Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

OKUL MÜDÜRLERİNİN İLETİŞİM BECERİLERİNİN ÖĞRETMEN ALGILARINA GÖRE İNCELENMESİ

Yıl 2019, Cilt: 9 Sayı: 1, 287 - 300, 30.06.2019

Öz

ÖZ

Bu çalışmanın amacı okul müdürlerinin iletişim becerilerinin öğretmen algılarına
göre hangi düzeyde olduğunu ve çeşitli değişkenlere göre  farklılık gösterip göstermediği belirlenmeye
çalışılmaktır. Araştırmada tarama
modeli kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini 2017-2018 eğitim öğretim yılında
Erzurum ili Yakutiye
, Palandöken ve Aziziye
ilçesinde ilkokul
, ortaokul
ve lisede görev yapan
tesadüfi örneklem yöntemi ile seçilen 722 öğretmen oluşturmaktadır. Okul
yöneticileri iletişim becerilerini ölçmek için Wiemanın (1977)
tarafından geliştirilen Topluer (2008) tarafından Türkçe’ye uyarlanan “İletişim
Becerileri Ölçeği" kullanılmıştır.
Verilerin analizinde betimsel istatistik yöntemlerinden standart sapma,
aritmetik ortalama, frekans ve yüzde kullanmıştır. Ayrıca, dağılım normal
olduğu için parametrik testlerden t-testi ve
tek yönlü varyan analizi (ANOVA) uygulanmıştır. Araştırma sonucunda
öğretmenlerin okul yöneticilerinin iletişim becerilerine yönelik algılarının
iyi düzeyde olduğu ancak, geliştirlmesi gereken yönlerinin olduğu gözlenmiştir.
Araştırmada cinsiyet, medeni durum
ve yaş değişkenlerine göre iletişim becerileri puan ortalamaları arasında
istatiksel olarak anlamlı bir farklılık olmadığı, eğitim durumu değişkenine
göre iletişim becerileri puan ortalamaları arasında istatiksel olarak anlamlı
bir farklılık olduğu görülmüştür.

 


ABSTRACT











The purpose of this study is to determine the level of
communication skills of school principals according to their perceptions of
teachers and whether it differs according to various variables. A survey model was used. The
population of the study comprises teachers working at the primary, secondary
and high schools in the central districts of Erzurum in 2017-2018 academic year
and consists of 722 teachers selected by random sampling method. In this study,
Communication Skills Scale, which was developed by Wiemann (1977) and adapted
to Turkish by Topluer (2008), was used. When the data were analyzed, standard
deviation, arithmetic mean, frequency and percentage were used. Since the
distribution was normal, t-test and ANOVA were used for parametric tests. 2017-2018 academic year. Communication
Skills Scale which was adapted to Turkish by Topluer (2008) was used. Finally,
it has been observed that teachers’ perceptions about communication skills of
school administrators are good level but need to be improved. Another
finding obtained from the study is that According to teachers' views on
communication skills of school principals there was not differ statistically
significant according to gender, the marital status and age variables.

Kaynakça

  • Ada, Ş.; Çelik, Z.; Küçükali, R. ve Manafzadehtabriz, S.( 2015). Okul yöneticilerinin iletişim becerilerine ilişkin yönetici ve öğretmenlerin algilama düzeyleri (Erzurum ili örneği), Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19(1), ss.101-114.
  • Baghiani Moghaddam, M . H.; Momeyezi, M. ve Rahim Del, T. (2012). Siraz şehrinde Shahid Sadoughi Tıp Bilimleri Üniversitesi yöneticilerinin iletişim becerilerilerinin incelenmesi, İran Tıp Eğitimi Dergisi.
  • Bakan, G. S. (2017). Okul müdürlerinin iletişim beceri yetkinliği, yüksek lisans tezi, Yeditepe Üniversitesİ, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitim Yönetimi ve Denetimi Anabilim Dalı.
  • Baykara Pehlivan, K. ( 2005). Öğretmen adaylarının iletişim becerisi algıları üzerine bir çalışma, İlk Öğretim Online Dergisi, 4(2), 17-23
  • Büyükköztürk, Ş. Çakmak, E. K, Akgün, Ö. E, Karadeniz, Ş, & Demirel, F. (2012). Bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem Akademi yayın, Ankara.
  • Çubukçu, Z. ve Döndar, D. (2003). "Okul yöneticilerinin iletişim becerilerine ilişkin öğretmen algı ve beklentileri". Milli Eğitim Dergisi, 157, 261-269.
  • Ergim, A. (2012). Eğitimde etkili iletişim, Anı yayıncak, Ankara.
  • Ferhangi, A. A.; Seferzade, H. & Khademi, M. (2014). Organizational communication theory, Tahran: Resa Yayınları.
  • Hoy, W. K. and Miskel, C. G. (2010). Educational administration (Eğitim yönetimi teori, araştirma ve uygulama), Nobel yayın dağıtımı, Ankara.
  • Hoşgörür, V. (2012). Sınıf yönetimi, Pegem akademi, Ankara.
  • Koçak, O. ( 2013). Ortaokullarda görev yapan okul yöneticilerinin sosyal iletişim becerileri ile branş öğretmenlerinin motivasyonu arasindaki ilişki, Yüksek lisan tezi, Cumhuriyet Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Anabilim Dali.
  • Keshtaran, A., Heidari, A. ve Bastani, P. (2011). Şiraz Üniversitesi Tıp Bilimleri Fakültesi yöneticilerin iletişim becerilerinin incelenmesi, Tahran Sağlık Bilimleri Üniversitesi Paramedicine Fakültesinin Dergisi.
  • Kaya, A. (2012). Kişiler arası ilişkiler ve etkili iletişim, Pegem Kademi, Ankara.
  • Lunenburg, F. and Ornstein, A. (2013). Educational administration- Eğitim Yönetim, Nobel yayın dağıtım, Ankara.
  • Topluer, A. (2008). İlköğretim okulu yöneticilerinin iletişim yeterlilikleri ile örgütsel çatışm düzeyi arasındaki ilişki “Malatya ili örneği”. Yüksek Lisans Tezi, İnönü Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Malatya.
  • Tuna, Y. (2012). Iletişim (iletişim kavrami ve iletişim süreci: bölümü 1, editor: İzlem Vural), Pegem Akademi.
  • Tümkaya, S. ve Asar Ç. (2016). İlkokul yöneticilerinin iletişim becerilerine ilişkin yönetici ve öğretmenlerin görüşlerinin incelenmesi, Ç.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Cilt 25, Sayı 1, Sayfa 243-258
  • Tek, İ. (2008). Okul yöneticilerinin iletişim becerileri ile çatışmayı yönetme becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi, Yüksek lisans tezi, Yeditepe Üniversitesi, Sosyal bilimler Enstitüsu, İstanbul.
  • Uzun, T. (2015). Okul müdürlerinin iletişim becerileri ile öğretmenlerin genel ve örğütsel Sinizim tutumları arasındaki ilişkilerin incelenmesi, Doktora Tezi, Atatürk Üniversitesi, Eğitim Bilimler Enstitüsü, Erzurum
  • Yüksel, A. (2004). Empati eğitim programinin ilköğretim öğrencilerinin empatik becerilerine etkisi, Eğitim Fakültesi Dergisi, XVII (2), ss. 341-354
Yıl 2019, Cilt: 9 Sayı: 1, 287 - 300, 30.06.2019

Öz

Kaynakça

  • Ada, Ş.; Çelik, Z.; Küçükali, R. ve Manafzadehtabriz, S.( 2015). Okul yöneticilerinin iletişim becerilerine ilişkin yönetici ve öğretmenlerin algilama düzeyleri (Erzurum ili örneği), Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19(1), ss.101-114.
  • Baghiani Moghaddam, M . H.; Momeyezi, M. ve Rahim Del, T. (2012). Siraz şehrinde Shahid Sadoughi Tıp Bilimleri Üniversitesi yöneticilerinin iletişim becerilerilerinin incelenmesi, İran Tıp Eğitimi Dergisi.
  • Bakan, G. S. (2017). Okul müdürlerinin iletişim beceri yetkinliği, yüksek lisans tezi, Yeditepe Üniversitesİ, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitim Yönetimi ve Denetimi Anabilim Dalı.
  • Baykara Pehlivan, K. ( 2005). Öğretmen adaylarının iletişim becerisi algıları üzerine bir çalışma, İlk Öğretim Online Dergisi, 4(2), 17-23
  • Büyükköztürk, Ş. Çakmak, E. K, Akgün, Ö. E, Karadeniz, Ş, & Demirel, F. (2012). Bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem Akademi yayın, Ankara.
  • Çubukçu, Z. ve Döndar, D. (2003). "Okul yöneticilerinin iletişim becerilerine ilişkin öğretmen algı ve beklentileri". Milli Eğitim Dergisi, 157, 261-269.
  • Ergim, A. (2012). Eğitimde etkili iletişim, Anı yayıncak, Ankara.
  • Ferhangi, A. A.; Seferzade, H. & Khademi, M. (2014). Organizational communication theory, Tahran: Resa Yayınları.
  • Hoy, W. K. and Miskel, C. G. (2010). Educational administration (Eğitim yönetimi teori, araştirma ve uygulama), Nobel yayın dağıtımı, Ankara.
  • Hoşgörür, V. (2012). Sınıf yönetimi, Pegem akademi, Ankara.
  • Koçak, O. ( 2013). Ortaokullarda görev yapan okul yöneticilerinin sosyal iletişim becerileri ile branş öğretmenlerinin motivasyonu arasindaki ilişki, Yüksek lisan tezi, Cumhuriyet Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Anabilim Dali.
  • Keshtaran, A., Heidari, A. ve Bastani, P. (2011). Şiraz Üniversitesi Tıp Bilimleri Fakültesi yöneticilerin iletişim becerilerinin incelenmesi, Tahran Sağlık Bilimleri Üniversitesi Paramedicine Fakültesinin Dergisi.
  • Kaya, A. (2012). Kişiler arası ilişkiler ve etkili iletişim, Pegem Kademi, Ankara.
  • Lunenburg, F. and Ornstein, A. (2013). Educational administration- Eğitim Yönetim, Nobel yayın dağıtım, Ankara.
  • Topluer, A. (2008). İlköğretim okulu yöneticilerinin iletişim yeterlilikleri ile örgütsel çatışm düzeyi arasındaki ilişki “Malatya ili örneği”. Yüksek Lisans Tezi, İnönü Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Malatya.
  • Tuna, Y. (2012). Iletişim (iletişim kavrami ve iletişim süreci: bölümü 1, editor: İzlem Vural), Pegem Akademi.
  • Tümkaya, S. ve Asar Ç. (2016). İlkokul yöneticilerinin iletişim becerilerine ilişkin yönetici ve öğretmenlerin görüşlerinin incelenmesi, Ç.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Cilt 25, Sayı 1, Sayfa 243-258
  • Tek, İ. (2008). Okul yöneticilerinin iletişim becerileri ile çatışmayı yönetme becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi, Yüksek lisans tezi, Yeditepe Üniversitesi, Sosyal bilimler Enstitüsu, İstanbul.
  • Uzun, T. (2015). Okul müdürlerinin iletişim becerileri ile öğretmenlerin genel ve örğütsel Sinizim tutumları arasındaki ilişkilerin incelenmesi, Doktora Tezi, Atatürk Üniversitesi, Eğitim Bilimler Enstitüsü, Erzurum
  • Yüksel, A. (2004). Empati eğitim programinin ilköğretim öğrencilerinin empatik becerilerine etkisi, Eğitim Fakültesi Dergisi, XVII (2), ss. 341-354
Toplam 20 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Durdağı Akan 0000-0002-5397-8470

Mehrdad Azimi Bu kişi benim 0000-0002-6700-4415

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 9 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Akan, D., & Azimi, M. (2019). OKUL MÜDÜRLERİNİN İLETİŞİM BECERİLERİNİN ÖĞRETMEN ALGILARINA GÖRE İNCELENMESİ. Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi SBE Dergisi, 9(1), 287-300.