Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

THE INVESTIGATION IN DIFFERENT DIMENSIONS OF THE PLACE VALUE CONCEPT IN NATURAL NUMBERS IN PRIMARY SCHOOL MATHEMATICS TEXTBOOKS

Yıl 2023, , 665 - 686, 31.03.2023
https://doi.org/10.30783/nevsosbilen.1242098

Öz

The purpose of this study is to examine the concept of place value on natural numbers in the field of learning numbers in the primary school 1-4th grade mathematics textbook in terms of counting, naming, renaming, comparing, representing, estimating and calculation from which are the components of place value conception determined by Rogers (2014). Descriptive analysis method was used in the analysis of the data. According to the findings of the study, while counting and naming from which are the components determined by Rogers (2014) for a rich conception of the place value are included in the textbooks from the 1st to the 4th grade, “extraordinary expressing” which is the sub-dimension of “renaming” and “standard/non-proportional representation” which is the sub-dimension of “representing” have been determined that these sub-dimensions are largely not included in all-grade level textbooks. However, while “comparing” and “calculating” dimensions are included in the textbooks, “between” sub-dimension is given less place. When the acquisitions towards the conception of the place value in Primary School Mathematics Programme (IMP) were examined, while there is no “unusual expression” and “non-standard/non-proportional representation” from the components of Roger’s (2014) place value conception; naming, counting, comparing and calculating dimensions meet the acquisitions in IMP.

Proje Numarası

Bu çalışma ikinci yazarın danışmanlığında yürütülen yüksek lisans tezinden üretilmiştir.

Kaynakça

  • Arslan, S., & Ubuz, B. (2015). Matematiksel zorluklar ve çözüm önerileri. E. Bingölbali, M. F., Özmantar (Ed.), Sayılarda basamak değeri ve öğrencilerin yaşadığı zorluklar. (ss. 97-123). Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Artut, P. D., & Tarım, K. (2006). İlköğretim öğrencilerinin basamak değer kavramını anlama düzeyleri. Eğitimde Kuram ve Uygulama Dergisi, 2(1), 26-36.
  • Birgin, O., Gürbüz, R., & Memiş, K. Z. (2022). Performance of second-grade elementary school students on counting, place value understanding, and addition operation in natural numbers, International Journal of Mathematical Education in Science and Technology. 53(12), 3377-3392. doi.org/10.1080/0020739X.2021.1944680
  • Cheng, F. S., & Ho, C. S. (1997). Training in place-value concepts improves children’s addition skills. Contemporary Educatıonal Psycholog, 22(4), 495–506.
  • Cooper, L. L., & Tomayko, M. C. (2011). Understanding place value. Teaching Children Mathematics, 17(9), 558-567.
  • Dietrich F. C., Huber, S., Dackermann, T., Moeller, K., & Ficher, U. (2016). Place-value understanding in number line estimation predicts future arithmetic performance. British Journal of Developmental Psychology. 34(4), 502-517.
  • Herzog, M., Ehlert, A., & Fritz, A. (2019). Development of a sustainable place value understanding. In A.Fritz, V. G. Haase, & P. Räsänen (Eds.), International handbook of mathematical learning difficulties (pp. 561-579). Springer International Publishing. https://doi.org/10.1007/978-3-319-97148-3_33
  • Keser, H. (2021). İlkokul 4. sınıf öğrencilerinin basamak değeri kavramına yönelik yaptıkları hata türlerinin incelenmesi. Uluslararası Sosyal Bilimler Eğitimi Dergisi. 7(1), 102-125.
  • Kubanç, Y. (2012). İlköğretim 1., 2. ve 3. sınıf öğrencilerinin matematik dört işlem konusunda yaşadığı zorluklar ve çözüm önerileri. Yüksek Lisans Tezi Fırat Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Elâzığ.
  • Kubanç, Y. (2019). Sınıf öğretmenlerinin matematik öğretiminde öğrenci başarısını değerlendirme durumlarının öğrenme yörüngesi odaklı incelenmesi. Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Kubanç, Y., & Tertemiz N. (2019). The success of primary school 4th grade students in the “digit system” concept in natural numbers. European Journal of Education Studies. 6(4), 124-149. doi: 10.5281/zenodo.3334825
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2018). Matematik dersi öğretim programı (ilkokul ve ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. sınıflar). MEB Yayınları: Ankara
  • Moeller, K., Pixner, S., Zuber, J., Kaufmann, L., & Nuerk, H. C. (2011). Early place-value understanding as a precursor for later arithmetic performance—A longitudinal study on numerical development. Research in Developmental Disabilities 32 (2011), 1837–1851.
  • Olkun, S., & Toluk-Uçar, Z. (2018). İlköğretimde etkinlik temelli matematik öğretimi. Nevşehir: Genç Kalemler Yayıncılık.
  • Paydar, S. (2018). 4. sınıf öğrencilerinin doğal sayılarda basamak değerini anlama düzeylerinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Paydar, S., & Sarı, M. H. (2019). İlkokul ikinci ve üçüncü sınıf öğrencilerinin basamak değeri kavrayışları [Place value perceptions of primary school second and third grade students]. İçinde S. Olkun (Ed.), İlköğretim çalışmaları bütünsel açıdan çocuk (ss. 97-116). Pegem Akademi Yayıncılık. https://doi.org/10.14527/9786058011410.06
  • Paydar, S., & Işık-Tertemiz, N. (2021). Dördüncü sınıf öğrencilerinin doğal sayılarda basamak değerini kavrama düzeylerinin incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 1-20
  • Price, P. (1998). Using place-value blocks or a computer to teach place-value concepts. Mathematics Education I, p.259.
  • Rogers, A. N. (2014). Investigating whole number place value assessment in Years 3-6: Creating an evidence based Developmental Progression. Doctoral Dissertation, School of Education College of Design and Social Context RMIT University, Australia.
  • Ross, S. H. (1986). The development of children’s place value numeration concepts in grades two through five. Paper presented at the annual meeting of the American Educational Research Association, San Francisco, CA.
  • Ross, S., & Sunflower, E. (1995). Place-Value: Problem-solving and written assessment using digit correspondence tasks. The 17th Annual Meeting of the North American Chapter of the International Group for the Psychology of Mathematics Education. Columbus, OH.
  • Sarı, M. H., & Olkun, S. (2019). Relationship between place value understanding, arithmetic performance and mathematics achievement in general. İlköğretim Online, 18(2), 953-958. https://doi.org/10.17051/ilkonline.2019.562086
  • Sarı, M. H., Herzog, M., Olkun, S., & Fritz, A. (2021). Validation of a model of sustainable place value understanding in Turkey. International Electronic Journal of Mathematics Education, 16(3), em0659. https://doi.org/10.29333/iejme/11295
  • Shiellany, S., & Poniam, B. (2020). An analysis of place value content in the curriculum 2013 thematic textbooks for grades 1 and 2. Jurnal Riset Pendidikan Matematika. 7(1), 88-96.
  • Şimşek, H., & Yıldırım, A. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.
  • Van de Walle, J., Karp, K., & Bay-Williams, J. (2012). İlkokul ve ortaokul matematiği gelişimsel yaklaşımla öğretim. S. Durmuş (Çev. Ed.), Nobel Yayıncılık.
Yıl 2023, , 665 - 686, 31.03.2023
https://doi.org/10.30783/nevsosbilen.1242098

Öz

Proje Numarası

Bu çalışma ikinci yazarın danışmanlığında yürütülen yüksek lisans tezinden üretilmiştir.

Kaynakça

  • Arslan, S., & Ubuz, B. (2015). Matematiksel zorluklar ve çözüm önerileri. E. Bingölbali, M. F., Özmantar (Ed.), Sayılarda basamak değeri ve öğrencilerin yaşadığı zorluklar. (ss. 97-123). Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Artut, P. D., & Tarım, K. (2006). İlköğretim öğrencilerinin basamak değer kavramını anlama düzeyleri. Eğitimde Kuram ve Uygulama Dergisi, 2(1), 26-36.
  • Birgin, O., Gürbüz, R., & Memiş, K. Z. (2022). Performance of second-grade elementary school students on counting, place value understanding, and addition operation in natural numbers, International Journal of Mathematical Education in Science and Technology. 53(12), 3377-3392. doi.org/10.1080/0020739X.2021.1944680
  • Cheng, F. S., & Ho, C. S. (1997). Training in place-value concepts improves children’s addition skills. Contemporary Educatıonal Psycholog, 22(4), 495–506.
  • Cooper, L. L., & Tomayko, M. C. (2011). Understanding place value. Teaching Children Mathematics, 17(9), 558-567.
  • Dietrich F. C., Huber, S., Dackermann, T., Moeller, K., & Ficher, U. (2016). Place-value understanding in number line estimation predicts future arithmetic performance. British Journal of Developmental Psychology. 34(4), 502-517.
  • Herzog, M., Ehlert, A., & Fritz, A. (2019). Development of a sustainable place value understanding. In A.Fritz, V. G. Haase, & P. Räsänen (Eds.), International handbook of mathematical learning difficulties (pp. 561-579). Springer International Publishing. https://doi.org/10.1007/978-3-319-97148-3_33
  • Keser, H. (2021). İlkokul 4. sınıf öğrencilerinin basamak değeri kavramına yönelik yaptıkları hata türlerinin incelenmesi. Uluslararası Sosyal Bilimler Eğitimi Dergisi. 7(1), 102-125.
  • Kubanç, Y. (2012). İlköğretim 1., 2. ve 3. sınıf öğrencilerinin matematik dört işlem konusunda yaşadığı zorluklar ve çözüm önerileri. Yüksek Lisans Tezi Fırat Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Elâzığ.
  • Kubanç, Y. (2019). Sınıf öğretmenlerinin matematik öğretiminde öğrenci başarısını değerlendirme durumlarının öğrenme yörüngesi odaklı incelenmesi. Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Kubanç, Y., & Tertemiz N. (2019). The success of primary school 4th grade students in the “digit system” concept in natural numbers. European Journal of Education Studies. 6(4), 124-149. doi: 10.5281/zenodo.3334825
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2018). Matematik dersi öğretim programı (ilkokul ve ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. sınıflar). MEB Yayınları: Ankara
  • Moeller, K., Pixner, S., Zuber, J., Kaufmann, L., & Nuerk, H. C. (2011). Early place-value understanding as a precursor for later arithmetic performance—A longitudinal study on numerical development. Research in Developmental Disabilities 32 (2011), 1837–1851.
  • Olkun, S., & Toluk-Uçar, Z. (2018). İlköğretimde etkinlik temelli matematik öğretimi. Nevşehir: Genç Kalemler Yayıncılık.
  • Paydar, S. (2018). 4. sınıf öğrencilerinin doğal sayılarda basamak değerini anlama düzeylerinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Paydar, S., & Sarı, M. H. (2019). İlkokul ikinci ve üçüncü sınıf öğrencilerinin basamak değeri kavrayışları [Place value perceptions of primary school second and third grade students]. İçinde S. Olkun (Ed.), İlköğretim çalışmaları bütünsel açıdan çocuk (ss. 97-116). Pegem Akademi Yayıncılık. https://doi.org/10.14527/9786058011410.06
  • Paydar, S., & Işık-Tertemiz, N. (2021). Dördüncü sınıf öğrencilerinin doğal sayılarda basamak değerini kavrama düzeylerinin incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 1-20
  • Price, P. (1998). Using place-value blocks or a computer to teach place-value concepts. Mathematics Education I, p.259.
  • Rogers, A. N. (2014). Investigating whole number place value assessment in Years 3-6: Creating an evidence based Developmental Progression. Doctoral Dissertation, School of Education College of Design and Social Context RMIT University, Australia.
  • Ross, S. H. (1986). The development of children’s place value numeration concepts in grades two through five. Paper presented at the annual meeting of the American Educational Research Association, San Francisco, CA.
  • Ross, S., & Sunflower, E. (1995). Place-Value: Problem-solving and written assessment using digit correspondence tasks. The 17th Annual Meeting of the North American Chapter of the International Group for the Psychology of Mathematics Education. Columbus, OH.
  • Sarı, M. H., & Olkun, S. (2019). Relationship between place value understanding, arithmetic performance and mathematics achievement in general. İlköğretim Online, 18(2), 953-958. https://doi.org/10.17051/ilkonline.2019.562086
  • Sarı, M. H., Herzog, M., Olkun, S., & Fritz, A. (2021). Validation of a model of sustainable place value understanding in Turkey. International Electronic Journal of Mathematics Education, 16(3), em0659. https://doi.org/10.29333/iejme/11295
  • Shiellany, S., & Poniam, B. (2020). An analysis of place value content in the curriculum 2013 thematic textbooks for grades 1 and 2. Jurnal Riset Pendidikan Matematika. 7(1), 88-96.
  • Şimşek, H., & Yıldırım, A. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.
  • Van de Walle, J., Karp, K., & Bay-Williams, J. (2012). İlkokul ve ortaokul matematiği gelişimsel yaklaşımla öğretim. S. Durmuş (Çev. Ed.), Nobel Yayıncılık.

İLKOKUL MATEMATİK DERS KİTAPLARINDA YER ALAN DOĞAL SAYILARDA BASAMAK DEĞERİ KAVRAMININ FARKLI BOYUTLARDA İNCELENMESİ

Yıl 2023, , 665 - 686, 31.03.2023
https://doi.org/10.30783/nevsosbilen.1242098

Öz

Bu çalışma, ilkokul 1-4.sınıf matematik ders kitabında sayılar öğrenme alanı içerisinde yer alan doğal sayılar konusundaki basamak değeri kavramının Rogers’ın (2014) belirlemiş olduğu basamak değeri kavrayışı bileşenlerinden sayma, adlandırma, yeniden adlandırma, karşılaştırma, temsil etme, tahmin etme ve hesaplama açısından incelemeyi amaçlamaktadır. Bu amaç doğrultusunda araştırmada nitel veri toplama tekniklerinden doküman incelemesi kullanılmıştır. Araştırma kapsamında ilkokul 1., 2., 3. ve 4.sınıf matematik ders kitapları incelenmiştir. Verilerin analizinde betimsel analiz yöntemi kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen bulgulara göre Rogers’ın zengin bir basamak değeri kavrayışı için belirlediği bileşenlerden adlandırma ve sayma 1.sınıftan 4.sınıfa kadar ders kitaplarında yer alırken, “yeniden adlandırma”nın alt boyutu olan “alışılmışın dışında ifade etme” ve “temsil etme”nin alt boyutu olan “standart/orantılı olmayan temsil” boyutlarının tüm sınıf düzeyindeki ders kitaplarında büyük ölçüde yer almadığı tespit edilmiştir. Bununla birlikte “karşılaştırma”, “hesaplama” boyutları ders kitaplarında yer alırken, “arasında” alt boyutuna daha az yer verilmiştir. İlkokul Matematik Programındaki (İMP) basamak değeri kavrayışına yönelik kazanımlar incelendiğinde ise Rogers’ın basamak değeri kavrayışı bileşenlerinden “alışılmışın dışında ifade” ve “standart/orantılı olmayan temsil olmazken, adlandırma, sayma, karşılaştırma, hesaplama boyutları İMP’deki kazanımları karşılamaktadır.

Proje Numarası

Bu çalışma ikinci yazarın danışmanlığında yürütülen yüksek lisans tezinden üretilmiştir.

Kaynakça

  • Arslan, S., & Ubuz, B. (2015). Matematiksel zorluklar ve çözüm önerileri. E. Bingölbali, M. F., Özmantar (Ed.), Sayılarda basamak değeri ve öğrencilerin yaşadığı zorluklar. (ss. 97-123). Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Artut, P. D., & Tarım, K. (2006). İlköğretim öğrencilerinin basamak değer kavramını anlama düzeyleri. Eğitimde Kuram ve Uygulama Dergisi, 2(1), 26-36.
  • Birgin, O., Gürbüz, R., & Memiş, K. Z. (2022). Performance of second-grade elementary school students on counting, place value understanding, and addition operation in natural numbers, International Journal of Mathematical Education in Science and Technology. 53(12), 3377-3392. doi.org/10.1080/0020739X.2021.1944680
  • Cheng, F. S., & Ho, C. S. (1997). Training in place-value concepts improves children’s addition skills. Contemporary Educatıonal Psycholog, 22(4), 495–506.
  • Cooper, L. L., & Tomayko, M. C. (2011). Understanding place value. Teaching Children Mathematics, 17(9), 558-567.
  • Dietrich F. C., Huber, S., Dackermann, T., Moeller, K., & Ficher, U. (2016). Place-value understanding in number line estimation predicts future arithmetic performance. British Journal of Developmental Psychology. 34(4), 502-517.
  • Herzog, M., Ehlert, A., & Fritz, A. (2019). Development of a sustainable place value understanding. In A.Fritz, V. G. Haase, & P. Räsänen (Eds.), International handbook of mathematical learning difficulties (pp. 561-579). Springer International Publishing. https://doi.org/10.1007/978-3-319-97148-3_33
  • Keser, H. (2021). İlkokul 4. sınıf öğrencilerinin basamak değeri kavramına yönelik yaptıkları hata türlerinin incelenmesi. Uluslararası Sosyal Bilimler Eğitimi Dergisi. 7(1), 102-125.
  • Kubanç, Y. (2012). İlköğretim 1., 2. ve 3. sınıf öğrencilerinin matematik dört işlem konusunda yaşadığı zorluklar ve çözüm önerileri. Yüksek Lisans Tezi Fırat Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Elâzığ.
  • Kubanç, Y. (2019). Sınıf öğretmenlerinin matematik öğretiminde öğrenci başarısını değerlendirme durumlarının öğrenme yörüngesi odaklı incelenmesi. Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Kubanç, Y., & Tertemiz N. (2019). The success of primary school 4th grade students in the “digit system” concept in natural numbers. European Journal of Education Studies. 6(4), 124-149. doi: 10.5281/zenodo.3334825
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2018). Matematik dersi öğretim programı (ilkokul ve ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. sınıflar). MEB Yayınları: Ankara
  • Moeller, K., Pixner, S., Zuber, J., Kaufmann, L., & Nuerk, H. C. (2011). Early place-value understanding as a precursor for later arithmetic performance—A longitudinal study on numerical development. Research in Developmental Disabilities 32 (2011), 1837–1851.
  • Olkun, S., & Toluk-Uçar, Z. (2018). İlköğretimde etkinlik temelli matematik öğretimi. Nevşehir: Genç Kalemler Yayıncılık.
  • Paydar, S. (2018). 4. sınıf öğrencilerinin doğal sayılarda basamak değerini anlama düzeylerinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Paydar, S., & Sarı, M. H. (2019). İlkokul ikinci ve üçüncü sınıf öğrencilerinin basamak değeri kavrayışları [Place value perceptions of primary school second and third grade students]. İçinde S. Olkun (Ed.), İlköğretim çalışmaları bütünsel açıdan çocuk (ss. 97-116). Pegem Akademi Yayıncılık. https://doi.org/10.14527/9786058011410.06
  • Paydar, S., & Işık-Tertemiz, N. (2021). Dördüncü sınıf öğrencilerinin doğal sayılarda basamak değerini kavrama düzeylerinin incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 1-20
  • Price, P. (1998). Using place-value blocks or a computer to teach place-value concepts. Mathematics Education I, p.259.
  • Rogers, A. N. (2014). Investigating whole number place value assessment in Years 3-6: Creating an evidence based Developmental Progression. Doctoral Dissertation, School of Education College of Design and Social Context RMIT University, Australia.
  • Ross, S. H. (1986). The development of children’s place value numeration concepts in grades two through five. Paper presented at the annual meeting of the American Educational Research Association, San Francisco, CA.
  • Ross, S., & Sunflower, E. (1995). Place-Value: Problem-solving and written assessment using digit correspondence tasks. The 17th Annual Meeting of the North American Chapter of the International Group for the Psychology of Mathematics Education. Columbus, OH.
  • Sarı, M. H., & Olkun, S. (2019). Relationship between place value understanding, arithmetic performance and mathematics achievement in general. İlköğretim Online, 18(2), 953-958. https://doi.org/10.17051/ilkonline.2019.562086
  • Sarı, M. H., Herzog, M., Olkun, S., & Fritz, A. (2021). Validation of a model of sustainable place value understanding in Turkey. International Electronic Journal of Mathematics Education, 16(3), em0659. https://doi.org/10.29333/iejme/11295
  • Shiellany, S., & Poniam, B. (2020). An analysis of place value content in the curriculum 2013 thematic textbooks for grades 1 and 2. Jurnal Riset Pendidikan Matematika. 7(1), 88-96.
  • Şimşek, H., & Yıldırım, A. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.
  • Van de Walle, J., Karp, K., & Bay-Williams, J. (2012). İlkokul ve ortaokul matematiği gelişimsel yaklaşımla öğretim. S. Durmuş (Çev. Ed.), Nobel Yayıncılık.
Toplam 26 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm EĞİTİM BİLİMLERİ
Yazarlar

Hilal Keser 0000-0002-7458-2096

Mehmet Hayri Sarı 0000-0002-7159-2635

Proje Numarası Bu çalışma ikinci yazarın danışmanlığında yürütülen yüksek lisans tezinden üretilmiştir.
Yayımlanma Tarihi 31 Mart 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023

Kaynak Göster

APA Keser, H., & Sarı, M. H. (2023). İLKOKUL MATEMATİK DERS KİTAPLARINDA YER ALAN DOĞAL SAYILARDA BASAMAK DEĞERİ KAVRAMININ FARKLI BOYUTLARDA İNCELENMESİ. Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi SBE Dergisi, 13(1), 665-686. https://doi.org/10.30783/nevsosbilen.1242098