Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Türkiye’de yaşayan Suriyelilerin Türkçe kullanımlarına yönelik görüşleri: Adana örneği

Yıl 2024, Cilt: 14 Sayı: 4, 2456 - 2477
https://doi.org/10.30783/nevsosbilen.1517677

Öz

Bu araştırmanın amacı Suriyeli yetişkin sığınmacıların Türkçeyi nasıl kullandıklarına ilişkin mevcut durumu ortaya koymaktır. Araştırmanın çalışma grubunu Türkiye’de yaşayan Suriyeli yetişkin sığınmacı iki grup (Türkçe kursuna giden ve gitmeyen) oluşturmuştur. Araştırma nitel araştırma deseninde durum çalışmasıyla modellenmiştir. Katılımcılar ölçüt örnekleme yoluyla gönüllü olarak çalışmaya dâhil edilmiştir. Görüşmeler yoluyla toplanan veriler içerik analizi tekniği ile analiz edilmiştir. Araştırmanın sonuçları; kursa devam eden katılımcıların okuma ve yazma beceri düzeyleri kursa gitmeyenlere göre daha yüksek olmasına rağmen dinleme ve konuşma beceri düzeyleri daha düşük olduğunu ortaya koymuştur. Kursa gitmeyen katılımcıların sahip oldukları dil düzeyini kazanmalarına etki eden en büyük unsur işyerlerinde Türk müşteri, işveren ve iş arkadaşlarıyla pratik yapmalarıdır. Her iki grupta da konuşma becerisinin günlük yaşam deneyimleri açısından temel oluşturduğu tespit edilmiştir. Her iki grupta yer alan katılımcıların görüşlerine göre dille ilgili sorunu en çok hastanelerde ve resmî işlerinde yaşamaktadırlar. Katılımcıların Türkçeyi daha iyi öğrenme konusunda Türkçe kursuna gitmek istediği fakat yaş sınırından dolayı kursa kaydolamadığı dikkat çeken bir sonuçtur. Türkçe kursuna devam eden katılımcılar dil gelişimleri için en faydalı buldukları çalışmaların okuma-yazma eğitimi olduğunu belirtmiştir

Kaynakça

  • Kaynakça Arslan, C. (2016). Suriyeli sığınmacıların kurumsal muhatapları: Adana örneği. Çukurova Araştırmaları Dergisi, 2(2), 130-157.
  • Beytekin, O. F. ve Bulut, A. ( 2023). Halk eğitim merkezi yönetici ve öğretmenlerinin Suriyeli kursiyerlerle yaşadıkları sorunlara ilişkin görüşleri. Socrates Journal of Interdisiplinary Social Studies, 9(28), 46-55
  • Bulut, F. (2022). Suriyeli sığınmacılara yönelik yetişkin okuma-yazma kursları ve Türkçe dil eğitimlerinin değerlendirilmesi. Muş Alparslan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(1), 123-147
  • Bulut Özbek, F. (2021). Geçici koruma altında bulunan Suriyeli kadınların değişen toplumsal cinsiyet rollerinin analizi: Adana ili örneği. [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Hasan Kalyoncu Üniversitesi.
  • Büyükikiz, K. K. & Çangal, Ö. (2016). Suriyeli misafir öğrencilere Türkçe öğretimi projesi üzerine bir değerlendirme. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 5(3), 1414-1430.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2016). Bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem Akademi.
  • Duman, T. ( 2019). Toplumsal uyum için eğitimin önemi: Türkiye’deki Suriyeliler örneği. Selçuk Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, (41): 343-368.
  • Dursun, H. (2017). Geçici Koruma Altındaki Suriyelilerin Dil İhtiyaçlarının Belirlenmesi: Şanlıurfa İli Örneği. [Yüksek Lisans Tezi]. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Duruel, M. (2016). Suriyeli sığınmacıların eğitim sorunu. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi. 30 (5), 1399- 1414.
  • Eyüp, B. ,Arslan, N., Cevher, T.Y. .(2017).Mültecilere Türkçenin yabancı dil olarak öğretilmesine yönelik uyum kursuna katılan öğreticilerin kurs hakkındaki görüşleri ve hazır bulunuşluk durumları. International Journal of Languages Education and Teaching. 5 (3), 174-200
  • Günsel, G. (2020). Geçici koruma altındaki Suriyelilerin mesleki ve Türkçe eğitiminde dil becerilerine yönelik bir ihtiyaç analizi: Mersin örneği [Yüksek Lisans Tezi] Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Kaya, M. (2022). Suriyeli çocukların eğitiminde alternatif eğitim mekânları: kurslar. Gaziantep University Journal of Social Sciences, 21(3), 1667-1679.
  • Kızık, B. (2023). Suriyeli mültecilerin Türkiye’ye sosyal entegrasyonu: bir niteliksel analiz çalışması. Middle East Journal of Refugee Studies, 8(2), 31-48.
  • Nimer, M. (2019). Türkiye’deki Suriyeli mültecilerin Türkçe dil eğitimi deneyimleri ve kurumsal yapılar. Sabancı Üniversitesi İstanbul Politikalar Merkezi: İstanbul.
  • Özüdoğru, B. ( 2018). Yalnız yaşayan Suriyeli kadınlar: Adana örneği. Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 8(15), 1132-1162.
  • Patton, M.Q. (2014). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri. (Çev Eds. Mesut Bütün, Selçuk Beşit Demir). Pegem Akademi Yayıncılık. Ankara.
  • Taş, D. (2019 ). Ekonomik, sosyo-kültürel ve mekânsal boyutlarıyla Suriyeli mülteciler: Elazığ örneği. [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Necmettin Erbakan Üniversitesi.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2021). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (12. Baskı). Seçkin Yayıncılık. Ankara.
  • URL -1 : https://multeciler.org.tr/turkiyedeki-suriyeli-sayisi-haziran-2018/

Opinions of Syrians living in Turkey on the use of Turkish: The Adana example

Yıl 2024, Cilt: 14 Sayı: 4, 2456 - 2477
https://doi.org/10.30783/nevsosbilen.1517677

Öz

The aim of this study is to reveal the current situation regarding how adult Syrians under temporary protection use Turkish. The study group of the research consisted of two groups of adult Syrian under temporary protection living in Turkey (those who attend Turkish courses and those who do not). The research was modeled as a case study in qualitative research design. Participants were included in the study voluntarily through criterion sampling. The data collected through interviews were analyzed using content analysis technique. The results of the study revealed that although the reading and writing skill levels of the participants who attended the course were higher than those who did not attend the course, their listening and speaking skill levels were lower. The most important factor affecting the acquisition of the language level of the participants who did not attend the course was practicing with Turkish customers, employers and coworkers in their workplaces. In both groups, speaking skills were found to be the basis for daily life experiences. According to the opinions of the participants in both groups, they experience language problems mostly in hospitals and official affairs. It is noteworthy that the participants wanted to attend a Turkish course to learn Turkish better, but could not enroll in the course due to the age limit. Participants who attended the Turkish course stated that the most beneficial activities for their language development were reading and writing training.

Kaynakça

  • Kaynakça Arslan, C. (2016). Suriyeli sığınmacıların kurumsal muhatapları: Adana örneği. Çukurova Araştırmaları Dergisi, 2(2), 130-157.
  • Beytekin, O. F. ve Bulut, A. ( 2023). Halk eğitim merkezi yönetici ve öğretmenlerinin Suriyeli kursiyerlerle yaşadıkları sorunlara ilişkin görüşleri. Socrates Journal of Interdisiplinary Social Studies, 9(28), 46-55
  • Bulut, F. (2022). Suriyeli sığınmacılara yönelik yetişkin okuma-yazma kursları ve Türkçe dil eğitimlerinin değerlendirilmesi. Muş Alparslan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(1), 123-147
  • Bulut Özbek, F. (2021). Geçici koruma altında bulunan Suriyeli kadınların değişen toplumsal cinsiyet rollerinin analizi: Adana ili örneği. [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Hasan Kalyoncu Üniversitesi.
  • Büyükikiz, K. K. & Çangal, Ö. (2016). Suriyeli misafir öğrencilere Türkçe öğretimi projesi üzerine bir değerlendirme. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 5(3), 1414-1430.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2016). Bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem Akademi.
  • Duman, T. ( 2019). Toplumsal uyum için eğitimin önemi: Türkiye’deki Suriyeliler örneği. Selçuk Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, (41): 343-368.
  • Dursun, H. (2017). Geçici Koruma Altındaki Suriyelilerin Dil İhtiyaçlarının Belirlenmesi: Şanlıurfa İli Örneği. [Yüksek Lisans Tezi]. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Duruel, M. (2016). Suriyeli sığınmacıların eğitim sorunu. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi. 30 (5), 1399- 1414.
  • Eyüp, B. ,Arslan, N., Cevher, T.Y. .(2017).Mültecilere Türkçenin yabancı dil olarak öğretilmesine yönelik uyum kursuna katılan öğreticilerin kurs hakkındaki görüşleri ve hazır bulunuşluk durumları. International Journal of Languages Education and Teaching. 5 (3), 174-200
  • Günsel, G. (2020). Geçici koruma altındaki Suriyelilerin mesleki ve Türkçe eğitiminde dil becerilerine yönelik bir ihtiyaç analizi: Mersin örneği [Yüksek Lisans Tezi] Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Kaya, M. (2022). Suriyeli çocukların eğitiminde alternatif eğitim mekânları: kurslar. Gaziantep University Journal of Social Sciences, 21(3), 1667-1679.
  • Kızık, B. (2023). Suriyeli mültecilerin Türkiye’ye sosyal entegrasyonu: bir niteliksel analiz çalışması. Middle East Journal of Refugee Studies, 8(2), 31-48.
  • Nimer, M. (2019). Türkiye’deki Suriyeli mültecilerin Türkçe dil eğitimi deneyimleri ve kurumsal yapılar. Sabancı Üniversitesi İstanbul Politikalar Merkezi: İstanbul.
  • Özüdoğru, B. ( 2018). Yalnız yaşayan Suriyeli kadınlar: Adana örneği. Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 8(15), 1132-1162.
  • Patton, M.Q. (2014). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri. (Çev Eds. Mesut Bütün, Selçuk Beşit Demir). Pegem Akademi Yayıncılık. Ankara.
  • Taş, D. (2019 ). Ekonomik, sosyo-kültürel ve mekânsal boyutlarıyla Suriyeli mülteciler: Elazığ örneği. [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Necmettin Erbakan Üniversitesi.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2021). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (12. Baskı). Seçkin Yayıncılık. Ankara.
  • URL -1 : https://multeciler.org.tr/turkiyedeki-suriyeli-sayisi-haziran-2018/
Toplam 19 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri (Diğer)
Bölüm SOSYOLOJİ
Yazarlar

Serhat Koçak 0000-0001-6313-2826

Özlem Baş 0000-0002-0716-103X

Erken Görünüm Tarihi 27 Aralık 2024
Yayımlanma Tarihi
Gönderilme Tarihi 17 Temmuz 2024
Kabul Tarihi 11 Eylül 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 14 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Koçak, S., & Baş, Ö. (2024). Türkiye’de yaşayan Suriyelilerin Türkçe kullanımlarına yönelik görüşleri: Adana örneği. Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi SBE Dergisi, 14(4), 2456-2477. https://doi.org/10.30783/nevsosbilen.1517677