Bu çalışmanın amacı ergenlerde akıllı telefon bağımlılığının yordayıcısı olarak benlik saygısı ve yaşam doyumunun incelenmesidir. Bu araştırma tasarlanırken ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Çalışma grubu “kolay örnekleme” yöntemi kullanılarak oluşturulmuştur. Araştırmanın örneklem grubunu Millî Eğitim Bakanlığına bağlı liselerde öğrenimini devam ettiren 303 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırma İstanbul ilinde yer alan okullarda gerçekleştirilmiştir. Bu çalışmada kullanılan veriler 2022 – 2023 eğitim öğretim dönemi içerisinde toplanmıştır. Veri toplama süreci araştırmacılar tarafından belirlenen okullar ziyaret edilerek yüz yüze gerçekleştirilmiştir. Veri toplama araçları “Kişisel Bilgi Formu”, “Benlik Saygısı Ölçeği”, “Yaşam Doyumu Ölçeği”, “Akıllı Telefon Bağımlılığı Ölçeği Kısa Formudur”. Araştırmanın veri analizi SPSS paket programı ile yapılmıştır. Araştırma veri analiz sürecinde öncelikle güvenirlilik analizi yapılmıştır. Ardından ortalama ve standart sapma değerleri bulunmuştur. Gerekli koşulların sağlanması sonucunda korelasyon analizi yapılmıştır. Korelasyon analizinin ardından regresyon analizi yapılmıştır. Araştırmada elde edilen sonuçlara göre, akıllı telefon bağımlılığı ve benlik saygısı arasında ilişkinin anlamlı ve negatif yönde olduğu bulunmuştur. Araştırmada elde edilen diğer sonuç ise akıllı telefon bağımlılığı ile yaşam doyumu arasında anlamlı ve negatif ilişki olduğu bulunmuştur.
The aim of this study is to examine self-esteem and life satisfaction as predictors of smartphone addiction in adolescents. Relational screening model was used when designing this research. The study group was formed using the "convenient sampling" method. The sample group of the research consists of 303 students who continue their education in high schools affiliated with the Ministry of National Education. The research was carried out in schools in Istanbul. The data used in this study was collected during the 2022 – 2023 academic period. The data collection process was carried out face to face by visiting the schools determined by the researchers. Data collection tools are "Personal Information Form", "Self-Esteem Scale", "Life Satisfaction Scale", "Smartphone Addiction Scale Short Form". Data analysis of the research was done with the SPSS package program. In the research data analysis process, first of all, reliability analysis was performed. Then, mean and standard deviation values were found. As a result of meeting the necessary conditions, correlation analysis was performed. After the correlation analysis, regression analysis was performed. According to the results obtained in the study, the relationship between smartphone addiction and self-esteem was found to be significant and negative. Another result obtained in the study was that there was a significant and negative relationship between smartphone addiction and life satisfaction.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Çocuk ve Ergen Gelişimi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 20 Haziran 2024 |
Yayımlanma Tarihi | 25 Haziran 2024 |
Gönderilme Tarihi | 17 Ocak 2024 |
Kabul Tarihi | 8 Mayıs 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 14 Sayı: 2 |