Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

TÜRK SİVİL HAVACILIK SEKTÖRÜNÜN EKONOMİK BÜYÜME ÜZERİNDEKİ ETKİSİ

Yıl 2021, Cilt: 11 Sayı: 4, 1936 - 1945, 31.12.2021
https://doi.org/10.30783/nevsosbilen.872160

Öz

Ekonomik aktiviteler gerek üretim gerekse tüketim yönünden büyük ölçüde ulaştırma sektörüne bağlıdır. Bu durum insan ve malların taşınmasında ve temel insan ihtiyacı haline gelen bağlantı ve hareketliliğin sağlanmasında sivil havacılık sektörünü giderek daha önemli hale getirmektedir.
Bu çalışmada Türk sivil havacılık sektörü ile ekonomik büyüme arasındaki ilişki havacılık operasyonu bazında gösterge kullanılarak incelenmiş olup Türk tesciline kayıtlı havaaraçlarının yurt içinde ve yurt dışında gerçekleştirdiği tekil operasyon (konma) sayısının gayri safi yurt içi hasıla üzerindeki etkisi Johansen eşbütünleşme analizi ve Vektör Hata Düzeltme Modeli ile araştırılmıştır. Çalışmanın veri setinde 1971-2019 yılları arasında yıllık bazda 49 gözlem yer almaktadır.
Çalışmada Türk tesciline kayıtlı havaaraçlarının yurt içinde ve yurt dışında gerçekleştirdiği tekil operasyon (konma) sayısı ve gayri safi yurt içi hasıla arasında uzun dönemli bir dengeyi ifade eden eşbütünleşme ilişkisi tespit edilmiştir. Ampirik sonuçlara göre 1971-2019 yılları arasında Türk tesciline kayıtlı havaaraçlarının yurt içinde ve yurt dışında gerçekleştirdiği tekil operasyon (konma) sayısının gayri safi yurt içi hasıla üzerinde önemli bir etkiye sahip olduğu saptanmıştır.

Kaynakça

  • Abate, M. (2016). Economic effects of air transport market liberalization in Africa. Transp. Res. A Policy Pract. 92, 326–337.
  • ATAG, (2020). Analysis for developing countries from Aviation: Benefits Beyond Borders 2020. https://www.atag.org/our-publications/latest-publications.html
  • Baker, D., Merkert, R., and Kamruzzaman, M. (2015). Regional aviation and economic growth: cointegration and causality analysis in Australia. Journal of Transport Geography, 43, 140-150.
  • Beyzatlar, M. A., Karacal, M., and Yetkiner, H. (2014). Granger-causality between transportation and GDP: A panel data approach. Transportation Research Part A: Policy and Practice, 63, 43-55.
  • Brida, J.G., Bukstein, D., and Zapata-Aguirre, S. (2016). Dynamic relationship between air transport and economic growth in Italy: a time series analysis. International Journal of Aviation Management, 3(1), 52-67.
  • Button, K. and Yuan, J., (2013). Airfreight transport and economic development: an examination of causality. Urban Stud. 50 (2), 329–340.
  • Carson, R.T., Cenesizoglu, T., and Parker, R., (2011). Forecasting (aggregate) demand for US commercial air travel. Int. J. Forecast. 27, 923-941.
  • Chou, Y.H., (1993). Nodal accessibility of air transportation in the United States, 1985–1989. Transp. Plan. Technol. 17, 25–37.
  • Dickey, D.A. and Fuller, W.A. (1981). Likelihood ratio statistics for autoregressive time series with a unit root. Econometrica, 49(4), 1057-72.
  • Engle R.F., and Granger C.W.J. (1987). Co-integration and error correction: representation, estimation and testing. Econometrica, 55, 251–76.
  • Eren, A., Eryer, A. ve Eryer, S. (2020). Havayolu Taşımacılığı ve Ekonomik Büyüme İlişkisinin İncelenmesi Türkiye Örneği: Ampirik Bir Analiz. Uluslararası Sosyal Bilimler ve Eğitim Dergisi, 2(3), 236-257.
  • Fernandes, E., and Pacheco, R.R., (2010). The causal relationship between GDP and domestic air passenger traffic in Brazil. Transp. Plan. Technol. 33, 569–581.
  • Goetz, A. R. (1992). Air passenger transportation and growth in the US urban system, 1950–1987. Growth and Change, 23(2), 217-238.
  • Green, R.K., (2007). Airports and economic development. Real Estate Econ. 35, 91–112.
  • Halpern, N. and Bråthen, S. (2011). Impact of airports on regional accessibility and social development, Journal of Transport Geography, Vol. 19, No. 55, pp.1145–1154.
  • Hu, Y., Xiao, J., Deng, Y., Xiao, Y., and Wang, S. (2015). Domestic air passenger traffic and economic growth in China: Evidence from heterogeneous panel models. Journal of Air Transport Management, 42, 95-100.
  • Ishutkina, M., and Hansman, R.J., (2009). Analysis of the Interaction Between Air Transportation and Economic Activity: A Worldwide Perspective. Report No. ICAT-2009-2. Mıt, Cambridge, Usa.
  • Johansen, S. (1988). Statistical Analysis of Cointegrating Vectors. Journal of Economic Dynamics and Control, 12, 231-254.
  • Johansen, S., (1991). Estimation and hypothesis testing of cointegrating vectors in Gaussian vector autoregressive models. Econometrica, 59 (6), 1551-1580.
  • Johansen, S., (1995). Likelihood-based inference in cointegrated vector autoregressive models. Oxford: Oxford University Press.
  • Kiracı, K., and Bakır, M. (2019). Causal Relationship Between Air Transport and Economic Growth: Evidence from Panel Data for High, Upper-Middle, Lower-Middle and Low-Income Countries. Khazar Journal of Humanities and Social Sciences, Volume 22, No: 3, 24-43
  • Manga, M., Bal, H. ve Akar, P.G., (2017). Havacılık Sektörü ve Ekonomik Büyüme: Türkiye Örneği. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, Cilt: 5, Sayı: 45, 353-366
  • Marazzo, M., Scherre, R. and Fernandes, E., (2010). Air transport demand and economic growth in Brazil: a time series analysis. Transport. Res. E: Logist. Transport. Rev. 46, 261–269.
  • O’Connor, K., and Scott, A., (1992). Airline services and metropolitan areas in the Asia–Pacific Region, 1970–1990. Rev. Urban Regional Dev. Stud. 4 (2), 240–253.
  • Perron, P. (1988). Trends and random walks in econometric time series. Journal of Economics Dynamics and Control, 12(12), 297-332.
  • Smyth, M. and Pierce, B. (2007). Aviation Economic Benefits, IATA Economics Briefing No. 8
  • Tarı, R. ve Yıldırım Ç. D. (2009). Döviz kuru belirsizliğinin ihracata etkisi: Türkiye için bir uygulama. Yönetim ve Ekonomi Dergisi. 16 (2), 95-105.
  • Tolcha, T.D., Bråthen, S., and Holmgren, J. (2020). Air transport demand and economic development in sub-Saharan Africa: Direction of causality. Journal of Transport Geography, 86, 102771.
  • Wittmer, A., Bieger, T., and Müller, R. (Eds.). (2011). Aviation systems: management of the integrated aviation value chain. Springer Science & Business Media.
Toplam 29 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Eyup Atioğlu 0000-0001-9460-4822

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 11 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Atioğlu, E. (2021). TÜRK SİVİL HAVACILIK SEKTÖRÜNÜN EKONOMİK BÜYÜME ÜZERİNDEKİ ETKİSİ. Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi SBE Dergisi, 11(4), 1936-1945. https://doi.org/10.30783/nevsosbilen.872160