Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster
Yıl 2023, , 385 - 401, 31.03.2023
https://doi.org/10.30783/nevsosbilen.1213000

Öz

Kaynakça

  • Ağır, F. (2007). Özel okullarda ve devlet okullarında çalışan ilköğretim öğretmenlerinin uzaktan eğitime karşı tutumlarının belirlenmesi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Balıkesir Üniversitesi, Balıkesir.
  • Akgül, G., & Oran, M. (2020). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin, ortaokul öğrencilerinin ve öğrenci velilerinin pandemi sürecindeki uzaktan eğitime ilişkin görüşleri. Eğitimde Yeni Yaklaşımlar Dergisi, 3(2), 15-37.
  • Akyürek, M. İ. (2020). Uzaktan eğitim: Bir alanyazın taraması. Medeniyet Eğitim Araştırma Dergisi, 4(1), 1-9.
  • Anderson, J. (2020). Brave new world the coronavirus pandemic is reshaping education. https://qz.com/1826369/how-coronavirus-is-changing-education adresinden alınmıştır.
  • Asmara, R. (2020). Teaching english in a virtual classroom using whatsapp during COVID-19 pandemic. Language and Education Journal, 5(1), 16-27.
  • Avcı, F., & Akdeniz, E. C. (2021). Koronavirüs (Covid-19) salgını ve uzaktan eğitim sürecinde karşılaşılan sorunlar konusunda öğretmenlerin değerlendirmeleri. Uluslararası Sosyal Bilimler ve Eğitim Dergisi-USBED, 3(4), 117-154.
  • Aykar, A. N., & Yurdakal, İ. H. (2021). Erken çocukluk öğretmenlerinin acil uzaktan eğitime ilişkin görüşleri. Temel Eğitim Dergisi, 3(2) 6-14.
  • Baek, J. H., Jones, E., Bulger, S., & Taliaferro, A. (2016). Physical education teacher perceptions of technology-related learning experiences: A qualitative investigation. Journal of Teaching in Physical Educatio, 37(2), 175-185.
  • Baki, Ö. G., & Çelik, E. (2021). Ortaokul matematik öğretmenlerinin uzaktan eğitimde matematik öğretim deneyimleri. Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi, 12(1), 293-320.
  • Balaban, M. E. (2012). Dünyada ve Türkiye’de uzaktan eğitim ve bir proje önerisi. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi/The Journal of International Education Science, 2(5), 376-394.
  • Bennet, R., Uink, B., & Cross, S. (2020). Beyond the social: Cumulative implications of COVID-19 for first nations university students in Australia. Social Sciences & Humanities Open, 2(1), 1-4. https://doi.org/10.1016/j.ssaho.2020.100083.
  • Bergdahl, N., & Nouri, J. (2020). Covid-19 and crisis-prompted distance education in Sweden. Technology. Knowledge and Learning, 26(3), 443-459.
  • Berkant, H. G., & Özdoğan, A. Ç. (2020). Covid-19 pandemi dönemindeki uzaktan eğitime ilişkin paydaş görüşlerinin incelenmesi. Milli Eğitim Dergisi, 49(1), 13-43.
  • Bolton, N., & Unwin, L. (1996). Encouraging the reflective learner: Distance learning as apprenticeship. In N. Hedge. Going the distance (pp.39-49). Sheffield: University of Sheffield.
  • Bozkurt, A., Jung, I., Xiao, J., Vladimirschi, V., Schuwer, R., Egorov, G., & Paskevicius, M. (2020). A global outlook to the interruption of education due to COVID-19 pandemic: Navigating in a time of uncertainty and crisis. Asian Journal of Distance Education, 15(1), 1-126.
  • Bozpolat, E., Usta, H. G., & Uğurlu, C. T. (2016). Öğrenci ve öğretim elemanlarının sınıf yönetim modellerine ilişkin görüşleri. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 15(59), 1157-1173.
  • Cowan, J. (1995). The advantages and disadvantages of distance education. In R. Howard & I. McGrath. Distance education for language teachers: A UK perspective (pp.14-20). Clevedon: Multilingual Matters.
  • Creswell, J. W. (2013). Araştırma deseni. S. B. Demir (Çev. Ed.), Ankara: Eğiten Kitap.
  • Çakmak, A., & Uzunpolat, Y. (2021). Din kültürü ve ahlak bilgisi öğretmenlerine göre salgın döneminde uzaktan eğitim. Tekirdağ İlahiyat Dergisi, 7(1), 885-892.
  • Çarkın, M., & Akyavuz, E. (2020). Covid-19 süreci ve eğitime yansıması: Öğretmen görüşlerinin incelenmesi. International Journal of Social Sciences and Education Research, 6(2), 166-186.
  • Daniel, J. (2020). Education and the COVID-19 pandemic. Prospects, 49, 91-96. https://doi.org/10.1007/s11125-020-09464-3
  • Demir, F., & Özdaş, F. (2020). Covid-19 sürecindeki uzaktan eğitime ilişkin öğretmen görüşlerinin incelenmesi. Milli Eğitim Dergisi Özel Sayısı, 49(1) 273-292.
  • Dias, M., Lopez, R., & Teles, A. C. (2020). Will virtual replace classroom teaching? Lessons from virtual classes via ZOOM in the times of COVID-19. Journal of Advances in Education and Philosophy, 4(5), 208-213.
  • Bilgiç Doğan, H. G. (2014). Uzaktan eğitim ve yaşam boyu öğrenme. 09.08.2022 tarihinde http://www.egitimdeteknoloji.com/uzaktan-egitim-yasam-boyu-ogrenme-nedir/ adresinden alınmıştır.
  • Erdoğan, İ. (1998). Araştırma dizaynı ve istatistik yöntemleri. Ankara: Emel.
  • Ersoy, A. F. (2016). Fenomenoloji. A. Saban ve A. Ersoy (Edt.). Eğitimde nitel araştırma desenleri içinde (ss.51-105). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Evans, D., & Shortall, T. (2011). Students’ views on the advantages and disadvantages ofopen distance learning versus traditional on-campus learning in a master’s degree course for language teachers in a British university. The Journal of Nursing Studies, 10(1), 21-30.
  • Fatoni, Arifiati, A., Nurkhayati, E., Nurdiawati, E., Fidziah, Pamungkas, G., Adha, S., Irawan, Purwanto, A., Julyanto, O., & Azizi, E. (2020). University students online learning system during Covid-19 pandemic: Advantages, Constraints and solutions. Systematic Reviews in Pharmacy, 11(7), 570-576.
  • Fidan, M. (2020). Covid-19 belirsizliğinde eğitim: İlkokulda zorunlu uzaktan eğitime ilişkin öğretmen görüşleri. Uşak Üniversitesi Eğitim Araştırmaları Dergisi, 6(2), 24-43.
  • Fraenkel, J. R., & Wallen, N. E. (2000). How to design and evaluate research in education. Boston: McGrawHill.
  • Frimming, R. E., & Bordelon, T. D. (2016). Physical education students' perceptions of the effectiveness of their distance education courses. Physical Educator, 73(2), 340-352.
  • Girginer, N., & Özkul, A. (2014). Uzaktan eğitimde teknoloji ve etkinlik. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3, 107-117.
  • Hassenburg, A. (2009). Distance education versus the traditional classroom: Comparing the traditional classroom to the virtual one, does being physically present in school make a difference? Berkeley Scientific Journal, 13(1), 7-10.
  • Herand, D., & Hatipoğlu, A. Z. (2014). Uzaktan Eğitim ve Uzaktan Eğitim Platformlarının Karşılaştırılması. Çukurova Üniversitesi İİBF Dergisi, 1(18), 65-75.
  • Holmberg, B. (1995). Theory and Practice of Distance Education (Second Edition). London: Routledge.
  • Hubson, T. D., & Puruhito, K. K. (2018). Going the distance: Online course performance and motivation of distance learning students. Online Learning, 22(4), 129-140.
  • İşman, A. (2011). Uzaktan Eğitim. Ankara: 4. Baskı. Pegem Akademi.
  • Kahraman, M. E. (2020). Covid-19 salgınının uygulamalı derslere etkisi ve bu derslerin uzaktan eğitimle yürütülmesi: Temel tasarım dersi örneği. İMÜ Sanat Tasarım ve Mimarlık Fakültesi Dergisi, 6(1), 44-56.
  • Kang, X., & Zhang, W. (2020). An experimental case study on forumbased online teaching to improve student’s engagement and motivation in higher education. Interactive Learning Environments, 28(7), 1-12.
  • Karaca, İ., Karaca, N., Karamustafaoğlu, N., & Özcan, M. (2021). Öğretmenlerin uzaktan eğitimin yararına ilişkin algılarının incelenmesi. Uluslararası Psikolojik Danışma ve Rehberlik Araştırmaları Dergisi, 3(1), 210-224.
  • Karadağ, E., & Yücel, C. (2020). Yeni tip koronavirüs pandemisi döneminde üniversitelerde uzaktan eğitim: Lisans öğrencileri kapsamında bir değerlendirme çalışması. Yükseköğretim Dergisi, 10(2),181-192.
  • Karakuş, N., Esendemir, N., Ucuzsatar, N., & Karacaoğlu, M. Ö. (2021). Türkçe dersleri özelinde uzaktan eğitim hakkında veli görüşleri. Ana Dili Eğitimi Dergisi-Journal of Mother Tongue Education, 9(3), 993-1011.
  • Kashora, T., Van der Poll, B., & Van der Poll, J. A. (2016). E-learning and technologies for open distance learning in management accounting. Africa Education Review, 13(1), 1-19.
  • Kaya, Z. (2002). Uzaktan Eğitim. Z. Kaya. İçinde Ankara: Pagem Yayınları.
  • Kaynar, H., Kurnaz, A., Doğrukök, B., & Ş. Barışık, C. (2020). Ortaokul öğrencilerinin uzaktan eğitime ilişkin görüşleri. Turkish Studies, 15(7), 3269-3292.
  • Knowles, M. S. (1975). Self-directed learning: A guide for learners and teachers. New York: Association Press.
  • Kurt, K., Kandemir, M. A., & Çelik, Y. (2020). Covid-19 pandemi sürecinde uzaktan eğitime ilişkin sınıf öğretmenlerinin görüşleri. Türkiye Bilimsel Araştırmalar Dergisi, 6(1), 89-103.
  • MEB. (2020a). Haber arşivi. http://www.meb.gov.tr/bakan-selcuk-23-Martta-baslayacak-uzaktan-egitime-iliskin-detaylari-anlatti/haber/20554/tr Erişim:05.05.2020 adresinden alınmıştır.
  • MEB. (2020b). Haber arşivi. http://www.meb.gov.tr/ebada-canlisinifla-egitim-basliyor/haber/20602/tr Erişim: 05.05.2020 adresinden alınmıştır.
  • Miles, M., & Huberman, A. (1994). An expanded sourcebook qualitative data analysis. California: Sage Publications.
  • Mohan, G., McCoy, S., Carroll, E., Mihut, G., Lyons, S., & Domhnaill, C. M. (2020). Learning for all? Second-level education in Ireland during COVID-19. COVID-19. ESRI Survey and Statistical Report Series.
  • Moore, M. G., & Kearsley, G. (2011). Distance education.A systems view of online learning. U.S.A.: Wadsworth Cengage Learning.
  • Odabaş, H. (2003). İnternet tabanlı uzaktan eğitim ve bilgi ve belge yönetimi. Türk Kütüphaneciliği, 17(1), 22-36.
  • Oliveria, M. S., Penedo, A. T., & Pereira, V. S. (2018). Distance education: Advantages and disadvantages of the point of view of education and society. Dialogia, 29, 139-152.
  • Paydar S., & Doğan, A. (2019). Öğretmen adaylarının açık ve uzaktan öğrenme ortamlarına yönelik görüşmeleri. Eğitim ve Teknoloji Dergisi, 1(2), 154-162.
  • Picciano, A. G. (2017). Theories and frameworks for online education: Seeking an integrated model. Online Learning, 21(3), 166-190.
  • Queen, B., & Lewis, L. (2011). Distance education courses for public elementary and secondary school students: 2009-10 (NCES 2012-009. U.S. Department of Education, National Center for Education Statistics.
  • Ramos-Morcillo, A. J., Leal-Costa, C., Moral-Garcia, J. E., & Martinez, M. R. (2020). Experiences of nursing students during the abrupt change from face-to-face to e-learning education during the first month of confinement due to COVID-19 in Spain. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(15), 5519.
  • Richardson, P., Dellaportas, S., Perera, L., & Richardson, B. (2013). Students’ perceptions on using iPods in accounting education: a mobile-learning experience. Asian Review of Accounting, 21(1), 4-26.
  • Rose, R., & Blomeyer, R. L. (2005). Access and equity in online classes and virtual schools. North American Council for Online Learning.
  • Rosen, L. D., Lim, A. F., Felt, J., Carrier, L. M., Cheever, N. A., Lara-Ruiz, J. M., & Rokkum, J. (2014). Media and technology use predicts ill-being among children, preteens and teenagers independent of the negative health impacts of exercise and eating habits. Computers in Human Behavior, 35, 364-375.
  • Saygı, H. (2021). Covid-19 pandemi uzaktan eğitim sürecinde sınıf öğretmenlerinin karşılaştığı sorunlar. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 7(2), 109-129.
  • Schardt, C. M., Garrison, J., & Kochi, J. K. (2002). Distance education or classroom instruction for continuing education: Who retains more knowledge? Journal of the Medical Library Association, 90(4), 455-457.
  • Uçar, H. (2016). Uzaktan eğitimde motivasyon stratejilerinin öğrenenlerin ilgileri, motivasyonları, eylem yeterlikleri ve başarıları üzerine etkisi. (Yayınlanmamış doktora tezi). Anadolu Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eskişehir.
  • Wheeler, S. (2002). Student perceptions of learning support in distance education. Quarterly Review of Distance Education, 3(4) 19-29.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2021). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara, Seçkin Yayınevi. Yıldız, S. (2016). Pedagojik formasyon eğitimi alan öğrencilerin uzaktan eğitime yönelik tutumları. Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 16(1), 301-329.
  • Yılmaz, E., Güner, B., Mutlu, H., Doğanay, G., & Yılmaz, D. (2020). Veli algısına göre pandemi dönemi uzaktan eğitim sürecinin niteliği. Konya: Palet Yayınları.
  • Yılmazsoy, B., & Kahraman, M. (2019). Uzaktan eğitim öğrencilerinin öz-yönetimli öğrenme becerilerinin incelenmesi. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 12(2), 783-818.

TEACHER’S OPINIONS ON THE PROBLEMS ENCOUNTERED IN THE DISTANCE EDUCATION PROCESS

Yıl 2023, , 385 - 401, 31.03.2023
https://doi.org/10.30783/nevsosbilen.1213000

Öz

The purpose of this research is to study the problems that teachers experience in the distance education process and the solutions they find to these problems. The study was conducted with the phenomenological design, one of the qualitative research methods. The study group of the research consists of 13 teachers working in the central district of Düzce in the 2022-2023 academic year. Data were collected using a semi-structured interview form. The obtained data were analyzed by content analysis technique. According to the findings obtained from the research, the problems faced by teachers in distance education; communication-related problems, problems arising from low motivation, technology-related problems, student-related problems, other problems and socialization problems. Teachers stated that the solutions to the problems they experienced were technological material and infrastructure support, security measures, effective use of online communication platforms, teacher-parent cooperation, motivation, and taking health measures. Based on the results obtained from the research, suggestions were made to support disadvantaged students with technological opportunities, to use web 2 tools to make the lessons more interesting, to provide free WIFI service that allows common use in rural areas where internet access is difficult.

Kaynakça

  • Ağır, F. (2007). Özel okullarda ve devlet okullarında çalışan ilköğretim öğretmenlerinin uzaktan eğitime karşı tutumlarının belirlenmesi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Balıkesir Üniversitesi, Balıkesir.
  • Akgül, G., & Oran, M. (2020). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin, ortaokul öğrencilerinin ve öğrenci velilerinin pandemi sürecindeki uzaktan eğitime ilişkin görüşleri. Eğitimde Yeni Yaklaşımlar Dergisi, 3(2), 15-37.
  • Akyürek, M. İ. (2020). Uzaktan eğitim: Bir alanyazın taraması. Medeniyet Eğitim Araştırma Dergisi, 4(1), 1-9.
  • Anderson, J. (2020). Brave new world the coronavirus pandemic is reshaping education. https://qz.com/1826369/how-coronavirus-is-changing-education adresinden alınmıştır.
  • Asmara, R. (2020). Teaching english in a virtual classroom using whatsapp during COVID-19 pandemic. Language and Education Journal, 5(1), 16-27.
  • Avcı, F., & Akdeniz, E. C. (2021). Koronavirüs (Covid-19) salgını ve uzaktan eğitim sürecinde karşılaşılan sorunlar konusunda öğretmenlerin değerlendirmeleri. Uluslararası Sosyal Bilimler ve Eğitim Dergisi-USBED, 3(4), 117-154.
  • Aykar, A. N., & Yurdakal, İ. H. (2021). Erken çocukluk öğretmenlerinin acil uzaktan eğitime ilişkin görüşleri. Temel Eğitim Dergisi, 3(2) 6-14.
  • Baek, J. H., Jones, E., Bulger, S., & Taliaferro, A. (2016). Physical education teacher perceptions of technology-related learning experiences: A qualitative investigation. Journal of Teaching in Physical Educatio, 37(2), 175-185.
  • Baki, Ö. G., & Çelik, E. (2021). Ortaokul matematik öğretmenlerinin uzaktan eğitimde matematik öğretim deneyimleri. Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi, 12(1), 293-320.
  • Balaban, M. E. (2012). Dünyada ve Türkiye’de uzaktan eğitim ve bir proje önerisi. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi/The Journal of International Education Science, 2(5), 376-394.
  • Bennet, R., Uink, B., & Cross, S. (2020). Beyond the social: Cumulative implications of COVID-19 for first nations university students in Australia. Social Sciences & Humanities Open, 2(1), 1-4. https://doi.org/10.1016/j.ssaho.2020.100083.
  • Bergdahl, N., & Nouri, J. (2020). Covid-19 and crisis-prompted distance education in Sweden. Technology. Knowledge and Learning, 26(3), 443-459.
  • Berkant, H. G., & Özdoğan, A. Ç. (2020). Covid-19 pandemi dönemindeki uzaktan eğitime ilişkin paydaş görüşlerinin incelenmesi. Milli Eğitim Dergisi, 49(1), 13-43.
  • Bolton, N., & Unwin, L. (1996). Encouraging the reflective learner: Distance learning as apprenticeship. In N. Hedge. Going the distance (pp.39-49). Sheffield: University of Sheffield.
  • Bozkurt, A., Jung, I., Xiao, J., Vladimirschi, V., Schuwer, R., Egorov, G., & Paskevicius, M. (2020). A global outlook to the interruption of education due to COVID-19 pandemic: Navigating in a time of uncertainty and crisis. Asian Journal of Distance Education, 15(1), 1-126.
  • Bozpolat, E., Usta, H. G., & Uğurlu, C. T. (2016). Öğrenci ve öğretim elemanlarının sınıf yönetim modellerine ilişkin görüşleri. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 15(59), 1157-1173.
  • Cowan, J. (1995). The advantages and disadvantages of distance education. In R. Howard & I. McGrath. Distance education for language teachers: A UK perspective (pp.14-20). Clevedon: Multilingual Matters.
  • Creswell, J. W. (2013). Araştırma deseni. S. B. Demir (Çev. Ed.), Ankara: Eğiten Kitap.
  • Çakmak, A., & Uzunpolat, Y. (2021). Din kültürü ve ahlak bilgisi öğretmenlerine göre salgın döneminde uzaktan eğitim. Tekirdağ İlahiyat Dergisi, 7(1), 885-892.
  • Çarkın, M., & Akyavuz, E. (2020). Covid-19 süreci ve eğitime yansıması: Öğretmen görüşlerinin incelenmesi. International Journal of Social Sciences and Education Research, 6(2), 166-186.
  • Daniel, J. (2020). Education and the COVID-19 pandemic. Prospects, 49, 91-96. https://doi.org/10.1007/s11125-020-09464-3
  • Demir, F., & Özdaş, F. (2020). Covid-19 sürecindeki uzaktan eğitime ilişkin öğretmen görüşlerinin incelenmesi. Milli Eğitim Dergisi Özel Sayısı, 49(1) 273-292.
  • Dias, M., Lopez, R., & Teles, A. C. (2020). Will virtual replace classroom teaching? Lessons from virtual classes via ZOOM in the times of COVID-19. Journal of Advances in Education and Philosophy, 4(5), 208-213.
  • Bilgiç Doğan, H. G. (2014). Uzaktan eğitim ve yaşam boyu öğrenme. 09.08.2022 tarihinde http://www.egitimdeteknoloji.com/uzaktan-egitim-yasam-boyu-ogrenme-nedir/ adresinden alınmıştır.
  • Erdoğan, İ. (1998). Araştırma dizaynı ve istatistik yöntemleri. Ankara: Emel.
  • Ersoy, A. F. (2016). Fenomenoloji. A. Saban ve A. Ersoy (Edt.). Eğitimde nitel araştırma desenleri içinde (ss.51-105). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Evans, D., & Shortall, T. (2011). Students’ views on the advantages and disadvantages ofopen distance learning versus traditional on-campus learning in a master’s degree course for language teachers in a British university. The Journal of Nursing Studies, 10(1), 21-30.
  • Fatoni, Arifiati, A., Nurkhayati, E., Nurdiawati, E., Fidziah, Pamungkas, G., Adha, S., Irawan, Purwanto, A., Julyanto, O., & Azizi, E. (2020). University students online learning system during Covid-19 pandemic: Advantages, Constraints and solutions. Systematic Reviews in Pharmacy, 11(7), 570-576.
  • Fidan, M. (2020). Covid-19 belirsizliğinde eğitim: İlkokulda zorunlu uzaktan eğitime ilişkin öğretmen görüşleri. Uşak Üniversitesi Eğitim Araştırmaları Dergisi, 6(2), 24-43.
  • Fraenkel, J. R., & Wallen, N. E. (2000). How to design and evaluate research in education. Boston: McGrawHill.
  • Frimming, R. E., & Bordelon, T. D. (2016). Physical education students' perceptions of the effectiveness of their distance education courses. Physical Educator, 73(2), 340-352.
  • Girginer, N., & Özkul, A. (2014). Uzaktan eğitimde teknoloji ve etkinlik. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3, 107-117.
  • Hassenburg, A. (2009). Distance education versus the traditional classroom: Comparing the traditional classroom to the virtual one, does being physically present in school make a difference? Berkeley Scientific Journal, 13(1), 7-10.
  • Herand, D., & Hatipoğlu, A. Z. (2014). Uzaktan Eğitim ve Uzaktan Eğitim Platformlarının Karşılaştırılması. Çukurova Üniversitesi İİBF Dergisi, 1(18), 65-75.
  • Holmberg, B. (1995). Theory and Practice of Distance Education (Second Edition). London: Routledge.
  • Hubson, T. D., & Puruhito, K. K. (2018). Going the distance: Online course performance and motivation of distance learning students. Online Learning, 22(4), 129-140.
  • İşman, A. (2011). Uzaktan Eğitim. Ankara: 4. Baskı. Pegem Akademi.
  • Kahraman, M. E. (2020). Covid-19 salgınının uygulamalı derslere etkisi ve bu derslerin uzaktan eğitimle yürütülmesi: Temel tasarım dersi örneği. İMÜ Sanat Tasarım ve Mimarlık Fakültesi Dergisi, 6(1), 44-56.
  • Kang, X., & Zhang, W. (2020). An experimental case study on forumbased online teaching to improve student’s engagement and motivation in higher education. Interactive Learning Environments, 28(7), 1-12.
  • Karaca, İ., Karaca, N., Karamustafaoğlu, N., & Özcan, M. (2021). Öğretmenlerin uzaktan eğitimin yararına ilişkin algılarının incelenmesi. Uluslararası Psikolojik Danışma ve Rehberlik Araştırmaları Dergisi, 3(1), 210-224.
  • Karadağ, E., & Yücel, C. (2020). Yeni tip koronavirüs pandemisi döneminde üniversitelerde uzaktan eğitim: Lisans öğrencileri kapsamında bir değerlendirme çalışması. Yükseköğretim Dergisi, 10(2),181-192.
  • Karakuş, N., Esendemir, N., Ucuzsatar, N., & Karacaoğlu, M. Ö. (2021). Türkçe dersleri özelinde uzaktan eğitim hakkında veli görüşleri. Ana Dili Eğitimi Dergisi-Journal of Mother Tongue Education, 9(3), 993-1011.
  • Kashora, T., Van der Poll, B., & Van der Poll, J. A. (2016). E-learning and technologies for open distance learning in management accounting. Africa Education Review, 13(1), 1-19.
  • Kaya, Z. (2002). Uzaktan Eğitim. Z. Kaya. İçinde Ankara: Pagem Yayınları.
  • Kaynar, H., Kurnaz, A., Doğrukök, B., & Ş. Barışık, C. (2020). Ortaokul öğrencilerinin uzaktan eğitime ilişkin görüşleri. Turkish Studies, 15(7), 3269-3292.
  • Knowles, M. S. (1975). Self-directed learning: A guide for learners and teachers. New York: Association Press.
  • Kurt, K., Kandemir, M. A., & Çelik, Y. (2020). Covid-19 pandemi sürecinde uzaktan eğitime ilişkin sınıf öğretmenlerinin görüşleri. Türkiye Bilimsel Araştırmalar Dergisi, 6(1), 89-103.
  • MEB. (2020a). Haber arşivi. http://www.meb.gov.tr/bakan-selcuk-23-Martta-baslayacak-uzaktan-egitime-iliskin-detaylari-anlatti/haber/20554/tr Erişim:05.05.2020 adresinden alınmıştır.
  • MEB. (2020b). Haber arşivi. http://www.meb.gov.tr/ebada-canlisinifla-egitim-basliyor/haber/20602/tr Erişim: 05.05.2020 adresinden alınmıştır.
  • Miles, M., & Huberman, A. (1994). An expanded sourcebook qualitative data analysis. California: Sage Publications.
  • Mohan, G., McCoy, S., Carroll, E., Mihut, G., Lyons, S., & Domhnaill, C. M. (2020). Learning for all? Second-level education in Ireland during COVID-19. COVID-19. ESRI Survey and Statistical Report Series.
  • Moore, M. G., & Kearsley, G. (2011). Distance education.A systems view of online learning. U.S.A.: Wadsworth Cengage Learning.
  • Odabaş, H. (2003). İnternet tabanlı uzaktan eğitim ve bilgi ve belge yönetimi. Türk Kütüphaneciliği, 17(1), 22-36.
  • Oliveria, M. S., Penedo, A. T., & Pereira, V. S. (2018). Distance education: Advantages and disadvantages of the point of view of education and society. Dialogia, 29, 139-152.
  • Paydar S., & Doğan, A. (2019). Öğretmen adaylarının açık ve uzaktan öğrenme ortamlarına yönelik görüşmeleri. Eğitim ve Teknoloji Dergisi, 1(2), 154-162.
  • Picciano, A. G. (2017). Theories and frameworks for online education: Seeking an integrated model. Online Learning, 21(3), 166-190.
  • Queen, B., & Lewis, L. (2011). Distance education courses for public elementary and secondary school students: 2009-10 (NCES 2012-009. U.S. Department of Education, National Center for Education Statistics.
  • Ramos-Morcillo, A. J., Leal-Costa, C., Moral-Garcia, J. E., & Martinez, M. R. (2020). Experiences of nursing students during the abrupt change from face-to-face to e-learning education during the first month of confinement due to COVID-19 in Spain. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(15), 5519.
  • Richardson, P., Dellaportas, S., Perera, L., & Richardson, B. (2013). Students’ perceptions on using iPods in accounting education: a mobile-learning experience. Asian Review of Accounting, 21(1), 4-26.
  • Rose, R., & Blomeyer, R. L. (2005). Access and equity in online classes and virtual schools. North American Council for Online Learning.
  • Rosen, L. D., Lim, A. F., Felt, J., Carrier, L. M., Cheever, N. A., Lara-Ruiz, J. M., & Rokkum, J. (2014). Media and technology use predicts ill-being among children, preteens and teenagers independent of the negative health impacts of exercise and eating habits. Computers in Human Behavior, 35, 364-375.
  • Saygı, H. (2021). Covid-19 pandemi uzaktan eğitim sürecinde sınıf öğretmenlerinin karşılaştığı sorunlar. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 7(2), 109-129.
  • Schardt, C. M., Garrison, J., & Kochi, J. K. (2002). Distance education or classroom instruction for continuing education: Who retains more knowledge? Journal of the Medical Library Association, 90(4), 455-457.
  • Uçar, H. (2016). Uzaktan eğitimde motivasyon stratejilerinin öğrenenlerin ilgileri, motivasyonları, eylem yeterlikleri ve başarıları üzerine etkisi. (Yayınlanmamış doktora tezi). Anadolu Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eskişehir.
  • Wheeler, S. (2002). Student perceptions of learning support in distance education. Quarterly Review of Distance Education, 3(4) 19-29.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2021). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara, Seçkin Yayınevi. Yıldız, S. (2016). Pedagojik formasyon eğitimi alan öğrencilerin uzaktan eğitime yönelik tutumları. Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 16(1), 301-329.
  • Yılmaz, E., Güner, B., Mutlu, H., Doğanay, G., & Yılmaz, D. (2020). Veli algısına göre pandemi dönemi uzaktan eğitim sürecinin niteliği. Konya: Palet Yayınları.
  • Yılmazsoy, B., & Kahraman, M. (2019). Uzaktan eğitim öğrencilerinin öz-yönetimli öğrenme becerilerinin incelenmesi. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 12(2), 783-818.

UZAKTAN EĞİTİM SÜRECİNDE KARŞILAŞILAN SORUNLARA İLİŞKİN ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİ

Yıl 2023, , 385 - 401, 31.03.2023
https://doi.org/10.30783/nevsosbilen.1213000

Öz

Bu araştırmanın amacı, öğretmenlerin uzaktan eğitim sürecinde yaşadıkları sorunları ve bu sorunlara buldukları çözüm önerilerini araştırmaktır. Çalışma, nitel araştırma yöntemlerinden olgubilim deseninde yürütülmüştür. Araştırmanın çalışma grubunu, 2022-2023 eğitimi öğretim yılında Düzce merkez ilçede çalışan 13 öğretmen oluşturmaktadır. Veriler, yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılarak toplanmıştır. Elde edilen veriler içerik analizi tekniği ile çözümlenmiştir. Araştırmadan elde edilen bulgulara göre öğretmenlerin uzaktan eğitim sürecinde karşılaştıkları sorunlar; iletişim kaynaklı sorunlar, motivasyon düşüklüğünden kaynaklanan sorunlar, teknoloji kaynaklı sorunlar, öğrenci kaynaklı sorunlar, diğer sorunlar ve sosyalleşme sorunları olarak tespit edilmiştir. Öğretmenler, yaşanan sorunlara ilişkin çözüm olarak, teknolojik materyal ve altyapı desteği, güvenlik önlemleri, çevrimiçi iletişim platformlarını etkili kullanma, öğretmen-veli iş birliği, motivasyonu sağlama, sağlık tedbirleri alma olduğunu ifade etmişlerdir. Araştırmadan elde edilen sonuçlara dayalı olarak, dezavantajlı öğrencilerin teknolojik imkânlarla desteklenmesi, derslerin daha ilgi çekici hale getirilmesi açısından web 2 araçlarının kullanılması, internet ulaşımında sıkıntı yaşanan kırsal kesimlerde ücretsiz WIFI hizmetinin sunulması konularında önerilerde bulunulmuştur.

Kaynakça

  • Ağır, F. (2007). Özel okullarda ve devlet okullarında çalışan ilköğretim öğretmenlerinin uzaktan eğitime karşı tutumlarının belirlenmesi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Balıkesir Üniversitesi, Balıkesir.
  • Akgül, G., & Oran, M. (2020). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin, ortaokul öğrencilerinin ve öğrenci velilerinin pandemi sürecindeki uzaktan eğitime ilişkin görüşleri. Eğitimde Yeni Yaklaşımlar Dergisi, 3(2), 15-37.
  • Akyürek, M. İ. (2020). Uzaktan eğitim: Bir alanyazın taraması. Medeniyet Eğitim Araştırma Dergisi, 4(1), 1-9.
  • Anderson, J. (2020). Brave new world the coronavirus pandemic is reshaping education. https://qz.com/1826369/how-coronavirus-is-changing-education adresinden alınmıştır.
  • Asmara, R. (2020). Teaching english in a virtual classroom using whatsapp during COVID-19 pandemic. Language and Education Journal, 5(1), 16-27.
  • Avcı, F., & Akdeniz, E. C. (2021). Koronavirüs (Covid-19) salgını ve uzaktan eğitim sürecinde karşılaşılan sorunlar konusunda öğretmenlerin değerlendirmeleri. Uluslararası Sosyal Bilimler ve Eğitim Dergisi-USBED, 3(4), 117-154.
  • Aykar, A. N., & Yurdakal, İ. H. (2021). Erken çocukluk öğretmenlerinin acil uzaktan eğitime ilişkin görüşleri. Temel Eğitim Dergisi, 3(2) 6-14.
  • Baek, J. H., Jones, E., Bulger, S., & Taliaferro, A. (2016). Physical education teacher perceptions of technology-related learning experiences: A qualitative investigation. Journal of Teaching in Physical Educatio, 37(2), 175-185.
  • Baki, Ö. G., & Çelik, E. (2021). Ortaokul matematik öğretmenlerinin uzaktan eğitimde matematik öğretim deneyimleri. Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi, 12(1), 293-320.
  • Balaban, M. E. (2012). Dünyada ve Türkiye’de uzaktan eğitim ve bir proje önerisi. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi/The Journal of International Education Science, 2(5), 376-394.
  • Bennet, R., Uink, B., & Cross, S. (2020). Beyond the social: Cumulative implications of COVID-19 for first nations university students in Australia. Social Sciences & Humanities Open, 2(1), 1-4. https://doi.org/10.1016/j.ssaho.2020.100083.
  • Bergdahl, N., & Nouri, J. (2020). Covid-19 and crisis-prompted distance education in Sweden. Technology. Knowledge and Learning, 26(3), 443-459.
  • Berkant, H. G., & Özdoğan, A. Ç. (2020). Covid-19 pandemi dönemindeki uzaktan eğitime ilişkin paydaş görüşlerinin incelenmesi. Milli Eğitim Dergisi, 49(1), 13-43.
  • Bolton, N., & Unwin, L. (1996). Encouraging the reflective learner: Distance learning as apprenticeship. In N. Hedge. Going the distance (pp.39-49). Sheffield: University of Sheffield.
  • Bozkurt, A., Jung, I., Xiao, J., Vladimirschi, V., Schuwer, R., Egorov, G., & Paskevicius, M. (2020). A global outlook to the interruption of education due to COVID-19 pandemic: Navigating in a time of uncertainty and crisis. Asian Journal of Distance Education, 15(1), 1-126.
  • Bozpolat, E., Usta, H. G., & Uğurlu, C. T. (2016). Öğrenci ve öğretim elemanlarının sınıf yönetim modellerine ilişkin görüşleri. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 15(59), 1157-1173.
  • Cowan, J. (1995). The advantages and disadvantages of distance education. In R. Howard & I. McGrath. Distance education for language teachers: A UK perspective (pp.14-20). Clevedon: Multilingual Matters.
  • Creswell, J. W. (2013). Araştırma deseni. S. B. Demir (Çev. Ed.), Ankara: Eğiten Kitap.
  • Çakmak, A., & Uzunpolat, Y. (2021). Din kültürü ve ahlak bilgisi öğretmenlerine göre salgın döneminde uzaktan eğitim. Tekirdağ İlahiyat Dergisi, 7(1), 885-892.
  • Çarkın, M., & Akyavuz, E. (2020). Covid-19 süreci ve eğitime yansıması: Öğretmen görüşlerinin incelenmesi. International Journal of Social Sciences and Education Research, 6(2), 166-186.
  • Daniel, J. (2020). Education and the COVID-19 pandemic. Prospects, 49, 91-96. https://doi.org/10.1007/s11125-020-09464-3
  • Demir, F., & Özdaş, F. (2020). Covid-19 sürecindeki uzaktan eğitime ilişkin öğretmen görüşlerinin incelenmesi. Milli Eğitim Dergisi Özel Sayısı, 49(1) 273-292.
  • Dias, M., Lopez, R., & Teles, A. C. (2020). Will virtual replace classroom teaching? Lessons from virtual classes via ZOOM in the times of COVID-19. Journal of Advances in Education and Philosophy, 4(5), 208-213.
  • Bilgiç Doğan, H. G. (2014). Uzaktan eğitim ve yaşam boyu öğrenme. 09.08.2022 tarihinde http://www.egitimdeteknoloji.com/uzaktan-egitim-yasam-boyu-ogrenme-nedir/ adresinden alınmıştır.
  • Erdoğan, İ. (1998). Araştırma dizaynı ve istatistik yöntemleri. Ankara: Emel.
  • Ersoy, A. F. (2016). Fenomenoloji. A. Saban ve A. Ersoy (Edt.). Eğitimde nitel araştırma desenleri içinde (ss.51-105). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Evans, D., & Shortall, T. (2011). Students’ views on the advantages and disadvantages ofopen distance learning versus traditional on-campus learning in a master’s degree course for language teachers in a British university. The Journal of Nursing Studies, 10(1), 21-30.
  • Fatoni, Arifiati, A., Nurkhayati, E., Nurdiawati, E., Fidziah, Pamungkas, G., Adha, S., Irawan, Purwanto, A., Julyanto, O., & Azizi, E. (2020). University students online learning system during Covid-19 pandemic: Advantages, Constraints and solutions. Systematic Reviews in Pharmacy, 11(7), 570-576.
  • Fidan, M. (2020). Covid-19 belirsizliğinde eğitim: İlkokulda zorunlu uzaktan eğitime ilişkin öğretmen görüşleri. Uşak Üniversitesi Eğitim Araştırmaları Dergisi, 6(2), 24-43.
  • Fraenkel, J. R., & Wallen, N. E. (2000). How to design and evaluate research in education. Boston: McGrawHill.
  • Frimming, R. E., & Bordelon, T. D. (2016). Physical education students' perceptions of the effectiveness of their distance education courses. Physical Educator, 73(2), 340-352.
  • Girginer, N., & Özkul, A. (2014). Uzaktan eğitimde teknoloji ve etkinlik. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3, 107-117.
  • Hassenburg, A. (2009). Distance education versus the traditional classroom: Comparing the traditional classroom to the virtual one, does being physically present in school make a difference? Berkeley Scientific Journal, 13(1), 7-10.
  • Herand, D., & Hatipoğlu, A. Z. (2014). Uzaktan Eğitim ve Uzaktan Eğitim Platformlarının Karşılaştırılması. Çukurova Üniversitesi İİBF Dergisi, 1(18), 65-75.
  • Holmberg, B. (1995). Theory and Practice of Distance Education (Second Edition). London: Routledge.
  • Hubson, T. D., & Puruhito, K. K. (2018). Going the distance: Online course performance and motivation of distance learning students. Online Learning, 22(4), 129-140.
  • İşman, A. (2011). Uzaktan Eğitim. Ankara: 4. Baskı. Pegem Akademi.
  • Kahraman, M. E. (2020). Covid-19 salgınının uygulamalı derslere etkisi ve bu derslerin uzaktan eğitimle yürütülmesi: Temel tasarım dersi örneği. İMÜ Sanat Tasarım ve Mimarlık Fakültesi Dergisi, 6(1), 44-56.
  • Kang, X., & Zhang, W. (2020). An experimental case study on forumbased online teaching to improve student’s engagement and motivation in higher education. Interactive Learning Environments, 28(7), 1-12.
  • Karaca, İ., Karaca, N., Karamustafaoğlu, N., & Özcan, M. (2021). Öğretmenlerin uzaktan eğitimin yararına ilişkin algılarının incelenmesi. Uluslararası Psikolojik Danışma ve Rehberlik Araştırmaları Dergisi, 3(1), 210-224.
  • Karadağ, E., & Yücel, C. (2020). Yeni tip koronavirüs pandemisi döneminde üniversitelerde uzaktan eğitim: Lisans öğrencileri kapsamında bir değerlendirme çalışması. Yükseköğretim Dergisi, 10(2),181-192.
  • Karakuş, N., Esendemir, N., Ucuzsatar, N., & Karacaoğlu, M. Ö. (2021). Türkçe dersleri özelinde uzaktan eğitim hakkında veli görüşleri. Ana Dili Eğitimi Dergisi-Journal of Mother Tongue Education, 9(3), 993-1011.
  • Kashora, T., Van der Poll, B., & Van der Poll, J. A. (2016). E-learning and technologies for open distance learning in management accounting. Africa Education Review, 13(1), 1-19.
  • Kaya, Z. (2002). Uzaktan Eğitim. Z. Kaya. İçinde Ankara: Pagem Yayınları.
  • Kaynar, H., Kurnaz, A., Doğrukök, B., & Ş. Barışık, C. (2020). Ortaokul öğrencilerinin uzaktan eğitime ilişkin görüşleri. Turkish Studies, 15(7), 3269-3292.
  • Knowles, M. S. (1975). Self-directed learning: A guide for learners and teachers. New York: Association Press.
  • Kurt, K., Kandemir, M. A., & Çelik, Y. (2020). Covid-19 pandemi sürecinde uzaktan eğitime ilişkin sınıf öğretmenlerinin görüşleri. Türkiye Bilimsel Araştırmalar Dergisi, 6(1), 89-103.
  • MEB. (2020a). Haber arşivi. http://www.meb.gov.tr/bakan-selcuk-23-Martta-baslayacak-uzaktan-egitime-iliskin-detaylari-anlatti/haber/20554/tr Erişim:05.05.2020 adresinden alınmıştır.
  • MEB. (2020b). Haber arşivi. http://www.meb.gov.tr/ebada-canlisinifla-egitim-basliyor/haber/20602/tr Erişim: 05.05.2020 adresinden alınmıştır.
  • Miles, M., & Huberman, A. (1994). An expanded sourcebook qualitative data analysis. California: Sage Publications.
  • Mohan, G., McCoy, S., Carroll, E., Mihut, G., Lyons, S., & Domhnaill, C. M. (2020). Learning for all? Second-level education in Ireland during COVID-19. COVID-19. ESRI Survey and Statistical Report Series.
  • Moore, M. G., & Kearsley, G. (2011). Distance education.A systems view of online learning. U.S.A.: Wadsworth Cengage Learning.
  • Odabaş, H. (2003). İnternet tabanlı uzaktan eğitim ve bilgi ve belge yönetimi. Türk Kütüphaneciliği, 17(1), 22-36.
  • Oliveria, M. S., Penedo, A. T., & Pereira, V. S. (2018). Distance education: Advantages and disadvantages of the point of view of education and society. Dialogia, 29, 139-152.
  • Paydar S., & Doğan, A. (2019). Öğretmen adaylarının açık ve uzaktan öğrenme ortamlarına yönelik görüşmeleri. Eğitim ve Teknoloji Dergisi, 1(2), 154-162.
  • Picciano, A. G. (2017). Theories and frameworks for online education: Seeking an integrated model. Online Learning, 21(3), 166-190.
  • Queen, B., & Lewis, L. (2011). Distance education courses for public elementary and secondary school students: 2009-10 (NCES 2012-009. U.S. Department of Education, National Center for Education Statistics.
  • Ramos-Morcillo, A. J., Leal-Costa, C., Moral-Garcia, J. E., & Martinez, M. R. (2020). Experiences of nursing students during the abrupt change from face-to-face to e-learning education during the first month of confinement due to COVID-19 in Spain. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(15), 5519.
  • Richardson, P., Dellaportas, S., Perera, L., & Richardson, B. (2013). Students’ perceptions on using iPods in accounting education: a mobile-learning experience. Asian Review of Accounting, 21(1), 4-26.
  • Rose, R., & Blomeyer, R. L. (2005). Access and equity in online classes and virtual schools. North American Council for Online Learning.
  • Rosen, L. D., Lim, A. F., Felt, J., Carrier, L. M., Cheever, N. A., Lara-Ruiz, J. M., & Rokkum, J. (2014). Media and technology use predicts ill-being among children, preteens and teenagers independent of the negative health impacts of exercise and eating habits. Computers in Human Behavior, 35, 364-375.
  • Saygı, H. (2021). Covid-19 pandemi uzaktan eğitim sürecinde sınıf öğretmenlerinin karşılaştığı sorunlar. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 7(2), 109-129.
  • Schardt, C. M., Garrison, J., & Kochi, J. K. (2002). Distance education or classroom instruction for continuing education: Who retains more knowledge? Journal of the Medical Library Association, 90(4), 455-457.
  • Uçar, H. (2016). Uzaktan eğitimde motivasyon stratejilerinin öğrenenlerin ilgileri, motivasyonları, eylem yeterlikleri ve başarıları üzerine etkisi. (Yayınlanmamış doktora tezi). Anadolu Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eskişehir.
  • Wheeler, S. (2002). Student perceptions of learning support in distance education. Quarterly Review of Distance Education, 3(4) 19-29.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2021). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara, Seçkin Yayınevi. Yıldız, S. (2016). Pedagojik formasyon eğitimi alan öğrencilerin uzaktan eğitime yönelik tutumları. Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 16(1), 301-329.
  • Yılmaz, E., Güner, B., Mutlu, H., Doğanay, G., & Yılmaz, D. (2020). Veli algısına göre pandemi dönemi uzaktan eğitim sürecinin niteliği. Konya: Palet Yayınları.
  • Yılmazsoy, B., & Kahraman, M. (2019). Uzaktan eğitim öğrencilerinin öz-yönetimli öğrenme becerilerinin incelenmesi. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 12(2), 783-818.
Toplam 68 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm EĞİTİM BİLİMLERİ
Yazarlar

Ender Kazak 0000-0001-5761-6330

Hasan Hüseyin Karaahmetoğlu 0000-0001-7173-9484

Yayımlanma Tarihi 31 Mart 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023

Kaynak Göster

APA Kazak, E., & Karaahmetoğlu, H. H. (2023). UZAKTAN EĞİTİM SÜRECİNDE KARŞILAŞILAN SORUNLARA İLİŞKİN ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİ. Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi SBE Dergisi, 13(1), 385-401. https://doi.org/10.30783/nevsosbilen.1213000