The aim of this study is to measure the financial performance of six banks traded on the Borsa Istanbul Corporate Governance Index (XKURY) by the Multicriteria Decision Making (MCDM) methods, and compare the financial performance ranking results with the corporate governance rating scores and brand values calculated by Brand Finance. We analyzed the financial performance of the relevant banks through January 2016-December 2020 data and 10 ratios using Gray Relational Analysis (GRA), TOPSIS, ARAS, and MOORA methods. The financial performance ranking results are translated into seven integrated ranking results, using the Copeland method. Because the MCDM methods allow sorting alternatives by criterion values and distance from a particular criterion value, more than one integrated ordering result has been calculated, and the results obtained have been used in the Spearman rho analysis. The ranking results of the GIA, TOPSIS, ARAS, MOORA and Copeland methods are determined by Spearman rho analysis for the relationships between corporate governance and brand values. The banks with the best performance in financial performance rankings for the relevant period are GARAN, while the ones with the lowest performance are TSKB and SEKER. Negative relations were found to largely between the ranking results obtained through the GRI method and ranking of corporate governance and brand values. It has been established that positive relations are generally present between the MOORA method results and corporate governance and brand values rankings. Positive and strong relationships were identified between brand values and financial performance ratings. It has also been established that there are differences and contradictions between the financial performance rankings performed within the scope of the related integrated ranking results. We have determined that brand values and corporate governance scores have a positive effect on the financial performance of banks, although their relationship levels vary in year and data.
Financial Performance Corporate Governance Brand Value Multicriteria Decision Making Methods
Bu çalışmanın amacı, Borsa İstanbul Kurumsal Yönetim Endeksi (XKURY) kapsamında işlem gören altı bankanın finansal performanslarının Çok Kriterli Karar Verme (ÇKKV) yöntemleri ile ölçülmesi, elde edilen finansal performans sıralama sonuçlarıyla kurumsal yönetim derecelendirme skorları ve Brand Finance tarafından hesaplanan marka değerlerinin karşılaştırılmasıdır. İlgili bankaların finansal performansları, Ocak 2016-Aralık 2020 verileri ve 10 rasyo üzerinden, Gri İlişkisel Analiz (GİA), TOPSIS, ARAS, MOORA yöntemleriyle analiz edilmiştir. Finansal performans sıralama sonuçları, Copeland yöntemiyle, yedi farklı bütünleşik sıralama sonuçlarına dönüştürülmüştür. ÇKKV yöntemleri, alternatifleri kriter değerlerine ve belirli bir kriter değerinden uzaklığa göre sıralamaya izin verdiğinden dolayı, birden fazla bütünleşik sıralama sonucu hesaplanmış ve elde edilen sonuçlar, Spearman rho analizinde kullanılmıştır. GİA, TOPSIS, ARAS, MOORA ve Copeland yöntemlerinin sıralama sonuçları, kurumsal yönetim ve marka değerleri arasındaki ilişkiler, Spearman rho analiziyle tespit edilmiştir. İlgili dönem verileri finansal performans sıralamalarında en iyi performansa sahip olan bankanın GARAN, en düşük performansa sahip bankaların ise TSKB ve SEKER oldukları tespit edilmiştir. GİA yöntemiyle elde edilen sıralama sonuçları ile kurumsal yönetim ve marka değerleri sıralamaları arasında çoğunlukla negatif yönlü ilişkiler tespit edilmiştir. MOORA yöntemi sonuçları ile kurumsal yönetim ve marka değerleri sıralamaları arasında genellikle pozitif yönlü ilişkiler bulunduğu tespit edilmiştir. Marka değerleri ile finansal performans sıralamaları arasında pozitif yönlü güçlü ilişkiler tespit edilmiştir. İlgili bütünleşik sıralama sonuçları çerçevesinde gerçekleştirilen finansal performans sıralamaları arasında, farklılıklar ve çelişkiler olduğu da tespit edilmiştir. Marka değeri ve kurumsal yönetim skorlarının bankaların finansal performansları üzerinde yıl ve veriler bağlamında ilişki dereceleri farklılaşmakla birlikte etkili olduğu belirlenmiştir.
Finansal Performans Kurumsal Yönetim Marka Değeri Çok Kriterli Karar Verme Yöntemleri
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | İŞLETME |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 30 Haziran 2022 |
Yayımlanma Tarihi | 15 Temmuz 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 12 Sayı: 2 |