In this study, it was aimed to determine the STEM semantics of pre-service science and mathematics teachers towards STEM fields and their careers and to examine these semantics perceptions in terms of the department, gender, grade level, income level, curriculum knowledge, and STEM experience. The sample of the study consists of 197 (167 female, 30 male) pre-service science and mathematics teachers. In the research conducted according to the cross-sectional survey design, descriptive and two-way MANOVA were used in the analysis of the data obtained with the STEM Semantic Survey. As a result of the research, it was determined that the semantics of pre-service science and mathematics teachers towards STEM fields and careers were generally positive. In addition, gender, department, grade level, income level, knowing the place of STEM education in the curriculum, and STEM experience, which are determined as demographic variables, have no statistically significant effect on the semantics of pre-service science and mathematics teachers towards STEM fields and careers. Suggestions were made in line with the findings obtained from the research and the limitations of the research.
Bu araştırmada fen bilimleri ve matematik öğretmeni adaylarının STEM alanlarına ve kariyerlerine yönelik semantik algılarının belirlenmesi ve bu semantik algıların bölüm, cinsiyet, sınıf seviyesi, gelir düzeyi, öğretim programı bilgisi, STEM ders alma durumu değişkenleri açısından incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın örneklemini 197 (167 kadın, 30 erkek) fen bilimleri ve matematik öğretmeni adayı oluşturmaktadır. Kesitsel tarama desenine göre yürütülen araştırmada, STEM Semantik Farklılık Ölçeği ile elde edilen verilerin analizinde betimsel ve iki yönlü MANOVA kullanılmıştır. Araştırma sonucunda, fen bilimleri ve matematik öğretmen adaylarının STEM alanlarına ve kariyerlerine yönelik semantik algılarının genel olarak olumlu yönde olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca demografik değişkenler olarak belirlenen cinsiyet, bölüm, sınıf seviyesi, aile aylık geliri, STEM eğitiminin öğretim programındaki yerini bilme durumu ve STEM Ders Alma durumunun, fen bilimleri ve matematik eğitimi öğretmen adaylarının STEM alanlarına ve kariyerlerine yönelik semantik algıları üzerinde istatistiksel olarak anlamlı bir etkiye sahip olmadığı görülmüştür. Araştırmadan elde edilen bulgular ve araştırmanın sınırlılıkları doğrultusunda önerilerde bulunulmuştur.
STEM eğitimi STEM semantik algılar öğretmen adayları fen bilimleri öğretmen adayı matematik öğretmen adayı
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 |