Bu araştırmada; 1416 sayılı Kanun kapsamında Millî Eğitim Bakanlığı’nca yürütülen kısa adı YLSY olan burs programı ile farklı ülkelerde yürütülen devlet burs programlarının incelenerek karşılaştırılması amaç-lanmaktadır. Nitel araştırma yönteminin kullanıldığı araştırmada doküman analizi yöntemiyle veri toplanmıştır. Araştırmanın örneklemini Brezilya – CNPq, Estonya – Kristjan Jaak, Kazakistan – BOLASHAK ve Türkiye – YLSY burs programları oluşturmakta ve böylelikle Avrupa, Güney Amerika, Ön Asya, Orta Asya’dan bir gelişmiş (Estonya), iki gelişmekte olan (Brezilya ve Türkiye) ve doğal kaynaklara bağlı olarak gelir seviyesi yüksek ve gelişmekte olan bir ülkenin (Kazakistan) seçimiyle örneklem oluşturulmuştur. Araştırmaya konu olan burs programları mecburi hizmet karşılığında olup, programın düzenlendiği ülkenin vatandaşlarına yönelik olarak yürütülmektedir. Araştırmada incelenen burs programları arasında en kapsamlı seçme ve yerleştirme sistemini uygulayan burs programının Kazakistan – BOLASHAK, 2014 – 2018 yılları arasında ilan edilen yıllık kontenjanlar incelendiğinde en fazla Türkiye – YLSY kontenjan ilan edildiği (ort. 1234), maddi destekler yönünden en kapsayıcı burs programlarının Brezilya – CNPq ve Kazakistan – BOLASHAK burs programları olduğu, doktora düzeyinde mecburi hizmet yükümlülüğünün en kısa olduğu programın 3 yıl ile Estonya –Kristjan Jaak, en uzun olduğu programınsa öğrenim süresinin iki katı kadar mecburi hizmet süre şartıyla Türkiye – YLSY burs programı olduğu tespit edilmiştir. Araştırmada elde edilen bulgular ışığında farklı uygulamalardan yola çıkılarak YLSY Burs Programı için politika önerileri sunulmuştur.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Eylül 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 |