Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

YENİ TÜRK TİCARET KANUNU IŞIĞINDA KURUMSALLAŞMANIN FİRMA PERFORMANSI ÜZERİNDEKİ ETKİSİ

Yıl 2019, Cilt: 9 Sayı: 2, 565 - 578, 31.12.2019

Öz

Bu çalışmanın amacı, yeni TTK'nın öngördüğü kurumsal hayat
ışığında kurumsallaşmanın firma performansı üzerindeki etkisini analiz
etmektir. Araştırmanın örneklemini Konya ilindeki 4 ve 5 yıldızlı otel
işletmelerinde çalışan 204 orta ve üst kademe yönetici oluşturmaktadır.
Regresyon analizi sonuçlarına göre; kurumsallaşmanın firma performansı üzerinde
pozitif yönlü ve anlamlı bir etkiye sahip olduğu tespit edilmiştir.
Kurumsallaşmanın alt boyutlarından profesyonelliğin finansal performans
üzerinde pozitif yönlü ve anlamlı bir etkisi olduğu, ancak kurumsallaşmanın
tutarlılık ve şeffaflık boyutlarının finansal performans üzerinde anlamlı bir
etkiye sahip olmadığı ortaya konulmuştur. Kurumsallaşmanın profesyonellik ve
şeffaflık boyutlarının finansal olmayan performans üzerinde pozitif yönlü ve
anlamlı bir etkiye sahip olduğu, tutarlılık boyutunun ise finansal olmayan
performans üzerinde anlamlı bir etkiye sahip olmadığı saptanmıştır. 

Kaynakça

  • KAYNAKÇAAkman, G. (2003). Bilişim Sektöründe Pazar Odaklılık, Yenilik Stratejileri ve Yenilik Kabiliyeti Arasındaki İlişkiler ve Bunların Şirket Performansı Üzerindeki Etkileri.Yayımlanmamış Doktora Tezi, Gebze Teknik Üniversitesi Gebze Yüksek Teknoloji Enstitüsü, Gebze.
  • Alpay, Güven, Bodur, Muzaffer, Yılmaz, Cengiz, Çetinkaya, Saadet ve Arıkan, Laçin (2008). Performanceimplications of institutionalizationprocess in family-ownedbusinesses: Evidencefrom an emergingeconomy. Journal of World Business, 43, 435-448.
  • Apaydın, Fahri (2008). Kurumsallaşmanın küçük ve orta ölçekli işletmelerin performansına etkileri. ZKÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 4 (7), 121-145.Apaydın, Fahri. (2009). Kurumsal teori ve işletmelerin kurumsallaşması. C.Ü. İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi,10 (1), 1-22.
  • Aras, Güler (2006). Kurumsal Yönetim ve Sürdürülebilir İşletme Performansı. www.denetimnet.net, Erişim Tarihi: 04.05.2018.
  • Avcı, Umut, Madanoglu, Melih and Okumuş, Fevzi (2011). Strategic orientationandperformance of tourismfirms: Evidencefrom a developingcountry. Tourism Management, 32, 147-157.
  • Aylan, Serkan ve Koç, Hakan (2017). İşletme kurumsallaşma kriterlerinin belirlenmesine yönelik bir ölçek geliştirme. Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 19 (2), 564-585.
  • Başar, Pınar (2017). Kurumsallaşmanın performansa etkisi: Sağlık sektöründe bir uygulama. İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 16(31), 179-195.
  • Başkurt, Gülcan ve Altındağ, Erkut (2017). Theimpact of institutionalization of familybusiness on strategichumanresourcesmanagementandcompanyperformance. Business Management Dynamics, 7 (3), 10-25.
  • Baykal, Elif, Zehir, Cemal ve Köle, Mahmut (2018). Hizmetkâr liderlik firma performansı ilişkisinde örgütsel özdeşleşmenin aracı (mediator) etkisi. Akademik Hassasiyetler,5 (9), 111-133.
  • Boselie, P.,Paauwe, J. andRichardson, R. (2003). Human resourcemanagement, institutionalizationandorganizationalperformance: a comparison of hospitals, hotelsandlocalgovernment, International Journal of Human Resource Management, 8 (14): 1407–29.
  • Bulut, Çağrı, Pırnar, İge, Halaç, Duygu Seçkin ve Öztürk, Ayşenil Duygu (2013). Girişimsel pazarlamanın firma performansına etkisi. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15 (2), 209-232.
  • Büte, Mustafa (2010). Aile işletmelerinin kurumsallaşma sürecinde yaşadığı sorunlar. Akademik Bakış Dergisi, 22, 1-24.
  • Cevher, Ezgi (2014). Kurumsallaşma küçük işletmeler için bir çözüm müdür yoksa yok olma nedeni midir?.Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 7 (32), 583-594.
  • Çetinkaya, Ali Şükrü ve Korkmaz, Emine Vasfiye (2018). Institutionalizationandemotionallabourbehaviour: A research in hospitalityorganizations. TheJournal of SocialEconomicResearch, 18 (35), 64-77.
  • Dimaggio, Poul J. andPowell, Walter W. (1983). Ironcagerevisited: Instutionalısomorphismandcollectiverationality in organizationalfields. AmericanSociologicalReview, 48 (2), 147-160.
  • Gujarati DN (1999) Temel Ekonometri, çev. Ümit Şenesen, Gülay Günlük Şenesen. (LiteratürYayıncılık, İstanbul).
  • Hair, J. F., Black, W., Anderson, R., Babin, B. R. and Tahtam, R. L. (2006). Multivariate Data Analysis withReadings. London: McmillanBookCompany.
  • Karasu, Rauf (2013). 6102 sayılı Türk Ticaret Kanunu ile anonim şirketlerde kurumsal yönetim ile ilgili getirilen yenilikler. İnönü Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, 4 (2), 33-60.
  • Karpuzoğlu, Ebru (2004). Büyüyen ve Gelişen Aile Şirketlerinde Kurumsallaşma (4. Baskı). İstanbul: Hayat Yayınları.
  • Kurt, Seval ve Yeşiltaş, Mehmet (2016). Otel işletmelerinde kurumsallaşma düzeyinin stratejik yönetim araçlarının kullanımı üzerindeki etkisi: Ankara örneği. Journal of TourismandGastronomyStudies, 4 (4), 3-19.
  • Küçük, Orhan, Yılmaz, Emine, Şen, H. İbrahim ve Küçük, Nurten (2015). Toplam kalite yönetiminin işletme performansına etkisi: Lojistik sektöründe bir uygulama.TheJournal of AcademicSocialScience Studies,34(2), 53-67.
  • Paksoy, H. Mustafa ve Ersoy, Nazlı (2016). Antalya’da faaliyet gösteren dört ve beş yıldızlı otel işletmelerinde inovasyon ve işletme performansı arasındaki ilişkinin incelenmesine yönelik bir araştırma.GaziantepUniversityJournal of SocialScience, 15(2), 413-433.
  • Porter, Micheal E. (1991). Towards a DynamicTheory of Strategy. Strategic Management Journal,12, 95-117.
  • Sönmezoğlu, Uğur ve Çoknaz, Dilşad (2014). Yönetici bakış açısıyla spor kulüplerinde kurumsallaşma. NWSA-Sports Sciences, 9(1), 1-21.
  • Şahin, Begüm (2018). Pazar odaklılık bileşenlerinin firma performansına etkileri: Ankara’da faaliyet gösteren startuplar üzerine bir uygulama. Business& Management Studies: AnInternationalJournal, 6 (2), 675-693.
  • Tekinalp, Ünal (2008). Türk Ticaret Kanunu Tasarısının Kurumsal Yönetim Felsefesine Yaklaşımı,Uğur Alacakaptan’a Armağan (1. Baskı). İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, 635-652.
  • Türkoğlu, Nuray ve Çizel, Beykan (2016). Kurumsallaşma ve rekabet gücü ilişkisi üzerine ampirik bir çalışma. Bilgi Dergisi, 18 (2), 156-184. Ural, A. ve Kılıç, İ. (2005). Bilimsel Araştırma Süreci ve SPSS ile Veri Analizi, Detay Yayıncılık, Ankara.
  • Venkatraman, N. andRamanujam, Vasudevan (1986). Measurement of businessperformance in strategyresearch: A comparison of approaches. Academy of Management Review, 11(4): 801-814.
  • Yavuz, Çağla (2010). İşletmelerde inovasyon-performans ilişkisinin incelenmesine dönük bir çalışma. Girişimcilik ve Kalkınma Dergisi, 5(2): 143-173.
  • Yıldız, Esra (2010). Kurumsallaşma Çabalarının Örgütsel Performansa Etkisi: Perakende Sektöründe Bir Uygulama. Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Zencir, Ebru ve Kozak, Meryem Akoğlan (2014). Birinci sınıf restoranların kurumsallaşma durumu üzerine bir araştırma: Türkiye örneği. Seyahat ve Otel İşletmeciliği Dergisi, 11(1), 6-20.
Yıl 2019, Cilt: 9 Sayı: 2, 565 - 578, 31.12.2019

Öz

Kaynakça

  • KAYNAKÇAAkman, G. (2003). Bilişim Sektöründe Pazar Odaklılık, Yenilik Stratejileri ve Yenilik Kabiliyeti Arasındaki İlişkiler ve Bunların Şirket Performansı Üzerindeki Etkileri.Yayımlanmamış Doktora Tezi, Gebze Teknik Üniversitesi Gebze Yüksek Teknoloji Enstitüsü, Gebze.
  • Alpay, Güven, Bodur, Muzaffer, Yılmaz, Cengiz, Çetinkaya, Saadet ve Arıkan, Laçin (2008). Performanceimplications of institutionalizationprocess in family-ownedbusinesses: Evidencefrom an emergingeconomy. Journal of World Business, 43, 435-448.
  • Apaydın, Fahri (2008). Kurumsallaşmanın küçük ve orta ölçekli işletmelerin performansına etkileri. ZKÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 4 (7), 121-145.Apaydın, Fahri. (2009). Kurumsal teori ve işletmelerin kurumsallaşması. C.Ü. İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi,10 (1), 1-22.
  • Aras, Güler (2006). Kurumsal Yönetim ve Sürdürülebilir İşletme Performansı. www.denetimnet.net, Erişim Tarihi: 04.05.2018.
  • Avcı, Umut, Madanoglu, Melih and Okumuş, Fevzi (2011). Strategic orientationandperformance of tourismfirms: Evidencefrom a developingcountry. Tourism Management, 32, 147-157.
  • Aylan, Serkan ve Koç, Hakan (2017). İşletme kurumsallaşma kriterlerinin belirlenmesine yönelik bir ölçek geliştirme. Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 19 (2), 564-585.
  • Başar, Pınar (2017). Kurumsallaşmanın performansa etkisi: Sağlık sektöründe bir uygulama. İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 16(31), 179-195.
  • Başkurt, Gülcan ve Altındağ, Erkut (2017). Theimpact of institutionalization of familybusiness on strategichumanresourcesmanagementandcompanyperformance. Business Management Dynamics, 7 (3), 10-25.
  • Baykal, Elif, Zehir, Cemal ve Köle, Mahmut (2018). Hizmetkâr liderlik firma performansı ilişkisinde örgütsel özdeşleşmenin aracı (mediator) etkisi. Akademik Hassasiyetler,5 (9), 111-133.
  • Boselie, P.,Paauwe, J. andRichardson, R. (2003). Human resourcemanagement, institutionalizationandorganizationalperformance: a comparison of hospitals, hotelsandlocalgovernment, International Journal of Human Resource Management, 8 (14): 1407–29.
  • Bulut, Çağrı, Pırnar, İge, Halaç, Duygu Seçkin ve Öztürk, Ayşenil Duygu (2013). Girişimsel pazarlamanın firma performansına etkisi. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15 (2), 209-232.
  • Büte, Mustafa (2010). Aile işletmelerinin kurumsallaşma sürecinde yaşadığı sorunlar. Akademik Bakış Dergisi, 22, 1-24.
  • Cevher, Ezgi (2014). Kurumsallaşma küçük işletmeler için bir çözüm müdür yoksa yok olma nedeni midir?.Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 7 (32), 583-594.
  • Çetinkaya, Ali Şükrü ve Korkmaz, Emine Vasfiye (2018). Institutionalizationandemotionallabourbehaviour: A research in hospitalityorganizations. TheJournal of SocialEconomicResearch, 18 (35), 64-77.
  • Dimaggio, Poul J. andPowell, Walter W. (1983). Ironcagerevisited: Instutionalısomorphismandcollectiverationality in organizationalfields. AmericanSociologicalReview, 48 (2), 147-160.
  • Gujarati DN (1999) Temel Ekonometri, çev. Ümit Şenesen, Gülay Günlük Şenesen. (LiteratürYayıncılık, İstanbul).
  • Hair, J. F., Black, W., Anderson, R., Babin, B. R. and Tahtam, R. L. (2006). Multivariate Data Analysis withReadings. London: McmillanBookCompany.
  • Karasu, Rauf (2013). 6102 sayılı Türk Ticaret Kanunu ile anonim şirketlerde kurumsal yönetim ile ilgili getirilen yenilikler. İnönü Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, 4 (2), 33-60.
  • Karpuzoğlu, Ebru (2004). Büyüyen ve Gelişen Aile Şirketlerinde Kurumsallaşma (4. Baskı). İstanbul: Hayat Yayınları.
  • Kurt, Seval ve Yeşiltaş, Mehmet (2016). Otel işletmelerinde kurumsallaşma düzeyinin stratejik yönetim araçlarının kullanımı üzerindeki etkisi: Ankara örneği. Journal of TourismandGastronomyStudies, 4 (4), 3-19.
  • Küçük, Orhan, Yılmaz, Emine, Şen, H. İbrahim ve Küçük, Nurten (2015). Toplam kalite yönetiminin işletme performansına etkisi: Lojistik sektöründe bir uygulama.TheJournal of AcademicSocialScience Studies,34(2), 53-67.
  • Paksoy, H. Mustafa ve Ersoy, Nazlı (2016). Antalya’da faaliyet gösteren dört ve beş yıldızlı otel işletmelerinde inovasyon ve işletme performansı arasındaki ilişkinin incelenmesine yönelik bir araştırma.GaziantepUniversityJournal of SocialScience, 15(2), 413-433.
  • Porter, Micheal E. (1991). Towards a DynamicTheory of Strategy. Strategic Management Journal,12, 95-117.
  • Sönmezoğlu, Uğur ve Çoknaz, Dilşad (2014). Yönetici bakış açısıyla spor kulüplerinde kurumsallaşma. NWSA-Sports Sciences, 9(1), 1-21.
  • Şahin, Begüm (2018). Pazar odaklılık bileşenlerinin firma performansına etkileri: Ankara’da faaliyet gösteren startuplar üzerine bir uygulama. Business& Management Studies: AnInternationalJournal, 6 (2), 675-693.
  • Tekinalp, Ünal (2008). Türk Ticaret Kanunu Tasarısının Kurumsal Yönetim Felsefesine Yaklaşımı,Uğur Alacakaptan’a Armağan (1. Baskı). İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, 635-652.
  • Türkoğlu, Nuray ve Çizel, Beykan (2016). Kurumsallaşma ve rekabet gücü ilişkisi üzerine ampirik bir çalışma. Bilgi Dergisi, 18 (2), 156-184. Ural, A. ve Kılıç, İ. (2005). Bilimsel Araştırma Süreci ve SPSS ile Veri Analizi, Detay Yayıncılık, Ankara.
  • Venkatraman, N. andRamanujam, Vasudevan (1986). Measurement of businessperformance in strategyresearch: A comparison of approaches. Academy of Management Review, 11(4): 801-814.
  • Yavuz, Çağla (2010). İşletmelerde inovasyon-performans ilişkisinin incelenmesine dönük bir çalışma. Girişimcilik ve Kalkınma Dergisi, 5(2): 143-173.
  • Yıldız, Esra (2010). Kurumsallaşma Çabalarının Örgütsel Performansa Etkisi: Perakende Sektöründe Bir Uygulama. Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Zencir, Ebru ve Kozak, Meryem Akoğlan (2014). Birinci sınıf restoranların kurumsallaşma durumu üzerine bir araştırma: Türkiye örneği. Seyahat ve Otel İşletmeciliği Dergisi, 11(1), 6-20.
Toplam 31 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm DERGİNİN TAMAMI
Yazarlar

Emine Öğüt 0000-0001-8321-0262

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 9 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Öğüt, E. (2019). YENİ TÜRK TİCARET KANUNU IŞIĞINDA KURUMSALLAŞMANIN FİRMA PERFORMANSI ÜZERİNDEKİ ETKİSİ. Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi SBE Dergisi, 9(2), 565-578.