BibTex RIS Kaynak Göster

OKUL ÖNCESİ EĞİTİM KURUMLARINDA DIŞ MEKÂN PEYZAJ TASARIMININ 5-6 YAŞ ÇOCUK GRUBU ALGISI ÜZERİNDEKİ ETKİSİ

Yıl 2014, , 37 - 47, 11.07.2016
https://doi.org/10.28948/ngumuh.239373

Öz

Okul öncesi eğitim, 5-6 yaş grubu çocuklar için çok önemlidir ve dış mekânlar okul öncesi eğitimin büyük bir bölümünü oluşturmaktadır. Çocukların dış mekânları nasıl algıladıklarını ve peyzaj tasarımı açısından okul öncesi eğitim kurumlarının ihtiyaçlarının neler olduğu belirlenmek amacıyla; fiziksel çevrenin çocuk algısı üzerindeki etkileri ele alınmış, anket ve resim çalışmaları yapılmıştır.Çocukların kendi okul bahçeleriyle ilgili isteklerini ortaya koymak amacıyla dış mekân tasarım örnekleri üzerinden Antalya Konyaaltı Bölgesi’nden seçilen 4 okulda görsel bir anket uygulanmıştır. Ayrıca aynı okullarda, onlara hayal ettikleri ama dile getiremedikleri tasarım unsurlarını belirlemek amacıyla “Hayalinizdeki Okul Bahçesi” konulu resim çalışması yaptırılmıştır. Anket çalışmaları ve yapılmış olan bu resimler yorumlanmış ve sonuçlar ortaya konulmuştur.

Kaynakça

  • BAYAZIT, N., “Yaratıcılık ve Tasarım Eğitimi”, Cumhuriyet Bilim Teknik Dergisi, 556, 6-7, 1997.
  • SİVRİ, H., Fiziksel ve Mekânsal Çevrenin Çocuk Davranışına ve Gelişimine Etkileri-Dokuz Eylül Üniversitesi, 290, İzmir, 1999.
  • TUNALI, İ., Tasarım Felsefesine Giriş. Yapı - Endüstri Merkezi Yayınları, YEM Yayın: 81, ISBN: 975- 8599-17-8, 2002.
  • ŞENTÜRER, A., Mimarlıkta, Estetikte, Tasarımda, Eğitimde Eleştirel Yaklaşım. Yapı - Endüstri Merkezi Yayınları, Yapı Yayın: 106, ISBN: 975-8599-53-4, 2004.
  • GÜRKAN, T., Okulöncesi Eğitime Giriş, Anadolu Üniversitesi Yayını, No:1841, ISBN:978-975-06-0538-3, 2009.
  • ERTÜRK, Z., Usta, A. ve Usta, G. K., “Tasarım Eğitimine Başlamada Farklı Model Arayışları”, Arkitekt, 466, 40-48, 1999.
  • SAYAN, S., Temel Tasarımda Görsel Tasarım Unsurları. Akdeniz Üniversitesi Peyzaj Mimarlığı Bölümü Temel Tasarım Ders Notu, Antalya, 2009.
  • BARAN, M., “Okul Öncesi Eğitimin Önemi ve Okul Öncesi Eğitim Yapılarındaki Kullanıcı Gereksinimleri”, D.Ü. Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 8, 27-44, 2007.
  • METİN, N., 0-6 Yaş Grubundaki Çocukların Gelişim Özellikleri. Hacettepe Üniversitesi Çocuk Gelişimi ve Eğitimi Bölümü Ders Notu, Ankara, 2012.
  • AKSOY, P., Okul Öncesi Eğitim Kurumlarının Eğitim Ortamlarının Niteliğinin Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi. Ankara üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara, 2009.
  • WHITE, R. Stoecklin, V., Children‟s Play & Learning Environments: Returning to Nature. White Hutchinson Leisure & Learning Group, Kansas City, MO, USA, 2011.
  • TALAY, İ., ASLAN, F., BELKAYALI, N., “Okul Öncesi Eğitim Kurumlarında Doğa Dostu ve Çocuk Katılımı Temelli Dış Mekân Tasarım Yaklaşımları Bir Proje Önerisi”, Kastamonu Eğitim Dergisi, 317-322, 2010.
  • TURGUT, H. YILMAZ, S., Ekolojik Temelli Çocuk Oyun Alanlarının Oluşturulması. III. Ulusal Karadeniz Ormancılık Kongresi, 20-22 Mayıs, Cilt: IV, 1618-1630, 2010.
  • HAZAR, M., Türk Dilinde Çocuk ve Genç. Dicle Üniversitesi Fen Edebiyat Fakültesi, Diyarbakır, 2012.
  • http://dekorasyon.kadin.ca/modern-bahce-kapisi-ornekleri/ahsap-bahce-kapisi-modeli-modelleri/, 2012.
  • http://www.aykoza.com.tr/, 2012.
  • http://www.castironchimineas.co.uk/gazebos/Buckingham_gazebo_cream.htm, 2012.
  • http://www.gardeninggonewild.com/?p=466, 2012.
  • http://dekorasyon.kadin.ca/cocuk-oyun-alani-modelleri/ilginc-cocuk-oyun-alani/, 2012.
  • http://www.colorofil.blogfa.com/cat-2.aspx, 2012
  • http://sebnempeyzaj.com/hizmetler/bitkisel-peyzaj-tasarim-ve uygulamaları,İstanbul, 2012.
  • http://www.greenstonewholesale.com/products/octagon-gazebo.aspx,
  • http://www.cocukoyungrubu.net/, 2012.

IMPACT ON CHILDREN’S PERCEPTION OF 5–6 YEARS AGE GROUP IN PRESCHOOL EDUCATION INSTITUTIONS OUTDOOR LANDSCAPE DESIGN

Yıl 2014, , 37 - 47, 11.07.2016
https://doi.org/10.28948/ngumuh.239373

Öz

Preschool education is very important for children of 5-6 years age group and outdoor landscapes arethe major parts of preschool education. Aiming how children perceive the external spaces and what are the needs of pre-school education institutions considering landscape design tools;perception of childrenon the physical environment were considered and surveys and painting studies were carried out. A visual survey was applied for detecting children’s requests for their school garden with outdoor landscape design examples on four preschools which selected from Konyaaltı in Antalya region. Also in the same preschools, a painting study called “Schools Gardens in Your Dreams” was carried out with preschool students to detect the ideas which they can imagine, but they can’t say.Surveys and interpretation of these images were made, and the results have been presented.

Kaynakça

  • BAYAZIT, N., “Yaratıcılık ve Tasarım Eğitimi”, Cumhuriyet Bilim Teknik Dergisi, 556, 6-7, 1997.
  • SİVRİ, H., Fiziksel ve Mekânsal Çevrenin Çocuk Davranışına ve Gelişimine Etkileri-Dokuz Eylül Üniversitesi, 290, İzmir, 1999.
  • TUNALI, İ., Tasarım Felsefesine Giriş. Yapı - Endüstri Merkezi Yayınları, YEM Yayın: 81, ISBN: 975- 8599-17-8, 2002.
  • ŞENTÜRER, A., Mimarlıkta, Estetikte, Tasarımda, Eğitimde Eleştirel Yaklaşım. Yapı - Endüstri Merkezi Yayınları, Yapı Yayın: 106, ISBN: 975-8599-53-4, 2004.
  • GÜRKAN, T., Okulöncesi Eğitime Giriş, Anadolu Üniversitesi Yayını, No:1841, ISBN:978-975-06-0538-3, 2009.
  • ERTÜRK, Z., Usta, A. ve Usta, G. K., “Tasarım Eğitimine Başlamada Farklı Model Arayışları”, Arkitekt, 466, 40-48, 1999.
  • SAYAN, S., Temel Tasarımda Görsel Tasarım Unsurları. Akdeniz Üniversitesi Peyzaj Mimarlığı Bölümü Temel Tasarım Ders Notu, Antalya, 2009.
  • BARAN, M., “Okul Öncesi Eğitimin Önemi ve Okul Öncesi Eğitim Yapılarındaki Kullanıcı Gereksinimleri”, D.Ü. Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 8, 27-44, 2007.
  • METİN, N., 0-6 Yaş Grubundaki Çocukların Gelişim Özellikleri. Hacettepe Üniversitesi Çocuk Gelişimi ve Eğitimi Bölümü Ders Notu, Ankara, 2012.
  • AKSOY, P., Okul Öncesi Eğitim Kurumlarının Eğitim Ortamlarının Niteliğinin Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi. Ankara üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara, 2009.
  • WHITE, R. Stoecklin, V., Children‟s Play & Learning Environments: Returning to Nature. White Hutchinson Leisure & Learning Group, Kansas City, MO, USA, 2011.
  • TALAY, İ., ASLAN, F., BELKAYALI, N., “Okul Öncesi Eğitim Kurumlarında Doğa Dostu ve Çocuk Katılımı Temelli Dış Mekân Tasarım Yaklaşımları Bir Proje Önerisi”, Kastamonu Eğitim Dergisi, 317-322, 2010.
  • TURGUT, H. YILMAZ, S., Ekolojik Temelli Çocuk Oyun Alanlarının Oluşturulması. III. Ulusal Karadeniz Ormancılık Kongresi, 20-22 Mayıs, Cilt: IV, 1618-1630, 2010.
  • HAZAR, M., Türk Dilinde Çocuk ve Genç. Dicle Üniversitesi Fen Edebiyat Fakültesi, Diyarbakır, 2012.
  • http://dekorasyon.kadin.ca/modern-bahce-kapisi-ornekleri/ahsap-bahce-kapisi-modeli-modelleri/, 2012.
  • http://www.aykoza.com.tr/, 2012.
  • http://www.castironchimineas.co.uk/gazebos/Buckingham_gazebo_cream.htm, 2012.
  • http://www.gardeninggonewild.com/?p=466, 2012.
  • http://dekorasyon.kadin.ca/cocuk-oyun-alani-modelleri/ilginc-cocuk-oyun-alani/, 2012.
  • http://www.colorofil.blogfa.com/cat-2.aspx, 2012
  • http://sebnempeyzaj.com/hizmetler/bitkisel-peyzaj-tasarim-ve uygulamaları,İstanbul, 2012.
  • http://www.greenstonewholesale.com/products/octagon-gazebo.aspx,
  • http://www.cocukoyungrubu.net/, 2012.
Toplam 23 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Diğer ID JA44GS84DF
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Orhun Soydan Bu kişi benim

Ahmet Benliay Bu kişi benim

Bensu Cüce Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 11 Temmuz 2016
Gönderilme Tarihi 11 Temmuz 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2014

Kaynak Göster

APA Soydan, O., Benliay, A., & Cüce, B. (2016). OKUL ÖNCESİ EĞİTİM KURUMLARINDA DIŞ MEKÂN PEYZAJ TASARIMININ 5-6 YAŞ ÇOCUK GRUBU ALGISI ÜZERİNDEKİ ETKİSİ. Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi Mühendislik Bilimleri Dergisi, 3(1), 37-47. https://doi.org/10.28948/ngumuh.239373
AMA Soydan O, Benliay A, Cüce B. OKUL ÖNCESİ EĞİTİM KURUMLARINDA DIŞ MEKÂN PEYZAJ TASARIMININ 5-6 YAŞ ÇOCUK GRUBU ALGISI ÜZERİNDEKİ ETKİSİ. NÖHÜ Müh. Bilim. Derg. Temmuz 2016;3(1):37-47. doi:10.28948/ngumuh.239373
Chicago Soydan, Orhun, Ahmet Benliay, ve Bensu Cüce. “OKUL ÖNCESİ EĞİTİM KURUMLARINDA DIŞ MEKÂN PEYZAJ TASARIMININ 5-6 YAŞ ÇOCUK GRUBU ALGISI ÜZERİNDEKİ ETKİSİ”. Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi Mühendislik Bilimleri Dergisi 3, sy. 1 (Temmuz 2016): 37-47. https://doi.org/10.28948/ngumuh.239373.
EndNote Soydan O, Benliay A, Cüce B (01 Temmuz 2016) OKUL ÖNCESİ EĞİTİM KURUMLARINDA DIŞ MEKÂN PEYZAJ TASARIMININ 5-6 YAŞ ÇOCUK GRUBU ALGISI ÜZERİNDEKİ ETKİSİ. Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi Mühendislik Bilimleri Dergisi 3 1 37–47.
IEEE O. Soydan, A. Benliay, ve B. Cüce, “OKUL ÖNCESİ EĞİTİM KURUMLARINDA DIŞ MEKÂN PEYZAJ TASARIMININ 5-6 YAŞ ÇOCUK GRUBU ALGISI ÜZERİNDEKİ ETKİSİ”, NÖHÜ Müh. Bilim. Derg., c. 3, sy. 1, ss. 37–47, 2016, doi: 10.28948/ngumuh.239373.
ISNAD Soydan, Orhun vd. “OKUL ÖNCESİ EĞİTİM KURUMLARINDA DIŞ MEKÂN PEYZAJ TASARIMININ 5-6 YAŞ ÇOCUK GRUBU ALGISI ÜZERİNDEKİ ETKİSİ”. Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi Mühendislik Bilimleri Dergisi 3/1 (Temmuz 2016), 37-47. https://doi.org/10.28948/ngumuh.239373.
JAMA Soydan O, Benliay A, Cüce B. OKUL ÖNCESİ EĞİTİM KURUMLARINDA DIŞ MEKÂN PEYZAJ TASARIMININ 5-6 YAŞ ÇOCUK GRUBU ALGISI ÜZERİNDEKİ ETKİSİ. NÖHÜ Müh. Bilim. Derg. 2016;3:37–47.
MLA Soydan, Orhun vd. “OKUL ÖNCESİ EĞİTİM KURUMLARINDA DIŞ MEKÂN PEYZAJ TASARIMININ 5-6 YAŞ ÇOCUK GRUBU ALGISI ÜZERİNDEKİ ETKİSİ”. Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi Mühendislik Bilimleri Dergisi, c. 3, sy. 1, 2016, ss. 37-47, doi:10.28948/ngumuh.239373.
Vancouver Soydan O, Benliay A, Cüce B. OKUL ÖNCESİ EĞİTİM KURUMLARINDA DIŞ MEKÂN PEYZAJ TASARIMININ 5-6 YAŞ ÇOCUK GRUBU ALGISI ÜZERİNDEKİ ETKİSİ. NÖHÜ Müh. Bilim. Derg. 2016;3(1):37-4.

download