Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Sınıf Öğretmenlerinin Müze Eğitimine İlişkin Öz-yeterlik İnançlarının İncelenmesi

Yıl 2023, Cilt: 5 Sayı: Özel Sayı, 444 - 466, 29.10.2023

Öz

Bu araştırmada müze eğitimi ile ilgili olarak sınıf öğretmenlerinin sahip oldukları öz-yeterlik inançları incelenmiştir. Araştırma nicel yönteme uygun olarak tarama modeli ile yürütülmüştür. Örneklem grubu ise İstanbul’da görev yapan 326 sınıf öğretmeninden oluşmuştur. Araştırmada veriler, Uslu ve Yeşilbursa’nın (2014) geliştirdiği “Müze Eğitimine İlişkin Öz-Yeterlik İnancı Ölçeği” ile toplanmıştır. Analizler SPSS v.21 paket programı ile gerçekleştirilmiştir. Araştırma sonucunda öğretmenlerin müze eğitimi ile ilgili sahip oldukları öz-yeterlik inançlarının yüksek düzeyde olduğu belirlenmiştir. Ayrıca müze eğitimine yönelik öz-yeterlik inançlarının cinsiyet, istihdam durumu, öğrencilerle müze ziyareti gerçekleştirme durumu ve öğretim yapılan sınıf düzeyine göre farklılaşmadığı; müze eğitimi hakkında hizmet içi eğitim almalarına göre anlamlı farklılık gösterdiği saptanmıştır. Buradan hareketle öğretmen adaylarının lisans öğrenimleri döneminde müze eğitimi ile ilgili ders almaları ve öğretmenlere de bu eğitimlerin hizmet içi eğitimler şeklinde sunulması önerilmektedir.

Kaynakça

  • Acharya, A. S., Prakash, A., Saxena, P., & Nigam, A. (2013). Sampling: why and how of it?. Indian Journal of Medical Specialities, 4(2). https://doi.org/10.7713/ijms.2013.0032
  • Akman, B., Özen-Altınkaynak, Ş., Ertürk-Kara, H. G., & Can-Gül, Ş. (2015). Okul öncesi öğretmenlerinin müze eğitimine ilişkin görüşleri. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 28(1), 97-115. https://doi.org/10.19171/uuefd.49876
  • Akyalçın, A. (2019). Müze eğitiminin sanat kültürümüze ve yaratıcılık anlayışına katkıları (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi), Trakya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Bandura, A. (1977). Social learning theory. Prentice-Hall.
  • Bandura, A. (1989). Human agency in social cognitive theory. American Psychologist, 44, 1175-1184.
  • Büyüköztürk, Ş. (2010). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı: İstatistik, araştırma deseni SPSS uygulamaları ve yorum (11. baskı). Pegem Akademi.
  • Demir, E., & Çetin, F. (2022). Teachers’ self-efficacy beliefs regarding out-of-school learning activities. International Journal of Curriculum and Instructional Studies, 12(1), 147-166.
  • Demirel, İ. N. (2020). Sınıf eğitimi öğretmen adaylarının müzelerde eğitim uygulamalarına yönelik öz yeterlikleri. Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(1), 585-604. https://dx.doi.org/10.17240/aibuefd.2020.20.52925-635352
  • Demirtaş, S., & Akkocaoğlu-Çayır, N. (2021). Sınıf öğretmenlerinin sınıf dışı eğitim etkinlikleri projesine yönelik deneyimleri üzerine bir araştırma. Eğitim ve Bilim, 46(208), 1-30. http://dx.doi.org/10.15390/EB.2021.9565
  • Dudzinska-Przesmitzki, D., & Grenier, R. S. (2008). Nonformal and Informal Adult Learning in Museums. Journal of Museum Education, 33(1), 9–22. doi:10.1080/10598650.2008.11510583
  • Ennes, M., Jones, M. G., & Chesnutt, K. (2020). Evaluation of educator self-efficacy in informal science centers. Journal of Museum Education, 45(3), 327-339. doi: 10.1080/10598650.2020.1771993
  • Erdoğan, A. (2023). Sınıf öğretmenlerinin okul dışı öğrenme ortamları kullanımlarına yönelik öz-yeterlik algılarının incelenmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi), Hacettepe Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Friedman, I. A., & Kass, E. (2002). Teacher self-efficacy: A classroom-organization conceptualization. Teaching and Teacher Education, 18, 675-686. https://doi.org/10.1016/S0742-051X(02)00027-6
  • Griffin, D. (2011). Introduction: learning, the visiting experience and the art museum as educator. In D. Griffin & L . Paroissien (Eds.) Understanding Museums: Australian museums and museology (pp. 1-2). National Museum Australia. https://nma.gov.au/research/understanding-museums/_lib/pdf/Understanding-Museums_Education_visitors.pdf Erişim tarihi 10.06.2023.
  • Isaac, S., & Michael, W. B. (1997). Handbook in research and evaluation: A collection of principles, methods, and strategies useful in the planning, design, and evaluation of studies in education and the behavioral sciences (3rd Ed.). Educational and Industrial Testing Services.
  • İşlek, D. (2019). Okul öncesi öğretmen adaylarının müzelerin eğitim ortamı olarak kullanılmasına ilişkin öz-yeterlik inançlarının ve görüşlerinin incelenmesi. İlköğretim Online, 1434-1447. https://doi.org/10.17051/ilkonline.2019.630387
  • Körükcü, M. (2019). Değişen müze eğitimi algısı çerçevesinde sosyal bilgiler ve tarih öğretmen adaylarının müze eğitimine yönelik özyeterlik inançları. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 21(2), 759-771. doi: 10.26468/trakyasobed.542284
  • Kuruoğlu-Maccario, N. (2002). Müzelerin eğitim ortamı olarak kullanımı. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(1), 275-285.
  • Lemon, N., & Garvis, S. (2013). What is the role of the arts in a primary school?: An investigation of perceptions of pre-service teachers in Australia. Australian Journal of Teacher Education, 38(9). doi: 10.14221/ajte.2013v38n9.7
  • Levä, K. (2020). Museums and education in Finland. In T. Fristrup (Ed.) Museums and education in the North (pp. 51-57). Fornvårdaren 39. Jamtli Förlag. http://nckultur.org/wp-content/uploads/2020/11/Fornvardaren_39_single.pdf Erişim tarihi 27.06.2023.
  • Mercin, L. (2017). Müze eğitimi, bilgilendirme ve tanıtım açısından görsel iletişim tasarımı ürünlerinin önemi. Millî Eğitim Dergisi, 214, 209-237.
  • Milovanov, K. Y., Nikitina, E. Y., Sokolova, N. L., & Sergeyeva, M. G. (2017). The creative potential of museum pedagogy within the modern society, Revista Espacios, 38(40).
  • Mollaoğlu, S. (2022). The evaluation of faculty of education students’ self-efficiency beliefs for museum education. Education Quarterly Reviews, 5(Special Issue 2: Current Education Research in Turkey), 258-266.
  • Öner, G. (2022). Self-efficacy beliefs of teachers who participated in museum education certificate program as regards museum education. International Journal on New Trends in Education and Their Implications, 13(2), 66-75.
  • Öner, G., & Binekci, Ö. (2021). Müze eğitimi sertifika programına katılan öğretmenlerin müze eğitimine yönelik öz-yeterlik inançlarının incelenmesi. 9. Uluslararası Sosyal Bilgiler Eğitimi Sempozyumu Bildiri Özetleri Kitabı içinde (ss. 89-90). Sosyal Bilgiler Eğitimcileri Birliği Derneği. Erişim adresi http://usbes2021.ibu.edu.tr/USBES2021_ozet_kitapcigi.pdf
  • Pinsonneault, A., & Kraemer, K. L. (1993). Survey research methodology in management information systems: An assessment. Journal of Management Information Systems, 10(2), 75-105.
  • Ruso, L., & Bayram-Topdal, E. (2014). The use of museums for educational purposes using drama method. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 141, 628 – 632. doi: 10.1016/j.sbspro.2014.05.110
  • Şar, E., & Sağkol, T. (2013-2). Eğitim fakültelerinde müze eğitimi dersi gerekliliği üzerine. Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi, 20, 83-90.
  • Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (2013). Using multivariate statistics (6th ed.). Allyn and Bacon.
  • Tuffy, J. (2011). The learning trip: Using the museum field trip experience as a teaching resource to enhance curriculum and student engagement (Unpublished master thesis), School of Education and Counseling Psychology, Dominican University of California.
  • Tural, A., & Kala, F. N. (2018). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının müze eğitimine yönelik özyeterlik inançları. Sınırsız Eğitim ve Araştırma Dergisi, 3(1), 108-121.
  • Uslu, S., & Yeşilbursa, C. C. (2014). Öğretmen adayları için “müze eğitimine ilişkin öz-yeterlik inancı ölçeği” geliştirme çalışması. International Journal of Human Sciences, 11(2), 1306-1319. doi: 10.14687/ijhs.v11i2.2850
  • Yeşilbursa, C. C., & Uslu, S. (2014). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının müze eğitimine yönelik öz-yeterlik inançları. Uluslararası Avrasya Sosyal Bilimler Dergisi, 5(16), 410-428.
  • Yurtdakal, K., & Karakaş, H. (2021). The self-efficacy of classroom teachers to organize educational trips to out-of-school learning environments. HAYEF: Journal of Education, 18(2), 295-322. doi: 10.5152/hayef.2021.20032

Examining Classroom Teachers’ Self-efficacy Beliefs Regarding Museum Education

Yıl 2023, Cilt: 5 Sayı: Özel Sayı, 444 - 466, 29.10.2023

Öz

In this study, the self-efficacy beliefs of classroom teachers regarding museum education were investigated. The research was carried out with the survey model in accordance with the quantitative method. The sample group consisted of 326 classroom teachers working in Istanbul. The data were collected with the “Self-Efficacy Belief Scale for Museum Education” developed by Uslu and Yeşilbursa (2014). Analyzes were performed with the SPSS v.21 package program. Consequently, it was revealed that the teachers’ self-efficacy beliefs about museum education were at a high level. In addition, self-efficacy beliefs towards museum education did not differ according to variables, such as gender, employment status, visiting museums with students, and grade level. It was revealed that there was a significant difference as regards the in-service training related to museum education. Thus, it is recommended that teacher candidates take courses related to museum education during their undergraduate education and that these trainings are offered to teachers as in-service trainings.

Kaynakça

  • Acharya, A. S., Prakash, A., Saxena, P., & Nigam, A. (2013). Sampling: why and how of it?. Indian Journal of Medical Specialities, 4(2). https://doi.org/10.7713/ijms.2013.0032
  • Akman, B., Özen-Altınkaynak, Ş., Ertürk-Kara, H. G., & Can-Gül, Ş. (2015). Okul öncesi öğretmenlerinin müze eğitimine ilişkin görüşleri. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 28(1), 97-115. https://doi.org/10.19171/uuefd.49876
  • Akyalçın, A. (2019). Müze eğitiminin sanat kültürümüze ve yaratıcılık anlayışına katkıları (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi), Trakya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Bandura, A. (1977). Social learning theory. Prentice-Hall.
  • Bandura, A. (1989). Human agency in social cognitive theory. American Psychologist, 44, 1175-1184.
  • Büyüköztürk, Ş. (2010). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı: İstatistik, araştırma deseni SPSS uygulamaları ve yorum (11. baskı). Pegem Akademi.
  • Demir, E., & Çetin, F. (2022). Teachers’ self-efficacy beliefs regarding out-of-school learning activities. International Journal of Curriculum and Instructional Studies, 12(1), 147-166.
  • Demirel, İ. N. (2020). Sınıf eğitimi öğretmen adaylarının müzelerde eğitim uygulamalarına yönelik öz yeterlikleri. Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(1), 585-604. https://dx.doi.org/10.17240/aibuefd.2020.20.52925-635352
  • Demirtaş, S., & Akkocaoğlu-Çayır, N. (2021). Sınıf öğretmenlerinin sınıf dışı eğitim etkinlikleri projesine yönelik deneyimleri üzerine bir araştırma. Eğitim ve Bilim, 46(208), 1-30. http://dx.doi.org/10.15390/EB.2021.9565
  • Dudzinska-Przesmitzki, D., & Grenier, R. S. (2008). Nonformal and Informal Adult Learning in Museums. Journal of Museum Education, 33(1), 9–22. doi:10.1080/10598650.2008.11510583
  • Ennes, M., Jones, M. G., & Chesnutt, K. (2020). Evaluation of educator self-efficacy in informal science centers. Journal of Museum Education, 45(3), 327-339. doi: 10.1080/10598650.2020.1771993
  • Erdoğan, A. (2023). Sınıf öğretmenlerinin okul dışı öğrenme ortamları kullanımlarına yönelik öz-yeterlik algılarının incelenmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi), Hacettepe Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Friedman, I. A., & Kass, E. (2002). Teacher self-efficacy: A classroom-organization conceptualization. Teaching and Teacher Education, 18, 675-686. https://doi.org/10.1016/S0742-051X(02)00027-6
  • Griffin, D. (2011). Introduction: learning, the visiting experience and the art museum as educator. In D. Griffin & L . Paroissien (Eds.) Understanding Museums: Australian museums and museology (pp. 1-2). National Museum Australia. https://nma.gov.au/research/understanding-museums/_lib/pdf/Understanding-Museums_Education_visitors.pdf Erişim tarihi 10.06.2023.
  • Isaac, S., & Michael, W. B. (1997). Handbook in research and evaluation: A collection of principles, methods, and strategies useful in the planning, design, and evaluation of studies in education and the behavioral sciences (3rd Ed.). Educational and Industrial Testing Services.
  • İşlek, D. (2019). Okul öncesi öğretmen adaylarının müzelerin eğitim ortamı olarak kullanılmasına ilişkin öz-yeterlik inançlarının ve görüşlerinin incelenmesi. İlköğretim Online, 1434-1447. https://doi.org/10.17051/ilkonline.2019.630387
  • Körükcü, M. (2019). Değişen müze eğitimi algısı çerçevesinde sosyal bilgiler ve tarih öğretmen adaylarının müze eğitimine yönelik özyeterlik inançları. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 21(2), 759-771. doi: 10.26468/trakyasobed.542284
  • Kuruoğlu-Maccario, N. (2002). Müzelerin eğitim ortamı olarak kullanımı. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(1), 275-285.
  • Lemon, N., & Garvis, S. (2013). What is the role of the arts in a primary school?: An investigation of perceptions of pre-service teachers in Australia. Australian Journal of Teacher Education, 38(9). doi: 10.14221/ajte.2013v38n9.7
  • Levä, K. (2020). Museums and education in Finland. In T. Fristrup (Ed.) Museums and education in the North (pp. 51-57). Fornvårdaren 39. Jamtli Förlag. http://nckultur.org/wp-content/uploads/2020/11/Fornvardaren_39_single.pdf Erişim tarihi 27.06.2023.
  • Mercin, L. (2017). Müze eğitimi, bilgilendirme ve tanıtım açısından görsel iletişim tasarımı ürünlerinin önemi. Millî Eğitim Dergisi, 214, 209-237.
  • Milovanov, K. Y., Nikitina, E. Y., Sokolova, N. L., & Sergeyeva, M. G. (2017). The creative potential of museum pedagogy within the modern society, Revista Espacios, 38(40).
  • Mollaoğlu, S. (2022). The evaluation of faculty of education students’ self-efficiency beliefs for museum education. Education Quarterly Reviews, 5(Special Issue 2: Current Education Research in Turkey), 258-266.
  • Öner, G. (2022). Self-efficacy beliefs of teachers who participated in museum education certificate program as regards museum education. International Journal on New Trends in Education and Their Implications, 13(2), 66-75.
  • Öner, G., & Binekci, Ö. (2021). Müze eğitimi sertifika programına katılan öğretmenlerin müze eğitimine yönelik öz-yeterlik inançlarının incelenmesi. 9. Uluslararası Sosyal Bilgiler Eğitimi Sempozyumu Bildiri Özetleri Kitabı içinde (ss. 89-90). Sosyal Bilgiler Eğitimcileri Birliği Derneği. Erişim adresi http://usbes2021.ibu.edu.tr/USBES2021_ozet_kitapcigi.pdf
  • Pinsonneault, A., & Kraemer, K. L. (1993). Survey research methodology in management information systems: An assessment. Journal of Management Information Systems, 10(2), 75-105.
  • Ruso, L., & Bayram-Topdal, E. (2014). The use of museums for educational purposes using drama method. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 141, 628 – 632. doi: 10.1016/j.sbspro.2014.05.110
  • Şar, E., & Sağkol, T. (2013-2). Eğitim fakültelerinde müze eğitimi dersi gerekliliği üzerine. Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi, 20, 83-90.
  • Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (2013). Using multivariate statistics (6th ed.). Allyn and Bacon.
  • Tuffy, J. (2011). The learning trip: Using the museum field trip experience as a teaching resource to enhance curriculum and student engagement (Unpublished master thesis), School of Education and Counseling Psychology, Dominican University of California.
  • Tural, A., & Kala, F. N. (2018). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının müze eğitimine yönelik özyeterlik inançları. Sınırsız Eğitim ve Araştırma Dergisi, 3(1), 108-121.
  • Uslu, S., & Yeşilbursa, C. C. (2014). Öğretmen adayları için “müze eğitimine ilişkin öz-yeterlik inancı ölçeği” geliştirme çalışması. International Journal of Human Sciences, 11(2), 1306-1319. doi: 10.14687/ijhs.v11i2.2850
  • Yeşilbursa, C. C., & Uslu, S. (2014). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının müze eğitimine yönelik öz-yeterlik inançları. Uluslararası Avrasya Sosyal Bilimler Dergisi, 5(16), 410-428.
  • Yurtdakal, K., & Karakaş, H. (2021). The self-efficacy of classroom teachers to organize educational trips to out-of-school learning environments. HAYEF: Journal of Education, 18(2), 295-322. doi: 10.5152/hayef.2021.20032
Toplam 34 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri (Diğer)
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Fatih Mutlu Özbilen 0000-0003-3187-0028

Erken Görünüm Tarihi 27 Ekim 2023
Yayımlanma Tarihi 29 Ekim 2023
Gönderilme Tarihi 22 Ağustos 2023
Kabul Tarihi 24 Ekim 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 5 Sayı: Özel Sayı

Kaynak Göster

APA Özbilen, F. M. (2023). Sınıf Öğretmenlerinin Müze Eğitimine İlişkin Öz-yeterlik İnançlarının İncelenmesi. Necmettin Erbakan Üniversitesi Ereğli Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(Özel Sayı), 444-466.