Article 48 of the Constitution stipulates that everyone has the freedom to work and enter into contracts in any field they choose. In this context, it is possible for an employee and employer to terminate an employment contract by mutual agreement. This contract is referred to as a termination agreement.
The mutual termination agreement has become increasingly common under the Labour Code No. 4857. The main factor contributing to this situation is the inclusion of job security provisions in our legislation. This is because, in cases where an employment contract is terminated through a mutual termination agreement, the employee cannot file a claim for reinstatement under the job security provisions. The employee does not entitle to severance pay or notice pay in this case. Additionally, the employee is not entitled to unemployment benefits.
The mutual termination contract is not specifically regulated in our legislation. Due to the employee being deprived of provisions related to employment security, judicial decisions have established matters pertaining to termination contracts.
The mutual termination contract has significant consequences not only under labour law but also under tax law and social security law. The payments made under the mutual termination agreement are subject to social security contributions under Article 80 of the Social Insurance and General Health Insurance Law No. 5510. From a tax law perspective, Law No. 7103 marked a turning point regarding the taxability of payments made under lutual termination contracts. With the amendments introduced by the law, payments made as a result of mutual termination contracts were recognised as wage income, and such payments were exempt from income tax up to a certain amount.
Mutual Termination Wage Wage Income Income Tax Insurance Contributions.
Anayasa’nın 48. maddesinde herkesin dilediği alanda çalışma ve sözleşme hürriyetlerine sahip olduğu düzenlenmiştir. Bu kapsamda işçi ve işveren anlaşmak sureti ile iş sözleşmesine son verebilir. Bu sözleşmeye, ikale (bozma) sözleşmesi denilmektedir. İkale sözleşmesi, 4857 sayılı İş Kanunu döneminde giderek daha sıklıkla uygulanan bir sözleşmedir. Bu durumun ortaya çıkmasında, iş güvencesinin mevzuatımızda yer alması esas etkendir. Zira ikale sözleşmesi ile iş sözleşmesine son verilmesi durumunda işçi, iş güvencesi kapsamında işe iade davası açamaz. İşçi, bu durumda işverenden kıdem ve ihbar tazminatı talep edemez. Ayrıca işçi, işsizlik ödeneği de hak kazanamaz.
İkale sözleşmesi, mevzuatımızda özel olarak düzenlenmemiştir. İşçinin iş güvencesine yönelik hükümlerden mahrum kalmasından dolayı, yargı kararları ile ikale sözleşmesine ilişkin hususlar ortaya konulmuştur.
İkale sözleşmesinin sadece iş hukuku açısından değil, aynı zamanda vergi hukuku ve sosyal güvenlik hukuku bakımından da önemli sonuçları vardır. İkale sözleşmesi ile yapılan ödemelerin sosyal güvenlik hukuku bakımından prime tabi tutulması, 5510 sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanunu’nun 80. maddesi kapsamında yapılmaktadır. Vergi hukuku bakımından ise ikale sözleşmesi kapsamında yapılan ödemelerin vergiye tabi olması konusunda 7103 sayılı Vergi Kanunları ile Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun, bir dönüm noktası olmuştur. Kanunla yapılan değişikle ikale sözleşmeleri sonucu yapılan ödemelerin ücret geliri olduğu kabul edilmiş ve belirli bir tutara kadar bu ödemeler gelir vergisinden istisna edilmiştir.
İkale Sözleşmesi Ücret Ücret Geliri Gelir Vergisi Sigorta Primi.
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | İş ve Sosyal Güvenlik Hukuku |
| Bölüm | Araştırma Makaleleri (Research Articles) |
| Yazarlar | |
| Erken Görünüm Tarihi | 14 Kasım 2025 |
| Yayımlanma Tarihi | 17 Kasım 2025 |
| Gönderilme Tarihi | 12 Ağustos 2025 |
| Kabul Tarihi | 15 Ekim 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 8 Sayı: 2 |
Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.