. A. (2021). Havaalanları Mimarisinde Esnek Tasarım Üzerinden Bir Karar Verme Modeli: Dalaman Havalimanı (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Eskişehir Teknik Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Eskişehir.
  • Keleş, R. (2005). Kent ve Kültür Üzerine. Mülkiye Dergisi, 246(29), 9-18.
  • Lewicka, M. (2008). Place Attachment, Place Identity and Place Memory: Restoring the Forgotten City Past. Journal of Environmental Psychology, 28, 209-231.
  • Lynch, K. (2010). Kent İmgesi. İrem Başaran (Çev.). İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Şahin, F. (2011). Günümüz Alışveriş Merkezlerinde Kentsel Kamusal Mekân Olgusu (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Karadeniz Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Trabzon.
  • Şaşmaz, V. (2007). Havaalanı Terminallerinde Büyük Açıklık Geçme Sorununun Analizi (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Wells, A.T. & Young, S.B. (2004). Airport Planning and Management. New York: McGraw-Hill.
  • Velioğlu, A. (1992). Tarihi Çevre İçinde Mimari Tasarım ve Süreci Üzerine Bir Araştırma (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Karadeniz Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Trabzon.
  • Yalçın, T. (2017). Havalimanı Yolcu Terminallerinde Mekânsal Deneyim Haritalaması: Bir Yolculuk, İki Havalimanı (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). İstanbul Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • İnternet Kaynakları
  • URL-1: http://www.arkiv.com.tr/proje/esenboga-havalimani/3274, Erişim Tarihi: 9 Ekim 2018.
  • URL-2: http://www.servetbasol.com/Articles/Havacilik Kronolojisi.htm, Erişim Tarihi: 4 Ekim 2018.
  • URL-3: https://www.google.com.tr/maps/@40.0304024,32.887971,42210m/data, Erişim Tarihi: 10 Ekim 2022.
  • URL-4: http://www.ecmimarlik.com/projedetay.php?id=2&proje=Esenboga, Erişim Tarihi: 9 Eylül 2020.
Toplam 27 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Mimarlık
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Fatih Şahin 0000-0002-3824-9069

Ömer Aslanöz 0000-0002-3864-5918

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022

Kaynak Göster

APA Şahin, F., & Aslanöz, Ö. (2022). Yapı İçinde Bir Kent Modeli: Esenboğa Havalimanı. Mimarlık Ve Yaşam, 7(3), 831-851. https://doi.org/10.26835/my.1115178

16299  16302  16303  18949   21920   30985 30986

download  downloaddownload