Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

OPINIONS OF PRIMARY SCHOOL TEACHERS ON EARLY READING AND WRITING TEACHING TO PRIMARY SCHOOL 1ST GRADE STUDENTS WHO STARTED FACE-TO-FACE EDUCATION IN THE PANDEMIC

Yıl 2023, Cilt: 13 Sayı: 1, 144 - 159, 31.03.2023
https://doi.org/10.30783/nevsosbilen.1151173

Öz

The study was carried out to determine the opinions of the primary school teachers about the early reading and writing education of primary school 1st grade students who started face-to-face education in the pandemic. The case study design of the qualitative research approach was adopted, and 20 primary school teachers who taught 1st grade in Trabzon in the 2021-22 academic year were included with the convenient sampling method. Semi-structured interviews were conducted with classroom teachers and these interviews were analyzed with descriptive analysis. As a result of the analysis; Primary school teachers stated that they had the most difficulty in teaching Turkish lessons due to the fact that the students were not early reading and writing for the first time in the face-to-face lessons during the pandemic. Primary school teachers stated that the first grade students were not ready to early reading and writing because their muscles were not sufficiently developed during the pandemic, and that they had the most difficulty in the early reading and writing initiation and progression stages.

Kaynakça

  • Akçay-Kızılkaya, H. (2012). Öğretmenlerin mesleki gelişimlerinin mesleki gelişime yönelik tutumları ve iş doyumları bakımından incelenmesi üzerine bir araştırma (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Kırıkkale Üniversitesi, Kırıkkale.
  • Aktan-Acar, E., Erbaş, Y. H. ve Eryaman, M. Y. (2021). Okul öncesi öğretmenlerinin Covid-19 pandemi sürecinde uzaktan eğitime ilişkin görüşlerinin incelenmesi. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 7(4), 31-54.
  • Annells, M. (2006). Triangulation of qualitative approaches: Hermeneutical phenomenology and grounded theory. Journal of Advanced Nursing, 56(1), 55-61. https://doi.org/10.1111/j.1365-2648.2006.03979.x
  • Arslantaş, H. İ. ve Cinoğlu, M. (2010). İlkokuma yazma öğretiminde ses temelli cümle yöntemiyle çözümleme yönteminin karşılaştırılması. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(1), 81-92.
  • Başaran, M. ve Kılınçarslan, R. (2021). Uzaktan eğitimle ilkokuma yazma öğretiminde web 2.0 araçlarıyla tasarlanan oyunların etkililiği. Türkiye Eğitim Dergisi, 6(1), 186-199.
  • Başer, N., Narlı, S. ve Günhan, B. (2005). Öğretmenlerin lisansüstü eğitim alanlarında yaşanan sorunlar ve çözüm önerileri. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, Özel Sayı:1, 129-135.
  • Batmaz, O., Cevahir-Batmaz, M. ve Kılıç, A. (2021). Covid-19 salgın döneminde sınıf öğretmenlerinin hayat bilgisi dersi öğretimine yönelik görüşleri. Manas Sosyal Araştırmalar Dergisi, 10(3), 1665-1677.
  • Canbulat, T. ve Küçükkaragöz, H. (2013, Mayıs). Kesintili zorunlu eğitimden etkilenen ilkokul birinci sınıf öğrencilerinin okula uyum ve okula hazır bulunuşluk düzeylerinin değerlendirilmesi (Sempozyum bildirisi). XII. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Eğitimi Sempozyumu, Aydın, Türkiye.
  • Creswell, J. W. (2015). Nitel araştırma yöntemleri (Beş yaklaşıma göre nitel araştırma ve araştırma deseni. (Çev., M. Bütün, S. B. Demir) Ankara: Siyasal Yayın Dağıtım. Çayır, A. (2017). Identification of classroom teachers' communication qualities during the first literacy teaching. Cumhuriyet International Journal of Education-CIJE, 6(1), 140–156.
  • Çelenk, S. (2005). İlkokuma- yazma programı ve öğretimi. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Çelenk & Baycan (2013). İlkokuma yazma öğretiminin tarihçesi, hedefleri, önemi ve ilkeleri. (Ed. Çelenk, S.) İlkokuma yazma programı ve öğretimi içinde (s.1-13). Ankara: Eğiten Kitap.
  • Çetinkaya, S. (2021). Sınıf öğretmenleri anlatıyor: İlkokuma yazma öğretimi. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 40(1), 80-106.
  • Demir, O. ve Ersöz, Y. (2016). 4+4+4 eğitim sistemi kapsamında sınıf öğretmenlerinin ilkokuma ve yazma eğitiminde yaşadıkları güçlüklerin değerlendirilmesi. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry (TOJQI), 7(1), 1-27.
  • Dinler, S. ve Dündar, H. (2021). Pandemi döneminde sınıf öğretmenlerinin yaşadığı problemler. International Journal of Field Education, 7(2), 112-133.
  • Erbaş, Y. H. (2021). Covid-19 salgını döneminde eğitim: İlkokuma yazma öğretiminde karşılaşılan sorunlar ve çözüm önerileri. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 9(2), 360-380.
  • Gaible, E. ve Burns, M. (2005). Using technology to train teachers: appropriate uses of ıct for teacher professional development in developing countries, Washington, DC. Retrived December, 30, 2012 from http://www.infodev.org/infodev-files/resource/InfodevDocuments_13.pdf.
  • Glover, D. ve Law, S. (1996). Educational leadership & learning: Practice. policy and research, Retrived March, 11, 2019 from https://books.google.com.tr/books? id=PULlAAAAQBAJ&pg=PA244&lpg=PA244&dq=Glover+ve+Law,+1996&source=bl&ots=EmYTV8djbr&sig=ACfU3U3Y5julLJQOEs5mmo547RUGDsxGxA&hl=tr&sa=X&ved=2ahUKEwiD8Y6ntv3gAhUKzoUKHXGNDtwQ6AEwA3oECAcQAQ#v=onepage&q=Glover%20ve%20Law%2C%201996&f=false
  • Garbe, A., Ogurlu, U., Logan, N. ve Cook, P. (2020). Parents’ experiences with remote education during COVID-19 school closures. American Journal of Qualitative Research, 4(3), 45-65. doi: 10.29333/ajqr/8471
  • Günbaş, N. ve Gözüküçük, M. (2020). Views of elementary school children’s parents about distance education during the covid-19 pandemic. Sakarya University Journal of Education, 10(3), 686-716.
  • Gürbüz, E. ve Yılmaz, M. (2021). Pandemi döneminde ilk okuma yazma öğretimi sürecinde karşılaşılan sorunlara ilişkin sınıf öğretmenlerinin görüşleri. Journal Of Social, Humanities and Administrative Sciences, 7(40), 1088-1094.
  • Kao, C.-P., Tsai, C. C. ve Shih, M. (2014). Development of a survey to measure self-efficacy and attitude stoward web-based professional development among elementary school teachers. Educational Technology ve Society, 17(4), 302–315.
  • Kesik, C. ve Baş, Ö. (2021). Sınıf öğretmenlerinin perspektifinden eba ve eğitim portalları ile ilk okuma ve yazma öğretimi. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 11(1), 93-115.
  • Koçoğlu, M. ve Kasa-Ayten, B. (2022). Covid-19 pandemi dönemi başlangıcında 1. sınıfta olan öğrencilerin bu süreçlerinin ve 2. sınıfa hazırbulunuşluklarının değerlendirilmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23(1), 225-260.
  • Little J. W. (1993). Teachers’ professional development in a climate of educational reform. Educational Evaluation and Policy Analysis, 15(2), 129-151.
  • Miles, M. B. ve Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: an expanded sourcebook (second ed.). California: Sage Publications.
  • Milli Eğitim Bakanlığı [MEB] (2019). Türkçe Dersi Öğretim Programı. (İlkokul ve Ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar). Ankara.
  • Olcay, Z. F. ve Sakallı, A. E. (2022). Covid 19’un üniversite öğrencileri ve ders notları üzerine etkisi. Üniversite Araştırmaları Dergisi, 5(1), 101-108
  • Patton, M. Q. (2014). Qualitative research & Evaluation methods: Integrating theory and practice (fourth ed.). SAGE Publications.
  • Pop, M. M., Dixon, P. ve Grove, C. M. (2010). Research experiences for teachers (ret): motivation, expectations and changes to teaching practices due to professional program ınvolvement. J Science Teacher Education, 21, 127-147.
  • Sağırlı, M. (2021). Salgın sürecinde ilkokuma yazma öğretimi. EKEV Akademi Dergisi, 25(86), 385-402.
  • Sarıdaş, G. ve Deniz, L. (2018). Çevrimiçi öğrenme topluluklarının öğretmenlerin mesleki gelişimine etkisine yönelik öğretmen görüşleri. Çağdaş Yönetim Bilimleri Dergisi, 1(5), 11-41.
  • Silva, A. M. ve Herdeiro, R. (2014). The work, perceptions and professional development of teachers. Teaching Education, 25(2), 184-201.
  • Tarlakazan, E. ve Tarlakazan, B. E. (2021). COVID-19 pandemi sürecinin öğrenci davranışları üzerine etkisi. Eğitim ve Toplum Araştırmaları Dergisi, 8(1), 52-64
  • Uştu, H., Taş, A. M. ve Sever, B. (2016). Öğretmenlerin mesleki gelişime yönelik algılarına ilişkin nitel bir araştırma. Elektronik Mesleki Gelişim Ve Araştırma Dergisi, 1, 15-23.
  • Yıldırım, N. ve Demirtaş, Z. (2008). Öğrenci görüşlerine dayalı sınıf öğretmenliği bölümü ilk okuma ve yazma öğretimi dersine ilişkin bir öneri. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9(3), 681-695.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yurtbakan, E. ve Akyıldız, S. (2020). Sınıf öğretmenleri, ilkokul öğrencileri ve ebeveynlerin Covid-19 izolasyon döneminde uygulanan uzaktan eğitim faaliyetleri hakkındaki görüşleri. Turkish Studies, 15(6), 949-977. https://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.43780
  • Yurtbakan, E. ve Aydoğdu İskenderoğlu, T. (2022). Covid-pandemi döneminde sınıf öğretmenlerinin uzaktan canlı dersle matematik öğretimi deneyimleri. Milli Eğitim Dergisi, 51(234), 1733-1754

PANDEMİDE YÜZ YÜZE EĞİTİME BAŞLAYAN İLKOKUL 1. SINIF ÖĞRENCİLERİNE İLK OKUMA YAZMA ÖĞRETİMİ SÜRECİNE İLİŞKİN SINIF ÖĞRETMENLERİNİN GÖRÜŞLERİ

Yıl 2023, Cilt: 13 Sayı: 1, 144 - 159, 31.03.2023
https://doi.org/10.30783/nevsosbilen.1151173

Öz

Çalışma, sınıf öğretmenlerinin pandemide yüz yüze eğitime başlayan ilkokul 1. sınıf öğrencilerine ilk okuma yazma öğretimi hakkında görüşlerini belirlemek amacıyla yapılmıştır. Nitel araştırma yaklaşımının durum çalışması deseni benimsenen çalışmaya uygun durum örnekleme yöntemi ile Trabzon’da 2021-22 eğitim-öğretim yılında ilkokul 1. sınıf okutan 20 sınıf öğretmeni dahil edilmiştir. Sınıf öğretmenleri ile yarı yapılandırılmış görüşmeler yapılmış ve bu görüşmeler betimsel analiz ile analiz edilmiştir. Analizlerin sonucunda; sınıf öğretmenleri, pandemide yüz yüze yapılan derslerde öğrencilerin ilk okuma yazmaya hazır olmaması nedeniyle en çok Türkçe dersinin öğretiminde zorluk yaşadıklarını belirtmiştir. Sınıf öğretmenleri, pandemide okulda yüz yüze yapılan ilk okuma yazma öğretimine 1. sınıf öğrencilerinin kaslarının yeteri kadar gelişmemiş olması nedeniyle ilk okuma yazmaya hazır bulmadıklarını, ilk okuma yazma öğretirken de en çok ilk okuma yazmaya başlama ve ilerleme aşamasında güçlük yaşadıklarını ifade etmiştir.

Kaynakça

  • Akçay-Kızılkaya, H. (2012). Öğretmenlerin mesleki gelişimlerinin mesleki gelişime yönelik tutumları ve iş doyumları bakımından incelenmesi üzerine bir araştırma (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Kırıkkale Üniversitesi, Kırıkkale.
  • Aktan-Acar, E., Erbaş, Y. H. ve Eryaman, M. Y. (2021). Okul öncesi öğretmenlerinin Covid-19 pandemi sürecinde uzaktan eğitime ilişkin görüşlerinin incelenmesi. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 7(4), 31-54.
  • Annells, M. (2006). Triangulation of qualitative approaches: Hermeneutical phenomenology and grounded theory. Journal of Advanced Nursing, 56(1), 55-61. https://doi.org/10.1111/j.1365-2648.2006.03979.x
  • Arslantaş, H. İ. ve Cinoğlu, M. (2010). İlkokuma yazma öğretiminde ses temelli cümle yöntemiyle çözümleme yönteminin karşılaştırılması. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(1), 81-92.
  • Başaran, M. ve Kılınçarslan, R. (2021). Uzaktan eğitimle ilkokuma yazma öğretiminde web 2.0 araçlarıyla tasarlanan oyunların etkililiği. Türkiye Eğitim Dergisi, 6(1), 186-199.
  • Başer, N., Narlı, S. ve Günhan, B. (2005). Öğretmenlerin lisansüstü eğitim alanlarında yaşanan sorunlar ve çözüm önerileri. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, Özel Sayı:1, 129-135.
  • Batmaz, O., Cevahir-Batmaz, M. ve Kılıç, A. (2021). Covid-19 salgın döneminde sınıf öğretmenlerinin hayat bilgisi dersi öğretimine yönelik görüşleri. Manas Sosyal Araştırmalar Dergisi, 10(3), 1665-1677.
  • Canbulat, T. ve Küçükkaragöz, H. (2013, Mayıs). Kesintili zorunlu eğitimden etkilenen ilkokul birinci sınıf öğrencilerinin okula uyum ve okula hazır bulunuşluk düzeylerinin değerlendirilmesi (Sempozyum bildirisi). XII. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Eğitimi Sempozyumu, Aydın, Türkiye.
  • Creswell, J. W. (2015). Nitel araştırma yöntemleri (Beş yaklaşıma göre nitel araştırma ve araştırma deseni. (Çev., M. Bütün, S. B. Demir) Ankara: Siyasal Yayın Dağıtım. Çayır, A. (2017). Identification of classroom teachers' communication qualities during the first literacy teaching. Cumhuriyet International Journal of Education-CIJE, 6(1), 140–156.
  • Çelenk, S. (2005). İlkokuma- yazma programı ve öğretimi. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Çelenk & Baycan (2013). İlkokuma yazma öğretiminin tarihçesi, hedefleri, önemi ve ilkeleri. (Ed. Çelenk, S.) İlkokuma yazma programı ve öğretimi içinde (s.1-13). Ankara: Eğiten Kitap.
  • Çetinkaya, S. (2021). Sınıf öğretmenleri anlatıyor: İlkokuma yazma öğretimi. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 40(1), 80-106.
  • Demir, O. ve Ersöz, Y. (2016). 4+4+4 eğitim sistemi kapsamında sınıf öğretmenlerinin ilkokuma ve yazma eğitiminde yaşadıkları güçlüklerin değerlendirilmesi. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry (TOJQI), 7(1), 1-27.
  • Dinler, S. ve Dündar, H. (2021). Pandemi döneminde sınıf öğretmenlerinin yaşadığı problemler. International Journal of Field Education, 7(2), 112-133.
  • Erbaş, Y. H. (2021). Covid-19 salgını döneminde eğitim: İlkokuma yazma öğretiminde karşılaşılan sorunlar ve çözüm önerileri. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 9(2), 360-380.
  • Gaible, E. ve Burns, M. (2005). Using technology to train teachers: appropriate uses of ıct for teacher professional development in developing countries, Washington, DC. Retrived December, 30, 2012 from http://www.infodev.org/infodev-files/resource/InfodevDocuments_13.pdf.
  • Glover, D. ve Law, S. (1996). Educational leadership & learning: Practice. policy and research, Retrived March, 11, 2019 from https://books.google.com.tr/books? id=PULlAAAAQBAJ&pg=PA244&lpg=PA244&dq=Glover+ve+Law,+1996&source=bl&ots=EmYTV8djbr&sig=ACfU3U3Y5julLJQOEs5mmo547RUGDsxGxA&hl=tr&sa=X&ved=2ahUKEwiD8Y6ntv3gAhUKzoUKHXGNDtwQ6AEwA3oECAcQAQ#v=onepage&q=Glover%20ve%20Law%2C%201996&f=false
  • Garbe, A., Ogurlu, U., Logan, N. ve Cook, P. (2020). Parents’ experiences with remote education during COVID-19 school closures. American Journal of Qualitative Research, 4(3), 45-65. doi: 10.29333/ajqr/8471
  • Günbaş, N. ve Gözüküçük, M. (2020). Views of elementary school children’s parents about distance education during the covid-19 pandemic. Sakarya University Journal of Education, 10(3), 686-716.
  • Gürbüz, E. ve Yılmaz, M. (2021). Pandemi döneminde ilk okuma yazma öğretimi sürecinde karşılaşılan sorunlara ilişkin sınıf öğretmenlerinin görüşleri. Journal Of Social, Humanities and Administrative Sciences, 7(40), 1088-1094.
  • Kao, C.-P., Tsai, C. C. ve Shih, M. (2014). Development of a survey to measure self-efficacy and attitude stoward web-based professional development among elementary school teachers. Educational Technology ve Society, 17(4), 302–315.
  • Kesik, C. ve Baş, Ö. (2021). Sınıf öğretmenlerinin perspektifinden eba ve eğitim portalları ile ilk okuma ve yazma öğretimi. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 11(1), 93-115.
  • Koçoğlu, M. ve Kasa-Ayten, B. (2022). Covid-19 pandemi dönemi başlangıcında 1. sınıfta olan öğrencilerin bu süreçlerinin ve 2. sınıfa hazırbulunuşluklarının değerlendirilmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23(1), 225-260.
  • Little J. W. (1993). Teachers’ professional development in a climate of educational reform. Educational Evaluation and Policy Analysis, 15(2), 129-151.
  • Miles, M. B. ve Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: an expanded sourcebook (second ed.). California: Sage Publications.
  • Milli Eğitim Bakanlığı [MEB] (2019). Türkçe Dersi Öğretim Programı. (İlkokul ve Ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar). Ankara.
  • Olcay, Z. F. ve Sakallı, A. E. (2022). Covid 19’un üniversite öğrencileri ve ders notları üzerine etkisi. Üniversite Araştırmaları Dergisi, 5(1), 101-108
  • Patton, M. Q. (2014). Qualitative research & Evaluation methods: Integrating theory and practice (fourth ed.). SAGE Publications.
  • Pop, M. M., Dixon, P. ve Grove, C. M. (2010). Research experiences for teachers (ret): motivation, expectations and changes to teaching practices due to professional program ınvolvement. J Science Teacher Education, 21, 127-147.
  • Sağırlı, M. (2021). Salgın sürecinde ilkokuma yazma öğretimi. EKEV Akademi Dergisi, 25(86), 385-402.
  • Sarıdaş, G. ve Deniz, L. (2018). Çevrimiçi öğrenme topluluklarının öğretmenlerin mesleki gelişimine etkisine yönelik öğretmen görüşleri. Çağdaş Yönetim Bilimleri Dergisi, 1(5), 11-41.
  • Silva, A. M. ve Herdeiro, R. (2014). The work, perceptions and professional development of teachers. Teaching Education, 25(2), 184-201.
  • Tarlakazan, E. ve Tarlakazan, B. E. (2021). COVID-19 pandemi sürecinin öğrenci davranışları üzerine etkisi. Eğitim ve Toplum Araştırmaları Dergisi, 8(1), 52-64
  • Uştu, H., Taş, A. M. ve Sever, B. (2016). Öğretmenlerin mesleki gelişime yönelik algılarına ilişkin nitel bir araştırma. Elektronik Mesleki Gelişim Ve Araştırma Dergisi, 1, 15-23.
  • Yıldırım, N. ve Demirtaş, Z. (2008). Öğrenci görüşlerine dayalı sınıf öğretmenliği bölümü ilk okuma ve yazma öğretimi dersine ilişkin bir öneri. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9(3), 681-695.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yurtbakan, E. ve Akyıldız, S. (2020). Sınıf öğretmenleri, ilkokul öğrencileri ve ebeveynlerin Covid-19 izolasyon döneminde uygulanan uzaktan eğitim faaliyetleri hakkındaki görüşleri. Turkish Studies, 15(6), 949-977. https://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.43780
  • Yurtbakan, E. ve Aydoğdu İskenderoğlu, T. (2022). Covid-pandemi döneminde sınıf öğretmenlerinin uzaktan canlı dersle matematik öğretimi deneyimleri. Milli Eğitim Dergisi, 51(234), 1733-1754
Toplam 38 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm EĞİTİM BİLİMLERİ
Yazarlar

Ergün Yurtbakan 0000-0001-8811-6320

Erken Görünüm Tarihi 28 Mart 2023
Yayımlanma Tarihi 31 Mart 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 13 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Yurtbakan, E. (2023). PANDEMİDE YÜZ YÜZE EĞİTİME BAŞLAYAN İLKOKUL 1. SINIF ÖĞRENCİLERİNE İLK OKUMA YAZMA ÖĞRETİMİ SÜRECİNE İLİŞKİN SINIF ÖĞRETMENLERİNİN GÖRÜŞLERİ. Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi SBE Dergisi, 13(1), 144-159. https://doi.org/10.30783/nevsosbilen.1151173