With the research, it is aimed to determine the views of history teachers on alternative assessment-evaluation methods. Working study group of the research is consisted of history teachers who were working in high schools of Gümüşhane’s province and district borders at second term of 2018-2019 academic years. Methods of descriptive are used in the research. It is obtained using survey and interview form to data. Data of obtained from survey were analyzed in percentage and frequency by using packet program which name is SPSS 22.0 Data of obtained from interview by using content analysis is resolved. When reaching results examined in the research; it was seen that the most frequent alternative assessment-evaluation methods used by history teachers are performance tasks and projects, most of the teachers gave positive opinion on the functions of the methods given in the survey when the data of survey and interview are evaluated together. Besides, it was found out form the interviews that alternative assessment and evaluation methods were among the views expressed by the history teachers that the students improved their ability to do research, increased the student’s interest towards the course, and increased the level of knowledge about a subject. A number of suggestions are made in the light of obtained results.
Alternative measurement Assessment High school History teacher
Bu araştırmayla, tarih öğretmenlerinin alternatif ölçme-değerlendirme yöntemlerine yönelik görüşlerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubu 2018-2019 eğitim-öğretim yılının ikinci döneminde Gümüşhane il ve ilçe sınırları içerisindeki liselerde çalışmakta olan tarih öğretmenlerinden oluşmaktadır. Araştırmada betimsel yöntem kullanılmıştır. Verilere anket ve mülakat formu kullanılarak ulaşılmıştır. Anketten elde edilen veriler SPSS 22. 0 paket programı kullanılarak yüzde ve frekans cinsinden analiz edilmiştir. Mülakattan elde edilen veriler ise içerik analizi yoluyla çözümlenmiştir. Araştırmada ulaşılan sonuçlara bakıldığında; anket ve mülakat verileri birlikte değerlendirildiğinde tarih öğretmenlerinin en çok sıklıkla kullandıkları alternatif ölçme-değerlendirme yöntemlerinin performans görevi ve proje olduğu, ankette verilen yöntemlerin işlevlerine öğretmenlerin çoğunun olumlu görüş bildirdikleri görülmüştür. Ayrıca mülakat verilerinden alternatif ölçme-değerlendirme yöntemlerinin öğrencilerin araştırma yapma becerilerini geliştirdiğine, öğrencinin derse karşı ilgisini artırdığına, öğrencinin bir konu hakkındaki bilgi seviyesinin artmasını sağladığına yönelik işlevlere sahip olduğu tarih öğretmenleri tarafından dile getirilen görüşler arasında olduğu ortaya çıkmıştır. Elde edilen sonuçlar ışığında birtakım önerilerde bulunulmuştur.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 23 Haziran 2020 |
Gönderilme Tarihi | 26 Ekim 2019 |
Kabul Tarihi | 4 Nisan 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 2 Sayı: 1 |
Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-Non Commercial 4.0 International License.