Güncel müzecilik çalışmalarında müze artık salt bir mimari yapıya veya bu yapı içinde sergilenen eserlere odaklanılan bir mekân olarak ele alınamaz. Aksine müze, kurumsal olarak çok katmanlı bir ilişkiler ağı bütünlüğüyle ele alınmalıdır. Buna göre müze yapısını, yer aldığı sosyal ve kent bağlamıyla kurduğu ilişkiyi, müzenin etki kitlesinin sosyolojik niteliklerini, müzenin kendisini bir mimarlık yapıtı olarak sergilemesini ve son olarak müzede kullanılan sergileme yöntemlerini incelemek müze kurumunun çok katmanlı yapısını algılamak ve bu yapıyı açıklamak bakımından elzemdir. Bu makalede, Türk-Japon işbirliğini anlamak ve sergilemek adına Kırşehir’in Kaman ilçesinde yer alan Kaman-Kalehöyük Arkeolojik Müzesi ve Japon Bahçesi’ne bu katmanlı bakış açısı ile yaklaşılmaktadır. Bu çok katmanlı ilişkiler ağını araştırmak, müzenin sergileme mekânı olmasının ötesinde Türk-Japon kültürel işbirliğini besleyen, bütünleştiren ve etkileşimin sürekliliğini sağlayan kurumsal niteliğini ortaya koymaktadır. Bu kapsamda, bu diyalektik ilişkinin ortaya koyduğu işbirliği mimari olarak üç farklı ölçekten yaklaşılarak tartışılmaktadır: kentsel, mekânsal ve sosyo-kültürel bağlam, müzenin mimari yapısı ve son olarak müzede kullanılan sergileme yöntemleri.
Türk-Japon İşbirliği Kalehöyük Müzesi arkeoloji müzesi müze sergileme
In contemporary museum studies, museums are considered as complex networks of relationships rather than mere architectural structures housing artifacts. Instead, museums are recognized as complex, multi-layered networks of relationships. To understand a museum, it is crucial to examine its relationship with the social and urban context, the sociological characteristics of its audience, its (re)presentation as an architectural organization, and its exhibition methods. This article applies this multi-layered perspective to the Kaman-Kalehöyük Archaeological Museum and Japanese Garden in Kaman, Kırşehir in order to explore and illustrate the Turkish-Japanese collaboration. This study reveals that the museum, beyond serving as an exhibition space, fosters and integrates cultural cooperation, ensuring continuous interaction. It nurtures and integrates Turkish-Japanese cultural collaboration and ensure continuous interaction. In this context, the collaboration emerging from this dialectical relationship is discussed architecturally on three different scales: the urban, spatial, and socio-cultural context; the architectural structure of the museum; and the exhibition methods employed in the museum.
Turkish-Japanese Collaboration Kalehoyuk Museum Archeological Museum Museum Exhibition
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Çağdaş Dünya Tarihi (Diğer) |
Bölüm | ARKEOLOJİ |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 16 Aralık 2024 |
Yayımlanma Tarihi | |
Gönderilme Tarihi | 28 Temmuz 2024 |
Kabul Tarihi | 21 Ağustos 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 14 Sayı: Türkiye-Japonya İlişkileri 100. Yıl Özel Sayısı |