Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Teachers' Mind Maps of Some Basic Concepts Related To Their Proffession

Yıl 2020, Cilt: 2 Sayı: 1, 40 - 51, 23.06.2020

Öz

This study aimed to reveal teachers' perceptions, cognitive structures and misconceptions about education, teaching and learning concepts were carried out by using the survey model. The research group consists of 40 teachers working in different disciplines in schools affiliated to the Ministry of National Education in 2019-2020 academic year. In order to determine the cognitive structures of the teachers, the word association test and the interview form consisting of 3 open-ended questions were used as data collection tools to reveal their perceptions. The data were analyzed by using descriptive analysis technique. According to the findings of the study, teachers produced 24 metaphors for education, 31 for education and 29 for learning. In the analysis of the word association test, it was seen that teachers associated 75 words related to education, 69 words related to teaching and 59 words related to learning. Teachers have associated the words “family” most for education, and “process” most for teaching and learning. As a result, in the analysis of both the word association test and the metaphors produced, less misconception about education and learning concepts was found. However, it has been observed that there is a considerable misconception about the concept of teaching.

Kaynakça

  • Bahar, M., Johnstone, A.H. & Sutcliffe, R. (1999). Investigation of students’ cognitive structure in elementary genetics through word association tests. Journal of Biological Education, 33(3), 134-141.
  • Bahar, M. & Özatlı, S. (2003). Kelime iletişim test yöntemi ile lise 1. sınıf öğrencilerinin canlıların temel bileşenleri konusundaki bilişsel yapılarının araştırılması. BAÜ Fen Bil. Enst. Dergisi, 5(2), 75-85.
  • Bloom, B. S. (1956). Taxonomy of educational objectives. The classification of educational goals. Handbook I: Cognitive domain. New York: Longmans, Gren and Company Inc.
  • Büyükkaragöz, S.S. & Çivi, C. (1999). Genel öğretim metotları öğretimde planlama uygulama. İstanbul: Beta Basım Yayım Dağıtım.
  • Çiltaş, A. & Akıllı, M. (2011). Öğretmenlerin pedagojik yeterlilikleri. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 3(4), 64-72.
  • Fidan, N. (2012). Okulda öğrenme ve öğretme. (3. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Gürkan, B. (2019). Sınıf öğretmeni adaylarının “eğitim programı, öğretim, öğretimi planlama ve öğretimi değerlendirme” kavramlarına ilişkin bilişsel yapıları. Kastamonu Education Journal, 27(2), 633-645.
  • Gürsel, M. (1997). Okul yönetimi. Konya: Mikro Yayınları.
  • Karasar, N. (2009). Bilimsel araştırma yöntemi (19. Baskı). Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Metfessel, N. S. & Michael, W.B. (1969). Instrumentation of Bloom's and Krathwohl's taxonomies for the writing of educational objectives. https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED028509.pdf (Erişim Tarihi: 05.01.2020)
  • Miles, M.B. & Huberman, A.M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook (2nd Edition). Calif: SAGE Publications.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2017). Öğretmenlik mesleği genel yeterlikleri. Ankara: Öğretmen Yetiştirme ve Geliştirme Genel Müdürlüğü.
  • Milli Eğitim Temel Kanunu (1973). Resmi Gazete, Cilt: 12, Sayı:14574.
  • Özdemir, A.Ş. & Çanakçı, O. (2005). Okul deneyimi-I dersinin öğretmen adaylarının öğretim-öğrenme kavramlarına ve öğretmen-öğrenci rollerine bakış açıları üzerindeki etkileri. İlköğretim Online, 4(1), 73-80.
  • Saban, A. (2008). Okula ilişkin metaforlar. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 55, 459-496.
  • Simpson, E. (1965). The classification of educational objectives: Psychomotor domain. Urbana: University of Illinois Press. https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED010368.pdf (Erşim Tarihi: 03.03.2020)
  • Sönmez, V. (2008). Eğitim felsefesi. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Şişman, M. (2006). Eğitim bilimine giriş. Ankara: Pegem Yayıncılık..
  • Turan, M., Yıldırım, E. & Tıkman, F. (2016). Öğretmen adaylarının eğitim ve bazı temel kavramlara ilişkin metaforik algıları. Education Sciences, 11(4), 217-242.
  • Yavuz, M. (2004). Eğitimle ilgili temel kavramlar, M. Gürsel & M. Hesapçıoğlu (Eds.), Öğretmenlik mesleğine giriş içinde (s. 11-34). Konya: Eğitim Kitapevi.

Öğretmenlerin Meslekleri ile İlgili Bazı Temel Kavramlara İlişkin Zihin Haritaları

Yıl 2020, Cilt: 2 Sayı: 1, 40 - 51, 23.06.2020

Öz

Öğretmenlerin eğitim, öğretim ve öğrenme kavramlarına ilişkin algılarını ve bilişsel yapılarını ortaya çıkarmayı amaçlayan bu araştırma tarama modelinde gerçekleştirilmiştir. Araştırma grubunu 2019-2020 eğitim-öğretim yılında Milli Eğitim Bakanlığına bağlı okullarda farklı branşlarda görev yapan 40 öğretmen oluşturmaktadır. Kelime ilişkilendirme testi ve 3 adet açık uçlu sorudan oluşan görüşme formu veri toplama aracı olarak kullanılmıştır. Veriler betimsel analiz tekniği ile çözümlenmiştir. Araştırmanın bulgularına göre öğretmenler eğitime yönelik 24, öğretime yönelik 31 ve öğrenmeye yönelik 29 metafor üretmişlerdir. Kelime ilişkilendirme testinin analizinde ise öğretmenlerin eğitime ilişkin 75, öğretime ilişkin 69 ve öğrenmeye ilişkin 59 kelime ilişkilendirdikleri görülmüştür. Öğretmenler eğitime yönelik olarak en çok “aile”, öğretime ve öğrenmeye yönelik olarak en çok “süreç” kelimelerini ilişkilendirmişlerdir. Sonuç olarak hem kelime ilişkilendirme testinin hem de üretilen metaforların analizinde öğretmenlerin eğitim ve öğrenme kavramlarıyla ilgili az düzeyde kavram yanılgısına sahip oldukları tespit edilmiştir. Ancak öğretim kavramıyla ilgili olarak azımsanmayacak bir oranda kavram yanılgısının var olduğu görülmüştür.

Kaynakça

  • Bahar, M., Johnstone, A.H. & Sutcliffe, R. (1999). Investigation of students’ cognitive structure in elementary genetics through word association tests. Journal of Biological Education, 33(3), 134-141.
  • Bahar, M. & Özatlı, S. (2003). Kelime iletişim test yöntemi ile lise 1. sınıf öğrencilerinin canlıların temel bileşenleri konusundaki bilişsel yapılarının araştırılması. BAÜ Fen Bil. Enst. Dergisi, 5(2), 75-85.
  • Bloom, B. S. (1956). Taxonomy of educational objectives. The classification of educational goals. Handbook I: Cognitive domain. New York: Longmans, Gren and Company Inc.
  • Büyükkaragöz, S.S. & Çivi, C. (1999). Genel öğretim metotları öğretimde planlama uygulama. İstanbul: Beta Basım Yayım Dağıtım.
  • Çiltaş, A. & Akıllı, M. (2011). Öğretmenlerin pedagojik yeterlilikleri. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 3(4), 64-72.
  • Fidan, N. (2012). Okulda öğrenme ve öğretme. (3. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Gürkan, B. (2019). Sınıf öğretmeni adaylarının “eğitim programı, öğretim, öğretimi planlama ve öğretimi değerlendirme” kavramlarına ilişkin bilişsel yapıları. Kastamonu Education Journal, 27(2), 633-645.
  • Gürsel, M. (1997). Okul yönetimi. Konya: Mikro Yayınları.
  • Karasar, N. (2009). Bilimsel araştırma yöntemi (19. Baskı). Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Metfessel, N. S. & Michael, W.B. (1969). Instrumentation of Bloom's and Krathwohl's taxonomies for the writing of educational objectives. https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED028509.pdf (Erişim Tarihi: 05.01.2020)
  • Miles, M.B. & Huberman, A.M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook (2nd Edition). Calif: SAGE Publications.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2017). Öğretmenlik mesleği genel yeterlikleri. Ankara: Öğretmen Yetiştirme ve Geliştirme Genel Müdürlüğü.
  • Milli Eğitim Temel Kanunu (1973). Resmi Gazete, Cilt: 12, Sayı:14574.
  • Özdemir, A.Ş. & Çanakçı, O. (2005). Okul deneyimi-I dersinin öğretmen adaylarının öğretim-öğrenme kavramlarına ve öğretmen-öğrenci rollerine bakış açıları üzerindeki etkileri. İlköğretim Online, 4(1), 73-80.
  • Saban, A. (2008). Okula ilişkin metaforlar. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 55, 459-496.
  • Simpson, E. (1965). The classification of educational objectives: Psychomotor domain. Urbana: University of Illinois Press. https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED010368.pdf (Erşim Tarihi: 03.03.2020)
  • Sönmez, V. (2008). Eğitim felsefesi. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Şişman, M. (2006). Eğitim bilimine giriş. Ankara: Pegem Yayıncılık..
  • Turan, M., Yıldırım, E. & Tıkman, F. (2016). Öğretmen adaylarının eğitim ve bazı temel kavramlara ilişkin metaforik algıları. Education Sciences, 11(4), 217-242.
  • Yavuz, M. (2004). Eğitimle ilgili temel kavramlar, M. Gürsel & M. Hesapçıoğlu (Eds.), Öğretmenlik mesleğine giriş içinde (s. 11-34). Konya: Eğitim Kitapevi.
Toplam 20 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Gökhan Izgar 0000-0002-6835-9701

Yayımlanma Tarihi 23 Haziran 2020
Gönderilme Tarihi 17 Nisan 2020
Kabul Tarihi 24 Mayıs 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 2 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Izgar, G. (2020). Öğretmenlerin Meslekleri ile İlgili Bazı Temel Kavramlara İlişkin Zihin Haritaları. Necmettin Erbakan Üniversitesi Ereğli Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(1), 40-51.