In Today's conditions, where the information flow is intense, it is known that the education given only in schools is insufficient for architectural education, and the importance of individual development outside of school is increasing. Competitions, whose educational contributions many studies also draw attention to, are one of the essential alternatives for this personal development. It is vital to raise architecture students’ awareness by motivating them to improve their individual experiences thanks to competitions. In this context, a series of competition experiences were held with Karabük University (KBU) architecture students with a promising approach, which is not uncommon in the architectural education process. These national-level competitions based on different contexts were carried out under the authors’ design studio studies. A survey study on these competition experiences has been conducted with contestant and non-contestant students. The survey results were evaluated within the framework of the observations made during the competition and the information obtained from similar studies in the literature mentioned here. As a consequence of this study, positive outcomes were obtained, especially in terms of students' self-confidence and collaboration, with the experimental research carried out at the intersection of professional experience and lifelong learning. It has also been confirmed that competition experiences are an essential motivational tool.
Design education competition informal approaches experiential learning
Bilgi akışının yoğun olduğu günümüz koşullarında, mimarlık eğitiminde yalnızca okullarda verilen eğitimin yeterli olmadığı, okul dışında kişisel gelişimin öneminin giderek arttığı bilinen bir gerçektir. Birçok araştırmacının da eğitsel katkılarına dikkat çektiği yarışmalar, bu kişisel gelişimin vazgeçilmez alternatiflerinden biridir. Mimarlık öğrencilerinin rekabet sayesinde yarışma deneyimlerini artırmaları için onları motive ederek farkındalıklarını artırmak hayati önem taşımaktadır. Bu bağlamda, mimari eğitim sürecinde pek rastlanmayan, teşvik edici bir yaklaşımla, Karabük Üniversitesi (KBÜ) mimarlık öğrencileri ile bir dizi yarışma deneyimi gerçekleştirilmiştir. Farklı bağlamları kapsayan ulusal ölçekli profesyonel düzeyde olan bu yarışmalar, yazarların koordinatörlüğünde yürütülmüştür. Bu yarışma deneyimleri üzerinden yarışmaya katılan ve katılmayan bir grup öğrenci ile bir anket çalışması yapılmıştır. Anket sonuçları, çalışmada da değinilen, yarışma süresince yapılan gözlemler ve literatürdeki benzer çalışmalardan edinilen bilgiler çerçevesinde değerlendirilmiştir. Çalışma sonucunda profesyonel mesleki deneyim ve yaşam boyu öğrenme arakesitinde yapılan deneysel çalışmayla özellikle öğrencilerin özgüven ve iş birliği konusunda olumlu sonuçlar elde edilmiştir. Ayrıca, yarışma deneyimlerinin önemli bir motivasyon aracı olduğu teyit edilmiştir.
Tasarım eğitimi Yarışma enformel yaklaşımlar enformel yaklaşımlar deneyimsel öğrenme Design education competition informal approaches experiential learning
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Mimarlık |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 7 Sayı: 3 |