Bu araştırmanın amacı; sosyal bilgiler eğitiminde teknoloji konusunda ulusal bazda yapılmış doktora ve yüksek lisans çalışmalarını farklı değişkenler açısından incelemektir. Tarama modelinde desenlenen araştırmanın verileri doküman incelemesi tekniği ile derlenmiştir. Bu amaçla Ulusal Tez Merkezi internet sayfasında “sosyal bilgiler” ve “teknoloji” anahtar kelimeleri kullanarak tarama yapılmış ve değerlendirmelerin ardından 68’i yüksek lisans 29’u doktora olmak üzere toplam 97 lisansüstü tez çalışması araştırmaya dahil edilmiştir. Bahsi geçen tezler içerik analizi yöntemiyle çözümlenmiş; tez ismi, yayın yılı, yayın türü, yöntemi, seçilen araştırma deseni, örnekleme yöntemi, örnekleme kademesi, örnekleme büyüklüğü, çalışmalarda kullanılan veri toplama araçları ve veri analiz teknikleri değişkenleri temel alınarak sınıflandırılmıştır. İncelenen tezlerin genel olarak 2017 yılından itibaren hızlı bir artış gösterdiği 2019 yılında zirve noktasına ulaştığı, yüksek lisans tezlerinin çoğunlukta olduğu, nicel ve karma çalışmalara sıklıkla yer verildiği, örneklemin genellikle öğretmen ve ortaöğretim öğrencilerinden oluştuğu, örnekleme yöntemi olarak kolay ulaşılabilir ve amaçlı örneklemenin tercih edildiği, genellikle küçük örneklem grupları ile çalışıldığı, nicel araştırma desenlerinin sıklıkla tercih edildiği, veri toplama aracı olarak ölçek ve görüşme formunun ağırlıklı olarak kullanıldığı, veri analiz tekniğinde ise en fazla t-testinin tercih edildiği belirlenmiştir. Araştırma bulgularına dayanarak birtakım öneriler sunulmuştur.
Sosyal bilgiler Teknoloji kullanımı Sistematik Analiz İçerik analizi Trend
The purpose of this research; The aim of this study is to examine the doctoral and graduate studies on technology in social studies education on a national basis in terms of different variables. The data of the research, which was designed in the scanning model, were compiled with the document analysis technique. For this purpose, a search was made on the website of the National Thesis Center using the keywords "social studies" and "technology", and after the evaluations, a total of 97 postgraduate thesis studies, 68 of which were master's and 29 were doctoral, were included in the research. The aforementioned theses were analyzed by content analysis method; The thesis title, publication year, publication type, method, selected research design, sampling method, sampling stage, sampling size, data collection tools used in the studies and data analysis techniques were classified on the basis of variables. The theses examined, in general, showed a rapid increase since 2017, reaching their peak in 2019, the majority of master's theses, quantitative and mixed studies are frequently included, the sample is generally composed of teachers and secondary school students, the sampling method is easily accessible and purposeful sampling is preferred, It has been determined that it is generally used with small sample groups, quantitative research designs are frequently preferred, scale and interview form are predominantly used as data collection tools, and t-test is mostly preferred in data analysis technique. Based on the research findings, a number of recommendations are presented.
Social studies Technology use Systematic analysis Content analysis Trend
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 23 Haziran 2023 |
Yayımlanma Tarihi | 24 Haziran 2023 |
Gönderilme Tarihi | 12 Nisan 2023 |
Kabul Tarihi | 24 Mayıs 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 5 Sayı: 1 |
Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-Non Commercial 4.0 International License.