Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

TÜRKÇE ÇEVRİMİÇİ FİLM ELEŞTİRİLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ: TANITIM TÜRÜ ÖRNEĞİ

Yıl 2022, Cilt: 12 Sayı: 2, 823 - 839, 15.07.2022

Öz

Bu makalede, çevrimiçi film incelemelerinin türü, Sistemik İşlevsel Dilbilim (SFL) yaklaşımı ve kesit analizi ile incelenmiştir. Daha önceki derlem analizleri, bu türün belirli aşamaları olduğunu göstermiştir. Aşamalar, zorunlu bir Değerlendirme aşaması ile birlikte Konu, Tema, Karakterler, Arka Plan olarak belirlenir. Her aşama, özellikleri ile tanımlanmış ve metinlerde nasıl gerçekleştiği örneklenmiştir. Ana aşamaların sözcüksel ve dilbilgisel özellikleri açıklanmıştır. Sözcüksel-dilbilgisel özelliklerin yanı sıra retorik özellikler ve kesit analizi de belirtilmiştir. Analiz sonuçları, Türk eleştirmenleri tarafından yazılan çevrimiçi film eleştirilerinin de bu türdeki makro yapıları takip ettiğini, sözcüksel ve dilbilgisel özelliklerin tanıtım türüne uygun bir tutum sergilediğini göstermiştir. Arka plan, Konu ve Değerlendirme aşamaları, uluslararası literatürde belirtilen önceki çalışmalardan farklı olarak Türkçe incelemelerde üç zorunlu aşama olarak bulunmuştur. Türk eleştirmenler tarafından oluşturulan film incelemeleri, bir Değerlendirme aşaması ile değil, arka plan veya Konu aşaması ile belirgin bir şekilde başlatılmaktadır.

Kaynakça

  • Almurashi, W. A. (2016). An introduction to Halliday’s systemic functional linguistics. Journal for the study of English Linguistics, 4(1), 70-80.
  • Bhatia, Vijay, K. 1993. Analysing Genre: Language Use in Proffessional Settings.Longman, London.22
  • Chen, Y., Xie, J., 2008. Online consumer review: word of mouth as a new element of marketing communication mix. Management Science 54 (3), 477–491.
  • De Groot, E.B., Korzilius, H., Nickerson, C., Gerritsen, M., 2006. A corpus analysis of text themes and photographic themes in managerial forewords of DutchEnglish and British annual general reports. IEEE Transactions on Professional Communication 49 (3), 217–235.
  • De Jong, I. K., & Burgers, C. (2013). Do consumer critics write differently from professional critics? A genre analysis of online film reviews. Discourse, Context & Media, 2(2), 75-83.
  • Dirgeyasa, I. W. (2016). Genre-Based Approach: What and How to Teach and to Learn Writing. English Language Teaching, 9(9), 45-51.
  • Holbrook, M.B., 1999. Popular appeal versus expert judgments of motion pictures. Journal of Consumer Research 26 (2), 144–155.
  • Hsu, Greta & Joel M. Podolny. 2004. Critiquing the critics: An approach for the comparative evaluation of critical schemas. Social Science Research 34. 189–214.
  • Leggett, B. J. 2005. Convergence and divergence in the movie review: Bonnie and Clyde. Film Criticism 30(2). 1- 23.
  • Na, J. C., Thet, T. T., & Khoo, C. S. (2010). Comparing sentiment expression in movie reviews from four online genres. Online Information Review.
  • Schleppegrell, M. (2004). The language of schooling: A functional linguistics perspective. Erlbaum, Mahwah
  • Swales, J. 1990. Genre Analysis: English in Academic and Research Settings. Cambridge: CUP.
  • Upton, T., Cohen, M.A., 2009. An approach to corpus-based discourse analysis: the move analysis as example. Discourse Studies 11 (5), 585–605.
  • Taboada, M. (2011). Stages in an online review genre. Text & Talk, 31(2), 247-269.
Yıl 2022, Cilt: 12 Sayı: 2, 823 - 839, 15.07.2022

Öz

Kaynakça

  • Almurashi, W. A. (2016). An introduction to Halliday’s systemic functional linguistics. Journal for the study of English Linguistics, 4(1), 70-80.
  • Bhatia, Vijay, K. 1993. Analysing Genre: Language Use in Proffessional Settings.Longman, London.22
  • Chen, Y., Xie, J., 2008. Online consumer review: word of mouth as a new element of marketing communication mix. Management Science 54 (3), 477–491.
  • De Groot, E.B., Korzilius, H., Nickerson, C., Gerritsen, M., 2006. A corpus analysis of text themes and photographic themes in managerial forewords of DutchEnglish and British annual general reports. IEEE Transactions on Professional Communication 49 (3), 217–235.
  • De Jong, I. K., & Burgers, C. (2013). Do consumer critics write differently from professional critics? A genre analysis of online film reviews. Discourse, Context & Media, 2(2), 75-83.
  • Dirgeyasa, I. W. (2016). Genre-Based Approach: What and How to Teach and to Learn Writing. English Language Teaching, 9(9), 45-51.
  • Holbrook, M.B., 1999. Popular appeal versus expert judgments of motion pictures. Journal of Consumer Research 26 (2), 144–155.
  • Hsu, Greta & Joel M. Podolny. 2004. Critiquing the critics: An approach for the comparative evaluation of critical schemas. Social Science Research 34. 189–214.
  • Leggett, B. J. 2005. Convergence and divergence in the movie review: Bonnie and Clyde. Film Criticism 30(2). 1- 23.
  • Na, J. C., Thet, T. T., & Khoo, C. S. (2010). Comparing sentiment expression in movie reviews from four online genres. Online Information Review.
  • Schleppegrell, M. (2004). The language of schooling: A functional linguistics perspective. Erlbaum, Mahwah
  • Swales, J. 1990. Genre Analysis: English in Academic and Research Settings. Cambridge: CUP.
  • Upton, T., Cohen, M.A., 2009. An approach to corpus-based discourse analysis: the move analysis as example. Discourse Studies 11 (5), 585–605.
  • Taboada, M. (2011). Stages in an online review genre. Text & Talk, 31(2), 247-269.
Toplam 14 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Bölüm DİLBİLİM
Yazarlar

Hülya Ünsal Şakiroğlu 0000-0003-0252-1275

Erken Görünüm Tarihi 30 Haziran 2022
Yayımlanma Tarihi 15 Temmuz 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 12 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Ünsal Şakiroğlu, H. (2022). TÜRKÇE ÇEVRİMİÇİ FİLM ELEŞTİRİLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ: TANITIM TÜRÜ ÖRNEĞİ. Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi SBE Dergisi, 12(2), 823-839.