Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

İLKÖĞRETİM MATEMATİK ÖĞRETMENİ ADAYLARININ ÖĞRETİM SÜRECİNE YÖNELİK ÖZ-YETERLİK İNANÇLARI

Yıl 2021, Cilt: 3 Sayı: 2, 144 - 155, 31.12.2021

Öz

Makale Şablonu için tıklayınız...

Bu araştırmada, ilköğretim matematik öğretmeni
adaylarının öğretim sürecine yönelik öz-yeterlik inançları cinsiyet, mezun
olunan lise, tercih sırası, tercih nedeni, öğretmenliğe yönelik tutuma
göre  farklılaşıp farklılaşmasının ortaya
konulması amaçlanmıştır. Araştırmaya katılanlar Atatürk üniversitesi Kazım
Karabekir Eğitim Fakültesi İlköğretim matematik eğitimi dördüncü sınıfında  öğrenim gören 98 öğrencidir. Öğrencilerin 78
i kız , 20 si erkektir. Mevcut çalışma betimsel tarama modeli kullanılarak
gerçekleştirilmiştir.  “ Öğretim Sürecine
İlişkin Öz-Yeterlik İnancı Ölçeği ” ile veriler toplanmıştır. Elde edilen
verilerin analizi için SPSS istatistik programı kullanılmıştır.



Araştırma sonucuna göre, 
ilköğretim matematik öğretmeni adaylarının öğretim sürecine yönelik
öz-yeterlik inançları cinsiyet, mezun olunan lise, tercih sırası, tercih nedeni
ve öğretmenliğe yönelik tutuma göre farklılaşmadığı  elde edilmiştir.



Kaynakça

  • Arseven, A. (2016). Özyeterlilik: bir kavram analizi. Turkish Studies, International Periodical for the Languages Literature and History of Turkish or Turkic, 11(19), 63-80.
  • Arslan, A. (2012). İlköğretim öğrencilerinin öz-yeterlik inancı kaynaklarının öğrenme performansla ilgili öz-yeterlik inancını yordama gücü. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 12(3), 1907-1920.
  • Azar, A. (2010). Ortaöğretim fen bilimleri ve matematik öğretmeni adaylarının öz- yeterlilik inançları. ZKÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 6(12), 235-252.
  • Batar, M. & Aydın, S. (2014). Türkçe öğretmeni adaylarının yazılı anlatım öz yeterlik inançlarının değerlendirilmesi. International Journal of Language Academy, 2(4), 579-598. Capri, B., Ozkendir,O., Ozkurt, B. & Karakus,F. (2012). General self-efficacy beliefs, life satisfaction, burnout of university students. Procedia Social and Behavioral Sciences, 47, 968-973.
  • Çalışkan, S., Selçuk, G., S. & Özcan, Ö. (2010). Fizik öğretmen adaylarının özyeterlik inançları: cinsiyet, sınıf düzeyi, ve akademik başarının etkileri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 18(2), 449-466.
  • Çolak, İ., Y.,İ., Yorulmaz & Y., Altınkurt (2017). öğretmen özyeterlik inancı ölçeği geçerlik ve güvenirlik çalışması MSKU Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(1), 20-32.
  • Demirtaş, H., Cömert, M. & Özer, N. (2011). Öğretmen adaylarının özyeterlik inançları ve öğretmenlik mesleğine ilişkin tutumları. Eğitim ve Bilim, 36(59), 96-111.Duman, B. (2010). Öğrenme öğretme sürecindeki hata yanılsama ve yanıltmacalara ilişkin öğrenci görüşleri. Muğla Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 25, 15-40.Ekinci, N. (2012). Teacher self-efficacy beliefs of candidate teachers in education faculty and pedagogical formation program. Educational Process: International Journal, 1(2), 19-28.
  • Goroshit, M. & Hen, M. (2014). Does emotional self-efficacy predict teachers’ self efficacy and empathy? Journal of Education and Training Studies, 2(3), 26-32.
  • Kanadlı, S. (2016). Prospective teachers’ professional self-efficacy beliefs in terms of their perceived autonomy support and attitudes towards the teaching profession a mixed methods study. Educational Sciences: Theory and Practice, 17(5), 1847-1871.Kurt, H. & Ekici, G. (2013). Öğretimde planlama ve değerlendirme dersinin öğretmen adaylarının öğretim süreci öz- yeterlik algısına etkisi. Elementary Education Online, 12(4), 1157-1172.Klassen, R., M., & Klassen, J., R., L. (2018). Self-efficacy beliefs of medical students: a critical review. Perspect Med Educ. 7, 76-82.Kele, A. & Sharma, S. (2014). Students’ beliefs about learning mathematics: some findings from the solomon
  • islands. Teachers and Curriculum, 14, 33-44.Koç, C. (2013). Sınıf öğretmenlerinin öz yeterlik algıları ve yapılandırmacı öğrenme ortamı oluşturma becerilerinin incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1, 240-255.Lee, Y. & J. Lee (2014). Enhancing preservice teachers’ self-efficacy beliefs for techonology integration throgh lesson planning practice. Computers & Education, 73, 121-128. Linı, G. (2016). Self-efficacy beliefs and their sources in undergraduate computing disciplines: an examination of gender and persistence. Journal of Educational Computing Research, 53(4), 540-561.Malinauskas, R., K. (2017). Enhancing of self efficacy in teacher education students. European Journal of Contemporary Education, 6(4), 732-738.Mart, V., D., Filip, D., Mien, S. (2011). Factors affecting student’s self efficacy in higher education. Educational Research Review 6(2), 95-108.Özdemir, S., M. (2008). Sınıf öğretmeni adaylarının öğretim sürecine ilişkin öz-yeterlik inançlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 54, 277-306.Palmer, D. (2006). Durability of changes in self-efficacy of preservice primary teachers. International Journal of Science Education, 28(6), 655-671.Pendergast, D., Garvis, S. & Keogh, J. (2011). Pre-service student-teacher self-efficacy beliefs : an insight into the making teachers. Australian Journal of Teacher Education, 36(12), 45-57. Rababah, M., M., S. (2016). Social self-efficacy and its relationship with both depression and anxiety, stress among a sample of jadara university students. Journal of Education and Practice, 7(35), 84-89.Rober ts, J.,K., Henson, R., K., Tharp, B., Z. & Moreno, N., P. (2001). An examination of change in teacher self- efficacy beliefs in science education based on the duration of inservice activities. Journal of Science Teacher Education, 12(3), 199-213.Salem A. ,A., M., S. & Mosaad Abu, A., D. (2014). Writing anxiety as a predictor of writing self efficacy in english for special education arab learners. International Education Studies, 7(6), 128-134.Sarfo, F., K., Amankwah, F., Sam, F., K. & Konin, D. (2015). Teacher’s self-efficacy beliefs:the rela tionship between gender and instructional strategies, classroom and management and student engagement. GJDS, 12(1), 19-32.Schunk, D., H. (1985). Self- efficacy and classroom learning. Psychology in The Schools, 22(2), 208-223.Tanrıöğen. A. (1997). Buca eğitim fakültesi öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları. PAÜ Eğitim Fakültesi Dergisi, 3, 55-67.Tarkın, A. & Uzuntiryaki, E. (2012). Investigation of pre-service teachers’ self-efficacy beliefs and attitudes toward teaching profession through canonical analysis. Elementary Education Online, 11(2), 332-341. Uysa,l İ. & Kösemen, S. (2013). Öğretmen adaylarının genel öz-yeterlik inançlarının incelenmesi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 2(2), 217-226.Webb-Williams, J. (2014). Gender differences in school children’s self-efficacy belief: students’ and teachers’ perspectives. Academic Journals, Educational Research and Reviews, 9(3), 75-82.
Toplam 10 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Özel Eğitim ve Engelli Eğitimi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Nur Sırmacı 0000-0003-2859-3349

Alper Cihan Konyalıoğlu 0000-0002-6009-4251

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2021
Gönderilme Tarihi 28 Ekim 2019
Kabul Tarihi 10 Kasım 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 3 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Sırmacı, N., & Konyalıoğlu, A. C. (2021). İLKÖĞRETİM MATEMATİK ÖĞRETMENİ ADAYLARININ ÖĞRETİM SÜRECİNE YÖNELİK ÖZ-YETERLİK İNANÇLARI. Necmettin Erbakan Üniversitesi Ereğli Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(2), 144-155.