Türkiye’nin Avrupa Birliği Şarap Pazarında Rekabet Gücü
Yıl 2016,
, 144 - 149, 04.04.2016
Hulya Uysal
,
Gamze Saner
,
Ela Atış
,
Sevtap Gümüş
,
Selçuk Karabat
Öz
Türkiye coğrafi açıdan, uygun toprak ve iklim koşullarına sahip olmasından dolayı kaliteli ve farklı şaraplık üzüm çeşitlerinin üretilebileceği bir ülkedir. Ancak şaraplık üzüm üretimi yıllar içerisinde ihmal edilmiştir. Türkiye’de üretilen üzümün, sadece %2,5-3’lük bölümü şaraplık olarak değerlendirilmektedir. Bu çalışmada; Türkiye’nin Avrupa Birliği (AB) şarap pazarındaki rekabet gücünün belirlenmesi amaçlanmıştır. Çalışmada 2000-2014 dönemine ilişkin makro ekonomik veriler kullanılmış ve analizlerde “Açıklanmış Karşılaştırmalı Üstünlükler” (AKÜ) indeksinden yararlanılmıştır. AKÜ-Balassa indeksi ile ilgili bulgulara bakıldığında Türkiye’nin Avrupa Birliği pazarındaki şarap dış satımında, Almanya’ya karşı rekabet gücünün bulunduğu sonucuna varılmıştır. Belçika, Hollanda, Fransa, İtalya, İspanya gibi diğer ülkelerin karşısında ise rekabet gücünün kalmadığı belirlenmiştir.
Kaynakça
- Anonymous a, 2013 www.faostat.fao.org,. Erişim tarihi: 19/10/2015
- Anonymous b, 2015 https://en.wikipedia.org/wiki/Grape Erişim tarihi: 21/10/2015
- Anonim, 2015 http://tuikapp.tuik.gov.tr/bitkiselapp/bitkisel.zul Erişim tarihi: 21/10/2015
- Tosun M., “Şarap Sektör Araştırması”, (SA-05-04-15)Türkiye Kalkınma Bankası A.Ş. Araştırma Müdürlüğü, 46s, Ankara, 2005
- Balassa B., “Trade Liberalization and Revealed Comparative Advantage”, The Manchester School of Economic and Social Studies, 33, 99-123, 1965
- Larry M., Westgren R., Duren E., “Agribusiness Competitiveness Across National Boundaries”, American Journal of Agricultural Economics, 73 (5), 1456-1464, 1991
- Akgüngör S., Barbaros R.F., Kumral N., “Türk Meyve ve Sebze İşleme Sanayinin Avrupa Birliği Piyasasında Rekabet Gücü”. IV Uluslararası Ekonomi Kongresi, (METU International Conference in Economics IV), Ankara, 2000
- Bekmez S., Terzioğlu M., “Rekabet, Rekabet Gücü ve Rekabet Gücünü Ölçme Yöntemleri”, Türkiye Avrupa Birliği Sektörel Rekabet Analizleri, Nobel Yayınları, 17s, Ankara, 2008
- Laffort J., Yönetmelikler: Appelation d’Origine Controlee” (AOC) (Kökeni Kontrollü Adlandırma), Şarap ve Şarapçılık Dosyası, Kavaklıdere Firması, Ankara, 1996