The purpose of the study is to examine the effect of experiential marketing on school image perception. The research population consists of parents of university candidates and teachers working in preference centers, and the sample group consists of 129 guidance counselors who provide preference counseling and 109 parents who visit preference centers in Istanbul during the 2022 preference period. "Criteria Sampling", one of the purposeful sampling methods, was used in the research. "Situation Analysis" method was used in the study using qualitative research method. Through open-ended questions, the opinions of teachers and parents were received about the effects of universities' experiential marketing activities in creating a positive image. The obtained data sets were analyzed with the NVivo program. As a result of our study, for which we have not come across any data previously obtained in the literature, both guidance counselors and parents expressed their opinions that experiential marketing has a positive contribution to the school image. It has been observed that parents find open door days and guidance counselors find academic studies more effective in school image perception. For the research, an ethics committee decision dated 09.06.2022 and numbered 2022/10 was taken from Istanbul Aydin University Ethics Commission.
Experiential Marketing School Image Corporate Image Educational Services
Çalışmanın amacı, deneyimsel pazarlamanın okul imajı algısına etkisini incelemektir. Araştırma evreni, üniversite adaylarının velileri ile tercih merkezlerinde görevli öğretmenler, örneklem grubu ise İstanbul ilinde, 2022 yılı tercih döneminde, tercih danışmanlığı yapan 129 rehber öğretmen ve tercih merkezlerini ziyaret eden 109 veliden oluşmaktadır. Araştırmada amaçlı örnekleme yöntemlerinden “Ölçüt Örnekleme” kullanılmıştır. Nitel araştırma yöntemi kullanılan çalışmada “Durum Analizi” yöntemi kullanılmıştır. Açık uçlu sorular aracılığıyla, üniversitelerin deneyimsel pazarlama faaliyetlerinin, olumlu imajı oluşturmada etkileri konusunda, öğretmenler ile velilerin fikirleri alınmıştır. Elde edilen veri setleri NVivo programı ile analiz edilmiştir. Alanyazında daha önce elde edilen herhangi bir veriye rastlamadığımız çalışmamızın sonucunda hem rehber öğretmenler hem de veliler, deneyimsel pazarlamanın okul imajına olumlu katkısı olduğu yönünde görüş bildirmişlerdir. Okul imaj algısında velilerin açık kapı günlerini, rehber öğretmenlerin ise akademik çalışmaların daha etkili buldukları gözlemlenmiştir. Araştırma için İstanbul Aydın Üniversitesi Etik Komisyonu'ndan 09.06.2022 tarihli ve 2022/10 sayılı etik kurul kararı alınmıştır.
Deneyimsel Pazarlama Okul İmajı Kurumsal İmaj Eğitim Hizmetleri
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Kalite Yönetimi, Kamu Sektörü Organizasyonu ve Yönetimi, Kurumsal Yönetim, Yönetim ve Organizasyon Eğitimi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2024 |
Gönderilme Tarihi | 5 Nisan 2024 |
Kabul Tarihi | 10 Ekim 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 12 Sayı: Özel Sayı |
Nişantaşı Üniversitesi kurumsal yayınıdır.