Son yıllarda üretimde, ulaşımda ve
iletişimde teknolojik gelişmelerin gündeme gelmesiyle, kentlerin yapısında ve
gelişiminde farklılaşmalar oluşmaya başlamış, yaşanan hızlı kentleşme ile
kentler değişim ve dönüşüm sürecine girmiştir. Değişen yaşam koşulları ve
teknolojik gelişmelere paralel olarak tüketim alışkanlıklarında oluşan
farklılaşmalar, alışveriş merkezleri (AVM)’nin ortaya çıkmasını sağlamıştır.
Piyasa koşullarında artan rekabet, perakende ticaret alanlarının
sürdürülebilirliğinin sağlanmasında yer seçim kararlarının stratejik öneme
sahip olduğunu göstermektedir. AVM’lere yönelik birçok farklı alanda literatür
çalışmaları mevcutken karar vericiler için en önemli faaliyetlerden biri olan
kuruluş yeri seçimine yönelik mekânsal incelemeler oldukça sınırlıdır. Karar
vericiler, tüm kriterleri göz önüne alarak en uygun yeri belirlemek için birçok
alternatifi değerlendirmelidir. Bu çalışmada, Çok Kriterli Karar Verme
yöntemlerinden Analitik Hiyerarşi Yöntemi ile Coğrafi Bilgi Sistemlerinden
yararlanarak orta ölçekli bir kent olan Niğde için en uygun AVM kuruluş yerinin
belirlenmesi amaçlanmıştır. Yapılan çalışma, yer seçim kararlarında kullanılan
yenilikçi yöntemler ile karar vericilere yol gösterici bir rehber niteliğinde
olması açısından önem taşımaktadır.
Analitik hiyerarşi süreci coğrafi bilgi sistemi çok kriterli karar verme mekânsal analiz yer seçimi
In
recent years, the differentiations in the structure and development of cities
have begun to occur with the coming of technological developments in
production, transportation and communication. The rapid urbanization in the
cities has entered into the process of change and transformation. Variations in
consumption habits parallel to changing living conditions and technological
developments have led to the emergence of shopping malls. While numerous
studies exist in many different areas for shopping malls, the spatial reviews
for choosing an established location which is one of the most important
activities for decision makers are quite limited. Decision makers should
consider many alternatives to determine the most appropriate place, taking into
account all criteria. In this study, it is aimed to determine the most suitable
shopping mall location for Niğde which is a medium sized city using
Multi-Criteria Decision Making Methods with Analytic Hierarchy Method and
Geographic Information Systems. This paper is important in terms of being a
guide to decision makers with innovative methods used in location decisions.
Analytic hierarchy process geographical ınformation system multi criteria decision making spatial analysis site selection
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Mühendislik |
Bölüm | Harita Mühendisliği |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 28 Ocak 2019 |
Gönderilme Tarihi | 10 Mayıs 2018 |
Kabul Tarihi | 24 Ağustos 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 8 Sayı: 1 |