Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

KOVID 19 SÜRECİNDE GEMİ ADAMLARINA YÖNELİK ORTAYA ÇIKAN İNSAN HAKLARI İHLALLERİ

Yıl 2022, , 1052 - 1067, 15.07.2022
https://doi.org/10.30783/nevsosbilen.1065107

Öz

Küresel tedarik zincirinde anahtar role sahip olan gemi adamları Kovid 19 pandemi krizinin ortaya çıkması ile bir dizi sorunla baş başa kalmışlardır. Zorlu çalışma koşuları ile mücadele eden denizcilik endüstrisi çalışanları, Kovid 19 pandemi sürecinde yaşanan sıkıntılar ile daha da zor durumlara düşmüşlerdir. Gemi adamlarının karşılaştıkları insani dramlar münferit hadiselerin ötesinde genel bir durum halini almıştır. Tam anlamıyla çözüme ulaştırılmayan en önemli sorun olarak karşımıza çıkan mesele gemi adamlarının yurda iade haklarının ihlalidir. Yurtlarına iade edilemeyen gemi adamları uluslararası yasal kontrat sürelerinin çok üzerinde gemilerde çalışmak zorunda kalmıştır. Bulundukları limanlarda dışarı çıkamamaları, sağlık hizmetlerinden yararlanamamaları gibi liman devleti otoritelerinin getirmiş olduğu artan kısıtlamalar nedeniyle çeşitli olumsuzluklar ile karşılaşmışlardır. Özellikle kruvaziyer gemilerde işin feshedilmesine karşın kruvaziyer gemi çalışanları yurtlarına iade edilemediler. Ayrıca ücret almama durumları ile birlikte gemi çalışanları çoğu zaman gemilerde mahsur kalmıştır. İaşe konusunda yaşanan eksiklerin yanı sıra, salgın kısıtlamaları nedeniyle gemide yer alan sosyal alanlardan istifade etmeleri engellemiştir. Gemi adamlarının çalışma koşullarını ve haklarını düzenleyen MLC 2006 Deniz Çalışma konvansiyonu olağan üstü Kovid 19 pandemi koşulları nedeniyle kriz süresince ihlal edilmiştir. ve yurda iade sorunları devam etmiştir. Kriz süresince ortaya çıkan küresel yönetişim eksikliği ve belirsizlik süresince özellikle gemi adamlarının değişim krizinde ITF Uluslararası Taşıma İşçileri Konfederasyonu önemli sorumluklar üstlenmiştir. Sosyal diyaloğun sağlanması ile yaşanan sorunlara alternatif çözümlerin getirilmesi gerekmektedir

Kaynakça

  • Ataergin, S. (2004), I.T.F.’in kuruluş sözleşmesi hakkında inceleme. Denizcilik Dergisi. 22, 16.
  • Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi (2021). Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi Avrupa Konseyi www.ec hr.coe.int, Strasbourg, France. (25 Ekim 2021)
  • Blanck, J.I. (2006). Reflections on the Negotiation of the Maritime Labor Convention 2006 at the International Labor Organization" Tulane Maritime Law Journal, Volume.31, No. 1, Winter 2006, s.39
  • Bedük, M. N. (2012). Deniz İş Sözleşmesi, Ekin Basım Yayın Dağıtım, Bursa ISBN 978-605-5335-55-7
  • Bockmann, M.W. (2020). Cost of Repatriation is Deterring Crew Changes, Say Seafarers, Lloyd's List, 2020. 〈https://lloydslist.maritimeintelligence.informa.com/LL11 33409/Cost-of-repatriation is-deterring-crew-changes-say-seafarers〉. (Erişim Tarihi 11 Kasım 2021).
  • Deniz Haber Ajansı (2020a). Karantina gemisi Japonya’dan ayrıldı. https://www.denizhaber.net/karantina-gemisi-japonyadan-ayrildi-haber-95052.htm, (22 Ekim 2021
  • Deniz Haber Ajansı (2020b). Koronavirüsü yaydığı düşünülen Ruby Princess gemisine soruşturma başlatıldı. https:// www.denizhaber.net/koronavirusu-yaydigi-dusunulen-ruby-princess-gemisine-sorusturma-baslatildi-haber-94250.htm, (22 Ekim 2021)
  • Dimitrova, D.N. (2010). Seafarers' Rights in the Globalized Maritime Industry , Bulletin of Comparative Labour Relations Series, Kluwer Law International, ISBN-13: 978-9041133496
  • Dolven, T. No Information. No Way off. 100,000 Crew Members Remain in Cruise Ship Limbo for Months. Available online: https://www.miamiherald.com/news/business/tourism-cruises/article242565281. html (17 Temmuz 2020).
  • Edge group (2021). Crew Change Crisis: Global supply chain on verge of disruption, https://edgegroup.com/crew-change-crisis-global-supply-chain-verge-disruption/ (20 Kasım2 021)
  • Gössling, S., Scott, D., & Hall, C. M. (2020). Pandemics, tourism and global change: a rapid assessment of COVID-19. Journal of Sustainable Tourism, 29(1), 1–20. doi: 10.1080/09669582.2020.1758708
  • ICS (2021).Uluslararası Deniz Ticaret Odası, https://www.ics-shipping.org/current-issue/the-covid-19-pandemic-the-crew-change-crisis/ (17 Kasım 2021).
  • ILO (2020). COVID-19 and Maritime Shipping & Fishing. https://www.ilo.org/sector/Resources/publications/WCMS_742026/lang--en/index.htm(28 Kasım 2021).
  • IMO. 2020a. Coronavirus (Covid-19) – Guidance for Flag States Regarding Surveys and Renewals of Cert. in Circular Letter No.4204-Add.19.n http://www.imo.org/en/MediaCentre/HotTopics/Documents/ COVID CL 4204 adds/Circular Letter No.4204-Add.19-Coronavirus (Covid-19)-Guidance For Flag States Regarding Surveys and Renewals Of Cert.pdf. (25 Kasım 2021).
  • IMO. 2020b. Coronavirus (COVID-19) – Recommended Framework of Protocols for Ensuring Safe Ship Crew Changes and Travel During the Coronavirus (COVID-19) Pandemic (Circular Letter No.4204/ Add.14). https://www.who.int/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019/advice-for-public. (26 Kasım 2021).
  • IMO (2021).https://www.imo.org/en/MediaCentre/PressBriefings/pages/Crew-change-COVID-19.aspx (17 Ağustos 2021).
  • IMO (2020c). Coronavirus Disase (Covid-19) Pandemic. https://www.imo.org/en/MediaCentre/HotTopics/Pages/Coronavirus.aspx#:~:text=on board ships-,Circular Letter No.,of the United Nations system. (17 Temmuz 2021).
  • İnsan Haklari Evrensel Beyannamesi (2021). http://www.manisa.gov.tr/insan-haklari-evrensel-beyannamesi
  • ITF (2006). Uluslararası Taşıma İşçileri Federasyonu, http://www.itfglobal.org/about-us/moreabout.cfm (24 Ocak 2015)
  • ITF (2015). ITF Kuruluş Sözleşmesi, önsöz s 1, http://www.itfglobal.org.uk.(24 Ocak 2015)
  • ITF (2014). Uluslararası Taşıma İşçileri Federasyonu, https://www.itfseafarers.org/en/news/itf-gives-warm-welcome-mlc-2006 (17 Kasım 2015).
  • ITF a (2020). Uluslararası Taşıma İşçileri Federasyonu, https://www.itfseafarers.org/en/news/crew-global-cruise-vessels-return-home-uk (25 Eylül 2021)
  • ITF b (2020). Uluslararası Taşıma İşçileri Federasyonu, https://www.itfseafarers.org/en/news/some-governments-waking-crew-change-crisis-deadline-shipping-chaos-looms (14 Haziran 2020)
  • ITF c (2020).https://www.itfseafarers.org/en/news/tui-cruises-begin-repatriation-seafarers-aided-unions-and-german-government (14 Haziran 2021)
  • ITF d (2020). Uluslararası Taşıma İşçileri Federasyonu, https://www.itfseafarers.org/en/news/crew-global-cruise-vessels-return-home-uk (25 Eylül 2021)
  • Sea Trade Maritime News (2021). https://www.seatrade-maritime.com/opinions-analysis/crew-change-crisis-more-imo-member-states-need-act (25 Ekim 2021)
  • ITF (2021). Uluslararası Taşıma İşçileri Federasyonu, https://www.itfseafarers.org/en/issues/cruise-ships 2021 (25 Ekim 2021)
  • Kaptan M. & Kaptan Olgun B. (2021) The investigation of the effects of COVID-19 restrictions on seafarers, Australian Journal of Maritime & Ocean Affairs, DOI: 10.1080/18366503.2021.1961360
  • Maritime Labour Convention, 2006 (2006). https://www.ilo.org/wcmsp5/groups/public/---ed_norm/---normes/documents/normativeinstrument/wcms_090250.pdf (28 Kasım 2021).
  • Muslu A. (2016). ITF'in Yürüttüğü Kampanyalar ve Denız İş Yaşamına Katkıları, Uluslararası Avrupa Birliği İlişkileri, Ekonomi, Finans ve Ekonometri Kongresi (EUREFE'16) 14-16 Temmuz 2016, Aydın / Türkiye
  • Muslu, A. (2018). Gemi İşletmeciliğinde Kalitenin Arttırılması İçin Itf’in Rolü Ve Türkiye’de Deniz İş Kolu Sendikacılığı, 399-408.
  • Muslu, A. (2020), "The Future of Seafarers and the Seafarers of the Future from the Perspective of Human Resources Management", Turkmenoglu, M.A. and Cicek, B. (Ed.) Contemporary Global Issues in Human Resource Management, Emerald Publishing Limited, Bingley, pp. 219-237. https://doi.org/10.1108/978-1-80043-392-220201016
  • Praetorius, G.; Österman, C.; Hult, C. (2018). Have a Healthy Lifestyle or Organize Work Creating Healthy Shipboard Work Environments. In Proceedings of the 20th Congress of the International Ergonomics Association, Florence, Italy, 26–30 August 2018; Springer: Cham, Switzerland, 2019; Volume VI, pp. 455–464.
  • Songu S.Ö. (2004). Deniz İş Hukukunda İş sözleşmesinin Sona ermesi ve Sonuçları, Legal Yayınevi İstanbul.
  • The Mission to Seafarers (2019). https://www.happyatsea.org/wp-content/uploads/SHI_Q2_2019.pdf (28 Kasım 2021).
  • Trade Winds (2020). https://www.tradewindsnews.com/ship-management/owners-charterers-managers-and-union-speak-out-we-must-act-together-on-crew-change-crisis/2-1-931007(28 Kasım 2021).
  • Trade Winds (2021). https://www.tradewindsnews.com/ship-management/charterers-prevent-crew-changes-despite-ongoing-seafarer-crisis-says-kcc-chief/2-1-952541(17 Kasım 2021).
Toplam 37 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm İŞLETME
Yazarlar

Aziz Muslu 0000-0002-3496-1374

Yayımlanma Tarihi 15 Temmuz 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022

Kaynak Göster

APA Muslu, A. (2022). KOVID 19 SÜRECİNDE GEMİ ADAMLARINA YÖNELİK ORTAYA ÇIKAN İNSAN HAKLARI İHLALLERİ. Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi SBE Dergisi, 12(2), 1052-1067. https://doi.org/10.30783/nevsosbilen.1065107