Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Türkiye’deki İç Mimarlık Eğitim Programlarının Karşılaştırılmalı Analizi: Mesleki Kimlik Karmaşasının İncelenmesi

Yıl 2020, , 423 - 439, 31.12.2020
https://doi.org/10.26835/my.794120

Öz

Bu çalışmanın amacı, İç Mimarlık mesleğine dair algı ve mesleki yetkilerindeki kimlik krizinden yola çıkarak, Mimarlık bölümlerinde uygulanan baraj esası nedeniyle, bölümün karşı karşıya kaldığı doluluk sorunu neticesinde İç Mimarlık mesleğinin daha cazip hale gelmesi, bu durumun sonucunda bölümlerin bağlı oldukları fakültelerde, puan türlerinde ve müfredat içeriklerinde yaşanan tutarsızlıklar bakımından Yükseköğretim Kurulu Başkanlığının başlattığı düzenleme kararı da göz önünde bulundurularak değerlendirme yapmaktır. Bu bağlamda, İç Mimarlık (ve Çevre Tasarımı) Bölümleri’nin, Mimarlık bölümleri ile eşleşen ve farklılaşan yönlerinin, (i) müfredatlarında yer alan benzer ve ortak ders sayıları, (ii) ortak ders sınıflaması, (iii) öğrenci aldığı puan türü, (iv) bağlı oldukları fakülte kapsamında incelenmesi ve Türkiye’de bu alanlardaki eğitim yapısı ortaya konulacaktır. Çalışmanın verileri “YÖK Atlas”ın yer aldığı internet sitesi, üniversitelerin resmi internet siteleri, ÖSYM sınav kılavuzlarında yapılan incelemeler ve ilgili fakülte yetkilileri ile yapılan görüşmeler yoluyla elde edilmiş olup, bölümlerin ders programları karşılaştırılmalı olarak sınıflandırılarak değerlendirmeye tabi tutulmuştur. Sonuç olarak, İç Mimarlık ile İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı Bölümleri arasında var olan minör farklılıkların giderilerek müfredat-puan türü eşleşmesinin sağlanması gerekliliği, temel amaçları eş, mekânsal ihtiyaçlara transdisipliner olarak çözüm üretmek olan mimarlık ve iç mimarlık mesleklerinin eğitiminin verildiği bölümlere ait müfredatların, alanların birbirinden ayrılmazlığı gözetilerek yeniden düzenlenmesine ihtiyaç olduğu görülmüştür.

Kaynakça

  • Adıgüzel, Derya. “Türkiye’deki İç Mimarlık Eğitiminde Çevresel Yaklaşım.” Yüksek Lisans tezi, Kadir Has Üniversitesi, 2011.
  • Arayıcı, Osman. “Yeni Pazar Beklentileri İçin Yeni Bir Eğitim Modeli: Mobil Müfredat ” 1. Sanat ve Tasarım Eğitimi Sempozyumu. Ankara: Denizbank, 449-452, 2011.
  • Çelik, Gaye, İlknur. “İç Mimarlık Eğitim Programlarının Analizine Yönelik Bir Çalışma.” Yüksek Lisans tezi. Karadeniz Teknik Üniversitesi. 2008.
  • Çıkış Ergeçgil, Şeniz, Çil, Ela. “Problematization of assessment in the architectural design education: First year as a case study.” Procedia - Social and Behavioral Sciences, 1:1 (2009), 2103–2110. (erişim 11.07.2020)
  • Demirarslan, Sibel. “İç Mimarlık Eğitiminde Disiplinlerarası Denge” İç Mimarlık Eğitimi 4. Ulusal Kongresi. İstanbul:G.M.Matbaacılıkve Tic.A.Ş, 120-128, 2017.
  • Demirbaş, Özgen Osman, Demirkan, Halime. “Focus on architectural design process through learning styles.” Design Studies, 24:5 (2003 Eylül), 437–456. (erişim 11.07.2020)
  • Garip,Banu,Garip,Ervin. “Addressing Environmental Design in Interior Architecture Education: Reflections On The Interior Design Studio”, Social and Behavioral Science 51 (2012), 972-979 (erişim 08.07.2020)
  • Hildebrandt, Henry.”The Gaps Between Interior Design and Architecture.” Design Intelligence (2004 Mart). (erişim 11.07.2020)
  • Kaptan, Burak. “İç Mimarlığın Oluşum ve Örgütlenmesi Süreci.” Anadolu Sanat Dergisi 8 (1998), 64-87. (erişim 11.07.2020)
  • Mesleğine Sahip Çık,(2019, 22, Kasım).Erişim adresi: https://www.icmimarlarodasi.org.tr/tr/haber_detay/593/meslegine-sahip-cik ÖSYM Aday Kılavuzu. https://www.osym.gov.tr
  • Özorhon, Guliz, Eryildiz, Demet, Aysu, Emre. “A Studio-Centric New Model in Design Education.” Procedia - Social and Behavioral Sciences 47, (2012), 321–326. (erişim 11.07.2020)
  • Özsavaş, Nilay,Güler, Ömer, Kutay.“ İç Mimarlık Eğitiminde Akreditasyon ECIA ve CIDA Ölçütleri Karşılaştırması” İç Mimarlık Eğitimi 2. Ulusal Kongresi. İstanbul: İstanbul Kültür Üniversitesi Yayınları, 7-12, 2012
  • Özyıldız Koçkan, Pelin, Bilir, Sırma. “İçmimarlık Eğitimi Değişkenleri Ve Hacettepe Üniversitesi İçmimarlık Ve Çevre Tasarımı Bölümü Öğretim Programına Etkileri” İMAS İç Mimarlık Araştırmaları Sempozyumu. Ankara: Başkent Üniversitesi
  • Piotrowski, Christine.M. Professional Practice for Interior Designers. New York, USA. Van Nostrand Reinhold, 1989.
  • Tate, Allen. ve Smith,C, Ray. Interior Design in the 20th Century. New York, USA. Harper and Row Publishers, 1986.
  • Thompson, Jo, Ann, Asher. ASID- Professional Practice Manual. Newyork. Watson-Guptill, 1992.
  • Türkiye Yükseköğretim Yeterlilikler Çerçevesi. “5. Düzey Ön Lisans Eğitimi Yeterlilikleri.” http://tyyc.yok.gov.tr/?pid=32
  • Uluoğlu, Belkıs.” Mimari Tasarım Eğitimi: Tasarım Bilgisi Bağlamında Stüdyo.” Doktora tezi, İstanbul Teknik Üniversitesi, 1990.
  • Yılmaztürk, Sami. “Mimarlar Odası Genel Kurullar Süreci Başladı.” Mimarlara Mektup 202 (2015 Aralık). (erişim 11.07.2020)
Toplam 19 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Mimarlık
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Evin Eriş 0000-0003-4790-814X

Meltem Ağan 0000-0001-7326-796X

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020

Kaynak Göster

APA Eriş, E., & Ağan, M. (2020). Türkiye’deki İç Mimarlık Eğitim Programlarının Karşılaştırılmalı Analizi: Mesleki Kimlik Karmaşasının İncelenmesi. Mimarlık Ve Yaşam, 5(2), 423-439. https://doi.org/10.26835/my.794120

16299  16302  16303  18949   21920   30985 30986

download  downloaddownload