Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

İLKOKUL ÖĞRENCİLERİNİN HAYAT BİLGİSİ DERSİNDE EĞLENME DÜZEYLERİ İLE DERSE YÖNELİK TUTUMLARI ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ

Yıl 2021, , 1535 - 1547, 30.09.2021
https://doi.org/10.30783/nevsosbilen.934527

Öz

İlkokul öğrencilerinin Hayat Bilgisi dersinde eğlenme düzeyleri ile derse yönelik tutumları arasındaki ilişkinin belirlenmesi amacıyla bu çalışma yapılmıştır. Tarama modellerinden ilişkisel tarama modelinde gerçekleştirilen bu çalışmada örneklemi belirlemek için seçkisiz örnekleme tekniği kullanılmıştır. Çalışmanın örneklemini, 2020-2021 eğitim öğretim yılı ikinci döneminde Yozgat il merkezinde öğrenim gören 310 ilkokul ikinci ve üçüncü sınıf öğrencisi oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri Uluçınar vd. (2020) tarafından geliştirilen “Hayat Bilgisi Dersinde Eğlenme Düzeyini Belirleme Ölçeği” ve Zayimoğlu Öztürk ve Coşkun’un (2015) geliştirdiği “Hayat Bilgisi Dersine Yönelik Tutum Ölçeği” ile birlikte toplanmıştır. Araştırmadaki veriler SPSS programıyla analiz edilmiştir. Analiz sonuçlarına göre, ilkokul öğrencilerinin Hayat Bilgisi dersi eğlenme düzeylerinin ve derse yönelik tutumlarının yüksek olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Öğrencilerin Hayat Bilgisi dersinde eğlenme düzeylerinin sınıf düzeyine ve cinsiyete göre anlamlı bir farklılık göstermediği bulunmuştur. İlkokul öğrencilerinin derse yönelik tutumlarında ise, sınıf değişkenine göre anlamlı bir farklılığın olmadığı görülmüştür. Ancak öğrencilerin Hayat Bilgisi dersine yönelik tutumlarında cinsiyet değişkenine göre anlamlı bir farklılığın olduğu bulunmuştur. Ayrıca ikinci ve üçüncü sınıf öğrencilerinin Hayat Bilgisi dersi eğlenme düzeyleri ile derse yönelik tutumları arasında; pozitif yönlü, yüksek düzeyde ve anlamlı ilişkinin olduğu tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Aktepe, V. ve Gündüz, M. (2020). Kuramdan Uygulamaya Hayat Bilgisi Öğretimi, Ankara: Pegem Akademi.
  • Binbaşıoğlu, C. (2003). Hayat Bilgisi Öğretimi, Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Bloom, B. S. (1995). İnsan nitelikleri ve okulda öğrenme, (Çev.) Durmuş Ali Özçelik, İstanbul: Milli Eğitim Basımevi.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., ve Demirel, F. (2020). Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Ankara: Pegem Akademi.
  • Ceylan, T. (2016). Hayat Bilgisi Dersinde Senaryo Tabanlı Öğrenme Yöntemi ile Kavram Öğretiminin Öğrencilerin Başarı, Tutum ve Öğrenme Kalıcılığına Etkisi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Rize.
  • Çetin, B. (2020). İlkokul İki ve Üçüncü Sınıf Öğrencilerinin Hayat Bilgisi Dersine Yönelik Tutumlarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 22(2), 979-990.
  • Ekinci Işık, D. (2007). Hayat Bilgisi Öğretiminde Proje Tabanlı Öğrenmenin Akademik Başarı, Yaratıcı Düşünme, Kalıcılık, Hayat Bilgisi Dersine Karşı Tutum Düzeylerine Etkisi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Ekiz, D. (2015). Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Ersoy, A. F. (2011). İlköğretim Öğrencilerinin Çocuk Haklarına İlişkin Algıları. İlköğretim Online, 10(1), 20-39.
  • Erwin, J. C. (2004). The Classroom of Choice: Giving Students What They Need and Getting What You Want, ASCD.
  • Glasser, W. (1998). Choice Theory: A New Psychology of Personal Freedom, New York: Harper Collins Publishers.
  • Gültekin, M. (2015). Hayat Bilgisi Öğretimi, Ankara: Nobel Yayınları.
  • Gündoğan, A. (2020). İlkokul Öğrencilerin Gözünden Hayat Bilgisi Dersi. Anadolu Journal of Educational Sciences International, 10(1), 31-53.
  • Güven, S. ve Kaymakcı, S. (2016). Hayat Bilgisi Öğretimi, Pegem Akademi.
  • Huck, S. W. (2008). Reading Statistics and Research. Pearson: Boston.
  • İra, N., İra, G.O. ve Geçer, A. (2019). Orff Yaklaşımına Dayalı Hayat Bilgisi Dersi Etkinliklerinin Öğrencilerin Tutum ve Başarı Düzeyi Üzerindeki Etkisi. Akdeniz Eğitim Araştırmaları Dergisi, 13(30), 270-287.
  • Karasar, N. (2020). Bilimsel Araştırma Yöntemi, Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kaynar, B. (2020). Eğitsel ve Dijital Oyun Tabanlı Etkinliklerin Hayat Bilgisi Dersindeki Akademik Başarı, Tutum ve Kalıcılığa Etkisi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Atatürk Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
  • Köklü, N., Büyüköztürk, Ş., ve Çokluk, Ö. (2007). Sosyal Bilimler İçin İstatistik, Ankara: Pegem Yayınları.
  • Oker, D., ve Tay, B. (2020). Hayat Bilgisi Dersi Tutum Ölçeğinin Geliştirilmesi ve Öğrencilerin Hayat Bilgisi Dersine Yönelik Tutumları. Kalem Eğitim ve İnsan Bilimleri Dergisi, 10(2), 731-756.
  • Palavan, Ö. (2012). Hayat Bilgisi Dersinde Beyin Temelli Öğrenmenin Öğrencilerin Başarılarına Tutumlarına ve Eleştirel Düşünme Becerilerine Etkisi, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Samsun.
  • Parkinson, A. (1999). Developing the attribute of lifelong learning. 29th ASEE/IEEE Frontiers in Education Conference, November 10-13, San Juan, Puerto Rico.
  • Sarı, S. (2020). İlkokul 2. ve 3. Sınıf Öğrencilerinin Sosyal Beceri Düzeyleri ile Hayat Bilgisi Dersine Yönelik Tutumlarının İncelenmesi: Kars ve Bursa Örneği, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Bursa Uludağ Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Bursa.
  • Sever, R., Yalçinkaya, E., ve Mazman, F. (2009). Sosyal Bilgiler Öğretiminde Etkili Bir Öğretim Yöntemi: Dramatizasyon. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 13(1), 155-166.
  • Sullo, R. A. (1999). The İnspiring Teacher: New Beginnings for the 21st Century. West Haven, CT: NEA Professional Library.
  • Tay, B. (2007). Öğrenme Stratejilerinin Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler Öğretimi Dersinde Akademik Başarıya Etkisi. Milli Eğitim, 35(173), 89-104.
  • Tay, B. (2017). Etkinlik Örnekleriyle Hayat Bilgisi Öğretimi, Ankara: Pegem Akademi.
  • Tiryaki, B. (2018). İlkokul 3. Sınıf Öğrencilerinin Hayat Bilgisi Dersine Yönelik Tutumlarıyla Demokratik Tutumları Arasındaki İlişki, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Fırat Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Elazığ.
  • Uluçınar, U., Gündoğan, A. ve Akar, C. (2020). Hayat Bilgisi Dersinde Eğlenme Düzeyini Belirleme Ölçeği: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Journal of History School, 47, 2564-2581.
  • Yavuz, A. (2017). İlkokul Hayat Bilgisi Dersinde Bilişim Teknolojileri Destekli Yansıtıcı Düşünme Etkinliklerinin Öğrencilerin Ders Başarısına ve Tutumuna Etkisi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Rize.
  • Zayimoğlu Öztürk, F. ve Coşkun, M. (2015). Hayat Bilgisi Dersine Yönelik Bir Tutum Ölçeğinin Geliştirilmesi: Geçerlilik ve Güvenirlik Çalışması. Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, (4), 239-251.
Toplam 31 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Onur Batmaz 0000-0001-9208-2645

Yayımlanma Tarihi 30 Eylül 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021

Kaynak Göster

APA Batmaz, O. (2021). İLKOKUL ÖĞRENCİLERİNİN HAYAT BİLGİSİ DERSİNDE EĞLENME DÜZEYLERİ İLE DERSE YÖNELİK TUTUMLARI ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ. Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi SBE Dergisi, 11(3), 1535-1547. https://doi.org/10.30783/nevsosbilen.934527